Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
SQ-Labs werkt op mij als een rode lap op een stier. Wij hebben drie zadelbruggen gebroken. Na de derde garantie was ik het goed zat. In die tijd adverteerden ze met van die wc-eend onderzoekers, terwijl het gewoon low budget rommel is met dikke schuim vulling die echt alles behalve klinisch okay is.

Het woord labs is boerenbedrog.

Er zijn gelukkig moderne zadels die in tegenstelling tot deze onzin wel geschoeid zijn op klinisch onderzoek. Zo ben ik (en heel veel anderen) een fan van Specialized BG zadels (de Henge is een toppertje, niet duur en i meerdere maten verkrijgbaar). Ook bijzonder goed: SMP, maar dan wel met een sportieve zit!

Overigens vind ik een dikke zeem zeker niet zomaar een goed advies. Mijn favoriete race SMP zadel heeft geen padding, dus ik zit letterlijk op het kunststof. Ik kan er uren mee rond rijden, heerlijk zadel... en geen "broei". Dat vind ik ook van een zeem. Ik zit liever niet op een dikke prop die links of rechtsom toch minder goed zal ademen.

Zoals zo vaker met dit onderwerp: YMMV
+1

Ik heb net een Terry Arteria Fly Men gekocht,
niet gedacht dat je op zo’n minimalistisch zadel zo lekker kon zitten 8)
Hier is dat nieuwe Ergon zadel: http://www.ergon-bike.com/en/article-st-core-prime.html

En een deeltje van de test in Aktiv Radfahren: https://www.radfahren.de/test-teile/tes ... tnoten-ab/ Merk op dat de test gedaan is in het labo van SQLab, dat SQLab dan goed haalt en dit zadel zeer goed wil toch wel iets zeggen...

Ik heb geen banden met Ergon, ik vind hun grips wel heel goed en ik ben heel benieuwd naar dit zadel.

Overigens denk ik dat het nieuwe BASF-schuim dat Ergon gebruikt ook het schuim is dat in de Airless Schwalbe banden gebruikt wordt.
Ik rij op al een jaar of 3 op een Aspin. Eerst op de racefiets en nu op mijn Velotraum Speedster. Ik rij er dagelijks op zonder fietsbroek, maar bij de lange ritten doe ik mijn lycra aan met een dure assos broek. (T.sento s7). Gênante prijs, maar ik heb eindelijk geen zadelpijn meer. Ik ben nu 2,5 weken op weg en het gaat goed. Eigenlijk gaat het zelfs steeds beter. Ik heb hem wel weer een beetje opgespannen. Hij wordt deze vakantie dagelijks nat, maar ook wel weer droog. Regen en een nog natte fietsbroek hebben niet veel invloed. Ik doe er wel een hoesje over om te voorkomen dat hij lang nat regend.

Ik heb al eerder geleerd dat ik wat moet eten en even pauzeren als ik wat zadelpijn krijg. Als de energie weer terug is, is mijn zadelpijn weg.

Ik heb lang aan het zadel moeten wennen en dat was volgens mij ook wederzijds. Je ziet geen expliciete kuilen, zoals ik dat bij Brooks zadels heb gezien. Hij is Spartaanse met een kleine demping. Ik heb ook weleens even op een SQlab zadel gezeten en daar voelde ik juist dat alleen mijn zitbotjes heel gericht werden ondersteund. Dat is bij de Aspin toch echt minder expliciet en ik moet er vaak even op letten dat ik voldoende op die botjes ga zitten. Ik zou wat verder onderzoeken wat je zadelpijn precies, zodat je gerichter kan zoeken.
Dank voor alle info tot nu toe :D

Ik merk dat mijn botjes ook gewoon gevoelig "blijven". Zelf een week na een meerdaagse tocht zijn ze nog gevoelig (geen puistjes e.d., gewoon de huid). Huid was ook heel schilferig op die specifieke plaatsen. Misschien dat dat de "eeltvorming" is. Op de fiets heb ik er gelukkig niet direct veel last van, maar je merkt wel dat het korter duurt voordat de zadelpijn weer optreedt.

