Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zichtbaarheid vergroten? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zichtbaarheid vergroten?

Feller gekleurde fietstassen hebben tegenwoordig wel mijn voorkeur (dus niet zwart, maar b.v. rood), dat maakt al heel wat verschil. In mijn ogen belangrijker dan dat het bij de kleur van de fiets past, wat naar mijn smaak irrelevant is.

Ik gebruik geen veiligheidshesjes, had ze naar Noorwegen wel mee (voor tunnels).

Ben wel erg blij met een fel oranje fietsshirt van de Decathlon voor mijn 10 jarige zoon die erg fanatiek vakantiefietst. Afgelopen jaren gaf me dat in Frankrijk, Zwitserland en Noorwegen een erg veilig gevoel, het scheelt enorm voor de zichtbaarheid. Heb er nog maar een groter maatje bij besteld.
Tom vds schreef: Ik hou van zwart. “Stemmig zwart” is dan ook mijn favoriete kleur :lol:
Dus voor mij geen ‘hi-vis’ kleuren op of aan mijn fiets of lijf.
Ik vraag me af of het dragen van fel gekleurde kleding wel zoveel nut heeft.
Voor je eigen gemoedsrust zal het misschien nog wel positief uitpakken, maar dat kon zo maar eens een vals gevoel van veiligheid geven. En dat is pas echt gevaarlijk.

Het zou mij niets verbazen als blijkt dat het dragen van fel-gekleurde kleding of fiets-onderdelen niets zal bijdragen aan het eerder waarnemen van de drager.
Felle kleuren zullen de aandacht waarschijnlijk wel beter/langer gevestigd houden op dat object, maar dat is nog niet hetzelfde als eerder waargenomen worden.

De werking van reflecterende of retro-reflecterende onderdelen (ik weet ook niet wat het precies is) zou wel eens een ander verhaal kunnen zijn. Het is dan overigens ook wel opvallend dat de meeste after-market pedalen zonder de verplichte reflectoren worden verkocht. En hoeveel van ons hebben een fiets met de voorgeschreven rode reflector aan de achterkant?
(ik in ieder geval niet :oops: )

Groet,
Tom.

Ik weet niet in hoeverre, als puntje bij paaltje komt, het uit maakt, hoe wel of niet kleurrijk je bent als fietser. Ik heb wel begrepen bij ongelukken dat zwarte auto's vaker van de partij zijn dan witte of licht-grijze en dat heeft dan, buiten de omstandigheden, puur met de kleur te maken.
Ik weet niet in hoeverre dat te vergelijken valt met hoe licht of donkerkleurig een fiets of fietser is en hoe dat nu feitelijk overkomt op een gemiddelde automobilist.
Tom vds schreef:
ma 03 sep, 2018 19:00
Ik vraag me af of het dragen van fel gekleurde kleding wel zoveel nut heeft.
Ik denk dat je daarmee wel heel erg veel veiligheidsonderzoek in de prullenbak kiept.
Carl schreef:
ma 03 sep, 2018 19:18
Dan heb je, denk ik, nog nooit in de regen of schemer in een Nederlandse stad een auto bestuurd?
Goed gedacht :lol: . Ik heb geen auto, nooit gehad!

Maar als ik in de regen of schemer in een Nederlandse stad op de fiets ben, heb ik wel voor- en achterlichten op de fiets! En dat werkt beter (denk ik) dan felle kleding.
Maar in de regen of schemer in een Nederlandse stad heeft die auwto natuurlijk z’n lichten aan. En die reflecteren dat licht.Je eigen verlichting én reflectoren (op tas of jas of hoe dan ook) werken dan, denk ik, beter dan die zuurstok kleurtjes.

Groet,
Tom.
Leon schreef:
ma 03 sep, 2018 19:59
Ik denk dat je daarmee wel heel erg veel veiligheidsonderzoek in de prullenbak kiept.
Dat zou best kunnen Leon, ik weet het namelijk niet.
Let wel, ik zeg niet dat het wel of niet zo is. Ik vraag het me slechts af of je eerder wordt opgemerkt.

Als motorrijder (had ik begrepen uit eerdere postings) weet jij natuurlijk ook dat motards met zo’n grote gele bal op het hoofd nog steeds “over het hoofd” worden gezien. En motorfietsen hebben toch aardig wat méér licht dan fietsen, om over reflectors maar te zwijgen.
Maar nogmaals, ik weet het niet.

