Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helm bij Lidl - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Helm bij Lidl

Senior2 schreef:
za 01 sep, 2018 22:40
Dat polystyreen verouderd is geen aanname maar een feit.
Bron?
Documenten heb ik niet bij de hand. Ik heb in de chemie gewerkt, o.a. met deze producten. Ik heb daar voldoende wetenschappelijke literatuur over doorgespit. Ga er gevoeglijk maar vanuit dat de benodigde literatuur daarover aanwezig is. Verder is er ook het e.e.a. te vinden bij tests van fiets en motorhelmen over polystyreen. Ik ga het niet opzoeken, maar als je googled moet je het kunnen vinden.
daulagari schreef:
za 01 sep, 2018 23:15
_Peter_ schreef:
za 01 sep, 2018 22:16
Waarom dragen mensen de helm alleen als ze voor hun plezier/sport gaan fietsen en niet op hun woon-werk route? Juist op een route die je kent let je vaak (ook eigen ervaring) minder goed op omdat je denkt te weten waar je wel en niet op moet letten.
Een mogelijke verklaring daarvoor is dat mountainbiken en racefietsen toch meer kans op ongelukken geeft:

Why are Dutch cyclists more likely to be injured if they wear helmets?

Het is wel een gekleurde bron en zijn het een beetje "gekleurde" cijfers want het lijkt alleen te gaan om enkelvoudige fietsongevallen, maar in het jaar van het rapport lijken z'n 70% van de ongevallen enkelvoudige ongevallen te zijn. (bron)
Het lijkt er zelfs op dat fietsen zonder helm veiliger is dan met, van de ongevallen had 13,3 % een helm op. Dat terwijl maar 0,5% van de fietsers een helm draagt.
(Het zit hem er maar net in hoe je de data interpreteert. Wat wel opvalt is dat het voornamelijk racefietsers en mountainbikers met letsel zijn.
Misschien eens een andere manier van voortbewegen kiezen waarbij het hoofd niet voorover gebogen is en je een beter zicht op de omgeving hebt.
_Peter_ schreef:
za 01 sep, 2018 23:39
daulagari schreef:
za 01 sep, 2018 23:15
_Peter_ schreef:
za 01 sep, 2018 22:16
Waarom dragen mensen de helm alleen als ze voor hun plezier/sport gaan fietsen en niet op hun woon-werk route? Juist op een route die je kent let je vaak (ook eigen ervaring) minder goed op omdat je denkt te weten waar je wel en niet op moet letten.
Een mogelijke verklaring daarvoor is dat mountainbiken en racefietsen toch meer kans op ongelukken geeft:

Why are Dutch cyclists more likely to be injured if they wear helmets?

Het is wel een gekleurde bron en zijn het een beetje "gekleurde" cijfers want het lijkt alleen te gaan om enkelvoudige fietsongevallen, maar in het jaar van het rapport lijken z'n 70% van de ongevallen enkelvoudige ongevallen te zijn. (bron)
Het lijkt er zelfs op dat fietsen zonder helm veiliger is dan met, van de ongevallen had 13,3 % een helm op. Dat terwijl maar 0,5% van de fietsers een helm draagt.
(Het zit hem er maar net in hoe je de data interpreteert. Wat wel opvalt is dat het voornamelijk racefietsers en mountainbikers met letsel zijn.
Misschien eens een andere manier van voortbewegen kiezen waarbij het hoofd niet voorover gebogen is en je een beter zicht op de omgeving hebt.
MTBers en racefietsers zijn niet perse bezig met voortbewegen, maar vooral met sporten. En ja, dan gaat het wat harder en worden misschien wat meer risico's voor lief genomen...
Ik ben met de mtb nog nooit gevallen in het bos. Wel al 2x overhoop gereden door een automobilist die niet uit zijn doppen keek. Een keer een jaar of 15 geleden toen een auto uit een oprit kwam en een paar maanden geleden toen ik met de snorbrommer de rotonde nam.

Deelnemen aan het verkeer is naar mijn ervaring veeel gevaarlijker dan off road fietsen. Bijna elke week word ik wel over het hoofd gezien. Mensen letten gewoon niet op of zitten met hun gsm achter het stuur te klooien :twisted: Rotondes zijn zoiezo echt link.

Ik reed al heel defensief op rotondes (snelheid er behoorlijk uit en kijken of bestuurders me gezien hebben) maar sinds het laatste ongeluk helemaal. Brommer was helemaal scheef door de klap. Wat ik nu doe en ook echt werkt is felle verlichting overdag op de fiets aan hebben.