Vooralsnog ga ik denk ik eerst verder experimenteren met broeken (ook een dure hobby ;)), chamois-creme en skin repair gel (beide net aangeschaft, het gebruik zal wel ff wennen worden (welke hoeveelheid smeren?)) en extra handgreepmogelijkheden. En maar hopen dat ik onderweg voldoende mooie dingen zie om ff te stoppen. Zadels zijn idd zo persoonlijk dat ik daar misschien nog ff mee moet wachten (al merk ik dat de combi zeem + gelzadel wel wat broei oplevert)

Ik denk wel dat dat ik misschien minder en kortere stops maak dan anderen (op de brevetrijders na dan ;)) omdat ik solo rij.
Welk zadel zou je het liefst op je fiets hebben? Een GB toch? :wink: Nou kopen dan!
En als je huid het grootste probleem lijkt dan is het smeren. Vooraf chamois en als huid eventueel kapot is gewoon goedkope zinkzalf. Wat ik merk is dat broeken met zo'n enorme luier(zoals assos)bij mij totaal niet werken. Bij temperaturen boven 20gr gaat het bij mij broeien en dat is voor de huid funest.
Ik heb net voor de kerst een Selle Anatomica X2 aangeschaft - bewust een zadel met een zachter lederen dek gekozen en ben daar heel erg tevreden mee. Ik heb geen last van mijn derriere :wink: en zat er eigenlijk meteen erg goed op. Ik heb ook een harder zadel van Lepper - de touring en die is veel harder. Dat vind ik persoonlijk minder fijn fietsen. De Lepper zit op de MTB, die als hometrainer dienst doet en als ik hier ca 1 1/2 uur op zit dan ga ik het toch wel voelen.

Als broeken heb ik een Assos Assos H.laalalaiShorts S7 Lady en Sugoi Women's RS Pro die beidde erg plezierig zitten + fietsen. De zeems zijn lekker dik. Als ik een voorkeur uit moest spreken dan zou de Sugoi nipt winnen. Reden dat de band bij de Assos aan de voorkant wat dubbelklapt. Misschien iets om naar de mannen variant van Sugoi broeken te kijken?
gios schreef:
di 19 jun, 2018 07:01
Welk zadel zou je het liefst op je fiets hebben?
Een lekker zittend zadel :D

Vraag me een beetje af of de combi fietsbroek + gelzadel niet "too much" is. Meeste dragers van broeken met zeem (wielrenners e.d.) zitten op plankharde zadels, terwijl de gelzadels (ook de hardere zoals de SQlab) misschien meer worden gebruikt icm. een normale broek.

De fietsbroeken blijven, want bevallen erg goed (en geven op elk zadel wel een verbetering), nu nog kijken welk zadel daar (en bij mijn achterwerk natuurlijk) het beste bij past. Dan zou de GB Aspin zeker een kandidaat zijn.
Inge1 schreef:
di 19 jun, 2018 07:05
: en zat er eigenlijk meteen erg goed op. I
Ik denk wel dat dat echt iets is van een kunststof zadel. Het zit meteen goed... of slecht. Het vormt zich verder niet meer aan je billen, dus het moet eigenlijk meteen goed zijn.

Ik zweer trouwens bij kunststof, mits je het juiste zadel hebt is het voor mij probleemloos dagen op de fiets. Ik weet nu ook wel wat ik nodig heb, ik kan tegenwoordig al op het oog schatten of het gaat werken of niet. Maar dat heeft wel heel wat jaren experimenteren geduurd :oops:
Loknor -
Ik denk wel dat dat echt iets is van een kunststof zadel. Het zit meteen goed... of slecht. Het vormt zich verder niet meer aan je billen, dus het moet eigenlijk meteen goed zijn.
. De Selle Anatomica is beslist geen kunststof zadel!
En na twee pagina's suggesties is de openingsvraag nog niet beantwoord... 8)

De tijd om te gaan proberen is aangebroken Fedor. Maar doe maar geen gelzadel :wink:
Fedor schreef:
di 19 jun, 2018 07:27
gios schreef:
di 19 jun, 2018 07:01
Welk zadel zou je het liefst op je fiets hebben?
Een lekker zittend zadel :D

Vraag me een beetje af of de combi fietsbroek + gelzadel niet "too much" is. Meeste dragers van broeken met zeem (wielrenners e.d.) zitten op plankharde zadels, terwijl de gelzadels (ook de hardere zoals de SQlab) misschien meer worden gebruikt icm. een normale broek.

