Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoogteprofiel Toscane, Umbrie en Lazio - Forum Wereldfietser

Hoogteprofiel Toscane, Umbrie en Lazio

Dag beste mensen,

Ik ben nieuw op het forum en heb al het één en ander gelezen over Toscane, echter zit ik nog met een vraag.

Ik ga in oktober fietsen in Toscane, Umbrië en Lazio, echter hoe zijn de ervaringen van mensen met fietsen in deze regio mbt. het hoogteprofiel?

Hoeveel kilometer leg je bijvoorbeeld af op een dag als je rijdt met bepakking voor en achter? (er van uitgaande dat je 6-8 uur fietst)
Ik ben een 'ervaren'/ goed getrainde fietser.

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes Martijn
Fietsen in deze gebieden kan veel hoogtemeters opleveren. Zeker omdat veel interessante steden boven op heuvels liggen. Heuvel op, heuvel af dus 8)

Wat je zelf makkelijk kunt doen om een inschatting te maken is op pc/laptop in Google in de 'fietsstand' een route maken van een bepaalde fietsdag. Je krijgt vervolgens een hoogteprofiel te zien. (Je kunt dit natuurlijk ook in andere programma's en apps doen.)

Het is slim om vooraf een limiet van het aantal hoogtemeters op een dag (met bepakking) te bedenken. (Mijn eigen vuistregel daarbij: onverharde hoogtemeters tellen voor twee.) Dat levert realistische verwachtingen op t.a.v. het aantal kilometers per dag binnen de 6-8 uur die je wilt gaan fietsen. Voor iedereen is deze limiet anders.
Denk aan 60 tot 70 procent van wat je in een vlak gebied zonder bagage voor je lol fietst.
Wel moet je voldoende lichte verzetten hebben om zonder kapot te gaan tegen 15 a 20 procent op te kunnen.
Ik haal in die streken maximaal 5 uur fietstijd. De rest van de tijd moet ik ijsjes eten,espresso drinken, kerkjes kijken eten eten nog nog eens eten mmmmmm etc. 1 dag maar 20 km gefietst (plan was 90 km): kwam onweerstaanbaar lekkere ijszaak tegen moest daar blijven:3 maal daags ijs tot ik alle smaken gehad had.
Twee maal gedeeltes van beoogd fietsgebied volgepakt doorkruist:
- op weg naar Rome (Reitsma gedeeltelijk volgend)
- ooit tijdens een rondje Toscane-Umbrië (routes van Cycletours 'geleend')

als gevolg van hitte en het constante stijgen en dalen vond ik dit de pittigste routes die ik ooit gefietst heb, Toscane en Umbrië.
Nu je in oktober gaan zal de hitte geen issue zijn. Maar het vele stijgen en dalen, inderdaad liggen vele picturesque dorpjes op een heuvel/berg of kam, kan nog steeds slopend zijn.
Meestal houd ik op weg naar naar een 'doel' een ondergrens van 100 km per dag aan. Herinner me nog steeds de dag dat ik bij kilometer 100,5 volledig kapotgefietst mijn tentje ergens in een Toscaans dorpje heb gezet.

Dus routes van te voren goed bekijken en uitkiezen is aan te raden. En rekening houden met veel minder kilometers per dag dan dat je gewoon bent.
Overigens een schitterend fietsgebied.

ps zoekend naar de stad Lazio kom ik er zojuist achter dat de streek rond Rome zo heet :oops:
Volgens mij is het daar vele malen vlakker dan in de andere twee gebieden.
mikefiets schreef:
vr 07 sep, 2018 11:31
ps zoekend naar de stad Lazio kom ik er zojuist achter dat de streek rond Rome zo heet :oops:
Het is inderdaad de regio met de nationale hoofdstad erin (die ook, net als bijvoorbeeld Beieren, zijn naam aan de voetbalclub van de regionale hoofdstad gaf). En er zitten ook heuvelachtige tot flink bergachtige stukken in de regio (zoals eigenlijk in de meeste Italiaanse regio's, in elk geval in Toscane en Umbrië). Het lijkt er niettemin op dat de meeste respondenten ervan uitgingen dat de topicstarter doelde op het meer heuvelachtige deel van de regio's, ten westen van de Apennijnen.
Het lijkt erop dat de TS is afgehaakt...
Hoi allemaal,
Bedankt voor het delen van de ervaringen en de tips, dat is erg bruikbaar! Wellicht dat ik mijn etappes een beetje ga bijstellen ;)

Groetjes Martijn
Het is nu al ruim 12 jaar geleden, maar mijn fietstocht in Toscane in bella Italia in 2006 is mij nog steeds sterk bijgebleven. Mijn fiets heeft 21 versnellingen met 14 kg bagage. Van Pisa naar Lucca reed ik over haarspeldbochten steil omhoog met daarna een tunnel. De omgeving van Pontassieve is ook erg heuvelachtig. De plaats Castellina-in-Chianti, welke regelmatig wordt beschreven in het boek ‘Fietsen in Toscane en Umbrië’ van Luc Otemans, is met 562 meter het hoogste punt van mijn fietstocht. Er komen wel soms hellingen van 15% voor. Van Siena via Monteriggioni (de ‘Carcassonne’ van Italië) naar San Gimignano was wel een pittige klim. Maar vergeleken met de Alpen bijvoorbeeld is Toscane goed en niet zwaar te fietsen. De SR-249 van Castelfiorentino naar Empoli is wel een gevaarlijke smalle provinciale weg, waar het verkeer rakelings langs me zoefde!
Hoi Martijn,

Ik heb afgelopen voorjaar de route van Reitsma vanuit Rome gefietst. Prachtig ik heb veel fietservaring maar het klimmen was toch wel weer nieuw want dat oefen je hier niet in het vlakke land. Toch is de route van Reitsma tot aan Bologna heel goed te doen. Over het algemeen zijn de hellingen niet lang en is het steiging percentage rond max 8%. Rond de Amiate is het buffelen en ook de pas bij Bologna.
Eventueel mag je mijn boekje lenen als je in de buurt woont om een route uit te zetten want Reitsma gebruikt verschillende varianten welke je ook kunt koppelen om een tour te maken.
Maar zelf het wiel uitvinden is natuurlijk ook leuk. Suc6

Grt

Marcel
Martijn&Céline schreef:
do 06 sep, 2018 09:45
Ik ga in oktober fietsen in Toscane, Umbrië en Lazio
Voor adviezen is het waarschijnlijk (voor TS) te laat.
Ik ben wel benieuwd naar zijn ervaringen, dus kom er maar in Martijn! :-)