Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips voor Compostela - Forum Wereldfietser

tips voor Compostela

Hola todos
Ben zonet terug van fietsreis naar Compostela. Mijn eerste grote fietsreis en zeer goed meegevallen.
Hier enkele korte bedenkingen;
-de drie boekjes die de route beschrijven zijn zeer goed. Alleen het derde deel is aan vernieuwing toe. In Spanje moet je het af en toe zelf eens uitzoeken. Maar een dikke proficiat aan Cleemens Sweerman voor zijn werk (Ik ben hem trouwens tegengekomen in Chateau-Renault)

- geen last gehad van de warmte. Gewoon vroeg genoeg vertrekken
-op het einde (laatste 350km)veel Spanjaarden die alle logiemogelijkheden bezetten. Tent meenemen zeker aan te raden!
-teruggekeerd met ryanair. Vanuit Snatiago naar Londen-luton en vanuit Londen naar Eindhoven. Goed meegevallen ,je vertrekt om 11u in Santiago en bent om 19u in Eindhoven. Fiets hoef je niet in te pakken of te demonteren...lang leve ryanair...De 2 vluchten pas onderweg geboekt omdat ik mij niet wou opjagen en op voorhand niet wist hoe lang ik er ging over doen. Alles in totaal 200 euro (waarvan 46 voor de fiets)
- Veel mensen maken er een race van...let daarvoor op en laat je niet beinvloeden. De stress van thuis wordt gewoon verdergezet op reis...
- ben alleen gereden en is goed meegevallen,je komt op deze route gemakkelijk en veel mensen tegen. Is dit ook op andere routes? bv naar Rome? Of naar Praag? iemand ervaringen want deze zitten nu al in mijn achterhoofd voor volgend jaar.
- Spanje blijft nog altijd goedkoop en is een zalig reisland. De refugios in elk dorpje zijn heel leuk (In villamayor en castrojeriz bij Nederlanders; zeer goed!!)...In Frankrijk is het niet zo eenvoudig om overnachtingsmogelijkheden te vinden op goede campings. Ze liggen soms ver uit elkaar, sommige campings zouden beter geschrapt worden uit de routebeschrijving bv st emilioncamping La barbane; daar vroegen ze 29 euro voor één overnachting, een echte schande!!!
Rond pamplona gereden door de Errovallei;prachtig en ongelofelijk rustig!!
- nog vragen of bedenkingen laat maar komen

Groeten

Hoi Koen,
Precies zo heb ik de route naar Santiago ook zo ervaren. ook voor mij was het toen de eerste vakantie.
Wat mij in frankrijk het meeste opviel van de campings was het ongelooflijk veel zigeuners die toen de plaatsen bezet hadden. (setember 2001) Ik geloof dat dat niet meer zo is.
De ontmoetingen onderweg zijn me bijgebleven.
Het jaar daarop naar Praag gereden en hebben toen geen fietsers onderweg gezien.
Vorig jaar naar Rome wel een enkele maar lang niet zoveel als toen naar Santiago. De tocht naar Rome (reitsma) was wel heel mooi, mede door de geweldige bloemenpracht onderweg.
Groetjes en veel plezier met het fietsen,
Jordan
Koen.de smet schreef: - ben alleen gereden en is goed meegevallen,je komt op deze route gemakkelijk en veel mensen tegen. Is dit ook op andere routes? bv naar Rome? Of naar Praag? iemand ervaringen want deze zitten nu al in mijn achterhoofd voor volgend jaar.
Hallo Koen,

Ik heb dit jaar de Via de la Plata gereden (Sevilla - Santiago de Compostela)
Op 28 juni in Sevilla van start gegaan en er 18 dagen over gedaan.
Deze route wordt veel minder gereden dan die jij hebt gedaan. Veel mensen ben ik onderweg niet tegengekomen.
Ik denk dat dat deels komt omdat veel mensen bevreesd zijn voor de hoge temperaturen in juli en augustus. Mij is het allemaal best meegevallen. Vroeg vertrekken is de oplossing.
Meer weten? Zeg het maar..

groetjes
Kunno
Koen.de smet schreef:Hola todos
-op het einde (laatste 350km)veel Spanjaarden die alle logiemogelijkheden bezetten. Tent meenemen zeker aan te raden!
Iemand enig idee hoelang de Spanjaarden nog vakantie hebben. Ik vertrek nl 20 augustus om het laatste stuk van de route in Spanje naar Santiago te fietsen, en was eigenlijk niet van plan om een tent mee te nemen.

roosje
Beste Koen,

Ik wil volgend jaar vertrekken en net als voor jou wordt dit ook mijn eerste grote tocht.

