Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sonder Camino Al - USB / accu koplamp voor voorvork - Forum Wereldfietser

Sonder Camino Al - USB / accu koplamp voor voorvork

Maandagavond kwam mijn gravelbike binnen...

Afbeelding

En dat werd al gauw dit:

Afbeelding

Wat is het? Een Sonder Camino Al gravelracer van de Britse outdoorketen Alpkit. Zes weken geleden al besteld en nu dus binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik was van plan om gewoon iets van 20km te gaan testrijden en dingetjes af te stellen en daar lekker de tijd voor te nemen, maar het werd dus ietsjes meer. Ik heb onderweg alleen m'n zadel wat hoger gezet, voor de rest voelde ik me er meteen op thuis! De zit is niet te diep, en de 37mm bandjes zijn best comfortabel. Ik heb er zelfs een stukje van de route van Leersum mee gereden, dikke fun, maar het wordt natuurlijk geen MTB. En dat hoeft ook niet, want daarvoor heb ik 'm niet. Maar wat een lol, echt met een grote grijns gereden en alle PR's die ik met de MTB op de gravelpaden had zijn natuurlijk verpulverd.

Specs? Eigenlijk niet heel boeiend maar voor minder dan €900,- kreeg ik dit:

Frame: aluminium, niks bijzonders, maar wel met een heleboel oogjes en mud-clearance. Geen Boost, gewoon QR.
Voorvork: carbon met oogjes en gescikt voor spatborden
Groepset: SRAM Apex 1, mechanisch
Remmen: Avid BB5, na de eerste rit prima ingeremd
Wielen: Love Mud Orbit (eigen merk Alpkit)
Banden: WTB Riddler 28", 37mm (helaas niet de TCS variant)
Zadelpen, zadel, stuur, stuurpen: allemaal Love Mud dittemedat.

Oh, als je 'm nu koopt betaal je al zo'n €200 meer. Dus vond ik het weer minder erg om te wachten :bier:

Ik wil er avondritten mee gaan rijden, in de wintertijd. Ik wil een koplamp met een accu (liefst USB) monteren, en wel op de plek waar normaal de velgremklauw zit. De mijne heeft schijfremmen maar het gat in de voorvork zit er wel (ook voor spatbord en zo). Ik wil 'm niet op het stuur.

Heeft iemand een goede suggestie over welke koplamp hiervoor geschikt zou kennen zijn? Want het zijn toch vooral stuurlampen die je tegenkomt als je googelt. De lamp zelf hoeft niet veel langer dan 4-5 uur te doen met een lading.

Geupdate met wat foto's van de nieuwe bike, maar de vraag mag blijven staan ;).
Deze heb ik voor mijn vader gekocht en voldoet aan je voorwaarden: https://www.bumm.de/de/produkte/akku-sc ... t/163.html?

Het is wel een afgeschermde lamp, ideaal dus voor op de weg en gravel, maar niet om singletracks te gaan rijden. Persoonlijk zou ik wel een naafdynamo overwegen, als je binnenkort wat bikepacking events wil gaan rijden (ik weet niet of dat het plan is ;-)) dan kom je vroeg of laat toch in de problemen met je stroomtoevoer. Als je zelf spaakt, heb je voor 85 al een SP dynamo met schijfrembevestiging.
Ik ben zelf heel tevreden van de Spanninga Axendo reeks, die is hier al een paar keer ter sprake gekomen. Met de Spanninga BR 500 beugel kan je die op de voorvork monteren.
Da's inderdaad een hele aardig! De overweging van wel of geen naafdynamo maakte ik reeds voor aanschaf: dat wordt 'm niet. Deze bike zal niet veel singletrack zien, daar heb ik mijn MTB voor, maar als het er een keer van komt zal het overdag zijn. Dit is vooral een wintertrainingsfiets waarmee ik wat modder en gravel niet hoef te mijden, maar in het donker zal het zich beperken tot ritten van 2-3 uur.

En dan lijkt die lamp die je me laat zien een prima optie. Zit er overigens een bout bij voor de voorvork, weet je dat?

