Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede E-bike voor op vakantie - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Goede E-bike voor op vakantie

173 berichten
Als je Idworkx hebt kan je dealer ook wel een Gaastra Fyts leveren.

Andere opties:

- Batavus Razer (Yamaha)
- Batavus Zonar E-Go (Yamaha)
- Pegasus Solero CX (Bosch CX)
- Pegasus Premio (Bosch CX)

Een Pendix (inc fiets ga je dan duur uitkomen) of Bafang (iets goedkoper en capabeler) zijn uiteraard futureproof, want je kan ze uiteindelijk vervangen 8)
loknor schreef:
zo 27 mei, 2018 16:24
Heel erg duur, 325wh accu met naafmotor :cry:

Bij Bosch/Yamaha kom ik verder dan de claim van de fabrikant, maar 100km met een naafmotor op 325wh? Ik geloof er geen bal van, ook niet in de polder. De Razer is qua actieradius een van de beste e-bikes (beste die de feitserbond heeft getest), daarmee redde ik op 400wh 125 km en toen heb ik echt mijn best gedaan. Grappig genoeg is dat per watt ongeveer de max claim die deze knapen doen over hun fiets :lol:

No way dat je dat met een naafmotor 30km per 100wh haalt, zeker niet met een no-name China modelletje. Genereus gokje? 40km op turbo, 50 op standaard, 65 op eco.
Je/Loknor komt op mijn fiets vast vele kilometers verder aangezien jouw/zijn conditie een stuk beter is. En ik zou op jouw/zijn razer de 100 km wellicht niet volbrengen.

Het is m.i. wat onzinnig om het over de actieradius van een e-bike te hebben. Ik zou het liever hebben over hoeveel km's de e-bike je VERDER brengt dan zonder ondersteuning. Per 100 kWh is dat naar mijn gevoel iets van 10-15 km.

De accu van de razer brengt volgens die redenering jou/Loknor dus 40-60 km verder dan jij/hij zonder ondersteuning zou kunnen fietsen(125 - (40/60) = 85-65 km. Ik ben benieuwd hoeveel ik er naast zit ;-)
Conditie is in dit geval niet super belangrijk omdat de motor evenredig ondersteund aan de input die ik geef (dus als ik hard trap verbrand ik meer accu-energie). Wat wel scheelt is dat ik diep kan zitten, zuinig reed en een lycra pakje aanhad.

Maar 100km met een middenmotor op een sportieve fiets is redelijk conservatief, ook al omdat de Razer een vrij kleine accu heeft (iets minder dan 400wh). Je moet niet te hard rijden (optrekken!) en niet te veel aerodynamisch verstorende dingen hebben (fladderende jas, open ritsen e.d.). Verder kan dus ook, maar dan moet je dus plat op het stuur :lol:

Daarom kan je met wat ervaring aanwh van de accu en de positie op de fiets al best goed inschatten hoe ver je komt. 25km per 100wh is dus een richtgetal voor een middenmotor op eco. Een naafmotor is minder efficeint, (zeker zo'n kleine), dus je kan er vergif opnemen dat je met 325 wh niet bij benadering in de buurt van de 100km komt. 75km is al heel erg optimistisch (lees: ongelovelijk). 20km per 100wh is al behoorlijk efficient voor zo'n minimotor. Vandaar mijn educated guesses.

Betreft je rekensom? Nee, ik kan uren op de fiets zitten dus dat gaat niet op. Met wat moeite red ik 20 km gemiddeld over 100km+ op een sportieve fiets (geen racefiets, maar ook geen bagage), alleen ben ik dan afhangende van de omstandigheden dan wel aardig afgedraaid. Het wordt voor mij pas echt interessant met zwaardere vrachten, veel wind of klimmen.
loknor schreef:
zo 27 mei, 2018 21:04
Conditie is in dit geval niet super belangrijk omdat de motor evenredig ondersteund aan de input die ik geef (dus als ik hard trap verbrand ik meer accu-energie). Wat wel scheelt is dat ik diep kan zitten, zuinig reed en een lycra pakje aanhad.

