Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Formaliteiten visum en kleding Iran - Forum Wereldfietser

Formaliteiten visum en kleding Iran

Ik ben op zoek naar de vraag, waar ik in Nederland een visum voor Iran kan krijgen. Ik wil samen met mijn vrouw daar gaan backpacken, nu we zowat heel Azië hebben gehad; ervaring genoeg dus. Maar Iran is nieuw. Wie heeft hiermee (Iran) ervaring?Wij vertrekken 24 oktober 2006 voor 1 maand. Vragen:
- waar vraag je dat aan en hoe lang duurt het?
- Hoe zit dat met ‘uitnodigingen’?
- Zijn er nog speciale eisen voor de visum- of paspoortfoto van mijn vrouw (‘islam-hoofddoek’?)
- Nog andere dingen waar ik rekening mee zou moeten houden?
- En hoe zit het eigenlijk met de kledingvoorschriften ter plaatse (geen ‘bloot’) voor mijn vrouw (wat moet? Wat is aan te raden?)

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om me even wat te vertellen hierover?

Hallo Jasper,

In 2004 ben ik samen met mijn vrouw in Iran geweest, een reis om nooit te vergeten.

Het visum inclusief uitnodiging hebben we door Koning Aap laten regelen.
Dat hete starterspakket, je betaald een bedrag, krijgt je uitnodiging, visum en de eerste twee overnachtingen.
Begin op tijd met het regelen van je visum, in Iran hebben ze veel feestdagen die het proces kunnen remmen. Reken op twee maanden.

De pasfoto moet voor de dame een foto met hoofddoek zijn.

Terplaatse is voor een heer bedekte armen en benen voldoende.
Voor een vrouw moet daar een blouse tot net boven de knieen aan worden toegevoegd. Ook is de hoofddoek verplicht, behalve in je hotelkamer.

In de grote steden kan je vrouw de laatste Iraanse damesmode aanschaffen.
Mijn vrouw had een zwarte strakke blouse met diagonale sluiting.
Bij thuiskomst vonden haar (Nederlandse) collega's het blousje schitterend en wilden weten waar je die kon kopen.

Veel reisplezier,


John.

Ik ben dit voorjaar in Iran geweest.
Koning Aap verzorgde geen visa meer.
Je kunt op www.iranianvisa.com een aanvraag indienen voor een code, waarmee je later naar de ambassade kunt (of laten regelen via een visumburo, www.visumburo.nl) om het visum aan te vragen.
De code kan bijna een maand duren; het visum was binnen 3 dagen gereed.

Als man kun je zonder problemen met blote armen fietsen/lopen/bussen/etc. Voor de vrouw geldt het advies van John.

Veel plezier!

Freek

Freek, hoeveel tijd had je om het visum te verzilveren?

vlgns mij heb je een paar weken de tijd om Iran binnen te komen vanaf 't moment dat je je visum hebt.
Als je korte tijd naar Iran wilt (< 14 dagen dacht ik) kun je tegenwoordig aan de grens/vliegveld een kort visum krijgen.

Groet,
Freek

Het is meer de bedoeling om er 2 maanden te zwerven. Het is me nu wel duidelijk dat elke ambassade weer andere regels hanteert. Vandaar de vraag. Ik wil nog wel eerst 1-2 weken in Turkije fietsen. Vanuit NL schijnt de aanvraag langere tijd in beslag te nemen dan bijv. in Ankara. Kwestie van rekenen en wat me het beste uitkomt. Nu nog het gerucht ontzenuwen dat je er als buitenlandse vrouw niet zou mogen fietsen.

Hoi!
Nu nog het gerucht ontzenuwen dat je er als buitenlandse vrouw niet zou mogen fietsen.
Anders vertek je toch twee maandjes later in Turkije en rij je met twee 'echte mannen' mee? :wink: :lol:

Whisky

Uhh.. wat moet ik me bij twee "echte mannen" voorstellen?

Uhh.. wat moet ik me bij twee "echte mannen" voorstellen?
Bierflessen in de Bidonhouders, kratje bier op de BOB, gatatoueerde armen met 'I love my bike', gouden kettingtje, open blouse met bierbuik en heel veel bezweet borsthaar ;) De tent en reislectuur laat ik maar aan de fantasie over :D

Nah. Ik vertrek samen met een medefietser ( Toon) in mei vanuit Griekenland via Turkije, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Tadzjikistan (Pamir Highway), Kyrchistan , Chian (Xin Yang) naar Tibet (Chang Tang) dus misschien komen we elkaar nog wel tegen onderweg :)

Waar regel jij je visa in Turkije en Iran? De berichten zijn namelijk nogal wisselend, de ene zweert bij Teheran, de ander bij Estaphan etc etc.

