Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips voor Compostela - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tips voor Compostela

Mario,

T'is maar één van de manieren. Ik zet de routebeschrijving verkort over op A4 en klem dit in een routerol op het stuur. Het papier komt tussen 2 lagen plastic. Kunnen trouwens ook stukken kaart in geklemd/gerold worden zie bijgaande foto (stuur rechts). Je kunt er ook de bladzijden van een routeboek in plaatsen maar dan moet je in het boek gaan scheuren.
Voor motorfietsen zijn die apparaten errug prijzig, rond € 200,-
Dit apparaatje kwam ik tegen bij Halfords. Uhm kostte nog wel € 21,- maar ik heb er een hoop lol van gehad. Zit ook een kaartstandaard bij maar die gebruik ik niet.

Afbeelding

Zitten 2 kunstof klemmen waarmee je deze met een eenvoudige beweging op een standaard stuur(dikte) klikt.

bert sitters schreef:Tussen Ferrol , Bilbo/Bilbao, Donostia/San Sabastian lopen smalpoortjes. Deze treinen vallen niet onder de dienstregeling van de RENFE: de nationale Spaanse spoorwegmaatschappij.
Daar was ik al een beetje bang voor.
Mijn ervaring was dat fietsen meenemen op deze smalspoortjes geen enkel probleem was en ook gratis. Verbaast mij dat nu ineens anders zou zijn, hoewel?
Ja ik heb ook een goede ervaring er mee.
Er rijden twee maatschappijen: in het westelijk deel van de noordkust van Spanje: www.feve.es en in het oostelijk deel: www.euskotren.es
Probeer eens via deze sites te achterhalen of het inderdaad klopt dat fietsenvervoer niet meer mogelijk is.
Ga ik doen, dank je wel.

Volgens artikel 13 van de Condiciones Generales van de Feve mogen fietsen mee in de gewone treinen van de Feve.

In 1989 heb ik dat treintje vanuit Ferrol een stukje genomen en toen hing er een bagagewagen achter waar de fietsen gewoon in konden.

Ik weet niet hoe het nu is, maar toen was het nog een echte stoomlokomotief die "piepend" en "fluitend" door de bergen sukkelde. Erg leuk :-)

Helaas Michael,

De Feve rijdt tegenwoordig met moderne treinen, ook al is het een smalpoorlijn. Maar het uitzicht is er niet minder om. De fietsen kunnen in de portalen geplaatst worden.
Wel zijn er af en toe speciale nostalgische ritjes met een stoomtrein.
Zie voor het materieel de site: www.feve.es

bert sitters schreef:Volgens artikel 13 van de Condiciones Generales van de Feve mogen fietsen mee in de gewone treinen van de Feve.
Dank voor je moeite Bert, had al gekeken maar stoote toen op het probleem van de taal, had er ff niet aan gedacht, want mijn spaans is van nul en generlei waarde. Zal het in ieder geval doorgeven aan mijn vriend.

Michael W schreef:In 1989 heb ik dat treintje vanuit Ferrol een stukje genomen en toen hing er een bagagewagen achter waar de fietsen gewoon in konden.

Ik weet niet hoe het nu is, maar toen was het nog een echte stoomlokomotief die "piepend" en "fluitend" door de bergen sukkelde. Erg leuk :-)
Gewoon moderne dieseltreintje met alleen een plee erin en verder niks, je kunt geen eten of drinken aan boord verkrijgen en van Ferrol naar Santander is geloof ik een uur of 11, dus het is handig als je wat bij je hebt. Fiets achterin het gangpad voor nop. Dus wel modern maar niet snel, maar dat is ook juiste het leuke ervan. Hoewel het van mij zelfs ook wel met die stoomlocomotief had gemogen :D

Ter info,
ben net terug vanuit Parijs :) met fiets via TGV en gereisd tot in Lille Flandres en van daaruit per IC van NMBS naar Antwerpen Centraal.
Wel 1 dag op voorhand gereserveerd in Gare du Nord (Parijs) want niet op elke TGV (opm. enkel binnen Frankrijk, niet grensoverschrijdend) is een apart compartiment voor fietsen.
Kostprijs: fiets € 10,- + ticket tot Antwerpen Centraal € 52, totaal € 62,-.
3 uur rijden maar Parijs A'pen.
Blijkbaar rijdt er ook vanuit Bordeaux een TGV tot Lille met plaats voor fietsen. Treinreiswinkel zou hierover meer info kunnen verstrekken.

Donald

Er rijden inderdaad TGV's tussen Bordeaux en Rijsel waarin fietsen kunnen worden meegenomen. Prijs € 10,- per fiets en wel reserveren.
Deze TGV's komen aan op station Lille-Europe. De IC naar Kortrijk, Gent en Antwerpen vertrekt van Lille-Flandres, maar beide stations van Rijsel liggen vlak bij elkaar.
Er gaan o.a. de volgende TGV's
Bordeaux St-Jean Vertrek 06:34, 07:50, 10:53.
Lille-Europe Aankomst 11:51, 13:04, 16:14.

Lille-Europe Vertrek 06:37, 07:59, 12:16, 14:47.
Bordeaux St-Jean Aankomst 11:56, 13:03, 18:00, 20:00.

Let op: deze treinen rijden niet dagelijks en ook sommige periodes niet!

Iemand een dergelijke ervaring? Ik vraag het omdat een vriend van me op het punt staat te vertrekken en ook via deze route terug wil naar Hendaye.[/quote]

Hoi Haike,
Ik ben net terug uit Santiago, en ben vanuit daar met de bus (ALSA) teruggegaan naar Irun. Per bus mogen er max. 4 fietsen mee, alleen het voorwiel moet eruit. Neem je je fiets mee dan betaal je dacht ik 3 euro extra, de prijs is dan 56 euro.
Er vertrekken 2 bussen per dag uit santiago naar Irun, de een gaat om 18.00uur aankomst in Irun 06.45 uur. De ander vertrekt 's ochtends. Je kaartje kun je kopen/reserveren bij het busstation van santiago.
Irun ligt ongeveer 3 kilometer van Hendaye.