Maar 100km met een middenmotor op een sportieve fiets is redelijk conservatief, ook al omdat de Razer een vrij kleine accu heeft (iets minder dan 400wh). Je moet niet te hard rijden (optrekken!) en niet te veel aerodynamisch verstorende dingen hebben (fladderende jas, open ritsen e.d.). Verder kan dus ook, maar dan moet je dus plat op het stuur :lol:

Daarom kan je met wat ervaring aanwh van de accu en de positie op de fiets al best goed inschatten hoe ver je komt. 25km per 100wh is dus een richtgetal voor een middenmotor op eco. Een naafmotor is minder efficeint, (zeker zo'n kleine), dus je kan er vergif opnemen dat je met 325 wh niet bij benadering in de buurt van de 100km komt. 75km is al heel erg optimistisch (lees: ongelovelijk). 20km per 100wh is al behoorlijk efficient voor zo'n minimotor. Vandaar mijn educated guesses.

Betreft je rekensom? Nee, ik kan uren op de fiets zitten dus dat gaat niet op. Met wat moeite red ik 20 km gemiddeld over 100km+ op een sportieve fiets (geen racefiets, maar ook geen bagage), alleen ben ik dan afhangende van de omstandigheden dan wel aardig afgedraaid. Het wordt voor mij pas echt interessant met zwaardere vrachten, veel wind of klimmen.
Ik ben het met je eens dat je op de hoogste ondersteuning nauwelijks conditie nodig hebt, anders dan nodig om te blijven zitten en je benen te bewegen.
Ik heb al eens 70 km op een 418 wH accu gereden en was nog helemaal fris. Op de tweede accu heb ik toen nog 40 km gedaan en dat merkte ik totaal niet. Ik had die 40 km ook zelf kunnen fietsen maar wilde de volgende dag terug rijden en geen risico nemen.
De volgende dag terug gereden hetzelfde gedaan, weer twee accu's maar nu 80 KM op de eerste accu en weer niet de indruk dat ik veel moeite hoefte te doen.
Als Theo 75-100 km per dag wil doen zal een enkele accu niet genoeg zijn en zal z'n vriendin zal nog best wat conditie mee moeten brengen, niet alleen genoeg op elke dag 4-5 uur per dag op de fiets te zitten maar ook om zelf nog flink wat werk te verrichten. Want met die 325 wH ga je die 75 km alleen halen als je zelf ook nog een leuke inspanning levert. Ik zou dan een tweede accu bij Theo achterop klaar willen hebben liggen ;-) De eerste dag heeft ze die wellicht niet nodig maar na een paar dagen komt ie vanzelf te voorschijn ;-)


De rekensom ging meer over hoeveel km jij op de je razer zou kunnen rijden als je er geen accu in doet, dus dezelfde fiets maar op eigen kracht. Mijn gok was 65-85 km maar als jij zegt meer dan dat, dan is de meeropbrengst van je accu wel erg gering. Of ga je van electrisch sneller rijden?
Hans Keesom schreef:
zo 27 mei, 2018 22:35
De rekensom ging meer over hoeveel km jij op de je razer zou kunnen rijden als je er geen accu in doet, dus dezelfde fiets maar op eigen kracht. Mijn gok was 65-85 km maar als jij zegt meer dan dat, dan is de meeropbrengst van je accu wel erg gering. Of ga je van electrisch sneller rijden?
Mijn usecase is (was) vrij simpel.
- Niet bezweet aankomen op het werk (getrainde mensen zweten eerder...)
- Grote vrachten vervoeren.
loknor schreef:
do 24 mei, 2018 19:27
Fiets-avontuur schreef:
do 24 mei, 2018 16:13
loknor schreef:
zo 13 mei, 2018 09:31
Betreft de Fietserbond test, ik had al (jaren) voor deze test hiervoor gewaarschuwd vanwege eigen ervaringen. Het is dus voor mij absoluut geen verrassing, maar een bevestiging van mijn eigen (ruime ervaring).
Heb de test gezien en het valt wel mee. Jij doet net alsof je niet een heuvel kan beklimmen, maar dat wordt helemaal niet gezegd in de test.
Gelukkig zei ik dat niet:
loknor schreef:
za 12 mei, 2018 21:58
2. De door jou gewenste motor is door de fietsersbond afgeschminkt voor langere/steilere klimmen met lage snelheid.
En ja, afgeschminkt. Fietsen van 7k en jij vind het niet absurd dat ze geen steile langere klim aan kunnen? Geld moet rollen, maar als een Batavus Razer met Lowriders en Magura (Hey Santos) spetterend wegrijdt op zo'n helling zonder centje pijn voor 1/3 van het bedrag is de conclusie dat de Santos een wanproduct is voor dat geld toch niet raar?

