Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein fietskaartjes in Duitsland - Forum Wereldfietser

Trein fietskaartjes in Duitsland

Er zijn een aantal goedkope meermans-treinkaartjes te koop in Duitsland (Schönes Wochenende, en regionale bv Nieder Sachsen). Die kan je ook via Internet kopen. Maar het bijbehorende fietskaartje (nog) niet!
Deze kosten meestal maar een paar euro per fiets. Je kunt ev. een internationaal fietskaartje kopen maar dan moet je ook weer naar een NS bali.
Heeft iemand ervaringen of je dat fietskaartje bij de conducteur kunt kopen, of bij de eerste stopplaats waar je wat tijd hebt?
Conducteurs controleren vrij vaak, dus helemaal zonder lijkt me risicovol.
Wouter Bazen
Fietskaartjes kan je uit de automaat halen op de perrons (mits je tijd hebt, het ding contant geld slikt en/of je een creditcard bij de hand hebt). Bij de conducteur kan vaak ook. Een aantal keer kon men bij het loket geen fietskaartje verkopen want het ging om gereserveerde fietsplaatsen en dat kon alleen minimaal een dag vantevoren worden geregeld. De conducteur deed echter nooit moeilijk.
De tovenaar schreef:Fietskaartjes kan je uit de automaat halen op de perrons (mits je tijd hebt, het ding contant geld slikt en/of je een creditcard bij de hand hebt). Bij de conducteur kan vaak ook. Een aantal keer kon men bij het loket geen fietskaartje verkopen want het ging om gereserveerde fietsplaatsen en dat kon alleen minimaal een dag vantevoren worden geregeld. De conducteur deed echter nooit moeilijk.
Een fietskaartje krijgen uit een automaat in Duistland? Het is mij niet gelukt. In ieder geval heb je zeer veel tijd nodig om dat ding te doorgronden. En ik heb echt een hele tijd gezocht naar de optie voor een fahrrad. Ook de routeplanner van die automaten is niet echt te vertrouwen. Fietskaartjes kopen bij de conductuer werkte echter zeer goed. De conducteurs die ik ben tegengekomen waren zeer behulpzaam en klantvriendelijk. Ook bij het probleem van niet gereserveerd fietsplaatsen.
SjirkM schreef:Een fietskaartje krijgen uit een automaat in Duistland? Het is mij niet gelukt. In ieder geval heb je zeer veel tijd nodig om dat ding te doorgronden. En ik heb echt een hele tijd gezocht naar de optie voor een fahrrad. Ook de routeplanner van die automaten is niet echt te vertrouwen. Fietskaartjes kopen bij de conductuer werkte echter zeer goed. De conducteurs die ik ben tegengekomen waren zeer behulpzaam en klantvriendelijk. Ook bij het probleem van niet gereserveerd fietsplaatsen.
Het is me uiteindelijk wel gelukt maar vraag niet hoe ;-)
Het ging om een gereserveerde fietsplaats, daarvoor moet je eerst de RadHotline van de DB bellen. Na bestelling en reservering krijg je een boekingsnummer die je dan in de automaat kunt intoetsen. Uiteindelijk na veel gepuzzel rollen er dan maar liefst drie tickets uit de automaat, het kaartje voor de fiets, de reservering voor de fiets, en een ticket om aan je fiets te plakken.

Op het Duitse Rad-forum blijkt het voor de Duitse fietsers zelf ook niet zo eenvoudig, beste is gewoon naar de conducteur te gaan (of bij het loket mocht dat open zijn)
http://www.rad-forum.de/showthreaded.ph ... 460&page=0
wouterbazen schreef:Er zijn een aantal goedkope meermans-treinkaartjes te koop in Duitsland (Schönes Wochenende, en regionale bv Nieder Sachsen). Die kan je ook via Internet kopen. Maar het bijbehorende fietskaartje (nog) niet!
Voor zover ik het weet:
De schönes Wochenendekaartjes, jammer dat 'onze' NS dit systeem nog niet bedacht heeft :cry: (voor 10 euro een retour van Berlijn naar Leipzig!), mag je sowieso niet in internationale treinen gebruiken. Daarom zul je waarschijnlijk op het eerste en beste station in Duitsland over moeten stappen op de regionale trein.
In de regionale treinen mag je de fiets zonder reservering meenemen maar moet je idd een kaartje hebben. Ik heb zelf meerdere keren een kaartje gekocht bij de conducteur/-trice waarbij ik bij hem/haar, voordat ik de trein in stapte, wel duidelijk heb aangegeven dat ik nog geen kaartje had.
Andere keren heb ik 'gewoon' via de automaat een kaart gekocht. Wel even lastig maar het wil wel eens lukken... :oops:

