Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flink omrijden per trein - Forum Wereldfietser

Flink omrijden per trein

Van station naar station: Baflo – Barneveld Centrum
Wanneer: heen 31 aug. en terug 2 sept. 2018
Prijs: enkele reis € 12,– (e-ticket van www.actievandedag.nl). De check-in palen werken niet op zo’n e-ticket met QR-code, maar palen met een rond venstertje juist wel.
Fiets mee? Ja, voor € 6,20
Vervoerbedrijven: Arriva, NS en Valleilijn

Juist in die tijd was de spoorlijn tussen Groningen en Assen opgebroken. Fietsen langs dit stuk (ruim 28 km) was geen optie, ik had een grote tent mee en daardoor was mijn gele Giant nogal zwaar beladen. Om risico van een eventuele breuk in de bagagedrager te voorkomen, deed ik zuinig met de afstanden. 7 kilometer van mijn huis naar station Baflo en 13 kilometer van station Barneveld naar camping Harskamperdennen.
Daarom besloot ik per trein via Leeuwarden te gaan. Nogal tijdrovend, maar ik had geen haast. M’n vrouw heeft met de NS in Utrecht gebeld of het wel mogelijk was om met dit e-ticket een omweg te maken. Geen probleem was het antwoord, gewoon overmacht.
De conducteurs waren ook nog coulant. Op de heenweg stonden er maar weinig fietsen in de treinen. Van Leeuwarden naar Amersfoort zat ik in een Koploper. Van Amersfoort nam ik de Valleilijn, ofwel het „Kippenlijntje”. Op deze treinen kon ik geen fietslogo aantreffen, maar wel veel ruimte voor rolstoelgebruikers. Ik heb nog nooit eerder op deze spoorlijn gereden. Het ging heel uitstekend.
Op de dag van de terugweg waren er wel problemen. Op station Amersfoort stond op de gele dienstregelingsborden spoor 2 aangegeven, tijd 13.35 naar Leeuwarden. Ik wachtte, wachtte maar. Kwam er een Duitse IC-trein naar Berlin Ostbahnhof, getrokken door de „Franse” locomotief van de 1700-serie. Keek ik nou naar de blauw-witte schermen aan de overkant op spoor 4, daar kwam de trein naar Leeuwarden! Met veel haast de lift genomen en de trein gelukkig gehaald. Dit was een DDM-dubbeldekker. Wel een beetje boos om „valsheid in geschrifte” in de treineninformatie. En die trein was nagenoeg leeg!
Van Leeuwarden naar Groningen had de „Spurt” van Arriva een korte ruimte voor fietsen (er bestaan andere „Spurts” met een langere ruimte voor fietsen), maar er stonden wel acht fietsen, een bob yak en zelfs een IKEA-tafel op de vloer. Kennelijk waren meer mensen op hetzelfde idee als ik gekomen om via Leeuwarden te reizen. Het was een gedrang van jewelste om bij de banken te komen. Of het nog niet genoeg was, kwamen er in Buitenpost en Zuidhorn nog eens vier fietsen bij, helemaal tussen de banken! Maar de machinist deed er niet moeilijk over. Van Groningen naar Baflo verliep de treinreis heel normaal.
Al met al ben ik wat moe maar goed thuis gekomen.

Afbeelding
De moderne trein van het „Kippenlijntje” in Amersfoort

Afbeelding
Mijn fiets in de trein van het „Kippenlijntje”

Afbeelding
De trein naar Leeuwarden op het gele dienstregelingsbord in Amersfoort (zie pijltjes)

Afbeelding
Oppassen: de trein naar Leeuwarden vertrekt niet van spoor 2 maar van spoor 4 in Amersfoort

Afbeelding
De overvolle trein Leeuwarden-Groningen, met mijn fiets op de achtergrond
Ha Martin,

Ik heb zo'n vermoeden dat jij niet de NS-app op je telefoon hebt? Die werkt heel goed, als het gaat om informatie over perronswijzigingen of storingen of wat dan ook. Is ook vaak sneller dan de informatie die wordt omgeroepen en/of op de borden verschijnt.
Travelmaster schreef:
do 06 sep, 2018 15:02
Ha Martin,

