Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hilleberg, lightwave of toch een ander? - Forum Wereldfietser

hilleberg, lightwave of toch een ander?

Ik ben op zoek naar een nieuwe tent. Wat zijn mijn eisen/wensen: voldoende ruimte in zowel binnen- als buitentent, 3 seizoenen, niet al te zwaar voor een persoon (maar voor wat ruimte mag je best wat toegeven op het gewicht vind ik) maar uiteindelijk toch compact.

Ik heb mij keuze momenteel kunnen beperken tot 2 tenten:
-hilleberg nallo 2gt of
-de lightwave t1 ultra xt

Volgens mij ontlopen beide tenten elkaar niet zo veel. Binnentent is voor een persoon meer dan ruim genoeg en ook de voortent biedt hetzelfde voordeel. Gewicht blijft binnen de perken. Voldoen voor 3 seizoenen. Zelfs in prijs ontlopen ze elkaar nauwelijks.
Het grote verschil zit hem volgens mij in de ingang. De hilleberg heeft maar een toegang terwijl de lightwave toegankelijk is van 2 zijdes.
Hebben jullie ervaring met een van beide tenten of is er misschien toch een derde mogelijkheid (al was het alleen maar om het mij nog iets moeilijker te maken :D )?
Graag jullie mening en/of welgemeend advies.

Robbert

Als eventuele derde: wechsel intrepid

Ik heb met geen van de tenten ervaring.

Wat ik mij wel afvraag is waarom je zo'n grote voortent wil hebben. Ik kan mij voorstellen dat het handig is als je met zijn tweeen bent, zeker in een krappe 2-persoons. Maar volgens mij is ruimte in de buitentent ondergeschikt als je in je eentje gaat, omdat je al je spullen mee de binnentent in kan nemen. Ik vraag me gewoon af waarom je dat toch wilt.
eliart schreef:Het grote verschil zit hem volgens mij in de ingang. De hilleberg heeft maar een toegang terwijl de lightwave toegankelijk is van 2 zijdes.
Sinds afgelopen zomer heb ik de Nallo 2 GT model 2006. Deze heeft echt twee ingangen! Overigens bevalt ie verder prima.

Robbert, volgens mij vergis je je inderdaad. De Hilleberg-site meldt uitdrukkelijk dat de vestibule van de Nallo van 2 kanten toegankelijk is en op de Lightwave-site kan ik niets vinden dat wijst op 2 toegangen. M.i. is overigens het voordeel van twee toegangen tot de voortent betrekkelijk. Het voordeel van twee toegangen speelt met name bij het echte tentgedeelte en dan met name als je er ook met twee personen in slaapt.

Gerd

Die Nallo is wel een heel mooie tent hoor! En heeft volgens mij ook twee ingangen. Ik vind dat best belangrijk. Als je, als zo vaak, een beetje op een helling staat wil je niet met je hoofd naar beneden liggen lijkt me. Met dat in gedachte zet je je tent neer. En het zal je dan maar gebeuren dat er een flinke wind recht op je enige luifelingang staat; is niet fijn!
Overigens vind ik twee ingangen tot de binnentent ook erg fijn, en dat is één van de redenen dat ik geen Nallo heb.
Dat je zo'n forse luifel wil begrijp ik wel, is met minder goed weer erg plezierig. En je kan er dan tenminste normaal in koken (en je bemodderde schoenen in kwijt). Hoeveel meer-gewicht is het nu helemaal? 3 ons! dat weegt een drol! :D
Als je het nu op je rug moest dragen,.... Maar we zitten hier op een fietsers-site...

Oeps jullie hebben gelijk, lezen is soms zo moeilijk :oops:. Heb denk ik 2 tenten door elkaar gehaald. Maakt de verschillen nog kleiner.
Ik blijf toch nog steeds benieuwd naar jullie ervaringen en of andere mogelijkheden.

