Additionally, paste this code immediately after the opening tag: FF voorstellen - Forum Wereldfietser

FF voorstellen

Hi,

Ik ben van plan een fietstocht te maken van Turkije/India naar Australie dus ben ik lid geworden om wat nieuwtjes op te doen en in contact te komen met personen die eventueel niets te doen hebben en mee willen gaan :D

Mijn naam is Toon en ben 33 jaar. Ik woon wegens mijn werk sinds enige jaren in Leuven. Ik doe al zo'n 15 jaar (als de tijd er is) aan fietsen, zowel racefietsen (Gossini - eigen merk) als m'biken (Trek 8500 ZR). Totnutoe heb ik 3 fietstochten gemaakt:
Geneve naar Nice
Leuven/Normandië/Leuven
Rondje Oostenrijk/Italie in de Alpen

Nu ben ik een beetje op een punt aangekomen dat mijn werk niet meer echt boeiend is. De Belgische overheid steunt echter het opnemen van een sabatjaar (zelfs in financieel opzicht, 350 pietermannen per maand geven ze je aan zakgeld mee!!) dus was de stap mijn droom te verwezelijken snel gezet.

Ik ben ook lid geworden van de Belgische Vakantiefietser organisatie.
Ook hier heb ik een berichtje achtergelaten voor de te maken tocht. Zij organiseren ook fietsherstelcursussen, echt top aangezien ik voor losse spaken en springende versnellingen nog steeds naar de fietsenmaker moet :cry:

Voor 350 Euro's kun je in veel landen in Azie flink wat doen. Met wat spaarcentjes erbij moet het wel lukken om dat jaar financieel door te komen. Voordat Nederlandse Werldfietsers massaal gaan verhuizen naar Belgie: hoe zit het met de zorgverzekering in Belgie als je er een jaartje tussenuit gaat?

Dat is nu het mooie aan de regeling in België ik blijf gewoon verzekerd omdat ik mijn baan niet opzeg maar een "pauze" inlas. Na die jaar pak ik gewoon mijn oude job weer op. Maar ik sluit wel een resiverzekering af. Ik heb gezien dat Elvia een goede en redelijk goedkope heeft. "Globetrotter" heet die geloof ik en kost ongeveer 700 euro voor een jaar.

Goed om te weten dat ik van 350+ euro door kan komen in Azië, bedankt!
Hallo bert en Toon.

Nu begin ik ook aan mijn Hollanderschap te twijfelen.
Ik ben met wat overdrijven onderhand de helft al kwijt aan vaste standaart kosten.
En Nederland ligt nog verder weg ook.

En trouwens Bert, wat vind je van mijn nieuwe nicknaam.
Heb je zelf verzonnen.


Groet,

Toon,
Maar wat kost die Belgische zorgverzekering jou per maand in de periode dat je onderbreekt?

Hi Bert en John

Gedurende mijn fietsperiode blijft de ziektekostenverzekering gewoon van kracht. Ik betaal per 3 maanden onveer 17 euro, goedkoop he:-)
Let wel dat mijn ziekenfonds alleen Europa dekt en ik dus voor de rest van de wereld ben aangewezen op een zelf afgesloten reisverzekering.

Voordat iedereen van zijn/haar stoel valt en naar Belgie wil verhuizen, wil ik wel even zeggen dat de belastingen in Belgie hoog zijn, ongeveer 50%. Hieruit wordt een groot deel van de Belgische ziektekosten voor iedereen betaalt. Daarover staat wel dat je voor elke blauwe plek wel naar het ziekhuis kunt gaan en je krijgt bijna alles terugbetaald.

Maar als je onderweg bent en geen inkomsten geniet betaal je geen belasting.

Ik heb getwijfeld over België................ :wink:

(Iedereen mag mee zingen)

He Bert,

Klik eens op onderstaande link, daarin wordt wel duidelijk wat "tijdkrediet" zoals de Belgen dat noemen, inhoud...

http://www.acv-online.be/Sociale_wetgev ... rediet.asp