Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Novatec naafdynamo? - Forum Wereldfietser

Novatec naafdynamo?

Iemand ervaring met deze naaf dynamo?
Afbeelding

Novatec Naafdynamo.
- Aluminium
- Zwart geanodiseerd
- Klein en licht, slechts 390 gr.
- Zeer soepele werking
- 72% rendement op 15 km/u
- OLD 100 mm
- 32 gaten
- 6V/3W
- Met holle as voor QR
- Met Duits goedkeuringsnummer
- Geschikt voor 26" - 28"
- Gechikt voor V-brake fietsen

Ik zit hiernaar te kijken omdat ik in eerste instantie een bod had geplaatst op een kompleet wiel inclusief Shimano HB-NX32 naafdynamo.
Toen vond ik een PDF bestand http://www.m-gineering.nl/dynamovergelijk.pdf en daarin komt de HB-NX32 als slechtste naar voren.

Nu ben ik dus van plan om de Novatec te gaan kopen en daar een voorwiel van te gaan bouwen of heeft hier iemand nog andere opties om te onderzoeken?

Een SON28 is een mooie investering, maar voor mij nu simpelweg te duur.

Wat ik van plan ben om te voeden zijn deze reeds aangeschafte onderdelen.
- Axa Luxx 70 Plus met USB poort
- Axa Slim Steady led achterlicht
Op het plaatje zie ik K845 staan en als ik dat in tik op de zoekmachine komt een 8 Series Dynamo Hub van Shutter Precision op en het plaatje lijkt daar precies op.

Dynamo's van Shutter Precision staan goed bekend.
Deze Novatec naafdynamo's worden gemaakt door Shutter Precision, maar zijn om éen of andere duistere reden altijd flink duurder. Zoek op SP PV-8, hetzelfde model, en er is waarschijnlijk flink te besparen op de aanschaf.

Overigens heb ik twee fietsen met een nog iets lichter lopende en goedkopere SP SV-8 naafdynamo, die weliswaar bedoeld zijn voor kleinere wielen, maar mij genoeg stroom leveren voor de verlichting -- de extra capaciteit van 0,6 Watt van een PV-8 om spullen mee op te laden, heb ik niet nodig.

Enige nadeel dat ik opnoemen kan van deze dynamo's: de flenzen zo dicht bij elkaar maken het wiel vrij smal. Lateraal schijnt dat niet zo sterk te zijn. Maar om een voorwiel lateraal flink te belasten, moet je volgens mij met te veel bagage voor heel hard van een berg afrijden met een slecht wegdek.
daulagari schreef:
do 07 jun, 2018 22:16
Op het plaatje zie ik K845 staan en als ik dat in tik op de zoekmachine komt een 8 Series Dynamo Hub van Shutter Precision op en het plaatje lijkt daar precies op.

Dynamo's van Shutter Precision staan goed bekend.
Verkoop bij https://www.bike4travel.nl/onderdelen/3 ... &results=2 en ook https://www.meilenweit.net/shop/advance ... d0&x=0&y=0
Ik heb een sp naaf in een 26 en 28” wiel zitten en ben er zeer tevreden over.
De laatste die ik inbouwde (SP SD-8, voor schijfrem, vandaar D(isc)), bestelde ik rechtstreeks bij Shutter Precision, na overleg met hen. De communicatie verloopt erg vlot en ze zijn erg open. Daarom dat ik daar bestelde.
In mijn Birdy (vouwfiets) zit ook een SP-8, al jaren, en daar ben ik echt tevreden over. Dat wil niet zeggen dat hij beter is dan andere - daarvoor moet je vergelijken (wat Fahrradzukunft enkele jaren geleden deed) - en de verschillen mogen dan procentueel enorm lijken, als je dat bekijkt in het licht van de totale weerstand van alle componenten, is het bijna verwaarloosbaar.
Belangrijkste is dat de energieopbouw bij diverse dynamo's verschilt en dat je - als je zover wil gaan - moet kiezen in functie van je normale kruissnelheid.