Robbert
Robbert,

Er zijn veel hilleberg tenten in gebruik en niet zonder reden. De kwaliteit is namelijk fantastisch en de ontwerpen worden zeer gedegen getest. Er wordt door 1 persoon aan een tent gewerkt waardoor hij gewoon precies klopt. Niet dat chinezen geen tent kunnen maken, maar de filosofie achter de hilleberg is dat ze behoorlijke kwaliteit leveren.
Bij de tent die wij gebruiken kun je ook alleen het binnengedeelte los opzetten, dat hebben we nog nooit gebruikt eigenlijk. Wij gaan dan ook vaak naar landen op vakantie waar het niet heel erg warm is.
Wel erg praktisch is het opzetgemak van een hilleberg en de mogelijkheid heel makkelijk de binnentent weg te klikken. Daarmee heb je een zeer leefbare ruimte zonder dat je op je slaapmatten of slaapzak zit (of die 's morgens meteen hoeft op te ruimen als je nog geen zin hebt), of je vergroot je ruimte om "visite" te ontvangen.
Groeten en succes met je keuze,
Jack

Hoi!

Niet iedereen is even tevreden met Hilleberg:

http://www.rad-forum.de/showflat.php?Ca ... e=7#251090
http://www.rad-forum.de/showflat.php?Ca ... e=1#225055

Fiets de wereld (Met Exped tent),

Whisky

Whisky,

Staat dat al op je paklijst: een reserve-runnertje voor de rits van je tent?

Gerd

Hoi Gerd!

Ja, zit bij mijn reperatiesetje voor de tent :D

Fiets de wereld (met teveel reservespul),
Whisky

Ik heb een Hilleberg Nallo GT2 gehad. En ruime tent, ook voor met z'n tweeen, en een ruime luifelruimte. Dat wel. Maar toen het 's nachts een bleef stortregenen, was uiteindelijk ook de binnentent drijfnat. Ventilatie-regeling is/blijft bij 4-seizoenstenten blijkbaar een moeilijk punt. Maar van dit beroemde merk, had ik me dit toch echt anders voor gesteld. :( :( :cry:
Terug van vakantie vertelde men mij, dat je de te strak moet opspannen. En ik meen dat ik dat toch had gedaan. En ik ken trouwens meer mensen, die de ervaring van een natte binnentent met de Nallo GT2 hebben.

Afbeelding

De Nallo GT2 heeft intussen plaats gemaakt voor de Exped Venus II (zie plaatje hier onder). Een twee-persoonstent, 3-seizoenen, 2 luifeldeuren (luifelruimte is wel aanzienlijk beperkter dan de Nallo GT2), en daarmee optimale ventilatie!!. Wel iets zwaarder als de Hilleberg Nallo GT2: 3,2 kg. Maar ook een stuk vriendelijker voor je portemonnee. :D :wink:

Afbeelding

Ik heb intussen ook een slaapzak, en een luchtbedje (de Downmat 7) van Exped.

Ja, ik ben echt fan van dit merk. Zo doordacht als de details van de Exped-producten zijn. :shock: Heerlijk gewoon!! De slaapzak is bv middels een touwtje onder de downmat door op dat zelfde downmatje vast te fixeren. En dat Exped downmatje dat slaapt toch lekker. Op vorige vakanties werd ik iedere ochtend met rugpijn wakker. Heb ik nooit meer last van.

Noot: Scoort de Hilleberg Nallo GT2 mijn inziens laag qua ventilatie. De Exped Orion (ook 4-seizoenen) heeft ook 2 deuren, en dus ook een optimale ventilatie.

Hoi!
Cycle Maniac schreef:
De Nallo GT2 heeft intussen plaats gemaakt voor de Exped Venus II (zie plaatje hier onder). Een twee-persoonstent, 3-seizoenen, 2 luifeldeuren (luifelruimte is wel aanzienlijk beperkter dan de Nallo GT2), en daarmee optimale ventilatie!!. Wel iets zwaarder als de Hilleberg Nallo GT2: 3,2 kg. Maar ook een stuk vriendelijker voor je portemonnee. :D :wink:

Ik heb intussen ook een slaapzak, en een luchtbedje (de Downmat 7) van Exped.

Ja, ik ben echt fan van dit merk. Zo doordacht als de details van de Exped-producten zijn. :shock: Heerlijk gewoon!! De slaapzak is bv middels een touwtje onder de downmat door op dat zelfde downmatje vast te fixeren. En dat Exped downmatje dat slaapt toch lekker. Op vorige vakanties werd ik iedere ochtend met rugpijn wakker. Heb ik nooit meer last van.
Dus nog een Exped fan hier :D Ik wil ook niet meer zonder mijn Exped downmat 7 en Exped tent op reis, heerlijk gewoon. Goed doordacht en niet duur. Wel ietsje zwaarder dan Hilleberg.

