Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff met twaalf versnellingen ? - Forum Wereldfietser

Rohloff met twaalf versnellingen ?

Ik rij al enige tijd tot mijn grote tevredenheid met een 28" Santos Travelmaster met Rohloff. Hij schakelt uitstekend, maar ik zit toch met een paar probleempjes:

*De trappers blijven meedraaien als je naast de fiets loopt. Na schoonmaak en afstelbeurten is dit weer even (100 km) over, maar daarna komt het probleem weer terug.

*De gripshift draait door tot de twaalfde versnelling, maar de laatste twee versnellingen zijn niet te bereiken.

Ik heb soms het gevoel dat ik lichter zou kunnen trappen, maar of dat dit werkelijk zo is, of dat het inbeelding is door de bovenstaande ergernisjes; daar ben ik nog niet achter.

Hebben van jullie ideeen waar het aan zou kunnen liggen? Vanmiddag ga ik er mee naar mijn dealer; ook bij hem zijn tips welkom!

Hoi Envege,

Op de website van Rohloff kun je een handboek downloaden waarin het antwoord staat op je problemen.

*De trappers blijven meedraaien als je naast de fiets loopt. Na schoonmaak en afstelbeurten is dit weer even (100 km) over, maar daarna komt het probleem weer terug.
Dat heeft te maken met de smering van de buitenste ring aan de buitenzijde van de Rohloff naaf. Druppeltje olie en het is opgelost.

*De gripshift draait door tot de twaalfde versnelling, maar de laatste twee versnellingen zijn niet te bereiken
Als je fiesenmaker dit niet kan oplossen moet je gelijk een andere fietsenmaker zoeken. De afstelling van de twee kabeltjes naar de Rohloff naaf klopt niet. Maak de kabels maar eens los en probeer handmatig te schkelen. Als dat wel kan is je Rohloff naaf in orde en moeten de kabels opnieuw worden afgesteld. Dat kost je hooghuid 5 minuten als je weet wat je moet doen. Kijk hiervoor ook even in het handboek van je Rohloff naaf of laat het de fietsenmaker doen

Succes,
Marco

Marco bedankt ,dit zijn tips waar ik wat mee kan.
Het handboek had ik nog niet. Ik heb weer wat om te studeren. Top !

Groet,

Nico