Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maatvoering vsf T100 - Forum Wereldfietser

maatvoering vsf T100

Goedenavond,

Ik heb vandaag op een VSF T100 een klein proefritje kunnen maken, vond hem heerlijk fietsen en is ook precies wat ik zoek qua prijs en kwaliteit, maar ik vond hem net iets te sportief (te veel voorover) zitten. Ik heb proefgereden op een 57 herenfiets, zou een maat 52 minder sportief zitten of is het dan beter om voor een classic uitvoering te gaan?
groet Carina
misschien nog even goed om te melden; ik ben 1.70 lang :D
Je zou met een andere stuurpen het stuur nog kunnen verstellen. Of een andere maat beter zit zou je in de praktijk even moeten testen. Lichaamslengte is maar één onderdeel van een goede pasvorm. Het zegt weinig over de geometrie van je lichaam (korte benen, of juist lange, korte armen of juiste lange, korte romp of juist lang etc)

Als je zeker weet dat je niet sportief wilt zitten kan je wellicht beter naar een ander model kijken, maar ook hier hou ik een slag om de arm omdat de meningen over wat 'sportief' is nogal variabel zijn. Is er trouwens een speciale reden dat je op een herenframe gereden hebt?
Ik vermoed dat deze fiets niet een kleine beetje te groot was maar flink.... rockhopper heeft gelijk met de stuurpen, maar als de fiets echt veel te groot is dan komt die verstelbare stuurpen in een heel rare stand te staan en dat fietst niet lekker en je hebt een onzinnig grote fiets.
Bij VSF zijn kleinere maten in het algemeen korter, dus het kan, theoretisch. Je moet op de lengte van de (virtuele horizontale) bovenbuis letten: Effektives Oberrohr. Ergens op de godsallemachtig onlogische website van hun staan alle geometrieën van hun fietsen.
Wat een classic uitvoering is weet ik niet.
Maatje 57 is bij VSF in het algemeen tamelijk Large, dus voor mannen vanaf 185 cm. Zlef heb ik een T-400(2012) in maat 52 met mijn 1,85 m. Waarom ze hun fietsen zo lang maken weet ik ook niet.

Gevonden: https://www.fahrradmanufaktur.de/de/pdf ... e-2018.pdf
Ik zie dat de kleine maten van de T-100 kettenschaltung niet erg veel korter zijn. :cry:
rockhopper schreef:
do 17 mei, 2018 19:57
JIs er trouwens een speciale reden dat je op een herenframe gereden hebt?
ik wil met bepakking fietsen (max 20 kg) en las op het forum dat afdalen met bepakking met een herenframe minder " zwabberig" gaat

fietsenmaker wilde idd met verstelbare stuurpen de zit veranderen maar heb/had daar idd mijn bedenkingen over. Wil op zich wel sportieve zit, maat heb laatste tijd met mijn race en mtb fiets wat rug en carpaal tunnelsyndroom/tintelende vingers last. Had ik na lang fietsen op een koga randonneur (mixed frame, 57 cm) geen last van. Maar prijs koga houdt me tegen om dee fiets te kopen, vandaar na suggestie hier op forum een testrit op een vsf.
Leon schreef:
do 17 mei, 2018 20:04

Wat een classic uitvoering is weet ik niet.
Maatje 57 is bij VSF in het algemeen tamelijk Large, dus voor mannen vanaf 185 cm. Zlef heb ik een T-400(2012) in maat 52 met mijn 1,85 m. Waarom ze hun fietsen zo lang maken weet ik ook niet.

Gevonden: https://www.fahrradmanufaktur.de/de/pdf ... e-2018.pdf
Ik zie dat de kleine maten van de T-100 kettenschaltung niet erg veel korter zijn. :cry:
Als ik op de website van VSF kijk bedoelde de fietsenmaker de S serie...

grote dank voor het opzoeken en vet balen dat de maten niet heel veel korter zijn; dat wordt dus verder zoeken
Een herenframe is wel sterker dan een damesframe, maar een damesframe is niet per definitie te slap voor een tocht met "zware" bepakking. Ik zou daarom zeker ook overwegen naar 'mixed frames' te kijken (soort hybride tussen dames en herenframe).
Ik zou overigens ook mijn bedenkingen hebben bij de door jouw gekozen fietsenmaker, als de maatgeving inderdaad zo is heeft hij/zij je gewoon op een fiets gezet waarop je eigenlijk van te voren al weet dat het niet gaat lukken. Dat toont onkunde aan en een grote lust naar willen verkopen in plaats van iemand fatsoenlijk te helpen. Mocht het scenario zo zijn dat jij de fiets gekozen hebt dan had hij/zij natuurlijk een beter model moeten adviseren.
Met een bepaald budget zouden we hier nog enkele suggesties kunnen doen, en afhankelijk van waar je woont misschien wat sturing geven naar speciaalzaken.
Moet het trouwens een nieuwe zijn of mag 2e hands ook? Er zijn prima koga's te vinden op marktplaats vaak gekocht door mensen met veel geld en weinig tijd, daardoor weinig gebruikt en stappen nu massaal over op ebikes.
Buiten vsf kan je ook kijken naar velotraum of het nederlandse merk avaghon.
Ik ga idd niet meer met deze fietsenmaker in zee...
Mijn budget is 1000 euro. Tweedehands ja graag! Woon in het noorden omgeving heerenveen. Als jullie een goede fietsenmaker of fiets kunnen aanbevelen graag. Bij mij in de buurt staan op dit moment 2e hands koga prominence, koga balance en redelijk nieuwe koga roadspeed.
kijk dan idd naar een 2e hands koga mixte frame...die zijn ook wat korter als een VSF, wij werken altijd maar met framehoogte in NL maar 'stack & reach' zijn veel belangrijker, dat lees je nergens in NL.
fietscar schreef:
vr 18 mei, 2018 11:47
Ik ga idd niet meer met deze fietsenmaker in zee...
Mijn budget is 1000 euro. Tweedehands ja graag! Woon in het noorden omgeving heerenveen. Als jullie een goede fietsenmaker of fiets kunnen aanbevelen graag. Bij mij in de buurt staan op dit moment 2e hands koga prominence, koga balance en redelijk nieuwe koga roadspeed.
Ik zou de Traveller / World Traveler aanbevelen.
fietscar schreef:
vr 18 mei, 2018 11:47
Ik ga idd niet meer met deze fietsenmaker in zee...
Mijn budget is 1000 euro. Tweedehands ja graag! Woon in het noorden omgeving heerenveen. Als jullie een goede fietsenmaker of fiets kunnen aanbevelen graag. Bij mij in de buurt staan op dit moment 2e hands koga prominence, koga balance en redelijk nieuwe koga roadspeed.
Kijkt u eens;
viewtopic.php?f=11&t=31332