Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Col Agnel vanuit Italië - Forum Wereldfietser

Col Agnel vanuit Italië

Hoi Allemaal,

Ben bezig met plannen voor een fietsvakantie volgend jaar. Idee is om via Benjaminse naar Basel te fietsen en dan over op de Rivièra route tot salluzo ongeveer. Vanaf daar dan de Col de Agnel over Frankrijk in om uiteindelijk in Avignon de bus naar huis te pakken.
Nu ik de route verder uitwerk kom ik er achter dat die Agnel wel n flinke kol is, vooral vanuit Italië. De enige ervaring die ik heb is de splugenpas vanuit Chiavenna. Die vond ik toen wel te doen, en vooral heel erg mooi!

Goed dan nu mijn vraag:
hebben meer mensen die Agnel vanuit Italië opgefietst met bepakking (18kg)? En was dat te doen of eens maar nooit weer?
Of kan ik dit plan echt beter vergeten en heeft iemand dan een mooie suggestie voor n andere col vanuit Italië naar Frankrijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Tja, het ligt aan je conditie en instelling. Mijn 2e solo fietsvakantie begon vanaf de camping in Guillestre meteen met de Agnel van de noordzijde. Die is denk ik iets minder zwaar*. Ik had veel te veel spullen bij me (voor- en achtertassen en een stuurtas!). Het was heet in Guillestre, maar het sneeuwde bovenop de col. Dat was funest voor de spijsvertering. Ik moest enkele kilometers lopen omdat mijn handen te koud waren om te remmen. In Sampeyre heb ik van ellende een hotelkamer genomen. De twee dagen erna was ik nog van slag.

Http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 55&lang=en

Ik zou het zo weer doen. Zoiets is namelijk louterend. Je leert grenzen kennen en verleggen. De volgende vakantie weet je beter wat je wel/niet meeneemt, doseer je het eten beter, rij je rustiger een berg op, en plan je de route beter in. Ik rij tegenwoordig veel meer kilometers en hoogtemeters op een dag dan destijds (en heb zelden nog zo'n offday) zonder dat ik een echt betere conditie heb.

In jouw geval is er denk ik geen enkel probleem. Er zijn campings zowel in Sampeyre als langs het Lago di Castello. Dus je kunt stoppen waar je maar wilt.

En het belangrijkste: het is er echt mooi! Je hebt prachtig uitzicht op de Monte Viso, en in de afdaling zijn lange stukken over smalle weg waar je keihard naar beneden kunt zoeven. Beneden in het dal heb je uitzicht op het Chateau Queras, en Guillestre en Briancon (al dan niet via de Izoard te bereiken) zijn leuke plaatsen.

Doen dus!

/edit
*) Als ik naar het hoogteprofiel kijk dan is de zuidkant geen makkie. De average van 6,8% zegt niet zoveel als je de laatste 10km 9% gemiddeld moet rijden. Maar het is te doen en de beloning is fraai!

Afbeelding
Niet gereden, maar op climbbybike heeft de Splügenpass een hogere ranking dan de Agnello. De Agnello is hoger maar het hoogteverschil bij de Splügenpass is dan weer een stuk hoger. De gemiddelde helling scheelt niet veel (5,9 vs 6,5%), wel heeft de Agnello een gedeelte van 15%.

Als je hebt genoten van de Splügenpass, zal de Agnello zeker ook te doen zijn.

Ik heb de col wel met met de motor gereden, vanaf de Franse kant, en vond het met de Bonette de mooiste col. De Agnello komt echt uit op een scherpe, ruige bergkam. Prachtig.
Ik heb de Agnel aan beide kanten diverse keren gefietst, maar met bagage alleen vanuit Frankrijk (Torino-Nice rally ; géén 18 kg). Hij is na Chianale gelijkmatig steil, zie profiel hierboven. Vergeet die 15% ; dat is alleen als je scherp binnenkant-bocht rijdt. Een belangrijk verschil is dat de Franse kant in lange stroken omhoog gaat en de Italiaanse kant in heel veel serpentines. Ik vind dat laatste veel mooier qua uitzicht en minder intimiderend. In Chianale is nog een geweldig pasta-restaurantje.