Fiets de wereld (met exped),
Whisky

Dank iedereen voor de reacties zover. Wil graag meer horen met name over de lightwave.

@ Cycle Maniac:
Het probleem van een natte binnentent drijfnat heb ik inderdaad ook gelezen op de hickingsite. Kreeg daarbij de indruk dat het voornamelijk lag aan het niet goed opzetten van de tent.
De exped is inderdaad een mooie tent. Alleen is voor mij de ruimte wel belangrijk. Zoals je zelf al aangeeft lever je dan een hoop ruimte in en valt deze optie dus af.

@ Whisky:
Dat probleem met de rits is inderdaad vervelend en mag m.i. niet voorkomen bij deze tent. Heb nog eens goed gegoogeld maar verder niets gevonden. Vraag me dus af of dit een algemeen probleem is?

Overal krijg ik dus de indruk dat het eerder om persoonlijke pijnpunten gaat (die dus niet minder vervelend zijn) en dat de nallo nog steeds een goede optie is.

Blijft de prijs natuurlijk nog een puntje van aandacht. Die ruim € 600 is toch een behoorlijk bedrag. Op internet worden ze in de vs aangeboden voor USd 530 = € 400. Dat is een aanmerkelijk verschil. Vraag is dan of de tent bij het verzenden zo door de duane komt of dat ik alsnog een behoorlijk bedrag aan belastingen :( moet gaan betalen (ik schat zo'n 25%). Ben ik altijd nog goedkoper uit. Dat is iets van latere zorg.
Eerst maar eens een definitieve keuze maken. Ik ga in ieder geval zaterdag een rondkijken en proefliggen.

Ene, blijf mij het maar moeilijk maken met mijn keuze.

Robbert

Hoi!
eliart schreef: De exped is inderdaad een mooie tent. Alleen is voor mij de ruimte wel belangrijk. Zoals je zelf al aangeeft lever je dan een hoop ruimte in en valt deze optie dus af.
Kijk eens naar de Exped Sirius Extreme, die wordt geprezen voor zijn grote binnenruimte en oppervlakte onder de luifel.
http://www.backpacker.com/article/1,2646,5170,00.html

Afbeelding
Afbeelding
http://www.backcountry-equipment.com/te ... xtreme.php
Ik heb hem zelf en je kan makkelijk onder de luifel koken en je fietstassen, schoenen en andere dingen kwijt. De binnentent is erg ruim en er passen met gemak twee mensen met fietstassen in.

Hij kost 332.90E maar is soms nog goedkoper te vinden.
http://www.rangertravel.de/shop/product ... ts_id=4227

Stukje goedkoper dan Hilleberg...

Hier nog een draadje met oa Exped en Hilleberg (met kapotte tentstokken)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ight=exped

Fiets de wereld (slapen op een Exped in een Exped),
Whisky

Kijk ook eens naar de discussies op de hiking site

o.a.
http://www.hiking-site.nl/prikbord/dcbo ... =show_mesg

Daarnaast ook staan er discussies met mensen met weggewaaide en kapotte tenten.

ik heb zelf wel eens naar lightwave gekeken, maar ik vond de kwaliteit toch niet zo goed. Met name de plastic afhouders doen erg goedkoop aan en de tent die ik had gezien had een naad in het grondzeil. Dit is wel een ander type.

groet

Luddo

whisky schreef:Hoi!
Cycle Maniac schreef:
De Nallo GT2 heeft intussen plaats gemaakt voor de Exped Venus II (zie plaatje hier onder). Een twee-persoonstent, 3-seizoenen, 2 luifeldeuren (luifelruimte is wel aanzienlijk beperkter dan de Nallo GT2), en daarmee optimale ventilatie!!. Wel iets zwaarder als de Hilleberg Nallo GT2: 3,2 kg. Maar ook een stuk vriendelijker voor je portemonnee. :D :wink:

Ik heb intussen ook een slaapzak, en een luchtbedje (de Downmat 7) van Exped.

