Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsbanden die niet lek kunnen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsbanden die niet lek kunnen

Ik lees dit maar moet eerlijk zeggen dat ik het probleem niet zo meer zie.
Vroeger had je om de haverklap lekke banden maar dat komt nu erg weinig voor. Ook onverhard in gebieden met doorns hebben we er weinig last meer van. Hoewel ik de vooruitgang altijd een warm hart toedraag zitten veel banden nu op een niveau dat ik er prima mee kan leven.
Ga dat maar eens uitleggen bij het inchecken van je fiets :D .
Inchecken van mijn fiets? Op vliegvelden? Wat is daar het probleem?
Berger schreef:
ma 22 okt, 2018 15:28
Ga dat maar eens uitleggen bij het inchecken van je fiets :D .
Marco Meijerink schreef:
ma 22 okt, 2018 15:33
Inchecken van mijn fiets? Op vliegvelden? Wat is daar het probleem?
Ik denk dat Berger bedoelt: leg maar eens uit dat je je Airless System niet leeg kunt laten lopen... En vervolgens maar hopen dat er geen beambte met een mes is die zich afvraagt of die banden niet stijf opgevuld zijn met coke. :D

Maar goed, het is toch allemaal niet van belang voor ons want:
Cycling enthusiasts and cyclists who travel longer distances are also well advised to use the classic butyl tube.
( https://www.schwalbe.com/en/pressereade ... ystem.html )

Groetjes,

Carl
Ik gebruik antilek strips. Het bevalt wel, hoe breder de banden hoe dikker de strips. Je legt ze tussen binnen- en buitenband met een 'overlapping'. Bij de dikkere banden, heb ik ze precies passend gemaakt, (eerst binnenband oppompen en dan strak tussen binnen- en buitenbang leggen en dan de strip knippen zodat hij precies past: echter, dan wel altijd dezelfde buitenband gebruiken, anders past de strip wellicht niet meer.)
Ik had de strip nl. eerst gewoon volgens de bedoeling over elkaar lappend tussen buiten- en binnenband gelegd, maar het gaf een dusdanige storende bubbel dat de buitenkant van de buitenband juist op die plek harder ging slijten.

Ik heb ze inmiddels bij diverse verschillende fietsen die ik heb en verschillende bandenmaten gekocht voor ongeveer 10-12 euro per paar bij https://www.internet-bikes.com/zoeken/? ... ilekstrips

en zie nu dat ze behoorlijk duurder ook zijn geworden :|

voor vakantiefiets gebruik ik overigens altijd marathon plus zonder strip, idd. de kwaliteit van banden is tegenwoordig zoveel verbeterd, dat als je goede banden gebruikt ze duizende km mee kunnen zonder lek. Ik zet nieuwe banden erop bij toerfiets, zonder strip en rijdt ze 'af' op gewone stadfiets ed. MET strip.
Antilekstrips, daar had ik nog nooit van gehoord. Zijn deze te hergebruiken als de buitenband versleten is en zo te monteren dat het rijgedrag er niet door wordt beïnvloed? Is het lastiger om een (alsnog) lekke band te plakken?
Ik heb die strips nooit gebruikt want ik heb zelden lekke banden en geen zin in gedoe en stugge banden. Die strips maken je banden onvermijdelijk minder soepel, en verder lees ik wel dat de randen ervan ook weer lekken kunnen opleveren. Zo'n ramp is het toch niet om eens per duizend km een nieuwe binnenband te monteren? Liever dat dan een lompe stugge band die alle plezier uit het fietsen met een mooi soepel frame haalt.
Nog een alternatief: antilek-binnenbanden. Ik haal ze al enkele jaren bij Decathlon. Het principe is gekend: normaal kun je een binnenband met 'melk' vullen. Een heel gedoe. Wel: bij Decathlon zit het spul al in de binnenband die je koopt. Het nadeel: extra gewicht. Het voordeel: met dat systeem geen leeglopende banden meer gehad. Lekken misschien wel, maar de vloeistof dicht ze meteen.

Die schuimbanden zijn pittig geprijsd; zo'n binnenband kost 7 euro... Ik gebruik ze op een trike en een velomobiel, in combinatie met Schwalbe Tryker (40-406) banden. Leuke banden, maar op schelpenpaden en gravel nogal lekgevoelig normaal. Met die binnenbanden heb ik een ideale combinatie.

Nog een voordeel: te combineren met je favoriete buitenband.
Bert van Sprang schreef:
ma 22 okt, 2018 21:19
Antilekstrips, daar had ik nog nooit van gehoord. Zijn deze te hergebruiken als de buitenband versleten is en zo te monteren dat het rijgedrag er niet door wordt beïnvloed? Is het lastiger om een (alsnog) lekke band te plakken?
Ik gebruik ze niet op mijn vakantiefiets, omdat ik eerst nog langer het op 'gewone fietsen' thuis wil proberen. Ik heb ze dus nu 'precies' op lengte gemaakt, zodat de stripeinden op elkaar aansluiten. Dat heb ik gedaan, door de binnenband hard op te pompen in de buitenband, zoals het ongeveer in het echt ook komt te zitten, (band ligt dan van de velg af, of iig met één kant) en toen de strip op lengte geknipt en dan leg je ze zo tussen binnenband en buitenband, het is even een kunstje wellicht, maar je hebt het zo in de vingers, om die strip netjes tussen binnenband en buitenband te krijgen.
Ik moet zeggen, ik kan zo mijn vakantiebuitenbanden helemaal 'oprijden' op mijn gewone stadsfiets en vind het ideaal want heb idd. nog geen lekke band daarmee gehad.

