Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in NL-trein met internationaal ticket - Forum Wereldfietser

Fiets in NL-trein met internationaal ticket

Naar aanleiding van dit draadje en de informatie van Bert hierin, hier nog even wat extra informatie over het meenemen van je fiets in Nederland in de spits, als je in het bezit bent van een internationaal treinticket.
(Waarbij ook dank aan degene van wie ik steeds de naam vergeet en ik afgelopen weekeinde op Harskamperdennen een afschrift van een zeer beknopte mail van NS International Service Center ontving).

Dit is het bericht dat ik naar NS stuurde: "Geachte mevrouw, mijnheer, Zoals u ongetwijfeld weet, mag de reiziger die een internationaal fietsticket heeft, zijn fiets ook IN de spits meenemen in binnenlandse treinen. Aangezien ik regelmatig tegen weigerende conducteurs aanloop, ontvang ik van graag de koppeling naar de (algemene) voorwaarden waar deze regeling is is benoemd. Met groet, (...)".

Op bijgevoegde print kun je lezen wat het antwoord is. Helaas dus nog steeds geen verwijzing naar 'officiële' regels zoals vervoersvoorwaarden of een reglement, maar wel een iets officiëlere mail dit keer. Iedereen die een afschrift van het originele bericht wil hebben kan een PB sturen met daarin haar of zijn e-mailadres, dan stuur ik 'm graag toe.

Bijlagen

Dank voor dit bericht.
Het personeel is echter nog niet geïnformeerd door dit meelevende Hoofd Klantenservice. Ik had jl donderdag 6/9 , na een voortreffelijke daglange regionale treinreis vanaf Sleeswijk Holstein met 4 gelijkvloerse overstappen, in de boemel van Hengelo naar Lochem onenigheid met de conducteur die twee beveiligers op me afstuurde. Deze waren zo goed me slechts ernstig te waarschuwen voor het meerijden in de spitstrein om 6 uur waar ik ook nog de enige fiets was en waar zitplaatsen over waren. Men zei: regel is regel, geen fietsen in de spits. Vind dat zelf normaal ook een zinvolle regel, maar het was me nu ontgaan en ik wilde naar huis. En ben blij de internationale spitsregel voor de fiets nu te kennen!
Mij is zoiets ook overkomen. Ik was op 24 juni 2016 weg naar Utrecht CS, waar ik op de City Night Line naar München zou overstappen. Daar zou ik wat rondfietsen en kamp Dachau bezoeken, dan naar Salzburg doorreizen. In Groningen vertrok de DDM-trein (dubbeldekker) om 17.16 uur. Eerder kon niet, want ik kwam rechtstreeks van mijn werk, met mijn vakantiefiets en al. Een NS-er sommeerde de fietsers dat zij hun tweewielers eruit moesten halen, omdat het spitsuur daar niet voor was. Maar ik wapperde met m’n ticket naar Salzburg voor zijn hoofd en toen mocht ik in de trein blijven zitten. Oef! Gelukkig was die meneer wel coulant. Maar enkel andere fietsers met binnenlandse bestemmingen moesten wel uitstappen.