Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
Piet heeft zeker een punt - als het gaat om het nastreven van een gezonde leefstijl. Ik ben overigens ook niet "tegen Piet", maar tegen de manier waarop hij zijn boodschap verkondigt.
Travelmaster schreef:
do 21 jun, 2018 12:49
Veganisme staat denk ik niet gelijk aan fanatisme
Er was laatst een documentaire op de NPO over veganisme. Ik kijken want ik was gewoon erg nieuwgierig naar het principe en de (on)mogelijkheden waar men tegenaan loopt.

Bleek de hele docu over een veganistische BN'er (presentatrice van het jeugdjournaal geloof ik) te gaan, en het was de slechtste reclame voor veganisme die je je voor kon stellen... het fanatisme en rancuneuse naar andersdenkenden/andersetenden was zeer prominent aanwezig. Verder dus totaal niet inhoudelijk of argumenterend, en de veganisten (als groep) toch op een bepaalde manier weg zettend... Heel jammer... :roll:
Lang niet iedereen is tegen mij. Mijn fans krijgen een :) maar schrijven niet. Ik hou ook van een andere mening. Naar mate je ouder wordt, schijn je ook wijzer te worden. Ik eet nu zeer gevarieerd en gebruikte al zeer lange tijd geen zuivel en eieren. De overstap van flexitarier naar veganist was klein. Inmiddels heb ik een zeer laag urinezuurgehalte in mijn lijf. Urinezuur is giftig en de oorzaak van o.a. jicht. Ook de aanwezige urinezuurkristallen zijn afgevoerd. Mijn beursslijm is nu van hoge kwaliteit en mijn kraakbeen wordt optimaal gesmeerd en gevoed. De manier om artrose en artritis te stoppen. Ook slijmbeursontstekingen behoren tot het verleden.
Zo zijn al mijn fietsongemakken verdwenen als sneeuw voor de zon.

Ik ben geen fanatiek veganist. Ik koop geen dierlijke producten meer en alle lederen voorwerpen gebruik ik tot het einde van de levensduur. Ik slaap al jaren niet meer in dons, maar heb het zelden koud. Heb een brede comfortzone, fiets 's winters zelden met handschoenen aan en heb het zelden heet in de zomer. Heb voldoende reserve om lang te kunnen blijven fietsen zonder te eten. Weet niet wat hongerklop is.

Die documentaire van de NPO, Boter, kaas noch eieren, was matig en slecht geinformeerd over B12.

https://www.veganisme.org/2018/06/01/bo ... plank-mis/
Ik rust mijn zaak. De kracht van de boodschap zit in de herhaling zeggen ze - maar net als bij een slechte reclame, verliest het gauw zijn glans en kracht.
Hier ook een vegetariër, echter vaak zadelpijn en nog veel meer andere ongemakken.
Onder andere ben ik Colitis Ulcerosa patiënt met pouch, momenteel geplaagd met pouchitis.
Ik geloof al lang niet meer in gezond eten.
Terug naar zadelpijn.
Ik denk dat problemen met de huid kunnen worden aangepakt met goed ventilerende fietsbroeken, zalfjes etc, al zal het zeker midden in de zomer soms best broeierig blijven. Een leren zadel is in mijn ervaring dan fijn.
Het probleem van een pijnlijke dode kont pak je niet aan met zalf, dat zit gewoon dieper, al helpt een dik zeem in mijn ervaring wel (ik heb drie Gore Bikewear broeken en de dikste geeft de minste problemen). Een goede houding op de fiets en een fijn leren zadel helpen mij wel (op mijn stadsfiets heb ik er veel eerder last van dan op mijn vakantiefiets). Met een hard leren zadel dat naar je kont is gaan staan heb ik eigenlijk nooit last, maar dat model moet er wel eerst in zitten. Vorig jaar moest ik zoals gezegd een nieuw leren zadel kopen en dat werd een GB Aspin. Dat zadel heeft heel dik en stug leer, en moet je dus lang inrijden. De eerste rit was iets van 25 km omdat ik een houten komt gekregen had. Elke volgende rit kon ik iets langer rijden voordat ik zadelpijn kreeg, en inmiddels is het probleem eigenlijk voorbij. Het zadel is iets soepeler, en je kunt een kleine afdruk van mijn zitbotjes zien. Kortom, dit is geen zadel om een week voor de vakantie te monteren. Het is ook een relatief smal zadel, dus niet iets voor degenen die tamelijk rechtop willen zitten (ik gebruik een racestuur) - daarvoor heeft GB bredere zadels.
Wim schreef:
do 21 jun, 2018 15:56
GB Aspin… Het is ook een relatief smal zadel, dus niet iets voor degenen die tamelijk rechtop willen zitten (ik gebruik een racestuur) - daarvoor het GB bredere zadels.
Het is idd lastig om een goede breedte te kiezen. De Aspin is 157mm en de Menthé 180mm.

