Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zichtbaarheid vergroten? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zichtbaarheid vergroten?

Ivo Miesen schreef:
ma 03 sep, 2018 21:15
het probleem is neit zozeer de zichtbaarheid van de fietser maar het kijken van de automobilist. Ik ben al eens een keer bijna van m'n fiets gereden terwijl ik een fel geel jack aan had. Het 'probleem' voor de automobilist was dat er een groter groepje achter me reed dat zijn aandacht weg trok.
De gemiddelde automobilist scant alleen de weg op dingen die groter zijn dan hemzelf, dingen die schade aan zijn auto opleveren. Een fietser hoort daar niet bij...
Daar las ik een aantal jaren geleden hier iets over:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/zo ... ~af09bdba/

https://www.brainybikelights.com/
Tevens vind ik zijwaarts gezien worden erg belangrijk.
https://revolights.com/
Wat mij betreft is het bij verlichting simpel. Als geld geen rol speelt is de Schmidt Edelux 2 de beste lamp die er te koop is totdat er tzt een Edelux 3 komt. Bij de achterlichten is het in mijn ervaring erg belangrijk dat het oppervlak van het achterlicht groot is. Daarom was ik erg onder de indruk van de Philips Saferide Lumiring lampen. Die technologie is nu doorverkocht aan Spanninga voor hun Elips achterlicht.
Wie een extra fel achterlicht wil hebben kan ook een B&M achterlicht voor een gloeilamp bolletje zoals deze https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo- ... 339as.html? als basis gebruiken en er een led lampje in stoppen voor een veel hogere opbrengst. Dat is ook een mooie manier om een oud achterlicht op een klassieke fiets te moderniseren, zoals ik met mijn Koga stadsfiets uit 1988 gedaan heb: http://www.reflectalite.com/lightmodel.html Iets dergelijks heb ik gedaan met de Schmidt E6 koplamp die ik op die fiets gemonteerd heb. Dat was altijd al een pracht koplamp, met een heel ver reikende bundel en sublieme zichtbaarheid opzij, maar met een led bolletje ipv halogeen is de lamp weer heel wat feller. Wel is de prachtig mooie bundel nu diffuser en breder geworden, en reikt niet meer zo ver. Voor een stadsfiets is dat geen probleem.
Ed kettingvet schreef:
di 04 sep, 2018 12:22
Tevens vind ik zijwaarts gezien worden erg belangrijk.
https://revolights.com/
Ik vemoed dat dit knetterverboden is in Nederland. Zulke kermistoestanden leiden bovendien alleen tot een wedloop naar wie het meeste licht voert, met als resultaat dat degene die nog wel correct, wettelijk toegestaan, licht voert niet meer te zien is. Gewoon een stom idee dus.
Leon schreef:
di 04 sep, 2018 16:00
Ed kettingvet schreef:
di 04 sep, 2018 12:22
Tevens vind ik zijwaarts gezien worden erg belangrijk.
https://revolights.com/
Ik vemoed dat dit knetterverboden is in Nederland. Zulke kermistoestanden leiden bovendien alleen tot een wedloop naar wie het meeste licht voert, met als resultaat dat degene die nog wel correct, wettelijk toegestaan, licht voert niet meer te zien is. Gewoon een stom idee dus.
Duidelijke mening, wel erg subtiel gebracht :wink:
Leon schreef:
di 04 sep, 2018 16:00
Ed kettingvet schreef:
di 04 sep, 2018 12:22
Tevens vind ik zijwaarts gezien worden erg belangrijk.
https://revolights.com/
Ik vemoed dat dit knetterverboden is in Nederland.
Het hoeft niet bij vermoeden te blijven hoor Leon, makkelijk genoeg op te zoeken:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2 ... _Artikel35
Ik doe verder geen uitspraken over eventuele handhaving. Knipperende verlichting is tenslotte ook verboden, maar [let op: niet op onderzoek gebaseerd vermoeden] het zou me niet verbazen als er geen agent is die ervoor beboet, vermoedelijk is de politie allang blij als je iets van verlichting voert. [/vermoeden]

Verlichts,

Carl
Ik heb nog niemand over de Ortlieb High Visibility panniers gehoord. Deze hebben ingewoven reflecterende materialen, waardoor niet alleen de reflecterende stickers, maar de hele tas een ‘lichtbom’ wordt.
Ik heb ze nu paar jaar en ben nog steeds niet aangereden :D
https://www.ortlieb.com/en/Back-Roller% ... isibility/
Wie heeft er ervaring met die achterlampen die ook bij de Transcontinental worden gebruikt?

https://www.youtube.com/watch?v=Ncx_j26mer0 (Zie min 1h22 en verder(
dirkaarts schreef:
di 04 sep, 2018 19:52
Ik heb nog niemand over de Ortlieb High Visibility panniers gehoord.
Dan moet je de eerste pagina van deze discussie nog maar eens goed doorlezen. ;)

Carl
Beide een HiViz hesje indien we op de weg moeten rijden.
Een tweede hesje gaat over mijn achtertassen.
Achterspatboord beplakt met HiViz strepen.
Verlichting alleen voor onverwachte tunnels ,in het donker fietsen wij niet.