Fiets de Wereld,
Whisky

Ik heb net een visum voor Iran gekregen. Via iranianvisa.com geregeld dat ik een zgn. authorisatie code kreeg en dan via een visumbureau ın Ned. dat zorgde voor het halen van het visum bij de ambassade (je moet er nl. 2x heen). Je moet ook een werkgeversverklaring hebben (of iranıanvısa kan zich ook garant stellen). Ik heb bijna 3 maanden de tijd om Iran in te komen en mag 30 dagen blijven. Verlengen zou makkelijk te regelen zijn (dat hoop ik wel tenminste) Het ıs ook mogelıjk om aan te geven bij de aanvraag van de auth. code dat je het visum ın Turkije bıj de ambassade of consulaat ophaalt. Er is bıjvoorbeeld een consulaat ın Oost-Turkije.
Het ıs wel een kostbaar verhaal want ik was totaal 126 euro kwıjt. Houd bij het aanvragen rekenıng dat het lang duurt: 3 weken voor de auth. code en 3 dagen werkelıjk visum.
WAARSCHUWING: het kan veel langer duren door (de vele) Islamitische feestdagen.

flip van dyke (fiets nu in oost-turkıje vandaar de soms wat rare tekens door het Turkse toetsenbord). Fotoos eerdere reizen: www.stukkiefietsen.com.

Authorisatiecode? Voor het eerst dat ik dat hoor! Visumaanvraag in NL zou 50 euro kosten, in Ankara ook. Daar duurt het kennelijk 10 dagen, in NL 2 maanden. Maar waar zitten die 76 euro in, reiskosten?

Mijn visa aanvragen voor centraalazie wil ik in Iran-Teheran regelen, schijnt daar goed te gaan. Verlenging visum Iran blijkt in Esfahan het snelst te gaan. Via Teheran (aanvraag indienen) door naar Esfahan en terug naar Teheran om het spul op te halen en dan door naar Turkmenistan.Hopelijk krijg ik 7-10 dagen transit.
Ik heb 2 adresjes (ergens in mijn bakje) om zaken voor Kirgizie te regelen.

Whisky, wat is jouw geplande route vanuit de Pamir naar Kirgizie? Het westen van Kirgizie (Ferganavallei) schijnt nogal onrustig te zijn en dus vermijdbaar.
Ik start overigens in Oost Turkije, volg dan dezelfde landen als jij maar vanuit Kashgar wil ik de karakorum naar Pakistan nemen en dan door naar India. Voorjaar 2008 wil ik dan vanuit Kashgar verder China door o.a. naar Mongolie en Tibet. (Ik heb totaal 2 jaar). Zou best kunnen dat we elkaar ergens tegenkomen, zo te lezen zou ik jullie al van verre moeten ruiken! :wink:

Jij hebt pepperspray op je lijstje staan, weet jij waar ik dat spul kan bemachtigen?

Het onderwerp is: Formaliteiten visum en kleding in Iran. Ik ben ook erg geinteresseerd in waar ik na Iran eventueel zal gaan fietsen, maar is het dan niet beter om een nieuw onderwerp daarvoor te nemen of verder te gaan bij een al bestaand onderwerp daarover? Het wordt anders (nog meer) een zootje.

De extra kosten komen overigens door het bemıddelingsbureau in Teheran en visumbureau in Ned. De regel van Iran is dat je een visum moet aanvragen in het land waar je woont. Als je echter bijvoorbeeld van Ned. naar Iran fietst dan kan je geen visum ın Ned. aanvragen omdat je dan niet op tijd in Iran kan zijn. In dat geval kan je hem in b.v. Turkije aanvragen. Blijkbaar vraagt de ambassade in Ankara dan zelf de authorisatiecode aan. Voorzover ik weet (maar verrassıngen zijn er altijd) moet je in Ned. een authorısatiecode hebben. Misschien dat expert en groot Iranfan Freek V. hierover zijn stralend licht kan doen schijnen.


flip van dyke
www.stukkiefietsen.com

Hier dan het stralende licht :)

hoe het in het buitenland is, weet ik niet. Wel dat wanneer je vanuit NL naar Iran wilt (met vliegtuig) je van te voren een visum moet hebben. Dat visum kun je alleen krijgen met een uitnodigingsbrief of een code. Die code aanvragen kost veel tijd. Hoeveel tijd dat in bv Turkije kost? weet ik niet. Misschien biedt de LP van Iran hier nog perspectieven en suggesties?

In elk geval veel succes en meldt het even hier op het forum, zodat anderen er ook weer hun baat bij hebben!!!
Groet,
Freek