Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen en kajakken - Forum Wereldfietser

Fietsen en kajakken

Vandaag voor het eerst het fietsen gecombineerd met kajakken. Ik heb een vouwfiets en een opblaasbare vouwkajak. De kajak neem ik mee in mijn radical design cyclone fietskar. De kajak blaas ik op en kan 180kg aan gewicht dragen. De vouwfiets en fietskar gaan op de kajak, naast de spullen die nodig zijn voor een fijne tocht; eten, drinken, pomp, kleding, handschoenen, enz.

Vandaag voor het eerst uitgeprobeerd of dit ook echt wou. In mijn hoofd leek het zo mooi en ja hoor, het wil prima! :o Vraag mij alleen af of ik met zoveel bagage ook de bus in kan. Ik kan sowieso de trein in, dus dat is positief. Als ik ook de bus in kan, dan kan ik feite door heel Nederland fietsen en kajakken. En dat zou fantastisch zijn! Zie hier onder mijn foto's voor vandaag :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Perfect!
Geweldig! Zou dat ook in wat wilder water nog een optie zijn, of wordt de belading van de kajak dan een probleem (niet het gewicht, maar de verdeling)
Ziet er strak uit voor een opblaaskajak. Of zit er toch iets van een frame in?
@Polling: in Zwitserland destijds ook met redelijk zware bepakking wezen kajakken in een behoorlijk hard stromend rivier, en dat wou prima. Ik was toen zelf 30kg zwaarder dan ik nu ben :P En zo zwaar is mijn bepakking trouwens niet: fiets weeg 12kg, backpack met eten en drinken iets van 10-15kg, fietskar weeg iets van 7kg. Gewoon heel goed aan de kajak vastmaken, peddels vastmaken aan je pols en een zwemvest aan. En het zoveel mogelijk gelijkmatig verdelen is ook belangrijk.

@Fedor: nee, alleen meerdere luchtkamers. Was destijds de beste opblaasbare kajak die te koop was. En hij vaart lekker + hij zit heel lekker. Er is wel een Maarrr;; het oppompen kost mij zo'n 20minuten en gisteren was ik wat aan het experimenteren met het vastbinden van de spullen op mijn kajak. Ik was zo 40 minuten verder :roll: Dus daar moet ik nog wat op verzinnen, en dat gaat helemaal goed komen.
Gotmyselfabikefriday schreef:
zo 27 mei, 2018 12:35
Er is wel een Maarrr;; het oppompen kost mij zo'n 20minuten
:shock:

Dit misschien een optie? Wel extra batterijen meenemen ;)

Afbeelding
Ja, aan zoiets zat ik dus ook te denken. Moet werken.
Gotmyselfabikefriday schreef:
zo 27 mei, 2018 15:07
Ja, aan zoiets zat ik dus ook te denken. Moet werken.
Er zullen vermoed ik wel geschikte pompjes bestaan. Maar mijn ervaring met een dat pompje van NeoAir is dat zelf het oppompen van een matje relatief lag duurt. Het oppompen van een opblaasbare kajak (met een volume dat naar mijn inschatting tientallen tot honderden keren groter is) duurt daarmee volgens mijn inschatting een 'eeuwigheid'.

Renaat
Er zijn wel geschikte oplaadbare pompen maar die gaan al gauw richting de 2 kilo.

De NeoAir-pomp is uiteraard niet geschikt voor zoiets, of je moet uren geduld hebben ;)
Wat weegt de opblaaskajak? Wat is de kruissnelheid op vlak water? En wat kost zoiets?

(Ik zit te denken aan een packraft uit Duitsland, vandaar....)
Packcrafts zijn meer voor korte afstanden is mij uitgelegd. Ik heb een; Advanced Elements Expedition Kayak. Hij was 650euro destijds (NL webshop is inmiddels gestopt helaas). Hij weegt 22kg en past in een 100liter (weekend)tas zoals de radical design cyclone iv fietskar. Hij kan 180kg aan gewicht dragen en je kan er allemaal tassen en spullen aan vastmaken. Ook achter het zitje kan nog wat spullen in. Het opblazen ervan kost wat tijd en handigheid, maar heb je al snel onder de knie (hou het advanced elements forum in de gaten of zie youtube). Je kan hem eindeloos beplakken. Heb hem inmiddels al een kleine 2 jaar in mijn bezit en de grote luchtkamers zijn nog nooit lek gegaan. Kleine kamers wel, maar merk je tijdens het kajakken niks van en is heel makkelijk te fixen. Een kameraad van mij gebruikt dezelfde kajak om er snoeken vanuit te vangen. Al kajakkend legt hij zijn blinker paar meter naast de kajak en gaat dan kajakken tot ie wat weerstand voelt en er soms een snoek aan zit. Doordat het een opblaaskajak is, zit het zitje erg lekker en zacht. Ideaal voor tijdens lange tochten.

Snelheid is aardig gelijk aan die van een normale expeditie kajak. Staat vast wel ergens op hun forum hoe snel ie maximaal kan. Je kan hem overigens oppimpen door iets onder de vloer te leggen. Hierdoor kan hij iets harder varen.
Dank voor de reactie. 22 kg is me veel te gortig. Ik twijfel nog wat, maar ik denk dat een packraft a la MRS Nomad S1 ( zie https://www.packrafting-store.de/New/MR ... misitim0v4 ) me dan het meeste plezier gaat opleveren. Voor 5kg is die nog redelijk draagbaar om mee te nemen op een wandeltocht (of bikeraftingtocht) door Schotland of Scandinavië en met 7 km/u lijkt ‘ie minstens zo snel te zijn als de kajak. Waarschijnlijk iets sneller, want 7 km/u is echt knap. Dat i.t.t. veel andere packrafts. De ultralichte varianten (heb er nu één van amper 700 gram) gaan vaak niet harder dan 4 km/u, mits je hard peddelt.