Ik heb zo'n vermoeden dat jij niet de NS-app op je telefoon hebt? Die werkt heel goed, als het gaat om informatie over perronswijzigingen of storingen of wat dan ook. Is ook vaak sneller dan de informatie die wordt omgeroepen en/of op de borden verschijnt.
Geen tijd voor en ook niet aan gedacht, ik kocht in de kiosk op spoor 2 een broodje en koffie. Ik moest tijdens het consumeren mijn fiets steeds in de gaten houden, niet aan mijn smartphone gedacht. Met de fiets aan de hand op het station rondlopen had ik geen handen vrij voor de telefoon. Ik gebruik bijna nooit apps, wel eentje van de fietsknooppunten of Google maps. Ik gebruik hem vaak voor sms-berichten, omdat ik niet kan telefoneren. Soms foto's maken. Patience spelen. Verder geen gedoe.
Fiets aan de linkerhand, telefoon in de rechter? :wink:
Een trein missen door geen app te gebruiken, dat vind ik gedoe :wink:
Shrek schreef:
do 06 sep, 2018 15:42
Fiets aan de linkerhand, telefoon in de rechter? :wink:
Bij een zwaar beladen fiets (bagage 27,05 kg incl. stuurtas en gevulde bidons) houd je het stuur met twee handen vast, anders valt-ie zo om. Ik ben niet zo iemand die met een smartphone in de hand fiets of loop op straat. Voor websites heb ik thuis mijn grote vaste computer voor.
Pssst martin, een app is geen website ;)
Travelmaster schreef:
do 06 sep, 2018 17:02
Pssst martin, een app is geen website ;)
Dat weet ik, maar thuis op mijn PC gebruik ik http://www.-zoveel (zo ook deze Wereldfietser.nl) en geen apps. Op de telefoon staan apps die ik amper gebruik. Zand erover.
Ik ken je digitaal een klein beetje nu Martin, en ik zit je maar wat te pesten. Maar als alle communicatie plots zou uitvallen, en er geen internet is, weet jij je tenminste nog te redden. Daar twijfel ik bij mezelf nog wel eens aan :wink:
Travelmaster schreef:
do 06 sep, 2018 19:23
Ik ken je digitaal een klein beetje nu Martin, en ik zit je maar wat te pesten. Maar als alle communicatie plots zou uitvallen, en er geen internet is, weet jij je tenminste nog te redden. Daar twijfel ik bij mezelf nog wel eens aan :wink:
Mwah, vroeger hebben wij ook zonder internet gelééfd, hoor! Nog in 2006 hield ik tijdens mijn fietstocht in Italië contact met m'n vrouw door een telefooncel te gebruiken. Met een Italiaanse telefoonkaart.
Kijk maar eens naar de onderstaande foto: dit is mijn vader Johan op 16 juni 1951, op zijn fiets door de Belgische Ardennen. Hij reisde per trein van Hilversum naar Luik, fiets mee. Gewoon de dienstregelingen op borden gevolgd. En hij fietste vrolijk verder....
Ik heb echter de locatie van deze foto niet kunnen bepalen: volgens Belgen is dit Château Rennes in de buurt van Hamoir op de achtergrond. Maar na veel googlen bleef het kasteel onvindbaar.

Afbeelding
Gooi de foto eens in raadplaatje, wie weet.
_Peter_ schreef:
do 06 sep, 2018 23:46
Gooi de foto eens in raadplaatje, wie weet.
Maar dan moet ik de voorgaande raadselfoto wel eerst opgelost hebben!
Travelmaster schreef:
do 06 sep, 2018 15:02
Ha Martin,

Ik heb zo'n vermoeden dat jij niet de NS-app op je telefoon hebt? Die werkt heel goed, als het gaat om informatie over perronswijzigingen of storingen of wat dan ook. Is ook vaak sneller dan de informatie die wordt omgeroepen en/of op de borden verschijnt.
Als je het zo stelt betekent het dat om het even welke informatievoorziening op stations inclusief de mensen die daar voor zijn aangesteld weggegooid geld zijn, als je dus op eigen kosten moet terugvallen op een landelijk aangestuurde voorziening. Een aanfluiting.
Idee voor google: een treinvertragingsindicatie à la Google Maps Verkeer.

