Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kompas - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

kompas

:D Ja hoor, eindelijk het kleine kompasje dat ik al lang zocht. Gewoon eentje met een klikssysteem vast te maken op je stuurtas. Doorsnee is ca. 3 cm. merk "recta"(zwitsers), in platte uitvoering, gekocht bij de vakantiefietser in de jordaan. Erg handig dingetje. Gewoon om een stad uit te bemerken dat die weg echt niet naar het zuiden gaat maar naar het zuidwesten en je dus maar 400 meter terug hoeft ipv 4 km.

Ik gebruik al jaren een klein kompasje, gemonteerd op mijn aluminium fiets. Fiets heeft geen nadelige werking op het kompasje en ik zou niet meer zonder kunnen / willen.
Ik heb de mijne met een ijzeren stripje aan de stuurpen vastgemaakt.
Ik heb ook gezien dat men het platte kompasje ( 5 mm dik ) op of onder het plastic van de kaarthouder plakt.

weet je wat ook kan (als de zon te zien is"

De kleine wijzer van je polshorloge richting zon. De hoek die de 12 met de kleine wijzer maakt delen en voila daar is het zuiden. Het blijft natuurlijk een indicatie, maar help wel als je een stad uit wilt zonder dat er fietsborden staan. Overigens heb ik bij Halford een klein kompasje gekocht en aan de stuutasophanger gelijmd.
Rob
Hier moet je wel een beetje mee uitkijken aangezien je om zes uur 's avonds de hoek tussen de kleine wijzer en de 12 op twee manieren kan delen. Dit hangt af van het tijdstip (6 uur 's ochtends of 6 uur 's avond), deze methode zou eigenlijk het beste werken bij een horloge die niet in 12 uur maar in 24 uur een keer de klok rond gaat.
Ikzelf vertrouw liever als de zon er toch is op de manier van sont, 12 uur zon in het zuiden, 6 uur in het westen, etc.. Werkt perfect en als je er wat oefening in hebt kun je zelfs 's nachts het noorden ongeveer(!) aanwijzen aan de hand van de maan en hoeveel van de maan is belicht. Dat is wel flink puzzelwerk alleen.
roel

Elke kompas wijkt af, ook de professionele. Ik heb een poosje gevaren op de kustvaart op een schoener met clipperkop. De kapitein/eigenaar was nog de enige die commercieel met zeil voer, de rest van dergelijke boten zie je nu alleen maar als chartervaart op het IJsselmeer. Maar goed; wegens een schade en een ingrijpende verbouwing en er dus tamelijk veel meer ijzer aan boord kwam, was het kompas niet meer wat het moest zijn. Er kwam een mannetje aan boord met een kompas op statief, waarmee het scheepskompas werd vergeleken. Klopte het niet, dan werd het scheepskompas door het bijzetten, of weghalen van een magneettje gecorrigeerd, tot het overeen kwam met het kompas van dat mannetje. Een aantal dagen later bleek op volle zee dat er nog steeds niet goed geijkt was. Moest het in de eerste de beste haven nog een keer gebeuren. Kortom; modderen dus.

En daarom is er ook nog Astro-navigatie, bekend bij de zeilers,
maar ook bruikbaar voor de fietser natuurlijk:
Astro-navigatie

alime schreef::D Ja hoor, eindelijk het kleine kompasje dat ik al lang zocht. Gewoon eentje met een klikssysteem vast te maken op je stuurtas. Doorsnee is ca. 3 cm. merk "recta"(zwitsers), in platte uitvoering, gekocht bij de vakantiefietser in de jordaan. Erg handig dingetje. Gewoon om een stad uit te bemerken dat die weg echt niet naar het zuiden gaat maar naar het zuidwesten en je dus maar 400 meter terug hoeft ipv 4 km.
Alime, is dat de Recta clipper compass?

Ja, dat is hem. :lol:

Mooi hebbedingetje. :wink:

Hoi,

Die Recta clipper

Afbeelding

is een mooi dingetje maar hoe maak je die vast op de stuurtas?


Fiets de wereld (met een Recta DP6),
Whisky

DP6

Zeg Whiskey,

Ik weet niet of bijv. Australië (of Zuid-Afrikaof zuiden van zuid-Amerika) nog op je verlanglijstje staat, maar daar zou ik eerder een DP6G (voorheen DP65) voor gebruiken: De DP6 is daar niet meer bruikbaar i.v.m. inclinatie.
Zomaar even hardop denkend met het oog op de toekomst...

Hoi!

Ja, mijn kompas (DP6) is nog van voor mijn wereldreis tijd en gekocht zonder dat ik al te veel wist van declinatie, inclinatie etc. Gelukkig ben ik net als mijn kompas meer noordelijk georienteerd :-) Maar mocht ik ooit down under reizen dan koop ik zeker de DP6G.

Whisky

:D
Dat handige recta kompasje kan je gewoon vastklippen waar de rtits zit. De rits kan daarna bijna helemaal dicht. Het kompasje haal ik nooit meer van het tasje af. Inmiddels 2 d km in duitsland meet gefietst.

Roald schreef:ALs we dan toch met alternatieven bezig zijn:

Is het bewolkt en is er geen zon,

Kijk dan naar de bomen, mos groeit aan de noordkant ervan.
Het is officieel, Kiel Windeweer ligt op de noordpool ;)

Maar natuur? wie heeft er tegenwoordig nog natuur nodig: satelietschotels staan op dit halfrond toch allemaal zuidwaarts (Astra = 19 graden zuidzuidoost!

m-gineering schreef: Het is officieel, Kiel Windeweer ligt op de noordpool ;)

Maar natuur? wie heeft er tegenwoordig nog natuur nodig: satelietschotels staan op dit halfrond toch allemaal zuidwaarts (Astra = 19 graden zuidzuidoost!
Dat Kiel Windeweer op de noordpool ligt komt dat door klimaat veranderingen??? Wel handig, mocht je verdwalen, terug naar huis is overal ter wereld naar het noorden.

Dat van die schotels is niet zo makkelijk. Er zijn onderhand veel mensen met twee schotels, moet je toch nog gokken....

John.