Maar :idea: je kunt voor de zekerheid altijd de Bahn even mailen om helemaal zeker te zijn van je zaak.
http://www.bahn.de/-S:PtVOSN:ebzf39NNNe ... takt.shtml
Nelet schreef: Daarom zul je waarschijnlijk op het eerste en beste station in Duitsland over moeten stappen op de regionale trein.
Er zijn ook regionale DB treinen die vanuit Nederland vertrekken vanuit o.m. Venlo, Enschede, Nieuweschans. Op die perrons staan zover ik weet ook de Duitse kaartjesautomaten. Ik weet niet of de Schönes Wochenende tickets al vanaf de Ned. stations gelden*, en een kaartje kopen tot het eerstvolgende Duitse station is vrij prijzig, dus je kan beter per fiets de grens oversteken.

*) Op de DB site staat: "Mit dem Schönen-Wochenend-Ticket kann man mit dem Nahverkehr der Deutschen Bahn, dem Tarif der Bahn angeschlossenen Bahngesellschaften, sowie mit Bussen und Bahnen bestimmter Nahverkehrsverbünde in ganz Deutschland und zu einigen Stationen im Ausland fahren."

En:
Nicht nur in Deutschland, sondern auch auf einigen Strecken des benachbarten Auslands ist das Schöne Wochenend Ticket gültig:

Nach Polen sind das die direkten Strecken nach Stettin und Küstrin.
Wer nach Österreich reist kann das Ticket bis Salzburg und Kufstein nutzen.
Zum Rheinfall nach Schaffhausen in die Schweiz kann man ebenso wie ins französische Wissembourg und ins niederländische Enschede fahren.

Bellen over alles wat te maken heeft met de combinatie fiets en trein kan ook met de Radfahrer-Hotline van de Deutsche Bahn. Radfahrer-Hotline: 01805-15 14 15, vanuit Nederland 0049-1805-15 14 15.

Prijzen voor fietskaartjes in Duitsland (enkele reis)
In langeafstandstreinen (IC, EC, NZ, EN, D, CNL, UEx) € 8,- .
met BahnCard (Duitse kortingkaart) € 6,- .
Internationaal Fietskaartje (enkele reis) € 10,-*a+ b .
In regionale treinen (IRE, RE, RB und S-Bahnen) € 3,50 *c .
In combinatie met een Schönes-Wochenende kaartje of Länder-Tickets (onbeperkt kaartje voor een bepaalde regio) per reisdag en en per fiets € 3,50.

*a De NS rekent voor hetzelfde kaartje (per enkele reis) € 12, - !!!!
*b Voor enkele nachttreinen naar Frankrijk kost een fiets € 15,- per enkele reis.
*c In diverse regio's is een fiets meenemen in regionale treinen gratis. In sommige regio's, zoals het Ruhrgebied) geldt een verbod om fietsen te vervoeren in regionale treinen tijdens de spits. In langsafstandtreinen geldt géén beperking tijdens de spits.

bert sitters schreef:

*a De NS rekent voor hetzelfde kaartje (per enkele reis) € 12, - !!!!
*c In diverse regio's is een fiets meenemen in regionale treinen gratis.
:idea: Zullen we vragen of de "Bahn" de NS wil overnemen? 8)

Nelet schreef:
bert sitters schreef:

*a De NS rekent voor hetzelfde kaartje (per enkele reis) € 12, - !!!!
*c In diverse regio's is een fiets meenemen in regionale treinen gratis.
:idea: Zullen we vragen of de "Bahn" de NS wil overnemen? 8)

We hebben ze toch verdreven in 1945?