Groet,
Tom.
fud0 schreef:
ma 03 sep, 2018 19:59
Ik heb wel begrepen bij ongelukken dat zwarte auto's vaker van de partij zijn dan witte of licht-grijze en dat heeft dan, buiten de omstandigheden, puur met de kleur te maken.
Het zal dan ook niet verbazen dat (donker) grijze en zwarte auto’s het meest verkocht worden.

fud0 schreef: Ik weet niet in hoeverre dat te vergelijken valt met hoe licht of donkerkleurig een fiets of fietser is en hoe dat nu feitelijk overkomt op een gemiddelde automobilist.
Dat is dus precies wat ik bedoel: ik weet het dus ook niet.

Groet,
Tom.
Soms weet ik zeker dat ik wel gezien ben maar wordt ik toch afgesneden op een rotonde :twisted:

Gisteren op klaarlichte dag terwijl ik een 1300 lumen lamp op het stuur aan had. Ik neem de rotonde en steek m’n hand uit naar links en nog rijd zo’n mongool voor me langs de rotonde af.

Denk soms dat ik maar een pneumatische trein hoorn op m’n fiets installeer , kan ik ze nog na tuteren.
Tom vds schreef:
ma 03 sep, 2018 20:07
Carl schreef:
ma 03 sep, 2018 19:18
Dan heb je, denk ik, nog nooit in de regen of schemer in een Nederlandse stad een auto bestuurd?
Goed gedacht :lol: . Ik heb geen auto, nooit gehad!
Ik ook niet, maar ik heb wel een rijbewijs. Ik vind het op zich prijzenswaardig wanneer mensen geen auto rijden. Toch denk ik dat een enkele rijles bij slecht zicht voor iedere verkeersdeelnemer heel nuttig zou kunnen zijn. Ik ken iemand die altijd zonder licht fietste, vond hij gewoon niet zo belangrijk. Tot hij zijn rijbewijs ging halen en zelf ervoer hoe slecht je fietsers vanuit een auto ziet wanneer het zicht minder goed is, straatverlichting en autokoplampen ten spijt.

Ik heb overigens niet willen suggereren dat jij geen fietsverlichting voert, Tom. (Mijn excuses als ik die indruk wekte.) En als het echt donker is, maakt de kleur van je kleding niet zo gek veel uit, dan helpt inderdaad alleen verlichting. Daarom had ik het ook over regen en schemer, niet over diepe duisternis. ;) Als je je een paar keer in die omstandigheden goed de tieves geschrokken bent van die donkergeklede fietsers die vanuit het niets ineens voor je opdoemen, heb je mijns inziens geen onderzoeken meer nodig om te weten hoe veel de kleur van fietskleding uitmaakt.

Groetjes,

Carl
het probleem is neit zozeer de zichtbaarheid van de fietser maar het kijken van de automobilist. Ik ben al eens een keer bijna van m'n fiets gereden terwijl ik een fel geel jack aan had. Het 'probleem' voor de automobilist was dat er een groter groepje achter me reed dat zijn aandacht weg trok.
De gemiddelde automobilist scant alleen de weg op dingen die groter zijn dan hemzelf, dingen die schade aan zijn auto opleveren. Een fietser hoort daar niet bij. Veel te vaak kijken automobilisten zowat dwars door je heen. Wat voor kleding je ook aan hebt.
Mijn ervaring van randonneurstochten in Frankrijk is overigens dat goede verlichting veel belangrijker is voor het gezien worden 's nachts of in de schemer dan reflectievestjes.
Ivo Miesen schreef:
ma 03 sep, 2018 21:15
De gemiddelde automobilist scant alleen de weg op dingen die groter zijn dan hemzelf, dingen die schade aan zijn auto opleveren. Een fietser hoort daar niet bij.
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb eigenlijk geen zin om daarvoor argumenten aan te dragen want het is te dom om hierover in discussie te gaan.
Tom vds schreef:
ma 03 sep, 2018 20:36
fud0 schreef:
ma 03 sep, 2018 19:59
Ik heb wel begrepen bij ongelukken dat zwarte auto's vaker van de partij zijn dan witte of licht-grijze en dat heeft dan, buiten de omstandigheden, puur met de kleur te maken.
Het zal dan ook niet verbazen dat (donker) grijze en zwarte auto’s het meest verkocht worden.

fud0 schreef: Ik weet niet in hoeverre dat te vergelijken valt met hoe licht of donkerkleurig een fiets of fietser is en hoe dat nu feitelijk overkomt op een gemiddelde automobilist.
Dat is dus precies wat ik bedoel: ik weet het dus ook niet.

