Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met naafversnelling - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Racefiets met naafversnelling

140 berichten
@Groverr - Je schreef "Ik vind het altijd weer genieten dat je maar 3 dingen met je fiets hoeft te doen: pakken, fietsen en weer wegzetten. "". Ik heb nu sinds een jaar of 2 een bulls urban belt drive en daar heb ik dezelfde ervaring mee. Voor die tijd deed ik mijn woon-werk ritjes altijd op een racefiets met derailleur. Toen had ik alleen tijd te over voor onderhoud, schoonmaken, etc.. Nu wil ik gewoon een fiets waar ik zo goed als niks aan hoef te doen. De bulls vind ik alleen wat te zwaar en langzaam. Ik hoop dit dus op te lossen door zelf een racefiets op te bouwen met een naafversnelling. Misschien blijkt achteraf dat dit ook niet de juiste oplossing is maar dat zien we dan wel weer. Dan is het hopelijk een leuk een leerzaam projectje geweest.

Wat ik me af vroeg... kan ik ook een alfine naaf/wiel gebruiken die eigenlijk voor schijfremmen bedoeld is?
Dus het centerlock verwijderen of gewoon laten zitten en niet gebruiken? Ik ga sowieso kiezen voor velgremmen.
Ik kom dit soort wielen nml veel vaker tegen op marktplaats e.d
hoogframe schreef:
vr 21 sep, 2018 12:33
d'r kan gelukkig een heleboel en het levert leuke fietsen op: zo heb ik laatst een Giant Nexus3 achterwiel (remnaaf) in een mtb-frame gebouwd. was nieuwsgierig of dat ging en had de onderdelen liggen. het werkt prima en past allemaal goed met enkele vulringen op de achternaaf. en het kwam (mazzel!) qua kettinglengte ook goed uit.
Afbeelding
het geeft een heel basic en solide fiets, ook prima voor af en toe een bospad. familieleden kijken wel raar op: ze zien een mountainbike en moeten schakelen en remmen als op een stadsfiets :D
Afbeelding en sorry, gezien topic-titel: niet echt een racefiets :oops:
Hoogframe, heb je hier ook iets van een kettingspanner op? en zo niet, heb je daar geen problemen mee? Deze vraag aangezien mtb-frames meestal verticale padden hebben en ik ook nog wel eens een keer zoiets wil proberen.
lunitic schreef:
vr 21 sep, 2018 14:58
Wat ik me af vroeg... kan ik ook een alfine naaf/wiel gebruiken die eigenlijk voor schijfremmen bedoeld is?
Qua naaf kan het sowieso. Enkel opletten dat de velg geschikt is voor velgremmen.
Hoogframe, heb je hier ook iets van een kettingspanner op? en zo niet, heb je daar geen problemen mee? Deze vraag aangezien mtb-frames meestal verticale padden hebben en ik ook nog wel eens een keer zoiets wil proberen.
[/quote]

Je kunt een kettinggeleider monteren zoals deze: https://www.bikester.nl/shimano-alfine- ... 21144431:s
nee, geen spanner nodig. het kwam precies goed uit met voor een standaard-stadsfiets-crankstel (ik denk 38tanden) deze achtervorklengte en het tandwiel op de achternaaf. het is een Giant Boulder 500 of zo (iets te basic mtb, stalen frame). het was dus best mazzel. met gebruik van de fiets en slijten van de ketting zal deze slap komen te hangen en de naaf is amper te verstellen in dit frame.
soms is het een optie om zo'n 'halve' schakel te gebruiken: Afbeelding om qua kettinglengte fijn uit te komen.
en anders zou er een kettingspanner op moeten, bijvoorbeeld die in het antwoord hierboven.
een optie lijkt me ook nog een oude derailleur als kettingspanner te gebruiken. om de deze als spanner recht onder het tandwiel af te stellen moet je misschien de stelschroefjes in de derailleur vervangen door langere schroeven.
groet! hoogframe
hoogframe schreef:
vr 21 sep, 2018 19:48
en anders zou er een kettingspanner op moeten, bijvoorbeeld die in het antwoord hierboven.
een optie lijkt me ook nog een oude derailleur als kettingspanner te gebruiken. om de deze als spanner recht onder het tandwiel af te stellen moet je misschien de stelschroefjes in de derailleur vervangen door langere schroeven.
groet! hoogframe
Zo'n kettingspanner of eentje van een oude derailleur werkt niet met een terugtraprem of fixie (sheldon brown), ik dacht dat je een terugtraprem had omdat je het had over een nexus3 remnaaf.

