Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zichtbaarheid vergroten? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Zichtbaarheid vergroten?

Shrek schreef:
di 04 sep, 2018 22:53
Dan moet je geen verkeerde bewegingen maken :wink:
Om die ruimte te geven is er in beschaafde landen een voorgeschreven inhaalafstand van 1 tot 1,5m. 3x raden welke landen deze wet niet hebben.
Geen idee of een APK verplicht is, voor andere gemotoriseerde 2-wielers niet helaas, zou heel wat slecht afgestelde motoren en foute uitlaten schelen, dus beter voor iedereen zijn gezondheid.
Zolang men bij de politie uit kosten besparing nergens meer op controleert (alleen als het hen uitkomt voor de publiciteit, of het levert geld op) is het ben ik bang dweilen met de kraan open.
Spookrijden op de snelweg kan je dus een transactie van €640,- en educatieve maatregel opleveren (3 dagen en kosten voor de deelnemer) maar spookfietsen wordt blijkbaar niet als belangrijk/nodig om op te handhaven gezien.

Sorry voor het afdwalen, en dat oom agent er weer van langs krijgt, zij zijn alleen wel het uithangbord van de organisatie die niet/slecht gemanaged wordt en dus de klappen op mogen vangen.
In principe ben ik als het op verkeersregels voor fietsers aankomt volledig vóór anarchie :wink:

Enkel ebikes spelen vals, gaan sneller dan ze eruit zien en zijn daardoor gevaarlijk.
Shrek schreef:
di 04 sep, 2018 23:18
In principe ben ik als het op verkeersregels voor fietsers aankomt volledig vóór anarchie :wink:

Enkel ebikes spelen vals, gaan sneller dan ze eruit zien en zijn daardoor gevaarlijk.
Je vergeet ook even (bijna) alle snorscooters, waarvan bij veel/sommigen de gele plaat is vervangen voor een blauwe om maar zonder helm en niet tussen de auto's te hoeven rijden. Gelukkig hoor je ze vaak aankomen maar als we het over vals spelen hebben is dat toch ook een groep om mee rekening te houden.
Die electrische scooters maken jammer genoeg nauwelijks lawaai en gaan (nog niet) te hard.
Volgens mij hebben we nu teveel anarchie op de fiets, zoals kleurencodes uit de scheepvaart of felgekleurde helm hoesjes.

Iedereen een goed werkende koplamp en een fatsoenlijk achterlicht en de veiligheid gaat met sprongen vooruit.
Ik fiets op dit moment op de racefiets in Oostenrijk, er zijn hier niet zoveel fietspaden dus ik fiets grotendeels op de gewone weg. Meestal fiets ik op kronkelige bergwegen waar de max. snelheid 100 km/u is. Ik heb overdag een Bontrager Flare R achterlicht aan, op de sterkste knipperstand. Het valt me enorm op dat ik het achteropkomend verkeer gas hoor inhouden zodra ze me zien. Ik voel me een stuk veiliger hierdoor. Daarnaast heb ik een heel klein spiegeltje in het uiteinde van mijn stuur geplaats, geeft me een beetje een beeld van wat er achter me is en daardoor kan ik zorgen dat ik zo rechts als mogelijk rijd als er auto's langs willen.
nicolevelo schreef:
di 04 sep, 2018 22:36
Het is me een raadsel waarom bijna al die speed pedelecs hun lichten zo slecht (of niet) afstellen.
Mij niet. Het blijven automobilisten ;)

Met hun snelheden kan ik me ook wel voorstellen dat ze altijd met "groot licht" rijden. De lichtruimte die een goed afgestelde lamp geeft is blijkbaar (gevoelsmatig) niet voldoende als je 45km/h wilt rijden.
Ivo schreef:
Bij een hoofdlamp is het hoogteverschil tussen de lichtbron en je ogen vrijwel nihil. Dit betekent dat je kuilen en verhogingen in de weg niet goed ziet. Bij een lager liggende lamp zie je dan schaduwen die je aangeven dat er iets afwijkends is. Op basis daarvan kun je dan handelen. Die schaduwen ontbreken bij een hoofdlamp.
Ik deel de ervaring van Ivo niet. Het voordeel van verlichting waar je kijkt weegt voor mij zwaarder. Ik heb nog geen gevaarlijke situaties meegemaakt omdat ik met mijn hoofdlamp een kuil of obstakel over het hoofd heb gezien. Zelf vind ik het heel fijn om al een bocht in te kunnen kijken voordat ik moet insturen. Met een vaste lamp op je stuur lukt dat niet.

Waar een hoofdlamp absoluut onbruikbaar is, is tijdens harde regen of sneeuwval. Dan verlicht je de druppels of vlokken voor je neus en kijk je tegen een witte muur aan.

Het kunnen verblinden van tegenverkeer heeft ook een voordeel: wanneer je een automobilist tegenkomt die zijn groot licht niet dimt, kun je hem even "aankijken" en laten zo realiseren dat hij zijn groot licht nog aan heeft. Werkt feilloos. :twisted:
Ruud-H schreef:
wo 05 sep, 2018 13:02
Het kunnen verblinden van tegenverkeer heeft ook een voordeel: wanneer je een automobilist tegenkomt die zijn groot licht niet dimt, kun je hem even "aankijken" en laten zo realiseren dat hij zijn groot licht nog aan heeft. Werkt feilloos. :twisted:
Niet altijd even feilloos. Jaren geleden, in de tijd van de halogeen lampen, had ik bij nachtritten een Petzl Zoom op mijn helm. Op een avond in de Fennlands kwam me een auto met groot licht tegen. Ik zet m'n Petzl Zoom aan en kijk de automobilist aan. De automobilist bleek in een Landrover met schijnwerper te zitten, draaibare schijnwerper. Die werd door hem aangezet en op mij gericht....
Ik vind hoofdlampen behalve de allerzwakste eigenlijk heel aso. Dat geldt voor mij ook op de camping. Daar gebruik ook ik een hoofdlamp, maar een slechts een Petzl Tikkina op de laagste stand. Feller en je bent je nachtzicht langere tijd kwijt, en bovendien verblind je als je met zijn tweeën bent je partner. Ik ben het ook met Ivo eens dat je lamp bij het fietsen beter wat lager kan zitten als je de kuilen en gaten in de weg wilt zien.
quote=Wim
+1, zij het dat mijn hoofdlamp volgens mij tikka heet en geen tikkina. Rest psies zo.