Groet,
Tom.

Mensen die houden van zwarte auto's, kopen ze, ondanks dat het veiliger is een witte of heel lichtkleurige auto te kopen, zo is het met fietsers wellicht ook en zolang je nog niets is overkomen of overkomt, denk je wellicht dat het wel ok gaat, maar je weet niet of een automobilist je in sommige stituaties van achteren misschien net nog op tijd zag en een 'licht gekleurde' fietser wellicht eerder in het oog was gesprongen.
Wat vinden 'jullie' dan van hoofdlampen. Ik zie ze wel eens bij racefietsers met een gigantisch lichtoppervlak. Zou het in (sommige situaties) welkom zijn, of is het juist storend voor automobilisten, vooral als fietsers op dezelfde weg rijden als de auto.
fud0 schreef:
ma 03 sep, 2018 23:32
Wat vinden 'jullie' dan van hoofdlampen. Ik zie ze wel eens bij racefietsers met een gigantisch lichtoppervlak. Zou het in (sommige situaties) welkom zijn, of is het juist storend voor automobilisten, vooral als fietsers op dezelfde weg rijden als de auto.
Een voordeel van een hoofdlamp is dat deze schijnt in de richting waar je kijkt. Gemakkelijk als je je handen vrij wilt houden.

Als je in het donker deelneemt aan het verkeer is kan dit genoemde voordeel juist een nadeel zijn. Hierbij kun je denken aan een situatie waarin je naar een tegenligger kijkt en deze dan verblindt.
Met een vaste lamp op de fiets zal dat minder snel gebeuren.

Er zijn ook handige en goede lampjes te verkrijgen die je bijvoorbeeld op je stuur kunt monteren.
Dat lijkt mij op een fiets wat handiger dan het gebruik van een hoofdlamp.
Ik heb een breder stuur met handgrepen aan de zijkanten, waar ik (scheepvaartregels volgend) mijn rode Hema lichtje aan de linkerkant en een witte (groene) rechts aan kan zetten in tunnels of in het donker op gekke plaatsen fietsend. Die twee lampjes kunnen ook knipperend gevoerd worden. Ook heeft mij helm een rode lamp aan de achterkant.
Meestal, eigenlijk altijd, weet ik te vermijden om de hele kerstboom aan te zetten. Met een Son en een goed achterlicht vind ik mij goed zichtbaar.
En ik heb een flapperende doek aan mijn linkerzijtas, om de breedte te indiceren.

Verder maak ik gebruik van mijn plaats op de weg. Net even niet helemaal naar rechts, zodat ik zelf kan beslissen of ik - spiegelend achteropkomend of van voren komend inhalend :twisted: verkeer - auto's ruimte laat. En te allen tijden liefst een vluchtoptie in de berm in beeld. Als dat er niet is wordt het spannend en intensief, helemaal niet senang, fietsen.

Onder meer in Hongarije, Slowakije en Rusland wel echt lastig over 80 km wegen aan de zijkant van de weg zo goed en kwaad mogelijk gereden.
Echt liever niet. Dan zijn zandpaden, schottwegen, bospaden, wegen die je deelt met voetgangers, veruit in de voorkeur.
Maar aan de andere kant; op de vluchtstrook van een anderhalve meter op een Middel-Europese E-weg is het best fijn doorrijden met bovenstaande attributen.
fud0 schreef:
ma 03 sep, 2018 23:32
Wat vinden 'jullie' dan van hoofdlampen. Ik zie ze wel eens bij racefietsers met een gigantisch lichtoppervlak. Zou het in (sommige situaties) welkom zijn, of is het juist storend voor automobilisten, vooral als fietsers op dezelfde weg rijden als de auto.
Bij een hoofdlamp is het hoogteverschil tussen de lichtbron en je ogen vrijwel nihil. Dit betekent dat je kuilen en verhogingen in de weg niet goed ziet. Bij een lager liggende lamp zie je dan schaduwen die je aangeven dat er iets afwijkends is. Op basis daarvan kun je dan handelen. Die schaduwen ontbreken bij een hoofdlamp.
Fiets je samen met iemand anders dan is het helemaal onhandig, als je met die persoon praat heb je namelijk de neiging om hem/haar aan te kijken. Dan is hij/zij even helemaal verblind.
Hoofdlampen zijn handig maar alleen om kaart te lezen, reparaties uit te voeren en als extra verlichting bij bochtige afdalingen.
Ik rijd veel in auto's, en vanuit die positie is het mijn ervaring dat een fietser met goed zichtbare kleding danwel een duidelijk opvallend achterlicht veel eerder opvalt. Een in het zwart geklede fietser op een dag met minder weer of schemer-omstandigheden zie je makkelijk over het hoofd.