We zijn terug van het fietstraject Rottenburg/Wümme langs de Int.hanzeroute tot Pottsdam.
Mbt de Treinreis: het bleek dat je via Internet geen dag van te voren een Land of Schönes Wochende kaartje kan kopen; kost minstens 3 dagen...
We zijn gefietst van Nieuwenschans tot Leer en hebben daar een Nieder-Sachsen kaart gekocht (24 euro plus 3,5 Euro per fiets.
Daarmee kan je ook door de week na 9 uur onbeperkt reizen in Nieder Sachsen, dus bv helemaal naar Hambur!
Terug hebben we een Schönes Wochende aan de automaat gekocht. Het kost circa 3 a 4 uur meer tijd dan de IC trein vanaf Berlijn. Met 2 man scheelt het circa 80 euro (tot aan de grens).
Er zijn in de verschillende Duitse bondsstaten diverse kortingskaarten (voor 5 man samenreizend) en schema's te koop, ook door de week. Fiets kost dan meestal 3,5 euro per stuk.

Bij grenssations Enschede, Heerlen en Venlo staan DB kaartjesmachines die Schönes Wochenende en soms land-kaarten verkopen, en de bijbehorende treinfietskaart.
Het is me nog steeds niet duidelijk of je bij je op internet gekochte kaarten, in de trein de bijhorende fietskaart kan kopen.
Het internationale treinkaartje heeft een verplicht grensstation en overige lokale treinfietskaartjes die je gemakkelijk in de Duitse trein koopt, zijn ook gericht op van A naar B.

Je kunt in S-Bahn en andere metro-achtige treinen (meestal rond grotere steden) GEEN kaartje kopen; die moet je aan een automaat of loket kopen.
We zoeken verder, Wouter Bazen

PS
Op volgende twee sites staan (in het Duits) de volledige tekst en regels.
Je kunt met 10% uplift het Schönes Wochenende kaartje in de (meeste) treinen kopen.

http://reisen.ciao.de/Schones_Wochenend ... st_3008208

http://www.bahn.de/-S:PtVOR9:d,23EtNNZU ... cket.shtml

Met vr.groet, Wouter Bazen

Hallo Wouter,
Ik heb zojuist uitgerekent met de bahn.de dat met 4 personen van frankfurt/oder naar Venlo je €280.- kwijt bent!!. Met een Schones Wochenende Ticket kost dit dan €30.-? Scheelt ons dus eventjes €250.-!!!
Wil ik wel 11 uur voor treinen. :lol:
Gelukkig is het dan nog maar 25 km fietsen naar mijn woonplaats!
Bedankt voor de tip!
Groet,

Toch nog even een waarschuwing: het Schönes Wochende ticket is ook in Duitsland zelf populair onder fietsers.
Reis je met 4 man dan kan je soms wel wat problemen hebben de fietsen de trein in of uit te krijgen.
Iedereen is wel erg behulpzaam, maar toch kan het tot enige commotie leiden.
Dit merkten we vooral rond de grotere steden.

Dus (voor zo ver mogelijk) is het handig in en uit te stappen bij begin/eindpunten van de regionale treinen.

Verder: elke kaartautomaat van de DB (niet de regionale kaart machines) kan snel een schema uitprinten van het station waar je staat of wilt vertrekken, naar je eindbestemming. Je moet dan opgeven "alleen regionale treinen", en het rolt het er op een keurig kaartje zo uit!
Mis je ergens een aansluiting dan kan je zo weer een nieuw schema maken.
Wouter Bazen

Wij hebben onlangs ook in Duitsland gereisd. Ons werd door een DB infopersoon uitgelegd dat in de regionale (rode) treinen de fiets gratis
meegenomen mag worden. Dat hebben we dan ook gedaan. Plaats genoeg de fietsen (vol bepakt) maaaaaaaar deze treinen stoppen op bijna ieder station. Zo van Karlsruhe, overstap op Koblenz en Mönchen-Gladbach naar Venlo gereisd.
We kregen bijgaand (zie link) folderboekje over Bahn und Bike.

http://www.bahn.de/-S:PtVORd:eeb53dNNY3 ... e_2006.pdf

deze boekjes zijn er ook regionaal moet je even op de site van DB zoekslag bahn und rad + 'Bundesstaat' maken.

Opgelet: gratis je fiets meenemen in regionale treinen mag in diverse Duitse deelstaten en regio's, maar dat geldt niet overal. In veel Duiste deelstaten geldt voor de regionale treinen een tarief van €3,50.

Opgelet: gratis je fiets meenemen in regionale treinen mag in diverse Duitse deelstaten en regio's, maar dat geldt niet overal
Klopt Bert, daarom is het te downloaden boekje zo handig. Staat overigens ook op elk noemenswaardige station in Duitsland voor het pakken.