Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Maastricht naar de Ardennen zonder navigatiecomputer - Forum Wereldfietser

Van Maastricht naar de Ardennen zonder navigatiecomputer

Hallo,

Is het mogelijk om van Maastricht naar de Ardennen te fietsen, zonder zo'n dure fietscomputer met navigatie?? Bijvoorbeeld met kaarten en zo? Ik ben nog nooit op een fietsvakantie geweest. En ik zie het niet zitten om een fietscomputer aan te schaffen, omdat dit duur is en ik wil niet allemaal powerbanks meeslepen....Wat zijn mijn mogelijkheden?
Een route online maken met het fietsen knooppunt systeem en voor jezelf de knoop punten op de goede volgorde opschrijven, eventueel aangevuld met kaart dan wel knooppunten houder. Of via een routeboekje. Kortom alles vanaf papier.

Optie twee, een navigatie apparaat huren

Optie drie, gewoon de borden volgen van een bekende route

Optie vier, om de 5 km aan iemand de weg vragen.

Optie vijf, het een en ander uit printen dat je gemaakt hebt.

Zat mogelijkheden. Maar het lijkt er een beetje op dat je wilt dat wij al het werk voor je mogen doen, wat had je zelf al bedacht? Want er wordt al jaren gefietst, die gps toestellen / telefoons zijn er pas sinds een jaar of 10.
Met regionale MIchelinkaarten kom je al een heel eind.
Van Maastricht tot de Voerstreek kun gebruikmaken van de fietsknooppunten.
Nou, ik zoek makkelijke en goedkope manieren. Zat ook te denken aan een kaart, maar dan moet ik een kaart aanschaffen van NEderland en van België?
Optie 58: De Maas volgen tegen de stroom op.
Optie 59: Je kompas van de Xenos volgen richting Z of ZZO.
Optie 60: Google Maps af toe openen op je telefoon.
Optie 61: De Bosaltlas van de middelbare school mee. De Ardennen zijn ondertussen nauwelijks opgeschoven.
Optie 62: Met je mobiel een foto maken van je Bosatlas en daar op kijken.
Volgens mij ben je met een Garmin ETrex al snel goedkoper uit dan met kaarten zeker als je de goedkoopste uit de serie haalt.

Doorverkopen op marktplaats levert je meestal nog wel 2 derde van de winkelprijs op.

Maar thuis even een paar bewegwijzerde routes (LF) aan elkaar plakken en je bent al een heel eind.
Gotmyselfabikefriday schreef:
ma 16 jul, 2018 13:42
Nou, ik zoek makkelijke en goedkope manieren. Zat ook te denken aan een kaart, maar dan moet ik een kaart aanschaffen van NEderland en van België?
Van Maastricht naar de Belgische grens is maar een klein stukje en daar heb je de knooppuntenbordjes langs de route die je de weg wijzen.
Dus ik kan het in principe zonder kaarten en spul doen? Dat zou wel super zijn. Eenmaal in de Ardennen red ik mij denk ik wel. Ik neem voor de zekerheid wel twee kaarten mee: 1 van NL, 1 van België...

Bedankt voor de reacties tot dusver. Was gewoon benieuwd hoe jullie dat doen. Heb ideeën nodig...
Ik heb nog wel wat uitgeschreven routes van Maastricht tot diep in de Ardennen. Maar dan moet je iets op je stuur hebben om een routebeschrijving in te schuiven.
groverr schreef:
ma 16 jul, 2018 14:11
Optie 58: De Maas volgen tegen de stroom op.
Optie 59: Je kompas van de Xenos volgen richting Z of ZZO.
Optie 60: Google Maps af toe openen op je telefoon.
Optie 61: De Bosaltlas van de middelbare school mee. De Ardennen zijn ondertussen nauwelijks opgeschoven.
Optie 62: Met je mobiel een foto maken van je Bosatlas en daar op kijken.
Of elke dag tussen 10.00 en 13.00 uur in de richting van de zon fietsen, en daarna gaan chillen met een biertje op het terras van de camping. Als de zon niet schijnt neem je een rustdag.
Van Maastricht naar de Ardennen kun je gewoon langs de Maas de fietsbordjes Luik (en later Liège) volgen. Daar beginnen de Ardennen. Geen enkel probleem.
In de Ardennen zou ik wat zorgvuldiger een route zoeken, tenzij je het niet erg vindt door doldwaze automobilisten van de sokken gereden te worden op de N-wegen dan wel op heel kleine weggetjes voortdurend met hellingen van 10% geconfronteerd te worden.
Hoi GMSABF,

Ja het is mogelijk. Ik deed het al eerder, in 1992 voor het eerst.
Mijn optie 1 was: fiets met vrienden. :-)
Maar omdat ik een beetje een kaartenidioot ben werd ik binnen die groep een jaartje later al gauw de TomTom, die je toen ook nog niet had.

Er wordt hier naar het knooppuntensysteem verwezen. Daar zijn in de Ardennen twee problemen mee.
a. Nog lang niet de hele Ardennen, ook niet de helft, zijn bedenkt met knooppunten. Zie https://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx
b. Bij heel veel knooppunten staan geen kaarten. Mischien wel overal in België waar ze Frans spreken.