De Brooks B17 is 175mm breed, dus dan zou de Menthé (of Vars) er het dichtst bij zitten. Maar mijn SQLab is 160mm (er is niet eens breder) dan dan zou ik neigen naar de Aspin. En is er verder verschil in "beenruimte"?
Ik zit redelijk actief op de fiets, met stuur- en zadelhoogte gelijk.

Ook wordt volgens mij op het forum de Aspin het meest gebruikt, ook op fietsen zonder racestuur.

En ff proefzitten kan wel maar of je daar verschil voelt... het zijn beide plankjes in nieuwstaat ;)
Fedor schreef:
do 21 jun, 2018 16:38
Het is idd lastig om een goede breedte te kiezen. De Aspin is 157mm en de Menthé 180mm.

De Brooks B17 is 175mm breed, dus dan zou de Menthé (of Vars) er het dichtst bij zitten. Maar mijn SQLab is 160mm (er is niet eens breder) dan dan zou ik neigen naar de Aspin. En is er verder verschil in "beenruimte"?
Geen verstand van GB en Brooks zadels termnologie
In SQLab land 160mm is zitbonjes afstand "niet" zaddelbredte
miro schreef:
do 21 jun, 2018 16:56
[Geen verstand van GB en Brooks zadels termnologie
In SQLab land 160mm is zitbonjes afstand "niet" zaddelbredte
Toch is mijn SQLab maat 16 precies 16 cm breed.
Fedor schreef:
do 21 jun, 2018 17:10
miro schreef:
do 21 jun, 2018 16:56
[Geen verstand van GB en Brooks zadels termnologie
In SQLab land 160mm is zitbonjes afstand "niet" zaddelbredte
Toch is mijn SQLab maat 16 precies 16 cm breed.
MIj SQLab611 13cm. Komt overheen met wat fabrikant zegt - https://www.sq-lab.com/en/sqlab-ergonom ... addle.html
het is 15 cm breed
BTW: Heb je SQLab zadel via dealer gekocht? Mij local SQLab dealer heeft mij afgeraden 602 vanwege langere afstanden. /dat was advies van de SQLab software/
SQLab was mij meeste confortable zaddel - toch nooit meer SQLab vanwege slechte duurzaamheid en hooge prijs
viewtopic.php?f=8&t=27003&p=259967&hilit=sqlab#p259967
De 602 Active heeft een vrijwel volledig vlakke bovenkant dus dan zou die 16cm breedte (= gelijk aan "maat") wel kunnen.

Ik snap alleen de verhouding zitbotjes - zadelbreedte niet. De gemiddelde man heeft een zitbotjesmaat van 11 cm. Daar komt dan 2 (of 3) cm bij vanwege de houding. Dan zou je dus op 13 cm komen. Die maat is niet eens leverbaar (en 14 is de allerkleinste maat). Of moet je aan beide kanten 2cm bijrekenen?


