Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinverbinding Triëst-Ljubljana heropend - Forum Wereldfietser

Treinverbinding Triëst-Ljubljana heropend

Het is tien jaar geleden dat de laatste directe treinverbinding tussen het Italiaanse Triëst en Ljubljana in Slovenië werd gesloten.
Sinds 9 september 2018 is deze lijn echter hersteld, en wel met treinstellen van het Spaanse CAF. De Italiaanse regio Friuli-Venezia Giulia heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in nieuwe treinen van het type Civity voor internationale diensten naar Slovenië en Oostenrijk en daar kunnen nu eindelijk de vruchten van geplukt worden. Trenitalia is de verantwoordelijke vervoerder in Italië, de Sloveense spoorwegen (SZ) zijn dat in eigen land.
CAF leverde acht vijfdelige treinstellen van de serie ETR 563 (de ETR staat voor Elettrotreno = elektrische trein), die verwant zijn aan de nieuwe SNG-Sprinters in Nederland. In april 2015 was de toelating rond en nu pas kunnen de stellen internationaal gaan rijden. De maximumsnelheid van de treinen bedraagt 160 km/u; ze bieden aan 297 mensen een zitplaats.

Bron: Rail Magazine, oktober 2018

Afbeelding
Martin, dat is goed nieuws, bij bahn.de weten ze alleen nog van niets, even zoeken (advanced search) op trenitalia.com levert wel een resultaat op https://www.lefrecce.it/B2CWeb/search.d ... tskgwgwoB5 (link doet het bij mij wel, weet niet of die het bij anderen ook doet)

Het goede nieuws, fietsen mogen mee, zij het in beperkte mate (mijn Italiaans is niet meer zo goed). Hoe je in Triëste komt is vraag 2. Het scheelt iig heel wat klimmen.
_Peter_ schreef:
zo 28 okt, 2018 23:22
Martin, dat is goed nieuws, bij bahn.de weten ze alleen nog van niets, even zoeken (advanced search) op trenitalia.com levert wel een resultaat op https://www.lefrecce.it/B2CWeb/search.d ... tskgwgwoB5 (link doet het bij mij wel, weet niet of die het bij anderen ook doet)

Het goede nieuws, fietsen mogen mee, zij het in beperkte mate (mijn Italiaans is niet meer zo goed). Hoe je in Triëste komt is vraag 2. Het scheelt iig heel wat klimmen.
De link werkt wel goed en klik rechtsboven bij het Italiaanse vlaggetje, dan heb je ook Engels, Duits en Frans! Triëst (of Trieste in het Italiaans) maakt deel uit van de bekende Alpe-Adria Radweg vanaf Salzburg, daarom wou ik de bovenstaande mededeling plaatsen. Ik heb in 2016 een deel van deze Alpe-Adria Radweg befietst, maar moest wegens een slijmbeursontsteking in m'n rechter heup afbreken.
Ik lag onlangs in het ziekenhuis voor een operatie en daar kocht ik in een kiosk het blad Rail Magazine, omdat ik treinen leuk vind. Vandaar. :wink:
Voor ons te laat, maar dit lijkt me voor veel mensen goed nieuws. Ik heb het ontbreken van dit soort verbindingen echt ervaren als een missing link.
Je kunt deze verbinding ook vinden via de treinplanner van de Deutsche Bahn: www.db.de
Ik zie twee verbindingen per dag. Reistijd 2:35 uur. Fietsen kunnen inderdaad "beperkt" mee.
Je kunt bij het plannen "met fiets" aanvinken.
De planner van de DB is voor veel landen in Europa handig, maar niet voor Belgie, Frankrijk en Spanje. Voor Belgie en Spanje functieert "met fiets" niet.
In Frankrijk alleen voor treinen waarin de de fiets gratis en zonder reserven mee kan, maar niet voor TGV's waarvoor je een fietskaartje met reservering moet kopen.