Op een eerste fietsvakantie met alleen een overzichtskaart van heel België zou ik zoals anderen al zeggen niet doen. Op zo'n kaart staan waarschijnlijk grotendeels alleen de wegen waar je uiteindelijk NIET wilt fietsen, helemaal in de Ardennen.

Neem dan op zijn minst de Michelinkaarten 1:200.000 en kies vooral de witte weggetjes, soms een gele en mijdt de rode als de pest. Dat is denk ik meteen de goedkoopste manier.

Over navigatie tijdens buitenlandse fietsvakanties in het algemeen: het kost geld. Linksom of rechtsom via kaarten, via een navigatie-apparaat, via een smartphone of via boekjes. Met wat moeite kun je dingen wel goedkoper maken.
Een goedkope optie is om thuis van de knooppunten beeldschermafbeeldingen te aken en die op je smartphone of camera te zetten. Maar dan mis je wel het overzicht van een kaart.
Als je al een smartphone en een kaarthoes hebt, kost het bijna niets. De Osmand-app kost iets van € 2,50.
Zonder smartphone zou ik het ook wel aandurven: De fietsroute van Maastricht naar Luik langs de Maas, vandaar de fietsroute langs de Ourthe tot La Roche. Van La Roche naar Bastogne. Van Bastogne fietroute naar Troisvierges en vandaar de Venbahn naar Aken.
Hallo Meisje,
Volgens mij ben ik de eerste vrouw die reageert, dus even als vrouwen onder elkaar: Deze opties had je toch zelf ook kunnen verzinnen?
Groet, Petra.
Petra,

volgens mij is Gotmyselfabikefriday geen meisje en wellicht ook niet blond.

Bert
Petra137 schreef:
ma 16 jul, 2018 18:30
Hallo Meisje,
Volgens mij ben ik de eerste vrouw die reageert, dus even als vrouwen onder elkaar: Deze opties had je toch zelf ook kunnen verzinnen?
Groet, Petra.
Nope. Ben daar te blond voor ;)

ot: Leerzame reacties tot nu toe! Hier kom ik zeker mee uit de voeten. Ben nog nooit eerder op fietsvakantie geweest en heb geen idee hoe je dit moet aanpakken. Met jullie tips gaat dit wel goed komen.

En 200,-euro voor een goede navigatie fietscomputer is mij even wat teveel van het goede. Ook omdat het vaak na 14uur ophoudt met werken, omdat de batterijen dan leeg zijn. Moet ik er dus ook nog zo'n dure powerbank erbij kopen...Nah, dan maar liever met kaarten en zooi die ik uitprint. Heb nog nooit een kaart gebruikt, dus dat word even kijken hoe ik dat ga doen.
Bert van Sprang schreef:
ma 16 jul, 2018 18:19
Als je al een smartphone en een kaarthoes hebt, kost het bijna niets. De Osmand-app kost iets van € 2,50.
Zonder smartphone zou ik het ook wel aandurven: De fietsroute van Maastricht naar Luik langs de Maas, vandaar de fietsroute langs de Ourthe tot La Roche. Van La Roche naar Bastogne. Van Bastogne fietroute naar Troisvierges en vandaar de Venbahn naar Aken.
Dat is een goeie suggestie. Als terzijde daarbij: vorige week op weg naar Parijs kwamen we een beetje in tijdnood langs de Ourthe bij Hamoir, vandaar de N-Weg naar Durbuy genomen als afkorting. Dat was FOUT! Een racebaan vol kamikazepiloten, in het begin was de weg geheel zonder zijberm ook nog. Een Vlaming op de camping van Durbuy informeerde belangstellend of we niet "volledig van de baan gereden waren". O ja, Wallonië heeft geloof ik relatief het hoogste aantal verkeersdoden in Europa. Maar goed, volgende dag vanuit Durbuy via knooppunten westwaarts omhoog geklommen terug naar de Benjaminse-route richting Parijs, over 20 km deden we de hele ochtend vanwege flink wat helse stijgingen (10-15%) dwars op de heuvelruggen. Leuk maar we hadden er niet echt op gerekend dat de knooppuntroutes de steilste weggetjes volgden.
Gotmyselfabikefriday schreef:
ma 16 jul, 2018 18:55
En 200,-euro voor een goede navigatie fietscomputer is mij even wat teveel van het goede. Ook omdat het vaak na 14uur ophoudt met werken, omdat de batterijen dan leeg zijn. Moet ik er dus ook nog zo'n dure powerbank erbij kopen...Nah, dan maar liever met kaarten en zooi die ik uitprint. Heb nog nooit een kaart gebruikt, dus dat word even kijken hoe ik dat ga doen.
Met je telefoon lukt het ook (Viewranger, OsMand, Ride with GPS) en een powerbank met genoeg stroom voor een paar dagen heb je voor een paar tientjes.
Ik heb twee powerbanks. 1 kun je de smartphone 1x mee opladen en met de ander minimaal 2x..1 powerbank is echt behoorlijk zwaar. Het gaat niet alleen om de kosten van een powerbank maar ook om het gewicht en volume.
Dat is ook de reden waarom ik niet met een specifieke fiets GPS rij maar met een outdoor GPS die gewoon werkt op AA-accu's. Veel goedkoper, kunnen snel ondeweg vervangen worden en op een rustig moment bijgeladen. 1 setje AA-s werkt bij mij 200-250km.