SQlab meldt op hun site gewoon dat de 602 Active voor medium tot lange tochten geschikt is.
Het gaat er dus om: wordt het B17 of B12?
Ik had bij SQLab zadelmeting zitbotjes op 12,5cm afstand[*], computer raadde SQlab 602 active maat 15 of 16cm aan, op aanraden van fietsenmaker 16 genomen. Ik kan alleen maar beamen wat
groverr schreef:
ma 18 jun, 2018 23:53
IIk heb ook weleens even op een SQlab zadel gezeten en daar voelde ik juist dat alleen mijn zitbotjes heel gericht werden ondersteund.
Verder ben ik het het eens met wat
Marco Meijerink schreef:
di 19 jun, 2018 20:27
Moet wel zeggen dat de een er meer baat bij heeft dan de ander. Mij kan je nog op een driewieler zonder zadel en ik heb nog geen probleem. Lisette is veel gevoeliger en haalt echt veel waarde uit een goed advies. Is ze in ieder geval wel sneller door gaan fietsen.....zonder zadelpijn 8)
want terwijl ik na > 1000km het SQlab zadel met een zucht van verlichting van mijn fiets heb gegooid, rijdt mijn vrouw met hetzelfde zadel nu al vrolijk 6000km. Haar vorige zadel was een Selle Royal gelzadel en dat vond ze ook goed. Zij kan ook uren op een plank zitten.
joukon schreef:
di 19 jun, 2018 20:55
Wat ik bijna nooit tegen kom is dat degenen die voor woon-werkverkeer fietsen, last van zadelpijn hebben.
Het is bijna altijd een 'kwaal' bij vakantiefietsers die langere tijd hun werk- en vrije tijdhouding ingewisseld hebben voor 6-8 uur/dag zitten op de fiets. Vaak uren achtereen. Vele dagen achter elkaar.
Ik rij 40km per dag woon-werk (werk flexibel 3/5-4/5) en ben naar andere zadels op zoek gegaan omdat ik permanente ontstekingen had. De zadels die ik vernoemd heb heb ik allemaal meer dan 1000km uitgeprobeerd. Ik rij niet met fietsbroeken maar wel met een memory-foam hoes van Decathlon, wat mijns inziens op hetzelfde neerkomt (ik kan vergelijken want ik heb een fietsbroek voor als ik sexy wil zweten :roll: ).

Ik geloof wel dat er een groot verschil is tussen verschillende zadeltypes en denk dat de duitse school (SQlab, Ergon, Selle Royale Scientia) zich veel te veel richt op het concentreren van gewicht op de zitbotjes, terwijl andere zadels zoals lederen zadels -- mits ingereden -- dit net niet doen.

Verder zou ik heel graag willen weten wat de fans van lederen zadels in de winter doen.

[*] MIjns inziens heeft SQlab zadelmeting een nauwkeurigheid van op zijn best 1cm en de uitkomst van de zadelmeting hangt volledig af van wat jij tegen de fietsenmaker zegt. Ik vond het Ergon SFC3 zadel, dat ik zelf gekocht en geprobeerd heb, vele malen beter dan SQlab maar nog teveel Duitse school.
De discussie gaat weer de verkeerde kant op. Zadelpijn is geen pijn van het zadel, maar is persoonlijk. Alle genoemde ervaringen zijn ook persoonlijk. Welke goedbedoelde persoonlijke zadeladviezen je ook mag geven aan de topicstarter, het kan verlichting van pijn geven, maar hij blijft met zijn zadelpijn zitten. Ook een ligfiets kan verlichting van pijn geven, maar ook dat is niet zeker. Als hij niets doet aan de oorzaak van zijn ongemak, dan is het beste advies: Stoppen met fietsen.
PietV schreef:
vr 22 jun, 2018 07:49
De discussie gaat weer de verkeerde kant op. Zadelpijn is geen pijn van het zadel, maar is persoonlijk. Alle genoemde ervaringen zijn ook persoonlijk.
8<
Als hij niets doet aan de oorzaak van zijn ongemak, dan is het beste advies: Stoppen met fietsen.
En dat is dan volgens jou levensstijl en voeding, waarbij jij pleit voor veganisme, begrijp ik (ja, kort door de bocht).
Ik ben het niet met je eens. Naast een goede leefstijl en gezonde voeding (wat voor iedereen goed is) is de keuze van een goed zadel wel degelijk van belang. En jouw keuzes voor voeding zijn voor jou prima, dat is gebleken, maar of dat voor iedereen zo zou zijn, betwijfel ik zeer. Mede omdat voeding niet alleen iets fysieks is, maar ook mentale gevolgen / oorzaken heeft. Jouw dieet is misschien gezond, maar niet voor iedereen, omdat veel mensen er niet gelukkig van zouden worden.
PietV schreef:
vr 22 jun, 2018 07:49
De discussie gaat weer de verkeerde kant op. Zadelpijn is geen pijn van het zadel, maar is persoonlijk. Alle genoemde ervaringen zijn ook persoonlijk. Welke goedbedoelde persoonlijke zadeladviezen je ook mag geven aan de topicstarter, het kan verlichting van pijn geven, maar hij blijft met zijn zadelpijn zitten. Ook een ligfiets kan verlichting van pijn geven, maar ook dat is niet zeker. Als hij niets doet aan de oorzaak van zijn ongemak, dan is het beste advies: Stoppen met fietsen.
De stelling hoe ouder hoe gekker is hier weer bewezen. Waar is de moderator als je 'm nodig hebt?
Ook een ligfiets kan verlichting van pijn geven, maar ook dat is niet zeker.
Voor mij is dat zeker; 40 km op de bukfiets: zadelpijn, tintelende handen en pijn in mijn nek, een veelvoud van 40 op de ligfiets: nergens last van. Dus ga toch ligfietsen.

