Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke gravelbike? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke gravelbike?

math schreef:
di 02 okt, 2018 02:43
Ik zal, als ik terug ben uit de VS, medio november, die opmerking over ‘verwende senioren’ in een apart topic -niet onder kletspraat- toelichten.
Er is hier heel veel materiaal over te vinden en het is ook heel relevant bij de advisering.
Dan hoop ik dat je daar een positieve insteek aan geeft, in de zin van dat meer comfort tijdens het fietsen en een fietsvakantie een rol kan gaan spelen naarmate je ouder wordt, bijvoorbeeld.

Als je 'verwende senioren' op een andere manier, met wellicht niet zo'n positieve benadering toelicht, dan vraag ik je vriendelijk in overweging te nemen dat bij de meeste senioren bepaalde levensvragen een rol kunnen gaan spelen.
Als je eenmaal een bepaalde leeftijd hebt mogen bereiken ben je in een fase dat je ouders je kunnen ontvallen, maar ook broers of zussen, leeftijdsgenoten, familie, collega's, etc. Of dat er mensen in je omgeving ziek worden.
Een voorbeeld is een recent gestart topic, waarbij stilgestaan werd bij het op veel te jonge leeftijd overlijden van een medelid, ook de 50 gepasseerd en misschien wel door jou als senior gezien.

Dit soort gebeurtenissen doen je beseffen dat genieten van iedere dag, met de spulletjes die je daarvoor graag gebruikt en met mensen die je dierbaar zijn, iets is om te koesteren. En dat zal ongetwijfeld invloed hebben op de keuze bij de aanschaf van de spulletjes. Dit zou dan ook wel eens kunnen overkomen als 'verwend'.

Maar goed, ik ben benieuwd naar je toelichting over 'verwende senioren'.

Weer even on topic: voor ons zoontje van 11 hebben we deze zomer een Kona Dew deluxe gekocht, geïnspireerd geraakt door de Kona Sutra, die ik voor hem toch echt wel een paar stappen te duur vond. Als hij wat ouder is komt zo'n fiets misschien wel weer in beeld, of een gelijksoortige fiets.
Ik kan me de keuze voor een gravelbike in sommige gevallen wel voorstellen.
Edwin* schreef:
di 02 okt, 2018 12:13

Dan hoop ik dat je daar een positieve insteek aan geeft, in de zin van dat meer comfort tijdens het fietsen en een fietsvakantie een rol kan gaan spelen naarmate je ouder wordt, bijvoorbeeld.

Als je 'verwende senioren' op een andere manier, met wellicht niet zo'n positieve benadering toelicht, dan vraag ik je vriendelijk in overweging te nemen dat bij de meeste senioren bepaalde levensvragen een rol kunnen gaan spelen.
Als je eenmaal een bepaalde leeftijd hebt mogen bereiken ben je in een fase dat je ouders je kunnen ontvallen, maar ook broers of zussen, leeftijdsgenoten, familie, collega's, etc. Of dat er mensen in je omgeving ziek worden.
Een voorbeeld is een recent gestart topic, waarbij stilgestaan werd bij het op veel te jonge leeftijd overlijden van een medelid, ook de 50 gepasseerd en misschien wel door jou als senior gezien.

Dit soort gebeurtenissen doen je beseffen dat genieten van iedere dag, met de spulletjes die je daarvoor graag gebruikt en met mensen die je dierbaar zijn, iets is om te koesteren. En dat zal ongetwijfeld invloed hebben op de keuze bij de aanschaf van de spulletjes. Dit zou dan ook wel eens kunnen overkomen als 'verwend'.

Maar goed, ik ben benieuwd naar je toelichting over 'verwende senioren'.
Je maakt het nu wel erg ingewikkeld hoor. Ik lees hierboven argumenten die echt niet alleen van toepassing zijn op senioren. Het leest een beetje alsof dat toekomstige topic positief aangesneden moet worden, anders zou Math geen respect hebben voor...

