Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Baluchistan - Forum Wereldfietser

Baluchistan

Hallo,

Wie is er de laatste maanden/weken door Baluchistan (Zahedan-Quetta) gereisd? Per fiets? of bus? Vrijwel alle fietsers die hierdoor reizen nemen de bus, voorzover ik nu gehoord heb.

Een maand geleden is er een rebellenleider vermoord en daardoor zou het nogal onrustig zijn. Dit is een bericht van het Torn Tree Forum:

After the killing of a Baloch rebel leader in Kohlu, Dera Bugti yesterday in a clash with security forces, the situation in Quetta city and other parts of Balochistan is critical and curfew has been imposed.
This operation's taken a long time against the rebels in Baluchistan and now it resulted in shape of killing of this leader named as Akbar Bugti.
In Balochistan most of the highways're blocked by the security forces especially Taftan to Quetta and to Karachi and Punjab.
So it's for the info of the friends who're intending to travel in that area whether from Iran or to Iran, that they'll have to wait and give a little time to the things to calm down.

Dit bericht is al een maand oud en misschien is het nu weer relatief veilig genoeg om er door heen te fietsen.
Is de grensovergang van Pishin naar Mand en Turbat overigens ook een optie of is deze grensovergang gesloten?

Of zijn er nog fietsers onderweg naar Pakistan zodat we dit stuk samen kunnen rijden?
Ik zit momenteel in Teheran en ga morgen naar de Pakistaanse ambassade voor mijn visum en ik zal eens proberen om daar navraag te doen naar de situatie.

Groeten,

Samuel

Een antwoord is niet meer nodig. Ik ben vanmorgen bij de Pakistaanse ambassade geweest om, naar ik dacht mijn visum op te kunnen halen maar de werkelijkheid was een beetje anders. Ik kreeg geen visum en na een gesprek met de consul werd hij nogal kwaad op me en schreeuwde me de ambassade uit. Pakistan is dus geen optie meer.
Nu even kijken of er een boot gaat naar het Arabisch schiereiland...

Groeten,

Samuel

Je maakt een grapje hoop ik...
Kan niet geloven dat Pakistan ineens verboden gebied is als 1 consul tegen je schreeuwt...
Ik kijk net naar de site van minbuza.nl naar reisadviezen voor pakistan en die info is ongewijzigd, ik zou het dus nog maar een keer proberen bij de ambassade of desnoods via een of andere visum dienst.

Ik wil er namelijk volgend jaar ook doorheen door pakistan en ben dus zeer nieuwsgierig naar eventuele ontwikkelingen.

Groetjes

İk kreeg begin september 2006 in twee dagen een 2 maands Pakistaans visum in Ankara (wel aanbevelingsA-4tje van de NL embassade nodig, 50 lira), te verzilveren voor maart 2007, gedode rebellenleiders of niet.

Garr

Na het inschakelen van de Nederlandse ambassade in Teheran ben ik weer een klein stapje in de goede richting gekomen. Zij hebben contact opgenomen met de Pakistaanse consul. De Pakistaanse consul vroeg mij een brief te schrijven met mijn excuses (hij denkt namelijk dat ik hem beschuldigd heb). Deze brief heb ik vanmorgen bij de Pakistaanse ambassade gebracht en ik mag morgen terugkomen voor een nieuw gesprek. Er is dus nog hoop.

De informatie van andere reizigers en wat er in de Lonely Planet staat is allemaal heel verwarrend. Ik citeer een zin uit de LP: 'Places to apply for a Pakistani visa en route include Istanbul, Ankara, Tehran and Zahedan, where one can be issued within the hour'. Ik vroeg in Istanbul of het mogelijk was om er een visum aan te vragen. 'Yes, but it takes two or three months' zei men daar. Bij de Pakistaanse ambassade hier zei de consul dat er al twee jaar geen visa meer afgegeven zijn in Zahedan.

Lars, en degenen die ook van plan zijn deze kant op te komen, probeer de visumaanvraag te doen in Nederland en leg uit wat voor reis je gaat maken. Dan sturen zij de informatie op naar Teheran (of waar jij wilt) en dan kun je daar je visum afhalen. Zo hoort het volgens de consul.

De info op minbuza is niet up-to-date en er staat niet veel op ook. Beter is om het Torn Tree forum in de gaten te houden waar reacties op staan van mensen die er daadwerkelijk ook geweest zijn of er wonen.

Samuel

Hou Samuel,

Bedankt voor je tip en jij heel veel succes met je visumaanvraag !

Ps kan je niet een bosje bloemen kopen voor de consul om het weer goed te maken :D

Hi Samuel,

De aanhouder wint en ... blijven lachen!!!!!!!!!
Gedraag je nederig, geinteresseerd, bereidwillig en vindt hem de geweldigste man ter de wereld... Bewonder hem en de juiste papieren heb je in no-time in bezit.
Inderdaad het kost wat geslijm, een dagje ofzo, maar het gaat tenslotte om je eigen reis. Dat laat je toch niet verknallen!!

Laat ons morgen even weten hoe het gegaan is!

Groet, Rena :wink:

Hoi,

Vanmorgen kwam ik weer terug bij de Pakistaanse ambassade en ik kreeg het betalingsbriefje mee zodat ik bij de bank mijn visum kon gaan betalen. Mijn slijmbrief inclusief een kaart van een mooie Nederlandse bovenkruier heeft dus goed gewerkt. Ik hoefde niet eens met die afschuwelijke vent in gesprek (anders was het weer fout gegaan). En nu mag ik zaterdag mijn visum op komen halen. Ik ben echt superblij!

Groeten,
Samuel
Hallo allemaal, ik wil toch even iets rechtzetten! Omdat er 1 persoon toevallig problemen heeft gehad met iemand van de ambasade betekend niet dat het bijna onmogelijk is om een visa te krijgen!! Ja je moet je ten alle tijden nederig opstellen jij bent tenslotte degene die iets wil hebben en niet andersom toch? Het is 2007 visit Pakistan Year dat houd in dat het zeer eenvoudig is om een visa te krijgen. Ik heb diverse fietsers ontmoet die vorig jaar onmogelijk een visa konden krijgen en allemaal via een omweg in India gekomen zijn. We hebben inmiddels 2 fietsers gesproken die via de KKH naar China wilden en binnen 2 dagen een visa hebben gekregen. Laat je dus niet ontmoedigen als je dit jaar van plan bent om door Pakistan te fietsen is er werkelijk niets aan de hand. Groetjes Peet :D