De fietsbroeken blijven, want bevallen erg goed (en geven op elk zadel wel een verbetering), nu nog kijken welk zadel daar (en bij mijn achterwerk natuurlijk) het beste bij past. Dan zou de GB Aspin zeker een kandidaat zijn.
Ik ben van de harde zadels. Vroeger altijd op een Brooks professional, nu op de toerfiets een B17 en op race en cx een (postzegel)zadel van Charge en Prologo. Ik fiets wel in (zeer) sportieve houding, als in ver voorover, ook op de Vittorio. Dat betekent minder druk op de billen en meer op de handen.
Dikke assos-zeem en gelzadel is inderdaad wel erg overkill.
Travelmaster schreef:
di 19 jun, 2018 08:34
En na twee pagina's suggesties is de openingsvraag nog niet beantwoord... 8)
Kan ook niet, is zó persoonlijk...
Shadow schreef:
di 19 jun, 2018 08:37
Travelmaster schreef:
di 19 jun, 2018 08:34
En na twee pagina's suggesties is de openingsvraag nog niet beantwoord... 8)
Kan ook niet, is zó persoonlijk...
Fedor beantwoordde zijn vraag al zelf in de laatste zin van zijn openingspost:
of ik moet nog meer eelt op de zitbotjes kweken...
Shadow schreef:
di 19 jun, 2018 08:37
Travelmaster schreef:
di 19 jun, 2018 08:34
En na twee pagina's suggesties is de openingsvraag nog niet beantwoord... 8)
Kan ook niet, is zó persoonlijk...
Als je mijn eerste bericht op dit topic leest, eerste antwoord op pagina 1 dus, snap je de smiley...
gios schreef:
di 19 jun, 2018 08:39
Shadow schreef:
di 19 jun, 2018 08:37
Travelmaster schreef:
di 19 jun, 2018 08:34
En na twee pagina's suggesties is de openingsvraag nog niet beantwoord... 8)
Kan ook niet, is zó persoonlijk...
Fedor beantwoordde zijn vraag al zelf in de laatste zin van zijn openingspost:
of ik moet nog meer eelt op de zitbotjes kweken...
Nee, da's slechts een alternatieve oplossing, maar geen antwoord op de vraag welk zadel het beste is tegen zadelpijn :P
Travelmaster schreef:
di 19 jun, 2018 08:34
De tijd om te gaan proberen is aangebroken Fedor. Maar doe maar geen gelzadel :wink:
Nu is de SQlab officieel ook geen gelzadel, maar ik noem alle zadels met padding zo ;) Misschien een betere benaming zoeken...

Morgen iig weer een 100+ km rit :) (mooi weer dus vrije dag genomen), kan ik weer gaan experimenteren (helaas zijn de nieuwe barends nog niet binnen, die gaan in een later stadium getest worden).
Fedor schreef:
di 19 jun, 2018 08:59
Travelmaster schreef:
di 19 jun, 2018 08:34
De tijd om te gaan proberen is aangebroken Fedor. Maar doe maar geen gelzadel :wink:
Nu is de SQlab officieel ook geen gelzadel, maar ik noem alle zadels met padding zo ;) Misschien een betere benaming zoeken...

Morgen iig weer een 100+ km rit :) (mooi weer dus vrije dag genomen), kan ik weer gaan experimenteren (helaas zijn de nieuwe barends nog niet binnen, die gaan in een later stadium getest worden).
Morgen stuur paar cm lager, als je toch gaat experimenteren...
Dan is het misschien ook een overweging waard om de hoek van je zadel daaraan aan te passen. Maar nu komen we op het gebied van bike-fitting - weer een heel ander onderwerp dan sec een zadel.
Dierekt naar de vraag "Welke zadel is de oplossing tegen zadelpijn"
Mij ervaring - zadel heeft klein invloed over zadelpijn.
Hiere is mijn lijst gesoorteerd van belangrijst tot minder belangrijk

1.Fisiek conditie - Vroeger was ik jong en sterker, wat minder kilogram. Nooi last van zadelpijn. Nu paar jaarjes ouder paar kilo meer is andere verhaal

2. Bike fitting - goede positie is esentiel.Ooit fitting here gedaan http://energylab.be/ Ik heb geen sterke armen en neck maar toch fiets ik behoorlijk deep en naar voor. Ik gebruik een een ligstuur - https://www.futurumshop.nl/profile-desi ... gJ1avD_BwE
Gewichtverdeling - Banden voor slijten bijna even veel als achter.

3. Banden, frame zadelpen - ik rij met suppel brede banden, flexcarbon zadelpen, Ti zadel rail

4. Goede fiets kleren - Gode ervaring met Assos, Sugoi,Pearl Izumi

5. Zadel - er is geen ideale zadel, een is goed naar winkel te gaan of kinderen naar tenisbaan brengen. Andere voor MTB of race. een voor korte vakantie trip, en nog andere voor langere fiets reisen

Kortom zadel heeft weinig te maken met zadelpijn
Mijn vraag is zoek je naar een nieuwe/betere zadel, of zoek je naar oplossing van zadelpijn?