Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Busch + Müller IXON IQ Premium - Forum Wereldfietser

Busch + Müller IXON IQ Premium

Mijn fiets verlichting set is nu compleet met de Busch + Müller IXON IQ Premium koplamp die vandaag geleverd is.
Deze lamp zou conform de wettelijke voorschriften zijn, vandaar dat deze geen knipper fuctie heeft.
Er zit een afscherm dekseltje bij het lampje dat men met dubbeltape kan vasthechten aan de behuizing van de lamp, bedoeling is dat het licht de fietser zelf niet gaat verblinden vermoed ik.
https://www.youtube.com/watch?v=Rllbqj4Q9wY (vanaf 1.48 min)
Maar vooraleer ik dit eventueel zou aanbrengen had ik graag geweten of dit echt nuttig is.
Dus, vraagje aan de bezitters van zo'n Busch + Müller IXON IQ Premium koplamp:
Wat is jullie ervaring / mening aangaande het nut van dat afschermdekseltje?
In de praktijk gebruik ik de lamp nooit op de hoogste stand, altijd op de laagste; omdat ik daarmee al genoeg zie. Behalve als er echt veel licht nodig is, zoals op bospaden, waar er dan nooit tegenliggers zijn.

Dus eerst een kijken hoe vaak en wanneer u met groot licht op wilt rijden?

(Overigens heb ik de IXON core).
Ik heb hem op verschillende fietsen als back-up en afdaalverlichting zitten. Ik gebruik 'm bijna altijd op de hoogste stand. De BuMM Ixon IQ Premium is een van de referentiewaardes voor randonneurs, ik kan 'm aanbevelen als een goede lamp als je niet een hele nacht door wilt rijden.
Het kapje heb je nodig als je hem in de racefietspositie monteert, direct achter je voorrem en dus recht onder je neus. Rij je dan zonder stuurtas dan verblindt de lamp. Heb je er een stuurtas tussen dan is het kapje niet nodig.
Ik heb de lamp bij sommige fietsen voor op de voordrager, bij andere fietsen aan de zijkant van de voorvork. Dan heb ik het kapje niet nodig omdat de lamp een stuk verder naar voren zit.
Zou het niet gewoon het beste zijn om dat zelf even uit te proberen? :roll:

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
ma 06 aug, 2018 12:25
Zou het niet gewoon het beste zijn om dat zelf even uit te proberen? :roll:
Groet,
Tom.
Wel Tom, ... je hebt helemaal gelijk.
Bij het posten kwam bij mij inderdaad de bedenking "waarom niet gewoon uitproberen" maar toen was het te laat natuurlijk.
Gisterenavond de lichtjes getest, moesten er geïnteresseerden zijn dan hoor ik wel of het zin heeft om mijn bevindingen hier te delen.
Het delen van je bevindingen is voor ons (mij) vele malen interessanter als antwoorden op vragen naar de bekende weg :D .
Daar sluit ik me bij aan. Ik ben altijd geïnteresseerd in wie wat gebruikt en vooral de motivatie erachter en hoe de ervaring ermee zijn, zowel in positieve zin als negatieve.

Overigens is zo'n sticker/tape om af te plakken een leuk idee. Maar ik heb meestal meer last van willekeurige fietsen (meestal vanuit de huur) die gewoon hun licht niet op de weg maar op iedereens gezicht heeft gericht, meestal ook niet in de gaten hebbend dat de verlichting aan staat. 8)
Superlamp. Ik gebruik de afdek"klep" om zelf geen last van het licht te hebben (montage op racestuur naast de stuurpen). Erg goed dat deze Duitse lamp een horizontaal begrensd lichtbeeld geeft ivm verblinding tegenliggers. Een stuk beter dan de "super-turbo-power"-lampen die de fietsmarkt overstromen met nog weer groter ronde lichtbundels; behalve op totaal verlaten bergpaden in de normale wereld nergens bruikbaar.

Hij doet het ook lekker lang op de AA batterijen; wat setjes reserve mee en je hebt geen dynamo nodig.
Korte indruk van de De Busch + Müller IXON IQ Premium lamp:
Montage op het stuur:
Ik heb een nogal kort stuurtje op mijn Merida Speeder en over z'n gehele lengte nogal veel dikte verschil.
Dit resulteerde in het feit dat ik wat op zoek moest naar een plaatsje waar het bevestigd kon worden.
Vanwege de te grote diameter vlak naast de stuurpen kon ik de lamp daar alleen plaatsen zonder meegeleverde rubber ring, geen probleem op zich maar ik twijfel of de lamp dan op termijn zal gaan schuiven / draaien.
De kleinere diameter bevind zich vlak naast de shifters, daar dan maar gemonteerd nu met rubber ring.
Maar waar ik geen aandacht aan had gegeven was het bevestigen van mijn GPS ... gelukkig was er, weliswaar op een haar na, voldoende ruimte om de GPS in zijn houder te draaien.

Wat nu nog moest gebeuren was het richten van de lamp (vind ze trouwens vrij groot).
In eerste instantie had ik ze vrij fel naar onder gericht, uiteindelijk wil ik verblinding van tegenliggers / medeweggebruikers vermijden.
Al snel bleek dit niet ideaal te zijn, bij waterpas bevestiging van de houder had ik een bevredigend resultaat ... lichtstraal net voor de fiets en maximaal vertezicht.