Ik zag dat Yopie de MRS Alligator 2S gebruikt met cargo zipper. Op zich ook een model waar ik naar gekeken heb, maar ik vermoed dat die cargo zipper niet gebruikt zou worden door mij. Je bent immers onderweg en komt bij een water. Dat wil je oversteken met de bagage die je op dat moment bij je hebt. Die bagage is dan niet geoptimaliseerd om door die cargo zipper te passen. Daarom denk ik dat de MRS Microraft of de MRS Nomad S1 een betere keuze zou zijn voor mij.

Overigens allemaal geen kritiek op je keuze voor een opblaasbare kajak. Het zijn gewoon diverse manieren om hetzelfde te bereiken: over land bij een water aankomen en daar overheen willen navigeren. Door mijn overwegingen te noteren hoop ik dat anderen ook makkelijker een keuze kunnen maken. Daarom nogmaals dank voor je uitgebreidere info!
Zo is dat. Als je gaat wandelen is gewicht heel belangrijk en dan is zo'n packraft wel heel handig. Ik doe alles met de fiets en kan daardoor dus meer gewicht mee zeulen. En ik denk dat mijn kajak wat duurzamer is en langer mee gaat. Kun je met een packraft ook in ijskoud water varen? Met mijn kajak kan dat bijvoorbeeld wel. Je kan het hele jaar ermee varen, tenzij het water bevroren is. En met mijn kajak kun je geloof ik ook in zee water kajakken, al doe ik dat liever niet ivm de aantasting door het zoute water. De nieuwe advanced elements expedition kajak weegt overigens 18kg en is blauw van kleur.
Leuk om die twee hobbies te mixen.

Ik zou trouwens niet rekenen op een snelheid van 7 km/u in een packraft op water zoals in Nederland. Maar daar is natuurlijk wel een oplossing voor: kies een gebied waar de rivieren wat harder stromen!
An sich kun je met een packraft prima op het koude water varen, met een zitje. Die hebben de betere (en dus zwaardere modellen) ook. Zo ook de Nomad S1: https://www.packrafting-store.de/New/MR ... ::799.html .

Qua snelheid vind ik die 7 km/u wel realistisch, aangezien zij ook slechts 3 km/u aangeven voor de modellen van Supai. Zie https://www.packrafting-store.de/images ... /CC_EN.pdf . De Nomad S1 heeft bovendien een geïntegreerde bevestiging voor een verwijderbare skeg. Daardoor zal de snelheid ook iets hoger zijn dan de toch al iets snellere andere modellen. Misschien is het wel een soort aangepaste Barracuda R2.

Die Nomad S1 heb ik overigens pas een week of 2 geleden voor het eerst online zien staan. Bij Alpacka kon ik nog niet iets vergelijkbaars vinden. Het lijkt wel of Alpacka zich meer op wildwatervaren richt en de Packrafting-Store (MRS) ook meer op toervaren.
Fedor schreef:
zo 27 mei, 2018 14:18
Gotmyselfabikefriday schreef:
zo 27 mei, 2018 12:35
Er is wel een Maarrr;; het oppompen kost mij zo'n 20minuten
:shock:
Het valt eigenlijk wel mee. Nu ik het wat vaker heb gedaan is mijn kajak opgepompt na 10 minuten. Dan moet mijn vouwfiets er nog op en mijn fietskar. Al met al ben ik zo'n 30minuten kwijt voordat ik echt in het water lig. DAt is dan inclusief het uitpakken, peddels in elkaar zetten, spullen netjes verdelen over de kajak, de kajak in het water doen, enz.
Ik kayak zelf in een Point 65 modulaire kayak. Model Mercury GTX. Die bestaat uit drie delen die je in elkaar kunt zetten en die delen zou je ook op een Cycloon kunnen zetten. Ik heb het alleen nooit geprobeerd, want ik kayak voornamelijk dor de Amsterdamse grachten.

Oh ja, door een extra tussenstuk erbij te kopen kun je er ook een 2 persoon kayak van maken :D
Haha, ik wil ook een keer door de Amsterdamse grachten kajakken. Dat ik daar nooit aan heb gedacht :P Amsterdam is echt mijn lievelingsplek. Allemaal bijzondere mensen die daar rondlopen, heerlijk! Was wel van plan om een keer het Amsterdamse bos te bevaren met mijn kajak. Schijnt ook leuk te zijn.

Nog nooit gehoord van de kajak die jij noemt. Dus dat is een kajak die je in drie delen uit elkaar kunt halen? Wat handig! Wist niet dat dit bestond. Maar neem aan dat het niet in mijn 100liter cyclone iv fietskar past? Want als dat wel kan dan kan ik die kajak ook de trein en bus in meenemen, en denk ik dat ik sneller in het water lig. Zat wel te denken om ooit een "oru" origami kajak te kopen. Al weet ik niet of dat ook in mijn 100liter fietskar past. Als dat wel zo is, dan ga ik hem wel kopen. Al ben ik ontzettend blij met mijn opblaasbare. Hij vaart bijna net zo snel als een gewone kajak en ik vind hem persoonlijk lekkerder zitten. Paar dagen terug nog 7uur lang wezen kajakken, en geen last van mijn kont gehad. En ik kan hem eindeloos beplakken mocht ie lek gaan.