Additionally, paste this code immediately after the opening tag: The Great Divide - Forum Wereldfietser

The Great Divide

[img]Beste,

In 2020 plan ik om de "Great Divide" te fietsen.
Is deze tocht met een niet meer zo jonge 26' inch MTB haalbaar?
Het betreft een Specialized Rockhopper Pro. (omgebouwd tot vakantiefiets)(tubusrekje enz...)
Niet van de allernieuwste, maar werd altijd goed onderhouden.
Of beter investeren in een andere bike, hetzij 29'?
Hoi Woestijn5,
Als het frame van je fiets nog in goede staat is kan je dat prima gebruiken als basis voor een fiets voor de Great Divide. Maar om je beter te kunnen helpen hebben we meer informatie nodig. Hoe zijn de wielen, hoeveel kilometers hebben de draaiende onderdelen gemaakt, hoeveel bagage wil je meenemen? Als je een foto van de fiets plaatst dan verduidelijkt dat al een hoop.
Groet,
Tim
Ik probeer even een foto te plaatsen.
Ja frame is nog in goede staat.
Afmontage 3 maal 10. Xt achter en Slx voor.
Wielen handgespaakt op basis van mavic velgen en xt naven.
Alles heeft natuurlijk al wat km, enkele fietsreizen.
-R1 radweg Boulogne-Berlijn
-Zwitserland
-Rondje Nederland
-veel woon-werkverkeer 40km/dag.
woestijn5 schreef:
za 14 jul, 2018 07:45
...mavic velgen...
Da’s nou jammer, afhankelijk van het model zijn die meestal op gewicht gebouwd en niet op sterkte.
Je kunt de GDMBR op elke stevige reisfiets rijden, maar een fiets met geveerde voorvork is wel een stuk comfortabeler op de veel aanwezige washboards en rotsige bospaden. Ik neem aan dat je Rockhopper voorvering heeft.

29" wielen rollen iets beter dan 26" en sturen wat rustiger, maar dat verschil is ook weer niet heel groot. Een nadeel van een 26" MTB is wel de korte wielbasis, waardoor je de tassen ver naar achteren moet hangen om 'heelstrike' te vermijden. Daardoor komt het zwaartepunt naar achteren te liggen wat je met voortassen moet compenseren voor het stuurgedrag. Ik reed de GDMBR op een 29" MTB zonder voortassen en vond dat fijn.
Als je wielen 32-spaaks zijn, zou ik me om de sterkte niet ongerust maken als je brede banden monteert. Brede niet te hard opgepompte banden zijn de beste bescherming voor je wielen. Alle schokken worden als door een zacht kussen opgevangen. Daardoor wordt de belastingspiek over een langere tijd uitgesmeerd, dus een lagere piekwaarde.

Je hebt je remmen niet gespecificeerd. Schijfremmen of Magura velgremmen zijn zeer aan te bevelen. Bij schijfremmen is een 18 cm schijf bij de voorrem aan te bevelen. Ik heb op een lange afdaling met een 16 cm schijf 'vapor lock' gehad, door oververhitting, wat nooit meer voorgekomen is nadat ik een 18 cm schijf heb laten monteren.

In het algemeen loop je m.i. met een goed onderhouden gebruikte fiets minder risico dan met een nieuwe.
Zelf jaren op een verbouwde mtb vakantiereizen gedaan. Zonder voortassen met schoenmaat 46. De tassen hingen niet overdreven ver naar achteren. Ik vind het een mooi en sterk alternatief wanneer je minder wilt besteden. Drager erop, banden aanpassen en eventueel iets van spatborden.