Want wat TestKees niet heeft ondervonden is dat dit de levensduur van je motor beïnvloed: Magneten en hitte is a no-go.

Kom je met dit soort motoren de Alpen over? Mits je geen gekke dingen doet vast wel. Maar waarom dit risico lopen

En nee, dit is niet Loknor en toevallig Testkees:

https://www.pedelecforum.de/forum/index ... ung.49352/
Fazit dieser Kommentare: Bis ca. 10 % Steigung ist der HR-Motor erste Sahne, darüber wird er geradezu abschreckend
10%. Zal vast wel onverhard zijn. Zal vast wel een zwakke overzware fietser zijn. Zal vast wel erg warm zijn geweest. En ja, er is een gebruiker die zegt dat dit allemaal wel meevalt. Het zal allemaal wel.

Ik ben E-bike apologeet, maar een naafmotor voor een vakantiefiets is gewoon een keuze die zowel functioneel als financieel gewoon niet logisch meer is. Waarom een motor kiezen die minder vermogen heeft en een thermisch plafond?

Er zijn zelfs aftermarket midden-motoren van Bafang die erg goed zijn, dus ook dat kan gewoon (en ook weer terugbouwen).
Op dat zelfde forum en draadje lees ik echter ook:

Da hast du etwas falsch verstanden. 15% fahre ich mit meinem Go SwissDrive hoch ohne das mich ein Bosch/Brose Mittelmotor überholen könnte. Da ist schon mal nichts abschreckend. Es muss schon an die 20% gehen und die Rampe muss länger als ein paar hundert Meter sein damit der Mittelmotor seine Stärke ausspielen kann.

Mijn duits is niet al te best, maar hier zegt hij toch dat ook met 15% steiging hij met de goswiss motor fiets, en dat een bosch/brose fietser hem niet kan inhalen? Klinkt toch heel anders.

Ikzelf ga binnenkort met een fiets met goswiss motor fietsen ind e ardennen en kan zelf zien hoe goed of slecht de motor is.
loknor schreef:
do 24 mei, 2018 19:27

En ja, afgeschminkt. Fietsen van 7k en jij vind het niet absurd dat ze geen steile langere klim aan kunnen? Geld moet rollen, maar als een Batavus Razer met Lowriders en Magura (Hey Santos) spetterend wegrijdt op zo'n helling zonder centje pijn voor 1/3 van het bedrag is de conclusie dat de Santos een wanproduct is voor dat geld toch niet raar?

Want wat TestKees niet heeft ondervonden is dat dit de levensduur van je motor beïnvloed: Magneten en hitte is a no-go.

Kom je met dit soort motoren de Alpen over? Mits je geen gekke dingen doet vast wel. Maar waarom dit risico lopen
Alber van Neodrive heeft een nieuwe motor geintroduceerd in April. De vorige was de Z15 waar testkees problemen mee had. De nieuwe is de Z20:

https://velotraum.de/news/z20-neuer-nab ... -neodrives

Volgend dit artikel erkennen ze dat er problemen waren emt de Z15, maar zou dit nu opgelsopt zijn met de Z20. Stukje vertaald met google translate:

Echt waardig kritiek in de Alber Neodrives Z15 was "slechts" de betrouwbaarheid - er waren scatters ... - en de thermische capaciteit voor langere en steile stijgingen. Met het nieuwe Z20-systeem zijn deze kwetsbaarheden nu consequent geëlimineerd.

en dan dit nog:

Men kan echter duidelijk de toename in efficiëntie met 30 procent voelen bij lange en steile beklimmingen.