Maar je zei het al, misschien een beetje off-topic hier. :D
ja, sorry :oops: , spanner werkt inderdaad niet bij terugtraprem. wel bij Nexus8 of andere versnelllingsnaaf zonder terugtraprem. (qua remmen: op dit frame zou achter nog een cantileverrem of v-brake geplaatst kunnen worden met dan een naaf zonder terugtraprem. op de voorvork zit ook nog de originele knijprem.)
bij verslijten van de ketting krijg je iets grotere 'slag' achteruit voordat terugtraprem het doet.
ik bedoel met deze fiets in dit topic eigenlijk te zeggen: behalve in raceframes is er ook in bijvoorbeeld een mountainbkeframe van alles mogelijk met een versnellingsnaaf. met ook een kettingscherm en/of spatborden is er een vrij onderhoudsarme opbouw te maken.
groet! hoogframe
Wat ik me ook nog afvraag bij horizontale padden waarbij het wiel naar voren uitvalt, zoals bij een oude racefiets (en dat is weer on-topic :D): of je daar de as niet naar voren trekt door te trappen? Er zijn tenslotte geen kettingspanners zoals bij een ouderwetse stadsfiets met de opening naar achteren die het zaakje op z'n plaats houden.
Een aantal jaar terug heb ik een oude (begin jaren 80, dacht ik) Koga Miyata Roadrunner semi-racefiets verbouwd tot woonwerkfiets met naafversnelling, een Sachs Pentasport met zowel links als rechts een kettinkje om te schakelen.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Datei:S ... asport.jpg
Met de frictie-buiscommandeurs bediende ik de kettinkjes. De schakelvolgorde weet ik niet precies meer, maar links was of strak of los, rechts was er nog een, niet geïndexeerde, middenpositie. In die middenpositie rechts was het direct-drive, ongeacht links strak of los.
Door omstandigheden de afgelopen jaren niet meer mee gefietst, maar destijds veel plezier van gehad. Wel reed ik het grootste deel van de tijd in direct-drive, zelden een versnelling hoger of lager en de keren dat ik in de hoogste dan wel laagste versnelling reed kan ik me niet heugen.

De inbouwbreedte van de naaf kwam overeen met die van de fiets, zal iets van 126 mm zijn geweest. Sturmey Archer heeft ook een vergelijkbare naaf gehad, de S5 en varianten. Het is allemaal wel oud spul, natuurlijk, dus als je op zoek bent naar iets hedendaags is dit niet echt van toepassing.

Zelf nooit last gehad van scheef trappen van het wiel, maar ben dan ook zeker geen sprinterstype.
ik heb ook nog niks gemerkt van wiel naar voren trappen of verschuiven. als je de naaf goed inklemt, gebeurt dat niet zo snel. op diverse eerdere stadsfietsen heb ik altijd de kettingspanners verwijderd want ik vond ze vooral hinderlijk bij het uit- en inzetten van het wiel. (ook niet met m'n 100kg en 180mm cranks en soms staand op de pedalen :roll: )
op de Gazelle Sprinter Race van IJsbrand op de vorige pagina zie je (inzoomend) hoe hij snelspanners van een stadsfiets gebruikt heeft. die 'zetten zich af' tegen de achterkant van de pad. mooie oplossing.
groet! hoogframe
Shrek schreef:
vr 21 sep, 2018 09:18
Welnee. Van traplopen of schaatsen krijg je ook niks. ;)
Ik ben helaas al ervaring gehad met problemen met pezen. Schaatsen is voor mij om die reden ook een no-go.
Voor mij persoonlijk is moeten stampen om op gang te komen echt beter te vermijden. Ik vind bovendien kracht training persoonlijk voor mijn beenspieren vrij nutteloos, duurtraining is een stuk nuttiger, dat train je beter met soeplesse dan met kracht. Overigens vinden mensen waar ik fietstochten mee maak dat ik behoorlijk hard kan sprinten, ook nog na 200km fietsen, meestal doe ik dat wel met > 100rpm

