Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Etrex 35 touch - Forum Wereldfietser

Etrex 35 touch

Ik heb in het voorjaar een garmin etrex 35 touch gekocht. Heb daar nu circa 4000 km door Europa gefietst. Ik wil hem echter weer inruilen. Grootste nadeel is dat ik niet via mijn android-martphone gpx-routes kan laden op de Garmin. Ik kan onderweg geen routes laden, met name routes van Komoot.
Dat zou dan via Garmin Connect moeten. Maar de Garmin-feature van Komoot is er niet voor de Garmin Etrex 35 touch.
Ik wil onderweg routes laden. Overweeg de Elemnt Bolt.
Wie kan me adviseren,?
Waarom zou je geen routes kunnen laden? Kwestie van de GPX track opslaan in de garmin/GPX map op de micro SD kaart van je Etrex.
Precies, het is even improviseren, toegegeven, maar met een USB-stick waar je een SD-kaartje in kan stoppen, en software (zelf gebruik ik Total Commander met de OTG plugin (kost je een paar euro)) kun je de track overzetten naar je SD-kaartje en die steek je vervolgens weer in je Etrex. (mogelijk moet je ook nog een OTG kabeltje hebben met de juiste aansluiting, en niet alle OTG kabeltjes doen het ook, al wordt dat wel beter t.o.v van vroeger)

Ik ben wel van mening (en anderen ook geloof ik) dat de mensen bij Garmin gebruikersvriendelijkheid en uitwisseling met andere systemen niet hoog op de prioriteitenlijst hebben staan.
Ok, dus als ik het goed begrijp, kan ik met Komoot een GPX maken, deze opslaan op de SD-kaart van mjn mobiel. Dan de Sd-kaart eruit halen en deze in de Garmin plaatsen.
Klopt dat?
Dan is de Wahoo Element Bolt wellicht toch handiger, want dan kan het via interner ipv Sd-kaart. Eens?
Trouwens dank voor de snelle reactie.
Henk1953 schreef:
vr 10 aug, 2018 21:10
Ok, dus als ik het goed begrijp, kan ik met Komoot een GPX maken, deze opslaan op de SD-kaart van mjn mobiel. Dan de Sd-kaart eruit halen en deze in de Garmin plaatsen.
Klopt dat?
Dan is de Wahoo Element Bolt wellicht toch handiger, want dan kan het via interner ipv Sd-kaart. Eens?
Trouwens dank voor de snelle reactie.
Dat klopt, de gpx track moet wel opgeslagen worden in een submap gpx in een map genaamd garmin.
Uitwisselen via een OTG USB kabeltje zou mogelijk ook kunnen. En je kan ipv naar de geheugenkaart de track ook opslaan in het interne geheugen (middels die USB kabel).
Dat laatste heb ik op mijn Etrex 30 nog niet geprobeerd. Ik weet niet of er ook micro-USB naar mini of USB-C kabeltjes zijn waar je dit mee kan doen. (Of je die OTG functionaliteit ook nodig hebt dus)
Ik haal dus de SD-kaart uit de Etrex stop die in een SD-kaartlezer USB-stick en mbv een OTG-kabeltje verbindt ik die aan het mobieltje.
De track kan ik dan kopiëren naar de juiste map op de SD-kaart. Die stop je daarna weer terug in je Etrex.

Kijk voor OTG kabels en adapters hier eens https://www.allekabels.nl/usb_accessoir ... kabel.html
_Peter_ schreef:
vr 10 aug, 2018 23:01
Dat laatste heb ik op mijn Etrex 30 nog niet geprobeerd. Ik weet niet of er ook micro-USB naar mini of USB-C kabeltjes zijn waar je dit mee kan doen. (Of je die OTG functionaliteit ook nodig hebt dus)
Ik haal dus de SD-kaart uit de Etrex stop die in een SD-kaartlezer USB-stick en mbv een OTG-kabeltje verbindt ik die aan het mobieltje.
De track kan ik dan kopiëren naar de juiste map op de SD-kaart. Die stop je daarna weer terug in je Etrex.