@bdr, die ga ik eens even opzoeken, evenals die beugel!
Travelmaster schreef:
wo 17 okt, 2018 10:59
En dan lijkt die lamp die je me laat zien een prima optie. Zit er overigens een bout bij voor de voorvork, weet je dat?
Neen, er zit geen bout bij. (waarom ze op zoiets besparen is voor mij een raadsel)
EnriceV schreef:
wo 17 okt, 2018 11:16
Travelmaster schreef:
wo 17 okt, 2018 10:59
En dan lijkt die lamp die je me laat zien een prima optie. Zit er overigens een bout bij voor de voorvork, weet je dat?
Neen, er zit geen bout bij. (waarom ze op zoiets besparen is voor mij een raadsel)
Jammer. Misschien omdat ze er vanuit gaan dat deze achter de remhoef wordt gemonteerd. Maar goed, da's met een bezoekje aan de bouwmarkt opgelost.
Travelmaster schreef:
wo 17 okt, 2018 10:59
@bdr, die ga ik eens even opzoeken, evenals die beugel!

Beugel hier: https://www.internet-bikes.com/m/fietsv ... =spanninga
Is het nadeel van bevestiging met zo'n beugel niet dat deze los komt zodra het even iets ruiger dan gravel wordt? Of kun je 'm echt muurvast krijgen?
willem.m schreef:
wo 17 okt, 2018 12:34
Is het nadeel van bevestiging met zo'n beugel niet dat deze los komt zodra het even iets ruiger dan gravel wordt? Of kun je 'm echt muurvast krijgen?
Het kan, maar dat lukt niet zomaar in alle gevallen. Neem een zo dik mogelijke bout, in ieder geval een zelfborgende moer en zorg er met evt ringetjes voor dat alles zo netjes zit dat je de moer stevig kunt aandraaien. Het samen monteren van meerdere dingen op een bout is :twisted: :evil: niet mijn favoriet.
Ik denk dat Willem.m eerder doelt op de klikbevestiging tussen lamp en beugel dan de boutverbinding tussen beugel en vork. Welnu, ik heb zo’n beugel in combinatie met een Axendo 40 USB en dat zit goed vast ook op onverhard. De klikverbinding van Spanninga is veel beter dan bv. die van Sigma. Je moet wel 2 klikjes horen bij montage.
Leon schreef:
wo 17 okt, 2018 13:28
willem.m schreef:
wo 17 okt, 2018 12:34
Is het nadeel van bevestiging met zo'n beugel niet dat deze los komt zodra het even iets ruiger dan gravel wordt? Of kun je 'm echt muurvast krijgen?
Het kan, maar dat lukt niet zomaar in alle gevallen. Neem een zo dik mogelijke bout, in ieder geval een zelfborgende moer en zorg er met evt ringetjes voor dat alles zo netjes zit dat je de moer stevig kunt aandraaien. Het samen monteren van meerdere dingen op een bout is :twisted: :evil: niet mijn favoriet.
Idealiter doe ik er ook nog een kraanleertje ofzo bij, direct tegen de lak van de vork. Maar eens even kijken wat werkt! Ik kom ook niet op meer modellen dan de hier reeds genoemde, dus de spoeling is echt dun te noemen.
Als die Spanninga net zo'n bak licht geeft als de Philips (de mijne heeft ook nog groot licht maar dan is het snel bekeken) :? dan heb je over iets zien en gezien worden geen klagen.
Koplamp met ingebouwde USB lader: AXA Luxx 70 plus / Spanninga Nomad XDAS

Oeps zie nu dat je iets zoekt met een accu ipv een aansluiting op een naafdynamo :?
Ja mn titel is wat verwarrend, excuus. Ik zoek dus inderdaad iets dat per USB is te laden.
Ik had jullie een plaatje toegezegd - zie startpost!
he wat leuk die heb ik ook.

hleaas is voor mij een plaatje hier toveren te meoilijk.

in de winter opgebouwd. meestal woonwerk verkeer. maar ook prima voor verder weg. ik heb er een son ingehangen voor de komende maanden.