[edit] nu verschilt het wel natuurlijk of je enkel een licht racefietsje op gang moet helpen en of je alleen forenst of ook hele dagen fietst, mijn gazelle weegt 21kg en regelmatig gaat er ook nog flink wat bagage mee.[/edit]
Shrek schreef: Voor een singlespeedforensracefiets zou ik ook niet zwaarder gaan qua verzet dan 52/19, hooguit 52/18, dat is echt geen monsterverzet.
Ik rijd zelf met 52/20 in de stad.
Mijn gazelle heeft geloof ik 48/18 ofzo en dat is voor de direct drive prima tot zo'n 30km/h als je vermogen moet leveren. Ga je bergaf of windmee dan voelt dit op 30km/h als loze trapbewegingen en is in relaxed langzaam traptempo in z'n 3 rijden (133%) wel een fijne luxe.
rooss schreef:
vr 21 sep, 2018 21:48
Wat ik me ook nog afvraag bij horizontale padden waarbij het wiel naar voren uitvalt, zoals bij een oude racefiets (en dat is weer on-topic :D): of je daar de as niet naar voren trekt door te trappen? Er zijn tenslotte geen kettingspanners zoals bij een ouderwetse stadsfiets met de opening naar achteren die het zaakje op z'n plaats houden.
Toen ik mijn achtervork nog niet naar 134/135 mm breedte had gezet, en de naaf ook al stevig tussen de patten geklemd werd door de te smalle vork, had de as inderdaad een neiging om naar voren te kruipen. Dat ging heel langzaam, en duurde in praktijk maanden, maar kon er wel ineens toe leiden dat de ketting eraf liep bij hobbels in de weg. De ketting stond dan niet strak genoeg meer.

Daarom heb ik indertijd toch een hulpmiddel gekocht om de as extra stevig vast te kunnen zetten: een Surly Hurdy Gurdy. Die hielp ook prettig bij het opspannen van de ketting.

Afbeelding

Nadat ik de achtervork definitief had gespreid, en de patten parallel heb gezet, was er ook geen kruip keer, en werd de Hurdy Gurdy overbodig.
Aha, weer wat geleerd, toch leuk zo'n forum. Toen ik net boodschappen ging doen heb ik eens goed naar diverse geparkeerde fietsen gekeken en het viel me op dat er een hoop batavus stadsfietsen zijn die ook horizontale padden hebben met de opening naar voren en voorzien zijn van kettingspanners.

toch wel grappig dat zo'n detail al tientallen jaren volledig aan me voorbij is gegaan. :D
Ondanks dat het waarschijnlijk wel een projectje gaat worden wat wel even gaat duren, zal ik hier af en toe een update geven van het verloop. Of af en toe een materiaal vraag stellen om weer verder te kunnen :)

Update:

Vandaag een setje wielen op de kop getikt met een nexus naafdynamo en een nexus 8 versnellingsnaaf.
Is in eerste instantie niet wat ik wilde (alfine 11) maar om te kijken of het idee werkt voor mij lijkt me dit een goed begin. Ik kan de wielen later altijd vervangen...
Heb je al een idee hoe je de versnellingsnaaf gaat bedienen? Shimano kent alleen een draaishifter en een triggershifter welke niet op een standaard racebocht passen. Er is wel de mogelijkheid om een STI-shifter van Versa te monteren:
https://www.amazon.com/Versa-VRS-8-Alfi ... op?ie=UTF8
De verkrijgbaarheid hiervan is denk ik wel een serieus issue.
Ik heb me de laatste tijd wat zitten verdiepen in de diverse shifters... en vooralsnog ben ik van plan zo'n duimshifter te gaan gebruiken.

[url] https://www.bike24.com/p296551.html [url]

Als ik de fiets heb gekocht ga ik eens kijken wat voor stuur er precies opzit. Mocht de shifter dan niet passen dan is er nog een mogelijkheid om de shifterklem te vergroten (heb ik al wat over gezien/gelezen). En eventueel kan ik nog een 22.2mm drop bar kopen in china.
Serieuze fietsenbouwers plaatsen zelfs de draaishifter voor een Rohloff-naaf vaak op een parallel gemonteerd stukje stuur.

Ik heb jaren rond gereden als op onderstaande foto. Werkte prima, kostte niets. Hoefde mijn hand er niet voor van het stuur te halen.

Afbeelding
@ Ijsbrand - zo'n soort oplossing heb ik idd ook voorbij zien komen. Is ook altijd nog een optie.
‘Werkte prima, kostte niets. Hoefde mijn hand er niet voor van het stuur te halen.’’

Maar was het mogelijk om vanuit elke handpositie op het stuur te schakelen zonder de hand te verplaatsen? Met de handen op de remgrepen lijkt het me lastig en onder in de beugel schakelen lijkt me ook niet zonder enige acrobatiek mogelijk. Alleen met de handen boven op het stuur cruisend lijkt schakelen “”ergonomisch verantwoord”, maar als ik naar mijn eigen gebruik kijk is dat net de positie waarin ik eigenlijk niet schakel.
Dit geldt evengoed voor de Jtek shifter, alleen moet je volgens mij dan altijd wel je hand verplaatsen. Op zich ook geen probleem, natuurlijk. Generaties fietsers hebben hun handen moeten verplaatsen om te schakelen op de racefiets, pas sinds begin jaren 90 kennen we STI en ergopower.