NB enige zorg zijn de knieën: trappen met een te lage trapfrequentie/te hoge versnelling oof de fiets net iets te kort afgesteld.
Het advies goede voeding geldt voor ons allemaal. Ik volg geen dieet, maar ben gewoon veganist, waarbij ik rekening moet houden met gevarieerde vezelrijke voeding. Waar ik voor sta, is dat wij in Nederland eens gaan nadenken was we allemaal naar binnen stoppen. Een mens is geen allesbrander. We zepen en smeren honderden producten op 1,5 tot 2 m2 huid, maar we vergeten die 150 tot 200 m2 van mond tot kont. Een ontsteking of lekje in je darmen kan veel narigheid opleveren aan vervelende eiwitten in je bloedbaan.
Hart- en vaatziekten zijn hoofdzakelijk voeding gerelateerd. Die 120.000 km bloedvaten moet gezond, soepel en glad blijven, waardoor geen vervelende stoffen zich kunnen hechten aan de wanden. Een hart hoeft niet het zwakste orgaan te zijn. Kan makkelijk 90 jaar mee gaan.

Kortom: Beperk je in name van dierlijke eiwitten en het gaat al een stuk beter. Ons darmstelsel is te lang voor de vertering van dierlijke eiwitten. Met alle gevolgen. We hebben niet voor niets een Nationaal Darmkankeronderzoek gekregen. Te veel welvaartsziekten. Daar hoort zadelpijn ook onder.

Verandering van levensstijl kan een weldaad voor de geest zijn. Goede voeding geeft levenslust en voorkomt depressiviteit. Van zadelpijn wordt zeker je vrolijk.
Travelmaster schreef:
do 21 jun, 2018 14:14
Ik rust mijn zaak. De kracht van de boodschap zit in de herhaling zeggen ze - maar net als bij een slechte reclame, verliest het gauw zijn glans en kracht.
Ik zal ‘m maar eens herhalen voor PietV in de hoop dat de boodschap helder is.

Om het duidelijker te maken: PietV, stop nu eens met je betuttelende betoog. Er zitten best waarheden in, maar de manier waarop je ze verkondigt is niet overtuigend, integendeel.

Ik denk niet dat de TS of ieder ander “tot inkeer” is gekomen. Dat gaat je op deze manier waarschijnlijk ook niet lukken. Jammer, want ik geloof best dat je intenties goed zijn...
@PietV, je reacties in dit draadje zijn off-topic. De oorspronkelijke vraag gaat over zadelpijn en het is niet evident dat een lifestyle verandering daar de oplossing voor is.

Gelieve ook niet op dit bericht te reageren.

De moderator is nog steeds aan het fietsen, hoewel ik op het moment voor de regen schuil. :(