Intussen was ik op een onverlicht fietspad aan 't rijden met alleen velden en weilanden naast me.
De IXON IQ Premium op de laagste stand gezet, in deze omstandigheden, (geen tegenliggers, geen drukte van (oudere) e-bikers die snel kunnen naderen en vaak niet zo erg vaardig fietsen) ... vond ik de lichtopbrengs en straling aangenaam / goed.
Het groot licht heeft zeker zijn nut, maar daar kom ik later op terug.

Tijdens mijn testrit kreeg ik zelfs een compliment "eindelijk eens een fietser met fatsoenlijke verlichting", effe terug rijden naar deze mensen leerde me dat zij de lamp niet storend ervoeren, geen verblinding dus.

Voor mijn doeleinde lijkt deze Busch + Müller IXON IQ Premium te voldoen, maar ik kan me voorstellen dat voor extremer gebruik, zoals een rit in bebost gebied, meer / ander licht welgekomen zou zijn.

De "groot licht stand" heeft op de manier waarop ik deze gebruik zeker zijn nut.
M.a.w. ik gebruik deze stand zoals iemand zijn grote lichten van een motorvoertuig gebruikt, in een bocht, op een kruispunt enz even een duwtje op de bedieningsknop voor activeren van het groot licht en snel weer over op standje lager ... kwestie van tegenliggers te waarschuwen dat Ed Kettingvet er aan komt. :wink:

Voorlopig hoeft het extra beschermingsplaatje voor mij niet te worden bevestigd, heb helemaal geen last ondervonden van terugkaatsend licht.

Misschien nog even vermelden dat de behuizing uit plastiek is, ik vrees dat bij een valpartij het risico op "total loss" reëel is.
Vandaag raar voorval ... terwijl er nog niet één bestuurder mij er op attent maakte dat ze verblind werden door mijn koplamp vonden vanavond twee wielertoeristen, allebei zonder enige verlichting waar dan ook, mijn B&M licht erg storend, dit werd mij dan ook verbaal en niet al te vriendelijk, duidelijk gemaakt.
Ed kettingvet schreef:
wo 08 aug, 2018 22:29
Vandaag raar voorval ... terwijl er nog niet één bestuurder mij er op attent maakte dat ze verblind werden door mijn koplamp vonden vanavond twee wielertoeristen, allebei zonder enige verlichting waar dan ook, mijn B&M licht erg storend, dit werd mij dan ook verbaal en niet al te vriendelijk, duidelijk gemaakt.
Afgunst?
Helaas heeft mijn tevredenheid over een bepaald onderdeel van de Busch + Müller IXON IQ Premium lamp een flinke snauw gekregen, namelijk de stuurbevestiging / houder van de Ixon.
Vanavond viel de B & M IXON IQ Premium lamp pardoes van de houder, gelukkig is er maar kleine schade aan de behuizing vast te stellen, de lamp doet het nog wel.
Bij nader inspectie blijkt het vergrendingslipje van de houder afgebroken , jammer voor een lampje van ruim 70€. dat men nog maar 1 maand in bezit heeft en die nog maar 3 maal van de houder is geweest.
Gelukkig zijn veel reserveonderdelen van Boem los verkrijgbaar, neemt natuurlijk niet weg dat dit niet mag gebeuren (zeker niet bij een Duits bedrijf)
_Peter_ schreef:
ma 03 sep, 2018 21:43
Gelukkig zijn veel reserveonderdelen van Boem los verkrijgbaar, neemt natuurlijk niet weg dat dit niet mag gebeuren (zeker niet bij een Duits bedrijf)
Ben ik naar aan 't speuren, tot nog toe nog niet gevonden.
Als het dit onderdeel wat stuk is dan kun je dat bij een welwillende fietsenmaker wel laten bestellen, eigenlijk zou je terug moeten omdat je een ondeugdelijk produkt hebt ontvangen wat kapot is na 3 keer gebruiken.

https://www.bumm.de/de/produkte/mehr/pr ... 92vk.html?

Anders is een nieuwe houder een oplossing, weet niet of deze past/geschikt is
https://hollandbikeshop.com/fietsverlic ... s-27-32mm/
Lampje is internet aankoop.
_Peter_ schreef: Anders is een nieuwe houder een oplossing, weet niet of deze past/geschikt is
https://hollandbikeshop.com/fietsverlic ... s-27-32mm/
Probleem is dat verzendkosten(5,95€) in verhouding tot aankoopprijs(6,95€) van het houdertje wat hoog is.
Ed kettingvet schreef:
ma 03 sep, 2018 22:49
Lampje is internet aankoop.
_Peter_ schreef: Anders is een nieuwe houder een oplossing, weet niet of deze past/geschikt is
https://hollandbikeshop.com/fietsverlic ... s-27-32mm/
Probleem is dat verzendkosten(5,95€) in verhouding tot aankoopprijs(6,95€) van het houdertje wat hoog is.
Ook internet-bedrijven hebben zich aan de regels voor wat betreft garantie te houden, en doen daar als het een bekende is vaak ook niet moelijk over. Het is alleen wel een gedoe, net als in de echte wereld.
En ja soms zijn de verzendkosten hoger dan de prijs voor het produkt, daarom een aardige fietsenmaker opzoeken of een onderdelenhuis waar ze dit misschien hebben liggen.
Stuur hen eens een mailtje. Mijn ervaring is dat een mail met foto's vaak wonderen doet.