Klinkt dus erg interessant en misschien wordt het dan nog wat met de naaf motor.
loknor schreef:
do 24 mei, 2018 19:27
........

Op dat zelfde forum en draadje lees ik echter ook:

Da hast du etwas falsch verstanden. 15% fahre ich mit meinem Go SwissDrive hoch ohne das mich ein Bosch/Brose Mittelmotor überholen könnte. Da ist schon mal nichts abschreckend. Es muss schon an die 20% gehen und die Rampe muss länger als ein paar hundert Meter sein damit der Mittelmotor seine Stärke ausspielen kann.

Mijn duits is niet al te best, maar hier zegt hij toch dat ook met 15% steiging hij met de goswiss motor fiets, en dat een bosch/brose fietser hem niet kan inhalen? Klinkt toch heel anders.

Ikzelf ga binnenkort met een fiets met goswiss motor fietsen ind e ardennen en kan zelf zien hoe goed of slecht de motor is.
Wat ie volgens mij zegt is, en ik vertaal het even meer woordelijk dan mooi nederlands zodat je het woordelijk kan controleren :

" 15% rij ik met mijn Go SwissDrive omhoog zonder dat een Bosch/Brose me inhalen kan. Daar is nu eenmaal niets afschrikwekkend aan. Het moet minstens 20% gaan en de helling langer dan een paar honderd meter zijn voordat de Middenmoter zijn sterkte uitspelen kan.
"
Zolang een motor niet aan zijn taks zit is hij even snel als een andere motor. Elkaar inhalen op een e-bike doe je als de motor aan de limiet komt. Dus tsja, vrij logisch.. zolang de naaf motor het doet is het prima. Ook geloof ik best dat je straks de Ardennen doorkomt, die klimmen zijn niet zo lang en zoveel muurtjes heb je gelukkig ook weer niet. Ik zou gewoon lekker gaan genieten.Het doet alleen niks aan de klacht die meerdere mensen hebben geconstateerd.

Betreft Alber, zoals Leon al aangeeft, tenzij ze iets heel nieuws verzinnen geloof ik niet dat de thermische limiet "Consequent kan worden uitgesloten".

Nou heb ik dat ronkende stukje gelezen, maar dat is geen test, dat is een verkoper die het product de hemel inprijst. Misschien is het waar, in ieder geval is de prijs voor een Pinion Velotraum met deze motor iets behapbaarder, slechts 5400,- Het blijft een godsvermogen tegenover alternatieven waarvan je weet dat die wel goed werken.

Ook de Neo-drive site staat vol met ronkende taal die eerlijk gezegd flapflauwekul is. 40nm voor een naafmotor is niet heel hoog van deze klasse. Een Go-Swiss levert 45nm, Bionxx 50nm. Ja, het is sterker dan een 8fun/topfun naafmotor :roll:

Een Yamaha PWX levert met 80nm het dubbele, Bosch heeft een range van 40nm (het stadsmodel, tot 75nm).

Dus tsja, ik zie nog steeds niet in wat de meerwaarde is van een naafmotor... zelfs als dit Thermische probleem is opgelost, hij blijft zwakker, ruim een kilo zwaarder en aanzienlijk duurder.

Ik merk dat jij wel die meerwaarde inziet en dat is prima. Ik ga alleen niet iets anders adviseren, ik zou dan niet meer goed in de spiegel kunnen kijken omdat ik iemand een (voor dit doeleinde) minderwaardig product wat twee keer zo duur is aanraad. Dat kan ik gewoon niet.