Draag je geen helm op ritjes naar de supermarkt of woon-werk gebruik dan iig fatsoenlijke verlichting op de fiets , ook overdag. Overdag liefst ongerelmatig knipperend bij gevaarlijke verkeers situaties.
Senior2 schreef:
za 01 sep, 2018 23:35
Documenten heb ik niet bij de hand. Ik heb in de chemie gewerkt, o.a. met deze producten. Ik heb daar voldoende wetenschappelijke literatuur over doorgespit. Ga er gevoeglijk maar vanuit dat de benodigde literatuur daarover aanwezig is. Verder is er ook het e.e.a. te vinden bij tests van fiets en motorhelmen over polystyreen. Ik ga het niet opzoeken, maar als je googled moet je het kunnen vinden.
Dus jij doet een stellige bewering, ik vraag om een bron, en jouw antwoord is ga zelf maar googlen?
Tom vds schreef:
za 01 sep, 2018 17:44
Volgens mij is “CE” geen keurmerk.

Groet,
Tom.
Dat klopt. CE staat voor China Export.
Waarom ruzie maken als het zo makkelijk is de feiten te vinden?

De CE markering is een Europees kenmerk dat aangeeft dat een product aan de EU regels voldoet en op de markt is toegelaten. Daarnaast is er helaas een vals Chinees kenmerk. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering
Inhoudelijk: https://en.wikipedia.org/wiki/EN_1078
Voor andere standaarden: https://helmets.org/stdcomp.htm

Polystyreen veroudering is inderdaad een feit. Google polystyrene ageing en gij zult vinden (genoeg om de hele zondag mee door te brengen).
Wouter Duijndam schreef:
zo 02 sep, 2018 07:01
CE staat voor China Export.
Conformité Européenne.
Wim schreef:
zo 02 sep, 2018 08:10
Waarom ruzie maken als het zo makkelijk is de feiten te vinden?
Omdat ruzie maken veel leuker is! :D
Wim schreef:
zo 02 sep, 2018 08:10
Waarom ruzie maken als het zo makkelijk is de feiten te vinden?

<snip>
.
Polystyreen veroudering is inderdaad een feit. Google polystyrene ageing en gij zult vinden
En feiten zijn vaak niet zo hard als ze worden gebracht:

Age Does Not Affect the Material Properties of Expanded Polystyrene Liners in Field-Used Bicycle Helmets.

Ik kan inderdaad ook documenten vinden over veroudering van polystyreen maar dat lijkt voornamelijk te komen door UV en hoge temperatuur en dat lijkt zogezegd niet erg van toepassing op een fietshelm.
Wim schreef:
zo 02 sep, 2018 08:10
Polystyreen veroudering is inderdaad een feit. Google polystyrene ageing en gij zult vinden (genoeg om de hele zondag mee door te brengen).
Dat is hetzelfde antwoord als Senior2 gaf: "ga zelf maar googlen."
Kunststoffen verouderen. Dat kan als gevolg van tijd, temperatuur en bijvoorbeeld stoten of laten vallen. Iedere helm die ouder wordt en gebruikt wordt gaat in kwaliteit achteruit. Ik weet ook wel dat de norm die een helmfabrikant zegt dat je aan moet houden heel krap is. Enerzijds om claims te voorkomen en anderzijds om dat hij ook wel eens wat nieuws wil verkopen. Er is in mijn ogen dus niets mis mee als je die tijd wat oprekt. Maar... dat maakt het gegeven van veroudering dus niet minder waar. En ja, als je je helm nooit laat vallen of stoot en altijd in het donker weglegt, zal hij langer goed blijven. Feit blijft dat wanneer je een keer valt en op je hoofd terecht komt, een te oude helm minder bescherming zal bieden. Hopelijk zal je deze test nooit doen.

Wat betreft CE keur, dit is een minimum veiligheidseis om overal in Europa toegelaten te worden. Doorgaans liggen de eisen hiervoor bijzonder laag. Het zegt in ieder geval niets over hoe goed een helm is, behalve dat hij goed genoeg is om aan die minimum eisen te voldoen. Ik kan me indenken (maar weten doe ik het niet) dat duurdere helmen aan hogere eisen/specificaties voldoen en daardoor beter zijn en/of langer goed blijven.
Senior2 schreef:
za 01 sep, 2018 23:35
Documenten heb ik niet bij de hand. Ik heb in de chemie gewerkt, o.a. met deze producten. Ik heb daar voldoende wetenschappelijke literatuur over doorgespit.
PS van helmen is geen puur PS, dat kun je er al aan zien als je ziet dat het zwart is. Dat alleen zal veroudering door UV flink remmen. Als ik eens in het kale PS knijp van mijn 12 jaar oude helm, die ik niet vaak draag, merk ik wel dat het PS best hard is. Ik zou eens in een winkel aan een nieuwe helm moeten voelen of dat zo hoort
Ik ben blij met allerlei EU-eisen, al zijn er ook vast onzinnige. Uit de geschiedenis sinds WOII zijn talloze voorbeelden te noemen waaruit zonneklaar blijkt dat fabrikanten van wat dan ook niets aan een boel (lees: bijna alles) dingen doen zolang dat niet verplicht wordt.
Wim schreef:
zo 02 sep, 2018 08:10
Waarom ruzie maken ....
???