Fijn dat al iemand meld; Ga maar eens bij schemer of laagstaande zon een auto besturen en kijk eens wat een levensmoede wandelaars en fietsers er zijn. OK ....mijn mening ;ik fietste zojuist mijn 361000-e kilometer dus kan er niet goed over meepraten.

Fijligfietsejonges, Pier..
Hallo,
Ik fiets alleen overdag en heb voor tunnels of donkere wegen (bijv. met bomen) voor en achter een licht. Met mijn spiegeltje kan ik zien wat er achter me komt. In het buitenland rijden auto's eigenlijk altijd ruim om me heen.
Ik voel me vrijwel nooit onveilig op de weg.
Groet, Petra.
Ivo Miesen schreef:
ma 03 sep, 2018 08:22
Zo'n hesje is niet altijd goed voor je veiligheid. Met name in de provincie Luik zijn er automobilisten die het dragen van zo'n hesje als een belediging ervaren en je dan extra krap inhalen. Hetzelfde met het hebben van zo'n oranje pollepel op je bagagedrager voor de inhaalafstand, dat wordt weer door Duitse automobilisten als een belediging ervaren.
Een reflexhesje is in Frankrijk dan weer wel geaccepteerd.
Van een automobilist die je gezien heeft en wat krapper inhaalt ga je niet dood. Van een die je niet gezien heeft en platrijdt wel.


Vergeet niet dat je tijdens het (auto-, maar op de fiets net zo natuurlijk) rijden 'rondjes scant': snelheidsmeter, binnenspiegel, even vooruit kijken, buitenspiegel, navi, even vooruit kijken, etc.
De winst van hi-viz kleding zit erin dat je één of meer 'kijkrondjes' éérder gezien kunt worden.
@Ivo Miesen,

Typisch dat automobilisten in Luik het gele hesje als belediging zien. Ik kom wekelijks in Belgie, in Schilde en ongeving, maar wat mij iedere week weer opvalt is de groepen ouderen op de fiets, en allemaal met gele hesjes. Ook als ik de kleinkinderen uit school haal loopt het merendeel van de kinderen, en zeker die op de fiets zijn, allemaal met een geel hesje. Ik dacht zelfs dat het vrplicht was op school, maar daar ben ik niet zeker van. Ik zou dus denken dat men in Belgie wel gewend zou zijn aan die hesjes.
Je zichtbaar maken met verlichting is natuurlijk essentieel in het donker. Maar dat moet dan ook wel volgens bepaalde normen: dagelijks fiets ik vroeg in de ochtend naar mijn werk langs een route waarlangs veel e-bikers met Speed Pedelecs rijden. Een stuk van de route is langs een kanaal gelegen, daar halen ze hun hartje op aan hoge snelheden. In de winter vertrek ik voor zonsopgang en dan is het daar pikdonker. Ik word dan steevast verblind door de felle en teveel naar boven gerichte voorlichten van deze fietsers (als ik ze zo mag noemen ;-)) en zie dan helemaal niets meer van de weg. Het is me een raadsel waarom bijna al die speed pedelecs hun lichten zo slecht (of niet) afstellen.
aandegracht schreef:
di 04 sep, 2018 20:01
Wie heeft er ervaring met die achterlampen die ook bij de Transcontinental worden gebruikt?

https://www.youtube.com/watch?v=Ncx_j26mer0 (Zie min 1h22 en verder(
Knipperende lichten en extra aandacht trekkende Hi-Vis leiden af en geven geen extra garantie voor je eigen veiligheid. Dat is niet alleen mijn mening maar ook anderen (Ook al is dit onderzoek al weer wat ouder)
https://road.cc/content/news/99660-high ... -new-study

Beter kun je wat defensiever rijden en je ruimte claimen op de weg, een spiegel helpt bij het zien wat er achter je aan komt als die brede bus of vrachtwagen je tegemoet rijdt. Je kan dan het gat waar het achteropkomende verkeer door moet kleiner maken door meer naar het midden van de weg te sturen. In NL gelukkig niet vaak nodig maar in het buitenland met een slechtere fiets-infra geen slechte manier van fietsen.
Senior2 schreef:
di 04 sep, 2018 22:30
@Ivo Miesen,