Kijk voor OTG kabels en adapters hier eens https://www.allekabels.nl/usb_accessoir ... kabel.html
Dat doe ik soms als ik onderweg een track vanuit het interne geheugen wil kopiëren naar mijn tablet.
Ik moet dan wel eerst de micro SD kaart uit de GPS halen want anders ziet die het interne geheugen niet.
Op de tablet gebruik ik ook de Total Commander app (gratis versie).
Bedankt voor deze tips. Ik ben weer blij met met Etrex, en ga een OTG-kabel en een usb card reader kopen. Een sd card heb ik nog wel ergens.
Afgelopen vakantie heb ik regelmatig m.b.v. een USB OTG kabel tracks, gemaakt met de brouter App vanaf mijn Android mobiel naar de GPS gekopieerd, erg handig voor de route naar de camping als die niet op de route ligt.

De USB OTG kabel heb ik zelf gemaakt, een oude mini-USB kabel, de andere kant afgeknipt en daar een micro-USB stekker opgezet, waarbij ik pin 4 (Sense) met pin 5 (GND) heb verbonden. Zelf gemaakt omdat ik z'n kant-en-klare kabel niet kon vinden, vermoedelijk kan het ook door een micro-USB naar USB-A female OTG kabel en een normale USB-A naar mini-USB kabel met elkaar te verbinden.

Zodra ik met de kabel mijn mobiel met mijn eTrex GPS verbind, vraagt de GPS of hij naar "Mass-Storage" of massa-opslag mode moet gaan (ja) en zodra dat gebeurd is komen er twee icoontjes (tweede en derde van links) in de notificatiebalk:

Afbeelding

Als je dan de notificatiebalk "naar beneden trekt" krijg je twee Garim USB drives te zien:

Afbeelding

De bovenste is het intern geheugen, de onderste de SD-card.

Vervolgens kopieer ik de track naar de Garmin/GPX directory van het intern geheugen, selecteer Eject en herstart de GPS. Na het herstarten van de GPS is de track beschikbaar, hij moet alleen nog actief worden gemaakt.
Interessant onderwerp. Uit de reacties begrijp ik dat het mogelijk is tracks op een gps te zetten via verbinding met een androïd smartphone.

Lukt dat ook met de apple smartphones? Ik zag dat er kabeltjes bestaan van 'lightning' naar USB, maar bij apple wisten ze me niet te zeggen of de gps dan ook zichtbaar wordt. Heeft iemand dit al uitgeprobeerd?
Ik heb geen ervaring met Apple maar als je die 'lightning' naar USB, kabel kan gebruiken om een externe disk / USB-stick / camera / muis o.i.d aan je mobiel te verbinden dan zou dat low-level ook moeten werken in combinatie met een Garmin GPS.

Deze kabel lijkt mij, in combinatie met een USB-A naar mini-USB kabel wel geschikt, maar 100% zeker weet ik het niet. De prijs is ook des appels, voor even proberen iets te duur.

Met low-level lijk je er nog niet te zijn, op basis van dit artikel lijkt het dat je een apart App nodig hebt voor elk "storage device" dat je aan sluit, de vraag is of er een App is voor Garmin GPS's...

Zijn er in de Apple App store Garmin App's die dit mogelijk lijken te maken?

Misschien is Bluetooth een beter optie...
daulagari schreef:
vr 17 aug, 2018 00:05
Misschien is Bluetooth een beter optie...
De Bluetooth optie op de etrex 35t laat wel toe tracks uit te wisselen tussen garmin toestellen onderling maar helaas niet met een smartphone.

Deze link https://www.gps-wijzer.nl/faq/gpx-besta ... armin-gps/ beschrijft hoe je met de PhotoFast CR8800 en de bijhorende app een gpx bestand vanaf een iphone rechtstreeks op een micro SD kaart kan schrijven. Het interne geheugen zelf van de garmin kan je hiermee niet zien/bewerken. Ik vraag me of dat laatste wel zou lukken met zo’n lightning -USB kabeltje.
Heeft iemand hier ervaring mee?
nicolevelo schreef:
vr 17 aug, 2018 09:49
De Bluetooth optie op de etrex 35t laat wel toe tracks uit te wisselen tussen garmin toestellen onderling maar helaas niet met een smartphone.
Als het mogelijk is om tracks uit te wisselen tussen garmin toestellen onderling is het technisch ook mogelijk om tracks uit te wisselen tussen een smartphone en het garmin toestel via Bluetooth. Op dit moment echter nog geen App gevonden die dat mogelijk maakt.