Iedereen geeft advies gebaseerd op zijn eigen afwegingen, voorkeuren, budget, gedane aankopen etc. Zo geef ik een vriend, waarmee ik vaak op de racefiets zit, tips en advies dat hij volkomen overbodig vindt. Hij rijdt op zijn eerste fiets, ik op nummer n+1.
Dus ongetwijfeld hebben fietsende senioren ook last van een bepaalde 'bias'. Je zou waarschijnlijk nooit op stap gaan op de fiets waar je als jong volwassene op hebt gezeten (Wel? Dan had je een veel te goede fiets en ben je echt een beetje verwend :D ). Ik heb het idee dat Math doelde op deze 'vertekening' van het gegeven advies.

En zijn ongelukkige woordkeuze zou je ook gewoon kunnen negeren en af kunnen doen als jeugdige overmoed? (Ik heb geen idee van zijn of jouw leeftijd overigens...) Er zijn hier al zoveel discussies die stranden op miscommunicatie en/of gevoelige tenen.
Vooral dat laatste zijn ware woorden Sonny.

Ik volg Math zijn tocht op de website CrazyGuyonabike en daarom weet ik dat hij ook in de categorie senioren valt.

Aangezien het oorspronkelijke bericht is aangepast weet ik niet hoe hij het bedoeld heeft. Waarschijnlijk niet negatief.

Graag verder met de discussie over het onderwerp.
Leon schreef:
ma 01 okt, 2018 12:54
Travelmaster schreef:
ma 01 okt, 2018 12:22
Da's inderdaad wel eigenaardig. Als je even googled kom je erbijvoorbeeld ook niet zomaar achter hoe de strava's en garmins van deze wereld de hoogtemeters berekenen. Ja, op basis van een of andere database, maar hoe daar de maateenheid is ingesteld...? Interessant.
Ik vermoed dat een garmin netjes elk meetpunt ten opzichte van het volgende uitrekent. Ik moet er eens een ultravlak stuk langs het kanaal aan besteden om te kijken of zelfs de beklimmingen in de meetruis als hoogtemeters worden geteld. Misschien kan ik het uit mijn tracks halen maar ik zal straks even kijken.
Het heeft even geduurd maar ik heb eens in mijn tracks van stukken fietstocht langs het kanaal bekeken. Misschien op de eerste meter na ziet mijn Etrex 30x wel degelijk elk hoogteverschil dat hij meet als stijging.
Tijdens 5 km langs het kanaal heb ik altijd wel 10 à 20 hoogtemeters te pakken.
Hij registreert de hoogte in stapjes van net iets minder dan een halve meter en rond het dan af op 0,1 m.
Je krijgt bv getallen 45,5 ... 46,0 ... 46,4 etc, maar niet de tussenliggende waarden.
Plaatje:
Afbeelding
(Ik heb de x-as een beetje naar boven gephotoshopped voor de duidelijkheid, maar niet LR-verschoven)

Eerder heb ik op dit forum al laten zien dat de wind direct invloed heeft op de barometrische hoogtemeting: als je even je hand voor de Garmin houdt om de tegenwind tegen te houden heb je al een meter stijging te pakken. Dus als je veel inhaalt, ingehaald wordt, sprintjes trekt, achterlangs dingen fietst die even de wind tegenhouden, in vlagerig weer fietst etc. krijg je daar allemaal hoogtemeters van.

Math: je kunt de samping van de 30x instellen in tijd, met een minimum (dwz snelste) van 1 per seconde (en een max van 1 sample per 24 uur!) en ook per afstand met een snelste van 1 sample per 10 m (en een max van 1 smaple per 9999 km). Met 1 sample per seconde zie je praktisch gezien alles wat hoger is dan een meter, vaak zelfs ook dingen van maar een halve meter hoog. Wat de nauwkeurigheid veel meer beinvloedt zijn luchtdrukveranderingen, dwz weersveranderingen. Dan kom je zomaar 100 meter hoger thuis dan je een paar uur daarvoor vertrok. Ik heb voor het voorbeeld van het plaatje dan ook moeten zoeken naar een rit waar de luchtdruk constant bleef.
Heel interessant Leon, wat ik me nog steeds afvraag is of er ook een standaard is voor die sample- tijd of afstand. Ik denk het eigenlijk niet, anders had ik het al surfende wel gevonden inmiddels.