Typisch dat automobilisten in Luik het gele hesje als belediging zien. Ik kom wekelijks in Belgie, in Schilde en ongeving, maar wat mij iedere week weer opvalt is de groepen ouderen op de fiets, en allemaal met gele hesjes. Ook als ik de kleinkinderen uit school haal loopt het merendeel van de kinderen, en zeker die op de fiets zijn, allemaal met een geel hesje. Ik dacht zelfs dat het vrplicht was op school, maar daar ben ik niet zeker van. Ik zou dus denken dat men in Belgie wel gewend zou zijn aan die hesjes.
Luik is niet typisch voor België. Niet in het verleden en niet in het heden.
nicolevelo schreef:
di 04 sep, 2018 22:36
Je zichtbaar maken met verlichting is natuurlijk essentieel in het donker. Maar dat moet dan ook wel volgens bepaalde normen: dagelijks fiets ik vroeg in de ochtend naar mijn werk langs een route waarlangs veel e-bikers met Speed Pedelecs rijden. Een stuk van de route is langs een kanaal gelegen, daar halen ze hun hartje op aan hoge snelheden. In de winter vertrek ik voor zonsopgang en dan is het daar pikdonker. Ik word dan steevast verblind door de felle en teveel naar boven gerichte voorlichten van deze fietsers (als ik ze zo mag noemen ;-)) en zie dan helemaal niets meer van de weg. Het is me een raadsel waarom bijna al die speed pedelecs hun lichten zo slecht (of niet) afstellen.
Nico, dat zijn automobilisten op een fiets, die hebben geen benul, zelf groot licht aanzetten als er weer een langs komt zou kunnen werken, ik vraag me ook altijd af waarom mensen de maan moeten verlichten. Wat ook kan is je gedragen als een konijn, naar het licht toefietsen en zien wat er dan gebeurt.
Shrek schreef:
di 04 sep, 2018 22:15
Ivo Miesen schreef:
ma 03 sep, 2018 08:22
Zo'n hesje is niet altijd goed voor je veiligheid. Met name in de provincie Luik zijn er automobilisten die het dragen van zo'n hesje als een belediging ervaren en je dan extra krap inhalen. Hetzelfde met het hebben van zo'n oranje pollepel op je bagagedrager voor de inhaalafstand, dat wordt weer door Duitse automobilisten als een belediging ervaren.
Een reflexhesje is in Frankrijk dan weer wel geaccepteerd.
Van een automobilist die je gezien heeft en wat krapper inhaalt ga je niet dood. Van een die je niet gezien heeft en platrijdt wel.


Vergeet niet dat je tijdens het (auto-, maar op de fiets net zo natuurlijk) rijden 'rondjes scant': snelheidsmeter, binnenspiegel, even vooruit kijken, buitenspiegel, navi, even vooruit kijken, etc.
De winst van hi-viz kleding zit erin dat je één of meer 'kijkrondjes' éérder gezien kunt worden.
Het gaat hem dan niet om wat krapper inhalen maar zodanig krap inhalen dat een verkeerde beweging je dood wordt.
Dan moet je geen verkeerde bewegingen maken :wink:
_Peter_ schreef:
di 04 sep, 2018 22:46
nicolevelo schreef:
di 04 sep, 2018 22:36
Je zichtbaar maken met verlichting is natuurlijk essentieel in het donker. Maar dat moet dan ook wel volgens bepaalde normen: dagelijks fiets ik vroeg in de ochtend naar mijn werk langs een route waarlangs veel e-bikers met Speed Pedelecs rijden. Een stuk van de route is langs een kanaal gelegen, daar halen ze hun hartje op aan hoge snelheden. In de winter vertrek ik voor zonsopgang en dan is het daar pikdonker. Ik word dan steevast verblind door de felle en teveel naar boven gerichte voorlichten van deze fietsers (als ik ze zo mag noemen ;-)) en zie dan helemaal niets meer van de weg. Het is me een raadsel waarom bijna al die speed pedelecs hun lichten zo slecht (of niet) afstellen.
Nico, dat zijn automobilisten op een fiets, die hebben geen benul, zelf groot licht aanzetten als er weer een langs komt zou kunnen werken, ik vraag me ook altijd af waarom mensen de maan moeten verlichten. Wat ook kan is je gedragen als een konijn, naar het licht toefietsen en zien wat er dan gebeurt.
Zijn er dan geen normen voor de verlichting op die Speed Pedelecs? de lichten van een auto moeten toch ook afgesteld worden? Is zelfs een belangrijk punt van aandacht tijdens de auto-inspectie.