Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroute westelijke balkan in de maak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsroute westelijke balkan in de maak

bikelike schreef:
do 10 mei, 2018 11:29
Yow, mijn liefde voor fietsen en de westelijke balkan hebben geresulteerd in een project: het maken van een fietsroute van Triëst naar Igoumetitsa,
Mooie klus Erik! Toevallig zijn Corrie en ik al een paar weken onderweg van Igoumenitsa naar Zagreb. Onze route loopt wat meer landinwaarts, via het grensgebied van Griekenland en Albanië, langs de meren van Prespa en Ohrid en door Kosovo. Gisteren hebben we de meest westelijke grensovergang tussen Macedonië en Kosovo genomen, een verlaten grindpad over een 1900 m hoge bergpas. In het bergdorp Restelicë waanden we ons in een traditioneel Turks dorp, maar 50 km verder in Prizren vloeit het bier rijkelijk tussen de minaretten.
Een oorlogskerkhof van gesneuvelde UCK-strijders passeerden we bij toeval, evenals een straat die naar Bill Clinton was genoemd en een ‘Exodus 1999’ weg.
De komende week willen we door het noorden van Albanië via Shkodër naar Montenegro fietsen. Wanneer fiets jij weer deze kant op Erik?
Dank voor alle reacties.

De hoofdroute - die in het boek komt - wil de oorlogsgebieden mijden. De sectie tussen Zadar en Split moet daarop uitgezocht worden. Suggesties zijn welkom! De rest is nagenoeg vrij van oorlogssporen en -gevaren, zo is mijn beeld. Maar laat me weten als dat niet klopt.

De alternatieve routes bied ik alleen als GPS-track aan, met een duidelijke waarschuwing erbij.
keesswart schreef:
zo 13 mei, 2018 23:05
De komende week willen we door het noorden van Albanië via Shkodër naar Montenegro fietsen. Wanneer fiets jij weer deze kant op Erik?
Ik ga eerst naar het zuiden en dan terug naar Tirana - waar ik nu ben - en dan (over een week of 2) ga ik naar het noorden.

Leuk dat je daat aan het rijden bent, Kees. Wiesje was hier ook en Bert Platzer komt eraan :-). Dit is misschien interessant voor jou als je door Bosnië gaar rijden. Ooit gekregen van een fietser uit Banja Luka die zijn land kent als zijn broekzak. Tegenwoordig kun je trouwens over nieuw asphalt van Tamarë naar Plav rijden. Als je door Kroatië omhoog wil zijn er dus heel wat opties, waaronder de Napoleonsweg.
bikelike schreef:
ma 14 mei, 2018 21:00
Dank voor alle reacties.

De hoofdroute - die in het boek komt - wil de oorlogsgebieden mijden. De sectie tussen Zadar en Split moet daarop uitgezocht worden. Suggesties zijn welkom! De rest is nagenoeg vrij van oorlogssporen en -gevaren, zo is mijn beeld. Maar laat me weten als dat niet klopt.

De alternatieve routes bied ik alleen als GPS-track aan, met een duidelijke waarschuwing erbij.
Sorry, maar nu moet ik toch even hard zijn. Als je via Zadar gaat kun je geen voormalige oorlogsgebieden mijden. De brug van Zadar was een geliefd doelwit voor de Krajina-Servische artillerie. Er ligt dus nog genoeg rotzooi daar. Diverse kuststeden tussen Zadar en Split zijn nog altijd vergeven van de nationalistisch Kroatische graffiti. 'In Zadar hell starts' was een kreet die je vaker hoorde van chauffeurs van hulptransporten tijdens de oorlog.
Je komt me over als iemand van goede wil maar met te weinig historische achtergrondkennis om een veilige route te kunnen maken.
Ivo Miesen schreef:
di 15 mei, 2018 10:09
Je komt me over als iemand van goede wil maar met te weinig historische achtergrondkennis om een veilige route te kunnen maken.
Daarom vraag ik om feedback / hulp, Ivo.
Die brug, de Maslenički-brug (de rode dus)) is dus na de oorlog een tijdje dicht geweest en dat betekende toen een heel eind omrijden, of over Pag (ook heel mooi daar niet van) of om de binnenzee als je richting Paklenica NP of Plitvice NP wil. En in en rond Plitvice is ook flink gevochten en ook daar liggen nog mijnen op plekken waar ze niet of heel moeilijk geruimd kunnen worden, dat betekend gelukkig ook dat je er als fietser geen last van zal hebben.

Daarom denk ik dat er zeker een apart hoofdstuk aan gewijdt zou moeten worden omdat je er gewild of niet er toch mee geconfronteerd zal worden, de ene keer minder confronterend dan de andere, want soms is het ook bijna niet meer zichtbaar.
Als je naar Dubrovnik gaat bijvoorbeeld weer wel, al zullen de dakpannen die vervangen zijn inmiddels al weer aardig verkleurd zijn zodat ze minder opvallen. De nieuwe dakpannen zijn het resultaat van mortier en granaataanvallen op de stad.
bikelike schreef:
di 15 mei, 2018 13:01
Ivo Miesen schreef:
di 15 mei, 2018 10:09
Je komt me over als iemand van goede wil maar met te weinig historische achtergrondkennis om een veilige route te kunnen maken.
Daarom vraag ik om feedback / hulp, Ivo.
En dat is waarom ik in de afgelopen dagen gekeken heb hoe goed je feedback kunt verwerken. En of dit goed genoeg is om over deze regio te schrijven.