Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 198 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34037 berichten
Dat de foto van je laatste reis was, was een belangrijke weggever. De afbeelding op de schijfvormige stele deed me vermoeden dat het in Baskenland was. Toch was het nog veel zoeken. Uiteindelijk dit plaatje gevonden: de Ermita de la Virgen de Orduna
Afbeelding
Klopt helemaal Math, goed gevonden!

Op deze site staat wat meer info over deze locatie:
http://www.urduna.com/en-US/Tourism/Tou ... o927m.aspx

"Txarlazo is Orduña´s flagship summit. The figure of La Antigua Virgin, patron saint of the city, stands overlooking the escarpment. The monument that was erected in 1904, and it represents the trunk of a mulberry tree in which the Virgin appeared among the branches. The artistic composition has a total height of fifteen meters."

Wij reden deze berg op over een steeds slechter wordend pad. Bovenop gingen we verder over een wandelpad dat vaak geen pad bleek te zijn, maar een weide met stenen en hoog gras. Nou is dat nog wel te overzien - we waren immers op de mtb. Maar toen de bliksem op 2 km afstand begon in te slaan, vond ik het wat minder plezierig worden. Ik vertrouwde er niet op dat de heilige senora ons zou beschermen. Daarom namen we maar een andere route. Maar mooi was het zeker!

P.S.
Let niet op de rare verhoudingen in de foto. Mijn telefoon kan groothoek fotograferen, maar dat levert soms rare plaatjes op. Ik moet het nog allemaal gaan corrigeren, maar heb geen zin om achter de pc te gaan zitten.
Tijd voor een nieuwe foto dus :D

@math: Goed gevonden!
OK, hopelijk iets lastiger dan mijn vorige plaatje. We blijven in Spanje. Hoe heet de tafelberg op de achtergrond?

Afbeelding
math schreef:
ma 25 jun, 2018 10:50
OK, hopelijk iets lastiger dan mijn vorige plaatje. We blijven in Spanje. Hoe heet de tafelberg op de achtergrond?
Ik heb nog nooit Spanje onder mijn fietsbanden gehad, zucht.... Zoals Bert Sitters in zijn boek Fietsen in Spanje schreef: "Spanje heeft op de Alpen na de meeste bergen van Europa".
Ik heb werkelijk geen idee.
Van dit soort rotspartijen zijn er vooral in centraal Frankrijk, maar ook in Noord-Spanje en om het even welk ietwat vochtig uitgevallen bijna maar net niet mediterraan gebied talloze.
Die lachwekkende bordjes met een afbeelding van iets dat heel vroeger een reisfotocamera was* hebben ze ook op steeds meer plaatsen, ik denk dat we die samen via Brussel betaald hebben.

*: Het is lijkt me een loopbodemcamera, dat is een camera met waarschijnlijk rolfilm, dus een medium formaat 'sensor', maar wel opvouwbaar. Die maken ze niet meer :D
Hier ook lopen zoeken maar de enige vergelijkbare bergen zijn op de Canarische Eilanden... en die lijken niet op de berg op de foto.
Fedor schreef:
ma 25 jun, 2018 21:02
Hier ook lopen zoeken maar de enige vergelijkbare bergen zijn op de Canarische Eilanden... en die lijken niet op de berg op de foto.
Mallorca is ook een mogelijkheid.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 25 jun, 2018 11:35
"Spanje heeft op de Alpen na de meeste bergen van Europa".
Ja, maar dit soort bergen vind je niet in de Alpen, wel in Spanje. Tafelbergen hebben ook een andere geologische ontwikkeling. Deze ligt langs een bij veel Nederlanders bekende fietsroute.
math schreef:
ma 25 jun, 2018 22:04
Martin E. van Doornik schreef:
ma 25 jun, 2018 11:35
"Spanje heeft op de Alpen na de meeste bergen van Europa".
Ja, maar dit soort bergen vind je niet in de Alpen, wel in Spanje. Tafelbergen hebben ook een andere geologische ontwikkeling. Deze ligt langs een bij veel Nederlanders bekende fietsroute.
Lijkt op deze bij Jaca,de Peña Oroel
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... R2Q1Z5UkdB

Als mijn geomorfologische kennis me niet in de steek heeft gelaten, is het volgens mij een cuesta. :wink:
Dat is hem niet en het is ook niet in de buurt.

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het een cuesta is. Op een satellietkaart zie ik een vrijwel onbegroeid rotsachtig oppervlak met typisch parallelle groeven en lagen.
math schreef:
di 26 jun, 2018 13:13
Dat is hem niet en het is ook niet in de buurt.

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het een cuesta is. Op een satellietkaart zie ik een vrijwel onbegroeid rotsachtig oppervlak met typisch parallelle groeven en lagen.
Kenmerkend van een cuesta landschap is een opeenvolging van ruggen, heeft te maken met de ontstaanswijze:
Afbeelding

Een tafelberg is nog wat ouder, als alle omringende zachte lagen weg zijn geërodeerd en alleen de harde laag als geïsoleerde berg overblijft.
De tovenaar schreef:
di 26 jun, 2018 14:51
Kenmerkend van een cuesta landschap is een opeenvolging van ruggen, heeft te maken met de ontstaanswijze:
Ik laat de kwestie cuesta of niet maar even over aan een kenner als de plek bekend is. Ik zie op het satellietbeeld parallelle rotsbanden met een afstand van ongeveer 5 meter.

In de VS zouden ze dit een sky island noemen omdat de berg naar alle kanten steil afvalt. Van bovenaf ziet het er uit als een driehoek. De langste bissectrice is ongeveer 1000 meter ; de kortste bissectrice ongeveer 500 meter.
Edwin* schreef:
di 26 jun, 2018 15:08
Is het deze?
Nee, het is op het Spaanse vasteland.
math schreef:
di 26 jun, 2018 15:13
De tovenaar schreef:
di 26 jun, 2018 14:51
Kenmerkend van een cuesta landschap is een opeenvolging van ruggen, heeft te maken met de ontstaanswijze:
Ik laat de kwestie cuesta of niet maar even over aan een kenner als de plek bekend is. Ik zie op het satellietbeeld parallelle rotsbanden met een afstand van ongeveer 5 meter.

In de VS zouden ze dit een sky island noemen omdat de berg naar alle kanten steil afvalt. Van bovenaf ziet het er uit als een driehoek. De langste diagonaal is ongeveer 1000 meter ; de kortste diagonaal ongeveer 500 meter.
Je zou als tip van de sluier een screenshot van de satellietfoto kunnen maken :wink:
Ja, maar dan kan je ook de naam zien en dat hij op de grens van twee Spaanse comunidad autónoma ligt, dus dat doe ik nog even niet.
math schreef:
di 26 jun, 2018 15:14
Edwin* schreef:
di 26 jun, 2018 15:08
Is het deze?
Nee, het is op het Spaanse vasteland.
Ah dat verkleint de mogelijkheden flink :lol: ;)
ergens in het nationaal park van Serannia de Cuenca?
ik gok op de laguna de Uña....

of deze? de berg gelijkt er toch op
https://www.pinterest.at/pin/2811232017 ... 2/?lp=true
alleen weet ik niet welke berg dit is....

Piet