Additionally, paste this code immediately after the opening tag: EuroVelo6 - Forum Wereldfietser

EuroVelo6

EuroVelo6: 4000 kilometer op de fiets van Atlantische Oceaan naar Zwarte Zee
Dit pilotproject voor 12 Europese lange afstandsroutes is onlangs in gebruik genomen
Langs de kastelen van de Loire, de watervallen in de Rijn bij Schaffhausen en de historische steden aan de Donau: van Saint-Brevin-Les Pins aan de Atlantische Oceaan naar Constanta aan de Zwarte Zee. De onlangs in gebruik genomen internationale fietsroute EuroVelo6 gaat door maar liefst 10 verschillende landen.
Zie voor meer informatie:
http://www.tourpress.nl/bericht.php?id=8094
Ik weet niet of deze site verband houdt met EuroVelo6, maar zag toevallig dat http://www.donau-info.org veel gedetailleerde informatie bevat over het fietsen langs de Donau in de Oost-Europese Donaulanden Kroatië, Servië, Bulgarije en Roemenië. Vooral de Servische tak wordt uitvoerig besproken met zeer gedetailleerd kaartmateriaal, zie bijv
http://www.donau-info.org/donau.php?pg= ... ija=1&mn=4

Ik fietste samen met Bert en vele anderen de openingsweek van de Euro Velo 6. Sinds vandaag staan er een paar foto's op mijn website www.rutgersreizen.nl

Rutger

Beste Tovenaar,

De site www.donau-info.org is van een Duits project van o.a het Bundesministeriums für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung dat ontwikkeling van het toerisme in de oostelijke Donaulanden ondersteunt. Deze organisatie is inderdaad een van de partners van de EuroVelo6.

Iemand enig idee waar ik deze EuroVelo routes kan bekijken. Ik weet niet hoe en waar ze uitgebracht worden (boek, alleen kaart, met beschrijving of niet?), maar route 4 ligt precies op het traject dat ik volgend jaar van Kiev naar Nederland wil fietsen. Lijkt me dus leuk om wat meer over deze route te lezen. Ik heb al het e.e.a. gegoogled maar zelfs op de eurovelo.org site kom ik er niet uit.

Alvast bedankt.

groet,
Peter.

Beste Peter,

Er is nog geen getailleerde kaart en ook nog geen gids.
De Eurovelo6 is nog geheel nieuw: in feite een koppeling van 19 delen, waar dus de afzondelijke toeristische diensten voor verantwoordelijk zijn.

Over welk deel: van welke plaats naar welke plaats en in welke landen, wil je meer informatie?

Ah, dat werpt licht op de zaak. Zoals gezegd: route 4 van Kiev naar Roscoff ligt tot Nederland praktisch op de route die ik volgend jaar wil fietsen: Kiev - Krakow - Praag - Frankfurt - Nederland.

Weet jij welke aan elkaar gekoppelde routes dit zijn? Zo ja, dan kan ik misschien die achtergrond informatie eens opzoeken.

Oh je bedoelt de EuroVelo4!
Die moet nog helemaal ontwikkeld worden. De EuroVelo2 kun je voor een belangrijk deel volgen. De EuroVelo12, de Noordzeeroute is er. De EuroVelo 6 is er nu ook als Pilot.
Informeer via de European Cyclists' Federation (ECF) over hoe het staat met de de EuroVelo4: www.ecf.com

Hmm, dat is jammer. Bedankt voor de toelichting in ieder geval.
Afgelopen zomer de EuroVelo 6 gereden van Basel naar Tours. We zochten vanwege Myrthe's zwangerschap een tamelijk vlakke route naar midden Frankrijk en zodoende leek deze route een uitkomst.
Uit de bovenstaande berichten zou je kunnen afleiden dat anno 2007 de EuroVelo 6 grotendeels "af" en bewegwijzerd is.
In Frankrijk bleek dit echter zeker niet het geval te zijn. Onze bevindingen:
Basel-Mulhouse-Montbeliard: Route af of bijna klaar, slechte bewegwijzering (in een stad als bv Mulhouse zelfs geheel niet...)
Montbeliard - Besancon: Route deels af/deels in ontwikkeling. Echter de VVV van Montbeliard heeft een prachtig (gratis) routeboekje met dit deel van het traject.
Besancon - Dole: Route klaar, geweldig fietsen over rustige fietspaden, volledig bewegwijzerd. Hulde.
Dole - Chalon sur Saone: Geheel blanco, route bestaat hier nog enkel uit "plannen"...
Chalon-sur-Saone - Digion: Route dan weer wel klaar...
Digion en verder langs de Loire: langs de Loire zijn grote plannen voor een lang fietstraject. Bij de lokale VVV's zijn zeer informatieve fietsroutes (alweer gratis) te verkrijgen met bruikbare kaarten met de routes. Echter... delen van het traject naar Nantes zijn nog in ontwikkeling.
Onze conclusie:
-Ons doel vrij vlak te rijden is geslaagd. De EuroVelo 6 volgt kanalen en rivieren en vergt nergens langdurig klimwerk.
-Op een aantal trajecten liggen geweldige fietspaden, ideaal bv voor een tocht met kinderen (??).
-EuroVelo 6 was alleen bewegwijzerd op de speciaal voor deze route aangelegde of verbeterde fietspaden. Op oudere wegen/fietspaden waren geen EuroVelo 6 wegwijzers te vinden.
-Lokale departementen pakken dit initiatief heel verschillend op. De ene is trots op hun nieuwe fietspaden-stelsel, de volgende heeft plannen maar van uitwerking is het nog altijd niet gekomen....

Ed en Myrthe