Kun je aangeven hoe veel dagen je er over gedaan hebt en hoe veel kilometers je gereden hebt per dag.

Ook zou ik graag willen weten van welke auteur de boekjes met routebeschrijving zijn.

Edwin

Hallo,
Voor mij was het toendertijd ook de eerste grote tocht en maakte veel indruk. Naderhand volgden er nog meerdere o.a. dus ook Rome en Praag. Het virus heeft mij dus ook te pakken gekregen, je bent gewaarschuwd.
Ook wij hebben de route gedaan van Koen, dus ook de Errovallei (aanrader) en de boekjes heten St.Jacobsroute van Clemens Sweerman uitgegeven door de F.I.S. http://www.fietskaartinformatiestichtin ... routes.htm
In totaal hebben wij er 28 dagen over gedaan en gemiddeld 80 km per dag gefietst. Wij fietsten van 24 augustus tot 24 september 2000 en hadden prachtig weer de hele tijd.
Veel plezier met het fietsen en de voorbereidingen.

Ik heb er 21 dagen over gedaan. (Ik ben zeker geen fietsfreak). Dagelijks dus rond de 11Okm.Ik heb geen rustdag moeten nemen... In het totaal vanaf Temse kwam ik op 245Okm.

Je hebt trouwens geen dure fiets nodig..ik heb er één gekocht bij Decathlon van rond de 450 euro met dunne bandjes (gaat lekker vlot, 2 keer lek) en die heeft het prima gedaan

-Nog een tipje: wanneer je toekomt in Santiago heeft iedereen de neiging direct naar de kathedraal te rijden. Je kan beter eerst naar de camping rijden( waar je bij het binnenrijden eigenlijk passeert) daar rustig je tent opzetten en zonder bagage nadien op je gemak de stad bezoeken, dit bespaart je veel last...

Veel fietsplezier iedereen!

En ticket? Kun je die ter plaatse in Santiago boeken en de volgende dag vertrekken (voorzover plaats neem ik aan)?

Snuffel ook eens op www.santiago.nl
:D

Bedankt voor je reactie.

Ik ben lid van de vereniging Santiago en heb op de site gelezen dat je bij een reisburo kunt boeken.

Ik was benieuwd naar de ervaring van Koen en/ of anderen.

Edwin

Hallo Edwin,

Voor zover ik weet vliegt alleen Iberia non-stop van Santiago de Compostela naar Amsterdam.
Ik dacht dat de tickets iets van € 180,- kosten, exclusief fietstransport.
Zelf ben ik terug gevlogen vanuit Madrid.

nadeel:
- je bent 2 dagen onderweg om in Madrid te komen, omdat je de fiets alleen mee mag nemen in de regionale treinen.

voordeel:
- ticket Madrid - Amsterdam is relatief goedkoop (pakweg €90,- inclusief fiets)

De totale kosten Santiago-Madrid-Amsterdam kwamen op ongeveer €135,- (trein, overnachting, ticket)

Kunno

Lees eventjes mijn eerste bericht uit deze reeks. Wanneer je van thuis uit vertrekt weet je meestal niet wanneer je zal aankomen. Meer dan een dag moet je in Santiago eigenlijk niet rondlopen dus....ik heb eerst 2 weken gefietst, dan een korte berekening gemaakt en dan via internet(overal te vinden in Spanje) en visakaart mijn tickets geboekt op de site van ryanair. Santiago-Londen en Londen-Eindhoven je vertrekt om 11u in Santiago en je bent om 19u in Eindhoven. Is zeer goed verlopen, je hoeft ook je fiets niet volledig te demonteren en in een doos te steken zoals bij Iberia. Mijn medefietsers hadden anderhalf uur nodig om hun fiets in die dozen te krijgen van Iberia.
Je moet gewoon je stuur een kwart draaien,pedalen eraf en banden wat lossen. Bovendien 200euro alles inbegrepen, mijn medefietsers hadden bij Iberia reeds maanden vooraf 300euro gegeven voor een ticket