(ik had niet de indruk dat er in dit draadje vóór de hier aangehaalde posting ook maar ergens ruzie over werd gemaakt...)

Groet,
Tom.
Senior2 schreef:
zo 02 sep, 2018 09:45
Feit blijft dat wanneer je een keer valt en op je hoofd terecht komt, een te oude helm minder bescherming zal bieden.
Weer een stellige bewering, maar de enige bron die hier tot nog toe wordt genoemd is van daulagari, die het tegendeel aantoont.
Dat duurdere helmen aan hogere eisen/specificaties voldoen is een aanname waar ik niet in geloof (Dit geldt ook voor veel andere spullen). Ook ik heb ooit een Lidl-helm gehad waar ik erg tevreden mee was, gelukkig heb ik de botsproef niet gedaan! Helm vervangen door een lichtere/luchtigere omdat ik het er bij warm weer te warm onder kreeg.
Ik heb ook ooit een Lidl helm gehad, maar ik vond de pasvorm matig. Omdat een andere beter paste ben ik daar uiteindelijk op over gegaan. De bouwkwaliteit van de lidl helm was naar mijn idee verder prima, maar als het niet lekker zit en blijft zitten houdt het verhaal op.

Qua leesvoer over helmen kwam ik vandaag ook nog een leuk stukje tegen:
No helmets, no problem: how the Dutch created a casual biking culture
https://www.vox.com/science-and-health/ ... astructure

Gewoon een kijk vanuit het buitenland op de fietscultuur en de helmcultuur hier.
rockhopper schreef:
ma 03 sep, 2018 14:03
Ik heb ook ooit een Lidl helm gehad, maar ik vond de pasvorm matig. Omdat een andere beter paste ben ik daar uiteindelijk op over gegaan. De bouwkwaliteit van de lidl helm was naar mijn idee verder prima, maar als het niet lekker zit en blijft zitten houdt het verhaal op.

Qua leesvoer over helmen kwam ik vandaag ook nog een leuk stukje tegen:
No helmets, no problem: how the Dutch created a casual biking culture
https://www.vox.com/science-and-health/ ... astructure

Gewoon een kijk vanuit het buitenland op de fietscultuur en de helmcultuur hier.
Goede tip, heb het gelezen -prettig geschreven!- en ook op de pre-verlanglijst voor de Sint gezet.
Toen ik mijn laatste helm kocht bij een zaak van Hans Struijk toen nog, vertelde de verkoper me dat ALLE fietshelmenproducenten hun best doen om nétaan aan de officiële beschermingsnormen te voldoen. Zowel de goedkope als de dure. Prijsverschil zou hem zitten puur in het gewicht/ventilatie. Dure helmen hadden meer of grotere gaten, meer ventilatie en waren nóg lichter. Ondanks het lagere gewicht tóch (netaan) aan de normen voldoen, is wat wordt beoogd bij de duurdere helmen op de markt.

Toen ik iets doorvroeg zei de verkoper zelfs met zoveel (voor een verkoper nogal cynische) woorden: de gemiddelde consument kan toch niet aan de buitenkant zien wanneer de ene helm veiliger is dan de andere. Dus probeert ieder merk zich op andere gronden te onderscheiden.

De bescherming van de fietshelm zoals we die kennen is relatief zwak. Als je tijdens een afdaling met zeer hoge snelheid op je helm valt, zal het je waarschijnlijk niet veel helpen. Bij minder ernstige ongelukken kan het wel verschil ten goede maken, en daarvoor draag ik hem op bepaalde trajecten. Het beschermt ook tegen de zon.

Duur of niet duur, de beschermingsnorm is dus dezelfde. Wel hebben duurdere fietshelmen tegenwoordig vaak MIPS. Tijdens een val botst een hoofd mét helm een fractie van een seconde eerder tegen de grond of een object, dan een hoofd zonder helm. Het menselijk lichaam vangt (mits bij bewustzijn, en mits binnen reactievermogen) bij een val de schok op oa dmv reflexen, en de timing van die reflexen is gebaseerd op het moment dat het hoofd zónder helm in botsing zou komen. Een helm ontregelt onze reflexen dan dus, omdat de botsing een fractie eerder plaatsvindt dan dat ons vallende lichaam verwacht. Denk aan een zijwaartse val op het hoofd met een breed uitgevallen helm op, waardoor oa de nekspieren net te laat hun werk doen. MIPS zou dit in theorie corrigeren. Ik heb echter nog geen kritische commentaren of tests gezien over het succes van MIPS in de praktijk.

Hans