Volgens mij is het kasteel op de foto geen kasteel maar een kerk.
Ik denk daarbij erder aan een dorp in duitstalig Belgiė zoals Büllingen, maar die is het niet, of het moet herbouwd zijn of zo.
...
Bij nader inzien lijken de kenners gelijk te hebben, maar waar precies?
Afbeelding

...
Hier is dan deze wikipagina bij: https://fr.wikipedia.org/wiki/Ouffet
Martin E. van Doornik schreef:
vr 07 sep, 2018 08:55
_Peter_ schreef:
do 06 sep, 2018 23:46
Gooi de foto eens in raadplaatje, wie weet.
Maar dan moet ik de voorgaande raadselfoto wel eerst opgelost hebben!
Zou het deze kunnen zijn? http://www.eglise-romane-tohogne.be/index.htm
Beste Martin,
De trein naar Berlijn hoort normaal gesproken in Amserdoort van spoor 1 te vertrekken en de trein naar Leeuwarden van spoor2 aan de overzijde van het perron, zodat reizigers hier gemakkelijk kunnen overstappen tussen deze treinen. Een cross platform, noemt men dat. Het kan zijn dat spoor 1 niet vrij was en dat men de treinen heeft moeten opschuiven. Helaas kan NS de gele borden niet aanpassen.
Spoorwijzigingen worden omgeroepen, maar dat kun jij niet horen. Helaas houdt NS hier geen rekening mee. Wel hangen er in de stationshal en in de traverse over de sporen schermen met overzichten van treinen. De vertreksporen op deze schermen worden wél aangepast. Tip voor de volgende keer: kijk voordat je in de lift naar beneden gaat eerst even op een van deze schermen.
Leon trekt mijn opmerking over de snelheid van de app wel meteen in het extreme. Zoals hij het stelt lijkt het me wat overdreven. Wat nuance van mijn kant dan maar? Vooruit. Ik heb op het traject dat ik dagelijks gebruik, vaak genoeg meegemaakt dat een vertraging of verstoring in de app al zichtbaar was, terwijl de borden en omroepberichten er nog niet over uit waren. Het betreft geen actief bemand station, die borden zullen dus ook ergens centraal worden aangestuurd. Vanuit Utrecht? Who knows. Maar die app is dan gewoon erg handig omdat je meteen kunt zien wat je beste alternatief is. Zou zonder internet lastiger zijn, maar zeker niet onmogelijk.

Ook fijn om ‘s ochtends al even te kunnen kijken of er vertragingen zijn voor je naar het station fietst.

Hamoir... ben er drie weken terug nog geweest, geen kasteel gezien...
Na wat zoeken vindt ik dit: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 15938).jpg

Met deze ietwat teleurstellende streetview (strakls meer?): https://goo.gl/maps/Q2B1AVqVM7q
Leon schreef:
vr 07 sep, 2018 10:08
Na wat zoeken vindt ik dit: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 15938).jpg

Met deze ietwat teleurstellende streetview (strakls meer?): https://goo.gl/maps/Q2B1AVqVM7q
Leon, zie mijn opmerking hierboven. Ik denk dat het deze kerk is: http://www.eglise-romane-tohogne.be/index.htm
nicolevelo schreef:
vr 07 sep, 2018 10:13
Leon schreef:
vr 07 sep, 2018 10:08
Na wat zoeken vindt ik dit: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 15938).jpg

Met deze ietwat teleurstellende streetview (strakls meer?): https://goo.gl/maps/Q2B1AVqVM7q
Leon, zie mijn opmerking hierboven. Ik denk dat het deze kerk is: http://www.eglise-romane-tohogne.be/index.htm
Maar die is het niet. Miischien is deze streetview overtuigender:
Afbeelding

Op een andere streetview zie je ook het kleine torentje: https://goo.gl/maps/5z7qvrkcKd82. De karakteristieke grote torenspits is kennelijk verloren gegaan, maar dat komt vaker voor.

Maar daar is het dus.
Ik denk dat Leon gelijk heeft.
De torenspits is dus vervangen. De vormen van de overige gebouwen komen wel overeen.
De vader van Martin fietste dan op de N66 van Hamoir naar Ouffet.

-Jan