Als we het gaan hebben over Speedpedelecs wordt het een heel ander verhaal (aandrijving wordt dan opeens een serieus probleem), maar het gaat hier om een vakantiefiets.
loknor schreef:
di 29 mei, 2018 22:27

Ik merk dat jij wel die meerwaarde inziet en dat is prima. Ik ga alleen niet iets anders adviseren, ik zou dan niet meer goed in de spiegel kunnen kijken omdat ik iemand een (voor dit doeleinde) minderwaardig product wat twee keer zo duur is aanraad. Dat kan ik gewoon niet.
Ik geloof heus wel dat een midden motor beter is, vooral op steile klimmen. Waar ik me zorgen om maak is als de middenmotor kapot gaat of gewoon versleten is. Stel dat na 5 jaar de motor kapot gaat, dan kan ik de hele fiets weggooien. Bij een achterwiel motor hoef ik alleen de achterwiel vervangen.

Ik weet ook niet hoelang een bosch midden moter mee gaat. Ik hoor getallen zoals 35.000 kilometer. Ik fiets toch minstens 5000 km per jaar. Woon werk verkeer en ook nog vakanties. Dus kan ik na 7 jaar een nieuwe fiets kopen.

Ook als er over een aantal jaren nieuwe technieken beschikbaar komen, heb ik er niks aan met mijn midden motor. Stel er komt na 5 jaar een nieuwe niddenmotor uit van bosch die 2 keer zo zuinig is en 2 keer zo sterk, dan heb ik er niks aan. Gebeurt dat bij een achterwiel motor, kan ik gewoon een nieuw motor kopen en die erin zetten.

Misschien zie ik het verkeerd en hoef ik me geen zorgen te maken, maar dat is een reden dat ik ook naar een naaf motor kijk.
Snap ik, maar de kosten staan niet meer in balans. Een naafmotor is een aardig eind op weg naar een compleet nieuwe fiets (en de accus die je straks om de 5 jaar zal vervangen). Doe daar dan nog de premium tax overheen van de merken die ze gebruiken en het wordt financieel een lastig verhaal.

Crux is het stukje duurzaamheid, maar je moet nogal een budget hebben om dat te bewerkstelligen. En ook dan zal je dus accu's blijven oproken. Dat sommetje gaat alleen chique zijn als je een auto de deur uit doet 8)
Graag wil ik opmerken dat alhoewel een elektrische fiets in aanschaf dan wel duurder is, het is in gebruik vervolgens ook veel breder inzetbaar dan een normale fiets. Daardoor kan je (inderdaad) heel veel ritjes die je anders per auto zou doen, nu met de fiets doen*. Dat levert je allereerst geld op door dat je jaarlijks veel minder geld in de tank van je auto stopt en de auto ook minder slijt, het voordeel is dat je meer tijd kan besteden aan gezond bezig zijn op de fiets. Tijd zittend in de auto wordt dan vervangen door tijd in het zadel.

Of je de auto er helemaal uit kunt doen hangt natuurlijk af van de ritten die nu maakt met de auto en de mate waarin ze kunnen worden vervangen door een fietstocht. Maar ook of je gemakkelijk een auto kunt lenen/huren/sharen op het moment dat je er toch echt eentje nodig hebt.

Ik bof, ik heb zowel auto's van Greenwheels als Ionic carsharing binnen een kilometer van mijn woning klaarstaan.