De strips zijn ongeveer zo dik als een binnenband en van een soort soepel plastic :?: materiaal en van goede kwaliteit die jaren meegaan, verwacht ik, hoe breder de band, hoe dikker de strip. Ik heb ze nu ook op mijn atb en racefietsen, maar heb nog niet veel geracefietst :lol: , ik knip ze dus nu wel allemaal precies op de benodigde lengte, maar moet daardoor dan wel steeds dezelfde buitenbandmaten gebruiken, verwacht ik, om beknelling van de binnenband in een evt. open stukje te voorkomen,

toen ik de delen aanvankelijk overlapt had, ontstond er iig bij de dikkere strips,een te grote verdikking wat een dusdanige 'bubbel' gaf, die de buitenkant van de buitenband, juist weer deed slijten,

Ik ervaar geen 'stugheid', maar gebruik ze op vakantiefietsen dus niet, omdat ik met nieuwe banden ook geen lek rijd meestal en niet het risico wil nemen dat ik evt. de strip niet goed ingelegd heb, plus evt. extra gewicht en toch evt. stugheid, maar op mijn stadsfiets.. prima en ideaal en nog geen lek, ik hoop ook zo enthousiast te worden over racefietsstrips, want met racefiets reed ik ook nog wel eens vaak lek en hoop nu minder.
Ik heb in de jaren 80 wel eens antilekstrips gemaakt van oude binnenband. Een drama: gepriegel, bobbels en nog een lekke band ook doordat de echte binnenband ergens klem was gevouwen om de strip.
Vanwege efficient materiaalgebruik zou een losse antilekstrip wellicht wel handig zijn, toch? Nu wordt, als de buitenband versleten is, tevens de in deze band opgenomen antileklaag weggegooid en je kunt ook besparen op extra materiaal om de antileklaag in de buitenband op te nemen.
Wat weegt zo'n ingebouwde strip? Zeker geen 100 gram. Ik denk dat er effciëntere manieren zijn om 100 g materiaal te besparen in het dagelijks leven of zo.
Daarnaast denk ik dat het niet echt zo is dat alle kleine beetjes helpen zolang...:
Afbeelding
Daar verschillen wij dan van mening, ik denk wel dat alle beetjes helpen en ik vind het leuk op onnodig gewicht te besparen.
Bert van Sprang schreef:
wo 24 okt, 2018 09:52
Daar verschillen wij dan van mening, ik denk wel dat alle beetjes helpen
Zolang je met kleine dingetjes bezig bent mis je de grote zaken. Er zijn mensen, bedrijven en organisaties die daar juist op aansturen.
Bert van Sprang schreef:
wo 24 okt, 2018 09:52
...ik vind het leuk op onnodig gewicht te besparen.
Als je weer eens op een beurs bent bekijk dan eens bij de stand van Schwalbe het ding dat ze altjid op de toonbank hebben liggen met de doorgesneden banden. Dan kun je zien hoe dun zo'n moderne antileklaag is (op de plus-versie na, maar die gebruik jij niet, weet ik). Daarop proberen te besparen is echt in de orde van het in zes stukjes snijden van een schuursponsje, al is van dat laatste wél zeker dat het een klein beetje helpt. Die inlegstrip zou ook zomaar twee keer zo zwaar kunnen zijn als de ingebouwde.
Ik rij behalve op mijn stadsfiets tegenwoordig meestal op banden zonder enige antileklaag. Dat is comfortabeler en een beetje sneller. Lek rijden doe ik zelden.
Lekke banden hoort volgens mij bij fietsen en als het je karma is om lek te rijden, gebruik ikzelf die tijd zinvol en nuttig met plakken. Zowel letterlijk en figuurlijk de plek om mij heen heeft meestal wel een bepaalde charme, en anders wel de mensen die je te hulp schieten met vraag of zij kunnen helpen. Kortom een prachtih moment om in contact met plaatselijke bewoners te komen en je hebt gelijk een onderwerp van gesprek.

Fietsbanden die niet lek kunnen.
Het klinkt bijna als een sprookje. Ik gun het de bandenfabrikanten van harte dat ze een graantje meepikken van mijn fietshobby. Laten ze vooral doorgaan met doen waarin ze goed zijn; banden verkopen.
Behoefte aan antilekbanden heb ik vooral in de winter, als ik mijn fiets vnl gebruik om naar mijn werk te komen waar je op tijd wil zijn, en het koud, nat en donker is en je niet zit te wachten op gepruts aan de kant van de weg. Bovendien zorgen winteromstandigheden voor sneller lekke banden: meer troep op straat bv grind uit bermen/plassen dat op de weg spat, in het donker zie je het slecht en rij je er niet meer omheen, en de troep blijft door vocht meer aan je banden plakken en kunnen zich erin werken. Hoeveel troep er ligt verschilt ook nog eens enorm per route.

Tegenwoordig vind ik de Schwalbe Marathon en Marathon Plus prima acceptabele antilekbanden. Ze zijn wel stug en zwaar, maar niet traag meer.

Antiplatt-strips: ook ervaring mee, wisselend succes. Je kan kwetsbare banden in de winter blijven gebruiken, en inderdaad ben ik zo een winter zonder lekken doorgekomen. Het vertraagt wel iets maar niet ontzettend. Wel gedoe om ze goed in je band te leggen. Een jaar later ging het echter bij mij mis met die linten; bleef niet goed zitten en veroorzaakte lekken en scherpe rommel kwam er alsnog langs heen.

Verder ook nog antilekvloeistoffen geprobeerd. Ik vond het geen succes. Bij lage temperaturen lijken ze niet goed te werken, en ook bij hoge drukken niet. Je band loopt dan bv leeg van 6 naar 2 bar, waardoor je mss een thuiskomertje hebt maar alsnog aan de slag moet. En je band zit dan gelijk onder de antilekvloeistof en is niet meer te plakken.