Iets heel anders is de verkeersmentaliteit van automobilisten. Daar helpt vanzelfsprekend geen fel kleurtje tegen. Dat er mensen in de regio Luik zijn die agressief worden van een opvallend (Wowow heeft idd erg goede) gilets of jassen lijkt me nauwelijks van belang als basis voor algemene aanbevelingen. Zulke types zijn in principe psychologisch ongeschikt om een voertuig te besturen, daar doe je verder niets aan.
Het blijft een groot gevaar; de bestuurder die een hufter is, danwel die onder invloed is of voortdurend op zijn telefoon kijkt. Maar voor de overgrote rest van de mensen op de weg helpt zichtbaarheid wel degelijk.
Overigens is mijn ervaring dat de mentaliteit op de weg binnen onze landsgrenzen aanzienlijk slechter is dan daarbuiten. Met name het krap ingehaald worden door auto's is een opvallend Nederlandse gewoonte. Die overigens eerder vervelend is dan gevaarlijk, dat dan weer wel.
Georg schreef:
di 04 sep, 2018 08:36

Overigens is mijn ervaring dat de mentaliteit op de weg binnen onze landsgrenzen aanzienlijk slechter is dan daarbuiten. Met name het krap ingehaald worden door auto's is een opvallend Nederlandse gewoonte. Die overigens eerder vervelend is dan gevaarlijk, dat dan weer wel.
Dat laatste puntje is belangrijk. Ongelukken krijg je niet zo zeer van de krap inhalende Hollander of de agressieve Waal maar meer van de sufkop die onder invloed van slaap, alcohol of telefoon gewoon niet goed zit op te letten. Dan is er denk ik wel degelijk een groot verschil tussen een zwarte fietser met zwart licht en een felgeklede fietser mét licht. Als je de automobilist dan ook zo snel mogelijk duidelijk wilt maken wat hij moet doen, doe je er denk ik goed aan om er uit te zien als een fietser, dus met een rood lampje achter en geen fantatie witgroenrode scheepvaartverlichting of knipperende toestanden. Als de sufketel dat nog moet interpreteren ben je weer een seconde verder.

Ik kan het overigens niet begrijpen dat de wetgeving tegenwoordig autoverlichting toestaat die zo veel verschillende vormen aanneemt dat je gestudeerd moet hebben om in het donker te ontwaren wat het is en waar het naar toe wil. Mijn eigen opletregel in het verkeer, zowel per auto als per fiets, is geworden dat ik nooit meer op richtingaanwijzers van een ander vertrouw.
fud0 schreef:
ma 03 sep, 2018 23:32
Wat vinden 'jullie' dan van hoofdlampen. Ik zie ze wel eens bij racefietsers met een gigantisch lichtoppervlak. Zou het in (sommige situaties) welkom zijn, of is het juist storend voor automobilisten, vooral als fietsers op dezelfde weg rijden als de auto.
Nog afgezien van het feit dat het in NL wettelijk niet mag vind ik het als mede-fietser enorm hinderlijk, vooral op een tweerichtingsfietspad als ze je even aankijken.
aandegracht schreef:
di 04 sep, 2018 01:35
Ik heb een breder stuur met handgrepen aan de zijkanten, waar ik (scheepvaartregels volgend) mijn rode Hema lichtje aan de linkerkant en een witte (groene) rechts aan kan zetten in tunnels of in het donker op gekke plaatsen fietsend.
Dan hoop ik dat het rode licht uitsluitend naar achteren schijnt, en het witte uitsluitend naar voren. Anders overtreed je niet alleen de wet, je kunt je medeweggebruikers enorm in verwarring brengen, wat de veiligheid niet per se ten goede komt.

Groetjes,

Carl
Helemaal eens, het zal nooit lukken maar er zou een standaard ontwikkeld moeten worden al die creatievelingen gaan bij elkaar zitten of ze gaan wat anders doen. Kijk naar de verlichting in de auto industrie wat die allemaal verzinnen je houd het niet voor mogelijk. Om bij de fiets te beginnen allemaal dezelfde bel en als het lukt een die je als plusser ook kan horen.