*Bijvoorbeeld de ritjes die je nu niet fietst omdat :
-1. Je dan bezweten aankomt en dat niet gewaardeerd wordt door de mensen waar je naar toe gaat.
-2. De afstand te ver is voor je conditie en je moet ook nog terug
-3. De spullen die je moet meenemen ervoor zorgen dat het wel heel lang gaat duren om aan te komen.
-4. Er zoveel wind staat dat het heen of terug wel een erg zware tocht gaat worden.
-5.De rit niet past in je trainingsschema.
-6.Gezinsleden hebben geen elektrische fiets.
De truc met een elektrische fiets is dan om
-1 Zet de ondersteuning op de hoogste stand en blijf een beetje rechtop zitten. Niet teveel kleding aantrekken en niet te hard trappen. Je gaat om een goede 25 km/h fiets dan toch ongeveer 25 km/h. Hou je eigen inspanning laag.
-2. Gebruik je de methode hierboven kom je met een middenmotor en 400 wH accu al gauw aan de 50 km en onbezweten. Als je maar een beetje eet en drinkt onderweg kan je altijd wel die 50-70 km afleggen en terug, ongeacht je conditie.
Heb je een (opzet)stuur waarmee je wat voorover kunt liggen, is zweten niet erg en lever je zelf een inspanning dan kom je net zoveel verder als dat je zonder accu zou komen op die fiets. Ik kom zonder ondersteuning dus op eigen kracht 50 km ver op mijn fiets. Met ondersteuning is dat dus 50 + 50-70 = 100-140 km.
Mijn eigen inspanning kan ik echter maar 1 keer gebruiken op een dag, dus als ik dezelfde dag terug moet kan ik fietsend naar bestemmingen die 50-70 km van huis liggen.
Ik kan er dan wel voor kiezen om op de heenweg zoveel mogelijk op de accu te rijden, de accu tijdens mijn verblijf op bestemming op te laden met de meegenomen lader en op de terugweg te kiezen of hoeveel inspanning ik wil leveren.
-3. Dit raakt aan mijn keuze voor een zwaargebouwde elektrische fiets. Deze heeft veel meer laadvermogen dan een "elektrische racefiets". Goede mogelijkheden om vracht mee te nemen, eventueel op een aanhanger, zorgen ervoor dat een auto minder nodig is. Een stel bungee's, fietsentassen, vouwkratten en fietstassen doen wonderen. Natuurlijk rijdt de fiets dan zwaarder, maar door het bijschakelen van de elektrische ondersteuning is het nog goed te doen. Het aantal kilometers dat je op je accu kunt doen loopt dan wel terug natuurlijk maar even iets ophalen dat 20 km verder op staat is geen probleem.
-4. Tijdens die dag in januari dat vrachtwagens omvielen, had ik op mijn elektrische fiets ook wel moeite om tegen de win in te komen. Maar waar gewone fietsers bijna stil stonden, haalde ik 20 km/h i.p.v. 25 km/h. De accu ging wat sneller leeg, maar ik was nog steeds op tijd op mijn werk.
Voor de wind terug was ik blij dat ik een zware (elektrische) fiets had gekocht.
-5. Door je versnelling en elektrische ondersteuning aan te passen kan je je eigen inspanning redelijk regelen, ongeacht de afgelegen afstand en snelheid waarmee je dat wilt.
-6. Een lastige voor mij om te beantwoorden aangezien ik single door het leven ga. Loknor heeft wellicht meer ervaring. Je kan kinderen in een aanhanger plaatsen, zoveel mogelijk bagage op de elektrische fiets doen en tenslotte is er ook nog iets als een bicycle bungee
https://www.twowheelingtots.com/bicycle-bungee-review/
Bericht aan alle Santos-critici. Ik merk dat er steeds gerefereerd wordt aan een negatieve recensie van de Fietsersbond. Die kritiek is alweer van twee jaar geleden en volledig achterhaald, en bovendien onterecht. Ik raad iedereen aan de fiets zelf uit te proberen, wat Santos in Nieuw-Vennep zelf ook aanmoedigt. Ik heb de Travel Light met Pinion en Go Swiss een week uitgeprobeerd in de Ardennen en heb geen enkel probleem gehad met oververhitting. Natuurlijk, als je lui bent en met hoogste ondersteuning, maar met zwaar verzet, 20% wil klimmen, dan kan ik me voorstellen dat de motor gaat tegensputteren. Ik heb zelden een hogere ondersteuning nodig gehad dan stand 2 (met de aangepaste configuratie in de Go Swiss motor bedraagt de ondersteuning in stand 1 t/m 5 resp. 1-3-7-12-20 in plaats van 4-8-12-16-20), met een bepakking v ca. 15 kg was dit geen enkel probleem. Ik was blij verrast door de power vd Go Swiss, het enige wat ik me zou wensen is een accu met een groter bereik dan de 100-150 km die ik ermee haalde.