Andere mogelijkheden zijn doorrijden naar Cuneo en dan in het dal van de Stura di Demonte over de Colle della Maddalena (Col de Larche) naar Barcelonette, een heel gemakkelijke maar wat saaie en zeker veel drukkere col.
Landschappelijk even mooi en minder steil als de Agnel is de Col de la Lombarde naar Isola.
De bijlage SplugenS.gif is niet meer beschikbaar
SplugenS.gif
Zo te zien zijn beide hellingen wel vergelijkbaar. Bij de Spluga zit het zwaarste stuk in het midden, Agnello wordt zwaarder en zwaarder naar het einde toe. Haalbaar is het zeker.
AgnelS.gif
Waarom probeer je het niet gewoon? - Stop met analyseren en plannen, een beetje avontuur en ongewisse uitdaging op zijn tijd is ook wel eens goed. Als het tegenvalt dan doe je het gewoon langzamer, loop je stukken of geef je het op. En waarschijnlijk valt het wel mee. Trouwens de mening van een ander of het haalbaar of niet is, is erg subjectief en zegt in feite dus toch niets.
Dank voor jullie reacties. Het is inderdaad de laatste 10 km van dik 10% waarvan ik denk, is dat nu wel zo verstandig....
Wel goed om te lezen dat die 15% alleen in de bochten is, snap wat je bedoelt. En nu al heel veel zin in de pasta en mooie uitzichten!! Tsja maar gewoon doen dan he! Afzien is genieten :D
Het ligt aan je versnelling. Zolang je 6km per uur kunt blijven rijden is 'iedere' berg te doen, is mijn conclusie. :)
Ik heb met tent en kookspullen een groot deel van de 100 cols gereden. Zolang je een lichte versnelling hebt kom je er heus, sowieso als je vanuit Nederland vertrokken bent! Je conditie is dan echt wel voldoende. 10 tot 11 procent stijging per kilometer overleef je dan heus wel. Ook al is het op hoogte. Neem ook gerust korte pauzes om je spieren weer even kort te laten herstellen. Fotootje, appeltje etc.
En gun jezelf de rust ervoor of erna. Misschien komt het goed uit om ervoor maar een halve dag te fietsen of zelfs 2 halve dagen, zodat je fitter bent.
Wederom dank voor de input!

Versnellingen gelukkig licht genoeg, deze zomer hellingen van 18% gedaan (kort en zonder bepakking) met een gangetje van 5,3 km/h.....
En inderdaad, voldoende pauzes en blijven eten en drinken. Heb toen ook 6 uur :lol: gedaan over de Splugenpas met gevolg dat ik boven niet uitgeput was en de volgende dag “gewoon” nog 90 km heb gefietst. Twijfelde dus ook alleen over de Agnel door die meer dan 10% de laatste 10 en vroeg mij dus af of meer mensen dat gedaan hebben.
Na al die kilometers rij je prima die 10% op, ook al is er wat minder zuurstof. Je hebt al ervaring genoeg. 18% is misschien wel zwaarder!
Ik kan me alleen maar aansluiten bij het advies om de Agnello niet te mijden.
Wat mij betreft is het een van de mooiste Alpencols, ik reed hem in 2011 met volledige bepakking vanuit Italie. Er zitten steile stroken in, maar met geduld en een niet al te zware versnelling kom je toch overal boven.
Net voorbij Lago di Castello zit een camping, dat is vlak voor het steilere deel. Ik vond het zelf wel perfect om daar te kamperen. Je start het steile deel dan uitgerust en je hebt de hele dag om erover te doen. Zelfs lopend zou je het dan nog redden.
Inderdaad is halverwege kamperen een prima idee!

Nog een vraag:

Ik kan op internet geen site vinden waar kan zien en of de pas al open is. Iemand die beter in zoeken is dan ik? Probeer uit te vogelen waneer de pas ongeveer open gaat in het voorjaar....
cosnemo schreef:
zo 02 sep, 2018 13:44
Inderdaad is halverwege kamperen een prima idee!

Nog een vraag:

Ik kan op internet geen site vinden waar kan zien en of de pas al open is. Iemand die beter in zoeken is dan ik? Probeer uit te vogelen waneer de pas ongeveer open gaat in het voorjaar....
Meestal zijn zulke hoge passen vanaf half juni zeker wel open.
cosnemo schreef:
zo 02 sep, 2018 13:44

Ik kan op internet geen site vinden waar kan zien en of de pas al open is. Iemand die beter in zoeken is dan ik? Probeer uit te vogelen waneer de pas ongeveer open gaat in het voorjaar....
Hier vind je de informatie over het vorige seizoen, dat geeft je al een idee over wat je kan verwachten: https://www.envie-de-queyras.com/event/ ... -col-agnel
oei! ik had verwacht dat ik er begin juni wel over kon, dat lijkt best onzeker dus...
heb de trip in voorjaar gepland, en wil graag door sneeuwmuren fietsen, maar dan moet de pas wel open zijn :D
cosnemo schreef:
ma 03 sep, 2018 20:07
oei! ik had verwacht dat ik er begin juni wel over kon, dat lijkt best onzeker dus...
heb de trip in voorjaar gepland, en wil graag door sneeuwmuren fietsen, maar dan moet de pas wel open zijn :D
Steven Kruijswijk fietste er op 27 mei 2016. Misschien anders even aan hem vragen hoe je goed door sneeuwmuren stuurt. Heeft 'm de Giro gekost.

Tsja die crash is inderdaad niet fijn.

Maar over het algemeen zijn de wegen wel goed schoon toch? of is het echt best onverstandig om er te gaan fietsen als er nog sneeuwmuren staan? Wie heeft er ervaring mee?

Wel weer blij met de input van jullie, geeft toch nieuwe ideeen. Het plan is nu rond 15 juni de Agnel pakken, tenzij het te slecht weer is of hij nog niet open is dan pak ik de zuidelijker gelegen en lagere col de la Lombarde in de hoop dat deze dan wel open is. Als die ook niet open is dan maar via Nice naar Avignon en de volgende keer dan maar een Alpen tocht in september plannen, geen sneeuw geen afgesloten cols :D