Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen als vrouw alleen - Forum Wereldfietser

fietsen als vrouw alleen

hoi,
ik vroeg me af wie er ervaring of informatie heeft over fietsen als vrouw in haar eentje, en dan met name in midden-amerika. is dit veilig? wordt je veel lastig gevallen? etc.

alvast bedankt,
lieke

Hi,

geen iedee hoe het met amerika zit maar vond wel deze en deze draadjes.

Hoop dat je dat wat verder helpt.

Bas

Ik fiets al zo'n 25 jaar in mijn eentje als vrouw: hartstikke veilig, de "normale" risico's van het leven in acht genomen. Voor midden-amerika heb ik alleen ervaring in Cuba: nog een stuk veiliger dan elders, want de sociale/staatscontrole is hoog.

Mijn grootste ongeluk/malheur tot dusverre: deze zomer uitgegleden in de campingdouche in Zwitsersland. Wondjes een beetje onderschat, het gat in mijn scheen begint nu (na twee maanden) langzaam dicht te trekken.

M.a.w.: fietsen in alle windstreken in je uppie is niet gevaarlijker dan de badkamer binnenstappen, als ik op mijn eigen ervaringen moet afgaan.

Groetjes,

Astrid

Astrid, al eens in Iran of Centraal Azie in je uppie gefietst?

groetjes,
Bernadette

Nee Bernadette, in centraal azië (voor zover je Turkije daar niet onder rekent) of Iran ben ik niet geweest. Trekt me ook niet echt.

Ik zei er eerlijk bij dat het relatieve veiligheidsgevoel alleen op mijn eigen ervaringen gebaseerd was. Ik wil ook helemaal niet de heldin uithangen tijdens mijn fietsreizen, vind het gewoon heerlijk om alleen op pad te zijn en te genieten. Dat heeft als resultaat, dat ik ""enge"" landen mijd. Maar dat staat expres tussen dubbele aanhalingstekens, want het is natuurlijk zeer relatief wat je als ""eng"" moet beschouwen. Volgens menigeen is het summum van ""eng"" toch wel fietsen in het Brusselse verkeer...

Groetjes,

Astrid

Helemaal mee eens Astrid. Meer dan 30 jaar reis ik voornamelijk in mijn uppie omdat ik dat gewoon heerlijk vind. En naarmate de ervaringen groeien krijgt 'eng' een steeds andere betekenis. Ieder gaat ook anders met situaties om. Volgend voorjaar ga ik voor 2 jaar op pad en begin ik in Oost Turkije om het daar nog eens over te doen en dan naar Iran en Centraal Azie en verder. Ik ben ook heel nieuwsgierig hoe het is om in Iran als vrouw alleen te fietsen, ik wil dat heel bewust zo meemaken. Ik ben eigenlijk op zoek naar vrouwen die daar solo hebben gefietst (na de revolutie), benieuwd naar hun ervaringen. De enige is Dervla Murphy maar die was daar 45 jaar geleden, andere tijden...

groetjes,
Bernadette

Hoi Bernadette,

Volgens mij zijn twee Belgische vrouwen (Nicole en Ingrid) vorig jaar door Iran getrokken, als onderdeel van hun "ongemotoriseerde" reis om de wereld, en ze hebben daar uitgebreid verslag van gedaan in Het Nieuwsblad. Niet alleen, maar wel als vrouwen dus... Door Iran zijn ze als ik het wel heb niet gefietst, omdat ze daar geen toelating voor kregen. Hun ervaringen vind je op http://home.versateladsl.be/derbovenheidi/ met het hele reisverslag.

Groetjes,

Astrid

Astrid,

Kan je de komma aan het eind van de website weghalen, dan werkt hij beter.

Gerd

Over een dikke drie weken kan ik het je vertellen!
Althans, dan weet ik hoe het is in Costa Rica. Naar wat ik heb tot zover heb gehoord is dat best een veilig land voor vrouwen alleen. Alleen schijn je niet in het donker te moeten gaan fietsen, maja, dat was ik toch al niet van plan. En natuurlijk zoals overal gewoon een beetje op je hoede zijn.
Astrid,

Fietsen in Brussel valt toch wel mee. Ik vind het alleen soms vervelend als ik heuvel-af moet manouvreren op de hobbelige kasseien tussen de a-symetrisch aangelegde tramrails.
Dat meevallen kan ik natuurlijk wel zo ervaren, maar is dat voor veel andere fietsers relevant? Ik ben natuurlijk nog niet zo lang terug uit Bangkok.
Ik heb een fietskaart van Brussel. Verder is er de organisatie ProVelo, die leuke tochten heeft uitgezet in de Belgische hoofdstad. Overigens aardige mensen op hun kantoor in de Londenstraat 15. Alle Belgische taalperikelen lijken daar niet spelen. Duidelijk een voorbeeld hoe het wel kan in Belgie
Zie: www.provelo.org