Het grote voordeel vd Santos Go Swiss combinatie is dat de fiets ook zonder motor heel goed te berijden is. Als je een tijdje zonder motor wil fietsen, kun je zelfs het achterwiel vervangen door een normaal achterwiel zonder motor. De fietsen met middenmoter die ik heb uitgeprobeerd rijden vond ik zonder ondersteuning te zwaar rijden. En zoals in dit forum al gememoreerd, als die middenmotor defect is kun je je fiets ook bij het oud vuil zetten.

De opmerkingen over velgremmen vs schijfremmen kan ik wel onderschrijven. De Santos die ik mocht uitproberen had Shimano-schijfremmen, die te wensen over lieten. Op mijn huidige Travelmaster 3+ heb ik de duurdere Hope schijfremmen, en die zijn echt hun geld meer dan waard.
Globociclista schreef:
do 28 jun, 2018 12:59
Die kritiek is alweer van twee jaar geleden en volledig achterhaald, en bovendien onterecht.
Ik vind dat we goed en onderbouwd advies moeten geven, zeker op een fiets van 8000,-. De ervaringen met de Go Swiss zijn en blijven anders. Het Duitse forum is hier duidelijk over. Fantastisch tenzij je beladen steil een berg op gaat en tegen de limiet aangaat. Je raadt nu dus mensen een fiets aan die suboptimaal is.

Er is geen technologische doorbraak geweest die de Go-Swiss opeens Thermisch zoveel beter maakt. Sterker nog, hun service manuals e.d. komen nog uit 2012-2015 (en de modellen uit 2012 lijken verdacht hetzelfde als die van nu), ik betwijfel dus sterk of er behalve de accu en software echt iets fysiek anders is aan de motor. Ik vrees dus dat je (hardwarematig) dezelfde motor gebruikt die Testkees heeft getest.


Het is en blijft een beperking. Een middenmotor heeft hier gewoon direct minder last van omdat die mee profiteert van de versnellingen.
loknor schreef:
do 28 jun, 2018 18:19
Het is en blijft een beperking. Een middenmotor heeft hier gewoon direct minder last van omdat die mee profiteert van de versnellingen.
Daarom heb ik ook een Riese Muller gekocht met middenmotor. Mede door jouw reakties op mij heb ik afgezien van een achterwiel motor. Ook de prijs speelde een rol. Voor de helft van een santos e-bike heb ik nu een R&M. Met een tweede accu erbij is hij nog steeds duizenden euro's goekoper dan een basis model santos. Ook zit er veel extra's bij die extra kosten bij de santos zoals een verlichting en een verende zadelpen. Ik ben voorgoed genezen van de achterwiel motor. Ik geloof de outdoor guru ook niet meer met zijn "juich verhaal". Test een trekkings fiets en geen 1 meter in de bergen mee gereden. Ben heel erg blij met mijn nieuwe e-bike...
Dat is gewoon het ding... als hij de helft kost is het een heel ander verhaal. Voor een losse Go Swiss koop je een aardige fiets met middenmotor.

Betreft Outdoor Guru, Gijs is echt wel een integere man (paar keer mee gemaild, is echt heel eerlijk en open over kritiek, was hij al bij Oppad). Maar een weekend de Eifel in en uitgebreid testen zit er voor hem niet (meer) in sinds Oppad is gesneuveld. Je moet zijn artikelen dan ook met die achtergrond lezen.
loknor schreef:
do 28 jun, 2018 20:26
Dat is gewoon het ding... als hij de helft kost is het een heel ander verhaal. Voor een losse Go Swiss koop je een aardige fiets met middenmotor.

Betreft Outdoor Guru, Gijs is echt wel een integere man (paar keer mee gemaild, is echt heel eerlijk en open over kritiek, was hij al bij Oppad). Maar een weekend de Eifel in en uitgebreid testen zit er voor hem niet (meer) in sinds Oppad is gesneuveld. Je moet zijn artikelen dan ook met die achtergrond lezen.
Bedoel je de als de santos de helft goedkoper was?