Iets omslachtiger, via de SD-card, is het wel mogelijk:

Wie du einen GPX-Track vom iPad auf den Garmin kopierst
daulagari schreef:
vr 17 aug, 2018 22:34
Iets omslachtiger, via de SD-card, is het wel mogelijk:
Wie du einen GPX-Track vom iPad auf den Garmin kopierst
Mooi! Dank.
Deze methode via het PhotoFast apparaatje is alvast een prima optie. Het is trouwens dezelfde methode als beschreven in de link van 'gps-wijzer' hierboven.
daulagari schreef:
vr 17 aug, 2018 22:34
Als het mogelijk is om tracks uit te wisselen tussen garmin toestellen onderling is het technisch ook mogelijk om tracks uit te wisselen tussen een smartphone en het garmin toestel via Bluetooth
Op basis van deze reactie was ik er van uit gegaan dat het uitwisselen van tracks tussen twee eTrex-en gaat via Bluetooth maar als ik lees in de Owner's Manual dan lijkt het via Ant+ te gebeuren:

Afbeelding

Dat maakt het zeer twijfelachtig of het ook via Bluetooth technisch zou moeten kunnen.
Het opent wel een mogelijk andere weg..
Bluetooth wordt blijkbaar gebruikt om met de app Garmin Connect te communiceren (en daar kan je wel fitness gegevens en notificaties mee uitwisselen maar geen tracks).

Bijlagen

nicolevelo schreef:
za 18 aug, 2018 11:26
Bluetooth wordt blijkbaar gebruikt om met de app Garmin Connect te communiceren (en daar kan je wel fitness gegevens en notificaties mee uitwisselen maar geen tracks).
De "API Docs" voor Connect-IQ laten zien dat je wel bij Tracks en Waypoints kan, zie de Instance Method Summary onder Toybox::PersistedContent.

Gek genoeg kan je Tracks en Waypoints wel ophalen maar je kan alleen Waypoints opslaan.
daulagari schreef:
za 18 aug, 2018 12:45
nicolevelo schreef:
za 18 aug, 2018 11:26
Bluetooth wordt blijkbaar gebruikt om met de app Garmin Connect te communiceren (en daar kan je wel fitness gegevens en notificaties mee uitwisselen maar geen tracks).
De "API Docs" voor Connect-IQ laten zien dat je wel bij Tracks en Waypoints kan, zie de Instance Method Summary onder Toybox::PersistedContent.

Gek genoeg kan je Tracks en Waypoints wel ophalen maar je kan alleen Waypoints opslaan.
Tja. Logica is soms ver te zoeken .
Ik ben al blij dat ik nu met zo'n SD-kaart-lezertje via mijn telefoon tracks op mijn gps kan zetten onderweg. Wel zou ik nog liever het interne geheugen van de gps willen bewerken ipv de micro SD-kaart. Zou met een USB kabel misschien moeten lukken (zoals jij dat voor de androïd hebt gedaan), maar daarover heb ik nog geen informatie gevonden.
Nee, dat werkt helaas niet. Ik heb zowel de officiële Apple SD-kaart en de USB adapter geprobeerd en bij beide ziet de iPhone of iPad alleen foto- en mediabestanden, geen ander soort bestanden.

Via de Garmin Connect App lukt het ook niet, die kan alleen maar koersen op Garmin horloges en Edge GPS-en zetten en dat track formaat ondersteund mijn Oregon 700 niet. Wel kan ik gpx-bestanden overzetten met een Connect IQ App, genaamd routeCourse. Deze App is geïnstalleerd op mijn GPS. Dit gaat wel indirect via de website van routeCourse, maar het werkt wel. Ik kan een track maken met de routeplanner van de Fietsersbond op mijn iPhone (met de iCabMobile browser en als browser-ID Firefox voor de Mac), daar de download URL van kopiëren en dan die ergens op de website van routeCourse ingeven en dan zie ik de track in de routeCourse App op mijn GPS verschijnen en kan ik kiezen om het erop te zetten.

Dan heb ik ook nog een apparaatje van Toshiba, waarop ik via Wi-Fi contact kan maken met het SD-kaartje van mijn GPS, dat via een USB SD-kaart adapter is aangesloten en zo kan ik er kaarten en GPX-bestanden opzetten met mij iPhone of iPad. Of ze nog te krijgen zijn is de vraag. Hier een beschrijving. Helaas gaat het niet zo makkelijk als met Android.
Het lijkt of het met de nieuwe Gpsmap 66 mogelijk zal zijn tracks uit te wisselen/te beheren via een gsm en een garmin app. Al is de uitleg die Garmin op haar website geeft (me) niet geheel duidelijk. Zie: https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/p/598455