Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano naafdynamo - Forum Wereldfietser

Shimano naafdynamo

Ik vroeg mij af: als er speling zit op een shimano naafdynamo, is deze te maken of niet.

Mario
beste supermario,
bij mij eerder op een stadsfiets wel (goedkope naafdynamo van Shimano): fietsmaker verving de conus en het naafje kon weer verder.
ik heb zelf eens geprobeerd zo'n naaf los te halen, maar kwam er niet uit met de draden richting het contact aan de zijkant. ben toen gestopt voor ik iets kapot maakte :roll:
staat er iets op youtube, misschien?
of is er zo'n doorkijktekening van te vinden ('exploded view')?
qua opzoeken van zo'n conus: misschien op de site van Rose uit Duitsland?
succes! hoogframe
Ik heb ook wel eens met zo'n ding zitten worstelen, maar kon uiteindelijk geen nieuwe conus vinden. De fiets werd later gestolen, inclusief heel veel speling op het voorwiel.
Of het repareerbaar is kan nog wel afhangen van wat er mankeert en het preciese type.
Als het alleen speling is, kun je het afstellen. Kijk eens op de site van Sheldon Brown.
Als je weet welk type het is kun je hier http://si.shimano.com/#/en/search/Keyword?name=dynamo zien of het mogelijk is het ding uit elkaar te halen of dat het een nieuw wiel wordt. Wat ik zo zie is dat vaak maar aan 1 kant iets met het lager gedaan kan worden. (ook bij de XT versie)
Ik heb twee keer speling gehad op mijn Shimano naafdynamo. Beide keren vroeg ik aan mijn fietsenmaker om dit euvel op te lossen ('bij te stellen') en telkens kwam de dynamo goed hersteld terug (ik weet niet precies of ze iets vervangen hebben, maar volgens de herstelbon zaten er geen nieuwe onderdelen in). Dus het ding werkt nog steeds perfect na 99.000 km :-). Ik ben er wel blij mee (ik rij ongeveer 30% in het donker).
Toevallig had ik het voorbije weekend een wiel met Shimano HB-NX 21 met speling in handen. Op vijf minuten opgelost. 'how to' filmpjes vind je makkelijk op Youtube. Kwestie van een moer tegenhouden, tegenmoer aandraaien tot de speling weg is en dan de andere moer weer aanspannen. Bij die naaf was het dus echt makkelijk, maar ik weet niet of dat voor alle Shimano naafdynamo's opgaat.
Volgend weekend eenzelfde operatie op een even oude HB-NX 31 (15 jaar): na al die jaren de eerste keer dat beide naven bijgesteld moeten worden.
Voor wie de hele naafdynamo wil demonteren en monteren is er ook een uitgebreide Nederlandstalige handleiding:

Onderhoud aan een DH-3N72
Houd er rekening mee dat als er speling op een dynamo zit dat de oorzaak meestal aan de rechterkant zit. Dat is dus de stekkerkant. In deze handleiding wordt gesteld dat je de speling er aan de andere kant uit moet halen, maar dat heeft geen zin zo lang er aan de andere kant iets loszit.
Als je aan de rechterkant de boel wilt aandraaien, zorg er dan voor dat
a) de conus rechts goed staat (dus de speling eruit is)
b) de as gefixeerd is,
c) de stekkerbehuizing gefixeerd is zodat die niet kan meedraaien als je
d) de borgmoer aan de rechter kant aandraait.