Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met fiets van lokeren (belgië) naar parijs - Forum Wereldfietser

met fiets van lokeren (belgië) naar parijs

ik ben van plan om met een paar vrienden over 2 weken een fietstocht te maken naar parijs. we hebben allevier niks van ervaring hiermee, daarom ben ik op zoek naar goede zielen met informatie hierover. :)

ik heb gelezen dat 'fietsen naar parijs' van Paul Benjaminse een goed boek is, maar de route vertrekt uit leuven en we zouden liever via kortrijk en zo naar lille rijden. kan ik daarover ergens info vinden in boeken, op sites,...?

ook vraag ik mij af op hoeveel dagen dit te doen is.. ruw geschat denk ik dat we zo'n 400km zullen moeten fietsen, te doen op 3,5 dagen? of is dat iets te optimistisch :D
dan nog een laatste vraagje: is het mogelijk om tijdens de toch altijd te overnachten in jeugdherbergen? zijn die talrijk in parijs (en belgië)? en moet er daarvoor gereserveerd worden?

groetjes hanne en alvast bedankt voor de hulp!!
hanne schreef:ook vraag ik mij af op hoeveel dagen dit te doen is.. ruw geschat denk ik dat we zo'n 400km zullen moeten fietsen, te doen op 3,5 dagen? of is dat iets te optimistisch :D
Ligt eraan hoeveel fietservaring je hebt. Conditioneel zal het wel lukken (met een beetje goede conditie althans) maar of je achterwerk het volhoudt is een ander verhaal ;)

Over 2 weken is het vast geen hoogseizoen meer. Zou moeten lukken zonder reserveren (al is dat laatste altijd handig).

k heb gelezen dat 'fietsen naar parijs' van Paul Benjaminse een goed boek is, maar de route vertrekt uit leuven en we zouden liever via kortrijk en zo naar lille rijden. kan ik daarover ergens info vinden in boeken, op sites,...?
Wij hebben de Benjaminse Eindhoven naar Barcelona gefietst, en de boekjes waren goed geschreven, goede kaartjes en de route was inderdaad goed gekozen (autoluw). Petje af voor de routebeschrijvers om die wegen en paden te vinden.
Ik heb even naar de route van Leuven naar Parijs gekeken. Je kunt natuurlijk eerst naar Leuven rijden maar dan ga je wel eerst een stuk naar het oosten om vervolgens naar het westen af te zakken richting Parijs.

Misschien is het zelf puzzelen via bestaande fietsroutenetwerk van België ook een optie om vanuit Lokeren direkt naar beneden af te zakken en de route van Benjaminse ergens anders op te pakken.
http://www.vakantiegenoegens.be = ook een leuke site met fietsroutes in West-Vlaanderen.

Suc6 Bob

Hanne,

ikzelf woon in Lokeren en heb deze vakantie lang zitten denken om naar Parijs te fietsen, uiteindelijk is het iets anders geworden.
Een route had ik al voor mezelf op kaart gezet, ik volgde geen boekje of zo. Ikzelf trek alleen, met tent, dus laat me leiden door de aanwezigheid van campings, niet van jeugdherbergen.

Fiets vanuit Lokeren naar Gent via Heiende, Beervelde (Heistraat, Brandstraat, ... Kouterstraat in Destelbergen ...). In Gent kan je langs een jaagpad langs de Schelde (begint op een metalen brug die hangt boven het water en onder Dierentuinlaan vlakbij Sint-Lievenspoort), de Ringvaart bereiken, volg verder van daar de Schelde, vlot voorbij Oudenaarde enz.


Vier tot vijf dagen tot in Parijs is haalbaar.

Groeten

Hallo Hanne,

Jouw vraag is al vaker op het forum gesteld; met behulp van de zoekfunctie zul je heel wat tips en nuttige informatie vinden.

Zoek simpelweg op "fietsen AND parijs" en je vindt een schat aan informatie :D

Zelf fietste ik eens zonder route vanuit Nederland naar Parijs. Globale route: Lille, Arras, Amiens, Beauvais, Parijs.

Hou er wel rekening mee dat het niet bijzonder leuk is om van de noordkant Parijs binnen te fietsen. Benjaminse gaat via het Canal de l'Ourcq en daarna langs het Canal St. Martin tot bij de Bastille. Zo fiets je heerlijk rustig de stad binnen! Misschien iets om toch te overwegen?

Succes en veel plezier,
Gudrun
Waar kampeer je in Parijs?
Bois de Boulogne als enige plek?
Twee jaar geleden vanuit Antwerpen vertrokken richting Parijs. Eerst naar leuven en daarna route van benjaminse ingepikt. Heel leuke route! We waren met vijf en hadden ook zo goed als geen ervaring. Zo goed dat ik nu een 14 maandenlangefietstocht aan het maken ben :-) gewoon doen dus.

Wij hebben onderweg vooral bij mensen thuis geslapen. Gewoon aankloppen en je charmes gebruiken :-) voor te kamperen zal het misschien nu te koud zijn in belgie?

Op drie dagen is wel serieus doorfietsen. Zitten wel stevige kleppers tussen vond ik.. Als ik jou was zou ik toch een kleine omweg maken zodat je met het boekje van benjaminse kan fietsen. Je fietst dan heel de tijd langs het platteland en kleine wegen en geen gedoe met de weg te zoeken. Is heel goed beschreven. Mooie stukken langs de Maas enzo!

Go for it!
Het nadeel van Rijsel is dat deze streek zo dichtbevolkt is
Ik zou via de knooppunten in Vlaanderen en de RAVeL's in Wallonie koers zetten naar het westen van Chaleroi. Daar de RAVeL op het jaagpad langs de Samber volgen naar de Franse grens bij Jeumont. Daar staat net over de grens aan de Samber een fietswegwijzer: Paris 250 Km!
He Hanne,

Ik ben al enkele keren naar Parijs gefietst vanuit Leuven
onder meer langs de Benjamins route

maar ook al via de Van Gogh route, hier bestaat ook een routeboekje van, ik denk dat het makkelijker is voor jullie om vanuit 'de vlaanders' op deze route in te pikken
http://www.groteroutepaden.be/nl/route/ ... tsers.html

nog een handige tip : indien je met de trein terug komt is het meestal stukken goedkoper om een trein tot in het laatste station van Frankrijk te nemen dan een stukje fietsen de grens over en in het eerste station in België terug de trein op te gaan.

veel succes ! :D
oei topic is al enkele jaren oud zie ik nu,
kan maar handig zijn voor wie nog naar Parijs wil :wink: