Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaken spannen - Forum Wereldfietser

spaken spannen

hallo,

IK heb een vraag voor de techneuten onder ons: Ik kon voor niet al te veel geld 2 fiets boeken kopen. Nu stond er in het ene boek dat als je spaken spant je dit altijd aan een kant moet doen. BV als je wiel een slag naar rechts maakt, dan moet je alleen de spaken aan de rechter kant iets losser draaien, terwijl in het andere boek stond dat je de spaken aan 2 kanten moet verdraaien. namelijk rechts los en links vaster.

Mijn logica is: als een wiel een slag naar rechts maakt, en rechts zet je twee spaken wat losser dat je wiel dan meer naar links gaat, dus meer in balans, maar als je dan links ook iets strakker aan spant, dan moet volgens mij het wiel weer meer naar links gaan trekken.

wat is jullie ervaring

mario :roll:
mario schreef:hallo,

BV als je wiel een slag naar rechts maakt, dan moet je alleen de spaken aan de rechter kant iets losser draaien,
De auteur gaat er kennelijk vanuit dat de spaken zich uit zich zelf vaster draaien :lol:
[zoot] 'why don't you flare a match and put it out of it's misery ?"[[/zoot]

bij de meeste wielen staan de spaken te los. Nog losser draaien is dus bijna altijd fout.
maar voor een paraplu achterwiel:
links aandraaien: velg gaat naar links
rechts aandraaien: velg gaat weinig naar rechts maar ook dichter naar de naaf
links x/2 slagen los, rechts x slagen vast: velg gaat dichter naar de as

Wat de juiste keuze is hangt dus af van de totale spanning in het wiel, de geconstateerde afwijking, en of er veel variatie in de spaakspanning is.

Een fatsoenlijk verhaal over spaken kun je aanschaffen via http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php
($9, Ik ken Roger niet en ik heb er geen aandelen in ;))

Het kan dus beide.

Zitten de spaken ontzettend strak gespannen omdat het een redelijk goed en nieuw wiel is (dan lijkt het me sterk dat je een slag erin krijgt) dan kun je de spaken aan de kant van de slag in de velg iets losser zetten.

Meest gebruikelijk is de bobbel/slag eruit te 'trekken' door aan de andere kant de spaken strakker te zetten en daarnaast eventueel aan de slagkant iets te lossen.
Ik ben het eens met Roald,alleen moet je wel oppassen dat je bij grote afwijkingen niet je wiel ovaal trekt

@ m-geneering

een vraagje over die x/ 2 en x ... bedoel je dat je dit doet bij een wiel zonder slag, of bij een wiel waarbij er een slag naar links zit ?

Want bij een gewone hoogteslag zou ikzelf ter hoogte van die hoogteslag (waar dus het wiel het verder van de as staat dan normaal) de spaken aan beide kanten evenveel aanspannen.

Que Sera schreef:@ m-geneering

een vraagje over die x/ 2 en x ... bedoel je dat je dit doet bij een wiel zonder slag, of bij een wiel waarbij er een slag naar links zit ?

Want bij een gewone hoogteslag zou ikzelf ter hoogte van die hoogteslag (waar dus het wiel het verder van de as staat dan normaal) de spaken aan beide kanten evenveel aanspannen.
Dat gaat op bij een wiel met links en rechts dezelfde spaakspanning. Bij een paraplugespaakt achterwiel trek je de velg naar links als je de schuine spaken net zoveel aanspant als de rechtop staande