Wat outdoor guru betreft, ik ben een beetje uitgekeken op dat soort types die alles testen en zo.. Wat als hij wel naar de eiffel was gegaan en tot dezelfde conclusie als de fietsersbond was gekomen? en dat dan ook duidelijk gezegd had op zijn site? zou santos dan de volgende keer nog wel een fiets aan hem beschikbaar willen stellen?

Ik ben in iedergeval erg blij met mijn R&M...
Ik ben toch nog wel geinteresseerd in de achtergronden van Theo en vooral zijn vriendin. Hoe oud is ze en hoe fit? Immers als de ambitie is om ritjes van hoogstens 75 km te maken en allereerst in Nederland dan is daar in veel gevallen helemaal geen ebike voor nodig. Er zijn genoeg gepensioneerde maar wel vrij fitte vakantiefietsers die 75 km heel normaal vinden op een fiets zonder ondersteuning, ook met bagage en ook in het buitenland. Je moet dan wel een goede fiets met banden met lage rolweerstand hebben en een klein beetje sportieve zit aanhouden. Resteert dan alleen het krachtverschil. Zoals ik geloof ik al eerder schreef is dat heel simpel op te lossen door de bagage ongeljk te verdelen. Met zijn tweeen heb je als je kampeert samen misschien 25 kg. Dat past prima op de fiets van Theo. Zijn vriendin heeft dan niets - mooie kans dat ze hem er op de eerste klim uitrijdt. Met een ķlein beetje voorbereiding is 75 km echt geen schokkende sportprestatie. Heeft je vriendin ooit wel eens op een echt goede fiets gereden?
mightytheo schreef:
zo 27 mei, 2018 19:02

Ik hoor het graag en tips zijn van harte welkom! Het budget is overigens 2500-4000 Euro. Welke fiets zou jij in een vergelijkbare situatie kiezen en waarom?
Ruim budget waar je veel goede fietsen voor kunt kopen. Riese & Muller heeft een aantal modellen van onder de 4000 euro: charger mixte bv. Of de Koga E-worldtraveler? zit je aan de 4000 euro maar Koga is toch een goed merk. Heb je ook de CX motor wat de sterkste motor is en je probleemloos elke berg optrekt.
Wim schreef:
do 28 jun, 2018 21:29
Ik ben toch nog wel geinteresseerd in de achtergronden van Theo en vooral zijn vriendin. Zoals ik geloof ik al eerder schreef is dat heel simpel op te lossen door de bagage ongeljk te verdelen.
Allereerst iedereen alsnog bedankt voor de adviezen en opmerkingen. We hebben de afgelopen week lekker gefietst in Zuid-Duitsland en Oostenrijk langs de Donau waarbij mijn vriendin Irma een e-bike gehuurd heeft en ik mijn Idworx Off-Rohler fiets had meegenomen. Ik ben nog steeds erg blij met die fiets maar heb hem nog wel wat comfortabeler qua stuur afgesteld.

Irma had een Kalkhoff fiets gehuurd die haar redelijk beviel. Middenmotor, sterke accu en een nexus 8 versnelling naaf. Afwaarts of met de wind mee waren de verschillen tussen ons klein tot verwaarloosbaar maar bergopwaarts moest ik zelf soms behoorlijk werken om boven te komen. Dat werd vooral duidelijk bij een 5km stuk met 15% helling om een afgelegen hotel in de bergen te bereiken. Ze bood af en toe zelfs aan om de bagage over te nemen, maar dat zegt waarschijnlijk meer over mijn conditie ;-)

Kortom, ze is heel blij met een elektrische fiets en wil er nu ook graag eentje persoonlijk aanschaffen voor de komende vakanties. Na een aantal fietsen te hebben uitgeprobeerd (Gaastra, Rih, Koga etc.) hebben we nu ons oog laten vallen op de Flyer Upstreet 5. Deze heeft een Panasonic middenmotor en een sterke accu maar de reden is vooral dat de zithouding een goede mix tussen sportief en comfortabel lijkt te bieden.

Kortom, we denken er nog even over na....

Adviezen zijn natuurlijk welkom!