Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe banden Cyclocross voor Woon-Werk verkeer - Forum Wereldfietser

Nieuwe banden Cyclocross voor Woon-Werk verkeer

Goedemorgen,

Hopelijk bevind ik me op het juiste forum.

Ik ben nodig aan nieuwe banden toe voor mijn Cyclocross fiets, welke ik zowel voor recreatief als woon-werk gebruik. Momenteel rijd ik echter zo goed als niet door bossen, soms een grindweg, maar met name asfalt, tegels (de reguliere fietspaden).

Mijn fiets: https://www.cube.eu/nl/2017/road-triath ... hred-2017/

Mijn achterband (rocket ron van schwalbe) is volledig doorgesleten (met name door remmen op asfalt door niet oplettenden) en heb nu mijn tweede lekkage, de eerste keer zag ik de bubbeltjes al door mijn buitenband komen. Ik ben dus op zoek naar een nieuw set bandjes waarmee ik eigenlijk met name over de reguliere fietspaden zal rijden, uiteraard ook over bladeren en de laatste weken ook takken. Naar mijn gevoel gaat de rocket ron gewoon niet lang genoeg mee met mijn huidige rijgedrag.

Ik zag op andere posts banden genoemd zoals Schwalbe supreme genoemd worden. Lijkt mij niet echt een band om ook af en toe een grindpadje mee te pakken. Ik hoop dat iemand met meer ervaring me iets kan adviseren?
Hoi,

Zelf heb ik goede ervaringen met de Schwalbe Marathon Cross (40mm breed). Die rolt goed op asfalt en heeft voldoende profiel om op een grindpad niet meteen alle kanten op te zwabberen. Hij ligt intussen al ruim 3500 km als voorband op mijn fiets, zonder lekken. Ik verwacht dat hij nog eens evenveel kilometers mee kan.
Alleen is hij (jammer genoeg) dit jaar door Schwalbe uit produktie genomen. Voor twee tientjes is hij on-line nog te koop.
Wel even vooraf kijken of je frame voldoende ruimte heeft om deze iets bredere band te kunnen monteren.

Wil je een degelijke band die specifieker voor weggebruik is gemaakt, dan kun je terecht bij een Schwalbe Marathon Almotion (ook 40 mm breed). Bij mij al 5500km in gebruik als achterband, lekvrij en nauwelijks slijtage. Op vastgereden gravel en grind is de grip nog goed. Wordt de ondergrond los, dan merk je dat hij maar weinig profiel heeft en glijdt hij makkelijk weg.

Houd er wel rekening mee dat de genoemde banden 100 tot 200 gram zwaarder zijn dan de bandjes die je nu op je fiets hebt. Die prijs betaal je als je een band kiest die degelijker is, meer gewicht kan dragen en langer meegaat.

Succes!
De Almotions lijken me voor jouw gebruik ook het beste.
Ik heb twee setjes nu ruim 5000 km in gebruik. Ze lijken beter te worden (soepeler en betere wegligging) nu ze ingereden zijn. Goedkoop is anders. Robuust zijn ze hier wel gebleken.
Het zijn echter geen echte offroadbanden, maar een compromis maar dat wist je al.
Supremes hebben nog minder profiel.
Als je binnen Schwalbe wilt blijven kan je voor de X-one Speed (of G-One) kijken.

https://www.schwalbe.com/nl/road-reader ... speed.html
https://www.schwalbe.com/nl/road-reader ... speed.html

Andere die mij te binnen schieten:
- Panaracer Gravelking (SK): https://www.panaracer.com/lineup/gravel.html
- Compass: https://www.compasscycle.com/product-ca ... nts/tires/
Leon schreef:
wo 14 feb, 2018 13:58
De Almotions lijken me voor jouw gebruik ook het beste.
Ik heb twee setjes nu ruim 5000 km in gebruik. Ze lijken beter te worden (soepeler en betere wegligging) nu ze ingereden zijn. Goedkoop is anders. Robuust zijn ze hier wel gebleken.
Het zijn echter geen echte offroadbanden, maar een compromis maar dat wist je al.
Supremes hebben nog minder profiel.
+1 heb ook conti en maxxis geprobeerd, konden niet tippen als allrounder op onverhard en asfalt aan deze...
Hier ook goede ervaringen met de Almotions. Lopen enorm licht en zijn niet kapot te krijgen.

Schwalbe G-One (60mm, snakeskin) heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee. Gaan continue lek (vooral bij nat weer...), bij tubeless gebruik - lekt latex en slijten snel. Bovendien heb ik het idee dat de Almotions lichter lopen (gebruik ze weliswaar op een andere fiets, maar toch).
Ik heb zelf momenteel Mondials, die zijn wat steviger.
Bedankt voor alle reacties iedereen, ik zal morgen nogmaals mijn bandmaat controleren en de geopperde opties nalopen :-).
Bedankt iedereen, ik heb voor nu de Almotions besteld (40-622), inclusief binnenbandjes want ik denk dat die van mijn 32-622 niet zullen voldoen.

Nog even wachten en dan kan ik weer fietsen :)
Super, rijd mijn vrouw ook mee op haar Koga, goed opletten dat ze juist in de velg liggen.
Het valt me zeer mee, ik heb al een paar keer flink moeten remmen, en de schade aan de banden valt zeer mee. Wat ik wel merk is dat de banden nog wel een stukje kunnen glijden tijdens het remmen (bij snel remmen). Maar over het algemeen best tevreden mee.
Over 1000 km heb je nog geen schade, maar begint de grip pas toe te nemen. Ff voorzichtig nog!

(Of wat lagere bandenspanning voor grip, ook in de bochten.)
Zelf heb ik op mijn veldrijfiets voor gebruik op de weg 35 mm Panaracer Paselas in de uitvoering zonder antilek laag. Dat rijdt heel erg fijn, ook op bospaadjes (zolang het niet modderig is).
Lijken me ook heel mooie bandjes idd, maar ik heb geen fiets waar ze op kunnen :oops:
Ze zijn er in vele maten, ook in ETRO 584 en 630, maar niet heel breed: max 37 mm in 28 inch en max 42 mm in 26 inch (maar die maten kloppen wel). Op mijn stadsfiets heb ik sinds kort de 32 mm Protite versie met antilek. Die zijn iets stugger. De nieuwe Protite antilek schijnt beter te zijn dan de oude Tourguard, maar die laatste heb ik in de stad ook nog nooit lek gereden.