Ik neem aan dat e.e.a. is ontstaan bij het handmatig interpreteren van topografische kaarten met hoogtelijnen en dan speelt dat probleem minder dan bij de gps.

Op zich is het wel grappig te realiseren dat eenzelfde traject verschillende uitkomsten kan hebben, voor de gemiddelde mier is tenslotte elke kei, waar de mens zo overheen stapt, een behoorlijke beklimming.

Ik kwam hierover ook nog dit artikel tegen:
http://www.gpsvisualizer.com/tutorials/ ... _gain.html
rooss schreef:
do 04 okt, 2018 12:20
Heel interessant Leon, wat ik me nog steeds afvraag is of er ook een standaard is voor die sample- tijd of afstand. Ik denk het eigenlijk niet, anders had ik het al surfende wel gevonden inmiddels.
Ik ben daar ook nog wat mee aan het stoeien.
Alles heeft zijn voor en tegen, maar voor het registreren van een dagfietstocht ben ik zo'n beetje uitgekomen op 3 tot 5 seconden.
Bij een sampletijd van 1 s neemt de ruis in de snelheidsgrafiek fors toe omdat je elke paar meter een meetpunt maakt dat elk weer een gps-onnauwkeurigheid heeft.
Bij een langere sampletijd krijg je geen realistisch snelheidsverloop meer en worden de bochten in de tracks onduidelijk.
Bij samplen op afstand kreeg ik weer andere kritiekpuntjes waaronder de grofheid van de minimale sampleafstand van 10 m. Automatisch heb ik een keer geprobeerd maar beviel niet; ik moet het nog eens proberen waarom dat ook weer was.
Als je de etrex gebruikt voor het in kaart brengen van hellingen middels een grafiek dan is een sampletjid van 1s wel weer ideaal.
Ook heb ik gemerkt dat als je een hoge sampletijd kiest de batterij duidelijk langer meegaat, dus dat is een voordeel op reis.
In het kader van kennis vergaren, zou het ook heel nuttig zijn om hetzefde viaduct een keer of vijftig op en af te rijden. Ik denk dat Rijkswaterstaat de hoogte van elk viaduct en van de weg daarnaar toe op de centimeter nauwkeurig kent. Dan weten we ook de onderschatting van echte hellingen die Garmin betaalt voor het zwaar afvlakken van de GPS meetpunten.
Kan de TS nog 1x terugkomen om de titel aan te passen? Dit topic gaat namelijk niet over gravelbikes, maar over het meten van hoogtemeters.
willem.m schreef: Kan de TS nog 1x terugkomen om de titel aan te passen?
Veel gekker moet het niet worden! :evil:

Beter als de anderen zich eens afvragen hoe netjes het is om een topic te kapen.

Als ik de TS zou zijn kwam ik ook niet meer terug!

Groet,
Tom.
Als de TS nog terug komt na het off-topic geleuter dan zou deze wellicht kunnen denken aan een iets steviger frame waar je met wat lichtere wielen heerlijk kan gravel rijden. Er zijn genoeg voorbeelden van bijvoorbeeld surly karate monkeys, trolls en ogres (en alle varianten van andere merken) die als drop bar MTB (monster crosser) zijn opgebouwd. Met een achterdrager en stevige (MTB) wielen solide en comfortabel genoeg voor 30 kg voor de praktijkritjes. Voor de gravelrace haal je de overbodige spullen eraf, wat lichtere gravel wielen eronder en gaan met de banaan.