Hasta luego

Koen

Bedankt voor de tips, Koen. Volgend jaar wil ik ook naar Santiago fietsen en altijd is daar dan de vraag "hoe terug?" Er zijn diverse mogelijkheden, maar deze tip van jou is nieuw voor mij en ik zal 'm goed bewaren.
:D

Je kunt je fiets ook meegeven met "Soetens transport" 0031 (0)497 591673 kost €119,- Rijden elke vrijdag vanaf Santiago naar Vessem. Maar je krijgt je fiets door heel nederland en vlaanderen bezorgt aan de deur. Overigens; Vessem ligt vlakbij Eindhoven, dus als je inderdaad vanaf Londen komt naar Eindhoven, kun je ook de bus nemen naar Vessem (ik denk 10 min) en op het distributiecentrum aldaar je fiets weer ophalen en naar huis pedelen. Je hebt in Vessem ook nog de Jacobahoeve, voor pelgrims, kun je volgens mij ook overnachten.

En nog wat, ik heb zelf destijds vanaf Finestrre eerst de bus genomen naar Ferrol en vanaf daar het smalspoortreintje via Santander en Bilbao terug naar Hendaye, frankrijk. Destijds mocht de fiets gratis mee, en heb daar ook geen enkel probleem ondervonden. Maar nu komt mij een bericht ter ore van een santiago ganger dat de fiets niet meer mee mag in die trein. Iemand een dergelijke ervaring? Ik vraag het omdat een vriend van me op het punt staat te vertrekken en ook via deze route terug wil naar Hendaye.

Haike,

Treinen van de RENFE en SNCF resp. spaanse en franse spoorwegen mogen fietsen (landelijk) gratis mee. In Frankrijk mits er plaats is en niet in de TGV.
In TGV moeten ze gedemonteerd in een fietstas passen en vervoerd worden.
In Spanje maken ze zelfs geen problemen als je ze tussen de reizigers zet.
Ervaring van augustus 2006 bij Port Bou
Groet Bob

Wat ik mij afvraag is, is het niet heel vernoeiend om de hele rit in je boek te moeten kijken welke weg je nu weer moet inslaan?
Of went dat wel.

mario

Valt wel mee, ik zette de route uit de boekjes over op de "Local" serie van Michelein.
En als je 's avonds voor je tentje de route voor de volgende dag doorleest krijg je een aardig beeld.

Bob&Marguérite schreef:Haike,

Treinen van de RENFE en SNCF resp. spaanse en franse spoorwegen mogen fietsen (landelijk) gratis mee. In Frankrijk mits er plaats is en niet in de TGV.
In TGV moeten ze gedemonteerd in een fietstas passen en vervoerd worden.
In Spanje maken ze zelfs geen problemen als je ze tussen de reizigers zet.
Ervaring van augustus 2006 bij Port Bou
Groet Bob
Maar vallen die smalspoortreintjes daar dan ook onder?

Tussen Ferrol , Bilbo/Bilbao, Donostia/San Sabastian lopen smalpoortjes. Deze treinen vallen niet onder de dienstregeling van de RENFE: de nationale Spaanse spoorwegmaatschappij.
Mijn ervaring was dat fietsen meenemen op deze smalspoortjes geen enkel probleem was en ook gratis. Verbaast mij dat nu ineens anders zou zijn, hoewel?
Er rijden twee maatschappijen: in het westelijk deel van de noordkust van Spanje: www.feve.es en in het oostelijk deel: www.euskotren.es
Probeer eens via deze sites te achterhalen of het inderdaad klopt dat fietsenvervoer niet meer mogelijk is.
Vooral het traject van Ferrol naar Oviedo is een buitengewoon indrukwekkend treinreisje langs de grillige noordkust van Spanje. Voor meer meer informatie over fietsen in Spanje (verreweg het leukste fietsland van Europa): Fietsen in Sanje, www.fietswegen.nl