Ja, ik ben echt fan van dit merk. Zo doordacht als de details van de Exped-producten zijn. :shock: Heerlijk gewoon!! De slaapzak is bv middels een touwtje onder de downmat door op dat zelfde downmatje vast te fixeren. En dat Exped downmatje dat slaapt toch lekker. Op vorige vakanties werd ik iedere ochtend met rugpijn wakker. Heb ik nooit meer last van.
Dus nog een Exped fan hier :D Ik wil ook niet meer zonder mijn Exped downmat 7 en Exped tent op reis, heerlijk gewoon. Goed doordacht en niet duur. Wel ietsje zwaarder dan Hilleberg.

Fiets de wereld (met exped),
Whisky
Oh, sure it is. :D 8)

@eliart,

Maar wat wil je allemaal onder de luifelruimte doen?
-Voor fietstassen is voldoende ruimte onder de beide luifelruimte's van de Exped Venus II.
-Koken, waarbij jezelf in de binnentent zit, zal ook nog gaan. Maar moet dit zelf komende zomer nog wel zelf gaan ervaren. Alhoewel ik moet zeggen, ook met de Nallo GT2 kookte ik liever buiten. Maar dat is meer vanwege eventueel brandgevaar.
-Zitten onder de luifelruimte's wordt inderdaad erg krap.

@ Cycle Maniac:
Wat wil ik doen met zoveel ruimte? Dat is gewoon het gevoel volgen. Ik wil nu eenmaal graag wat ruim zitten. Heeft verder niets met functionaliteit te maken.

@ Luddo
Weggewaaide tenten? Als mij dat overkomt zou ik ook de schuld geven aan het matriaal ipv toe te geven dat ik zelf de tent niet goed heb opgezet. Alhoewel bij windkracht 10.

@ allemaal
Zal zaterdag zeker ook naar de exped gaan kijken. Dat worden er dus 3 om te gaan bekijken.

Bedankt zover voor de reacties en ga vooral zo door (en niet alleen de expedfans :D). Hoe meer ervaringen/info deste beter.

Robbert

Wat ervaringen van de Lightwave

http://www.hiking-site.nl/messages/133/133_4765.php

http://www.hiking-site.be/prikbord/dcbo ... =show_mesg

dus de schade wordt vergoed als hij wegwaait!

:lol:

Btw ik heb zelf geen Lightwave maar een helsport borgfjell tentje (bijna zelfde als de Nallo). Hij is inmiddels alweer meer dan 12 jaar oud dus ik begin weer te kijken naar wat anders.

Ook mooi zijn de tenten van terra nova.
:roll:

Sinds een jaar of zeven heb ik de Hilleberg Nallo 2 (dus zonder die loei van een voortent) en zeer tevreden. Heeft het tot nu toe goed gedaan in flinke storm en hevige regen. Voortent is ruim genoeg, met 2 ritsen kun je uit de wind zitten, koken gaat goed. Superstrak opzetten (eerst 4 haringen dan de tentstokken) met de kont in de wind. Grondzeiltje van bever eronder, ook in de voortent want dat scheelt veel condens. Koken in de tent is nooit echt aan te raden wegens condens. Nallo 2 is een 4 seizoenen, ik vind hem erg comfortabel. Je kunt buiten- en binnentent in een keer opzetten of afbreken, of zoals eerder genoemd de binnentent makkelijk loshaken om ruimte te maken of in de stromende regen apart inpakken (heb je 's avonds weer een droge binnentent). Bij veel condens in de ochtend kun je met een doekje de buitentent drogen.
Veel succes met je keuze!

Wij hebben ook een Hilleberg, een Saivo. In februari 2006 voor 999 euro gekocht bij Bever in Merksem (Antwerpen). (Intussen kost diezelfde tent nog "slechts" 899 euro.) Het leek ons een heel degelijk ontwerp: stevig, handig en snel op te zetten en windvast. Deze zomer tijdens onze fietsvakantie braken één voor één de tentstokken. In totaal zijn er zes stokken gesneuveld op drie maanden tijd. Alle stukken zijn gebroken op dezelfde plaats: het dunnere koppelstukje waarmee twee segmenten op elkaar geschoven worden. Maken ze die dingen niet te licht? Dit gaat ten koste van de stevigheid en de duurzaamheid. Resultaat: return to sender. Voor ons geen Hilleberg meer, tenzij ze het euvel inzien en stevigere tentstokken kunnen leveren.

Geer Dewit