Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lagers Rohloff vervangen - Forum Wereldfietser

Lagers Rohloff vervangen

Lees al enige tijd met veel plezier mee hier op het forum. Nu ook geregistreerd en meteen een eerste vraag.

Nieuwe stad en nieuwe baan op fietsafstand (15km enkel). Geïnspireerd door dit topic eens in mijn onderdelenvoorraad gedoken om te kijken of ik iets met een kon opbouwen. Verlanglijstje met ontbrekende onderdelen gemaakt en zoals altijd is dat duurder dan gedacht en niet echt wat ik wil. Eindresultaat: toch maar ns rondkijken op marktplaats en 2dehands naar een complete fiets.

Ondertussen meestal met de Brompton naar het werk. De favoriete route situeert zich voor 75% in het Zoniënwoud (met veel onverhard en hellingen). Erg leuk, maar niet gezond voor een dergelijke fiets. Dus nood aan een onderhoudsarme fiets die niet bang is van modder

Gezien: mooie fiets (uit 2006) met rohloff, ketting en schijfremmen. Betaalbaar maar in elk geval een opknapper.
Contact met de verkoper gehad en die vertelt het volgende: Rohloff werkt nog prima, maar 1 van de wiellagers moet worden vervangen. Volgende week ga ik de fiets bekijken/proefrijden maar ben benieuwd naar jullie mening.

Kan je stellen: Rohloff opentrekken. Verse lagers en keerringen monteren. Rohloff weer dichtschroeven. Of is dat iets te optimistisch?

De Rohloff manual diagonaal doorgenomen. Keerringen vervangen doen ze uit de doeken. Het vervangen van de lagers vind ik niet meteen terug. Te complex? (moet er bijv. uitgeshimd worden?) of gewoon onderdeel van hun policy waarbij voor reparaties de naaf terug naar de fabriek gaat?

Ik kwam wel hier en hier wat tegen maar hoe relevant is dit. Ook dit is leerrijk.

Wat blijft: aangezien de lagers in hetzelfde oliebad draaien als de rest van de naaf verwacht ik eigenlijk ook schade aan de versnellingsnaaf zelf. De verhalen op het internet lijken dit dan weer tegen te spreken. De naaf zelf begeeft het blijkbaar zelden, en als ze dat al doet is de schade vaak beperkt. De wiellagers geven -lijkt het- wel vaker de geest. Vervanging hiervan is haalbaar voor een handige doe het zelver?

Of gewoon niet moeilijk doen en naaf opsturen voor revisie naar Rohloff?

Wat denken jullie?

Bisvraag: ook een oude Rohloff naaf lijkt geschikt voor riemaandrijving? Enkel een ander tandwiel monteren op de oude naaf?

Tl;dr Zelf lagers Rohloff vervangen. Goed idee?
Antwoord op de bisvraag: ja, mijn rohloff had vroeger een kransje voor een ketting en is nu geschikt gemaakt voor een riem. Dat kan dus.

De rest van je vraag kan ik niet beantwoorden.
Rohloff is erg strikt over de garantievoorwaarden en ik weet vrij zeker dat het zelf vervangen van de lager alle garantie doet vervallen. Dat is ook de reden dat je niet makkelijk een handleiding voor dit soort zaken zult vinden. Al weet ik niet of er nog garantie zit op een naaf uit 2006.

Zou even contact opnemen met de Nederlands vertegenwoordiger van Rohloff (Elan, www.rohloff.nl). Zij kunnen aangeven wat er wel en niet kan, en wellicht kunnen ze iets voor je regelen. Voor lang niet alle reparaties moet de naaf naar Duitsland.

Zou wel eerst aan de verkoper een foto en het serienummer van de naaf vragen, daar zullen zij vast om vragen.
Bij de mijne zijn de lagers vervangen door Rohloff. Door mijn dealer Bike4Travel opgestuurd dus kan ik je helaas niet helpen aan eigen ervaringen.
Wanneer de naaf tweedehands is én ouder dan twee jaar zit er in de meeste gevallen geen garantie meer op, maar dat was niet de vraag van de topicstarter.

De Rohloff Speedhub draait op 4 lagers (en dan zitten er nog een hoop naaldlagers en een schakellager in, maar die zijn bij deze naaf waarschijnlijk niet aan vervanging toe), deze zelf vervangen wordt moeilijk, via officiële weg kan je ze niet los verkrijgen. Voorts heb je best nog wat speciaal gereedschap en een paar verschillende lijmen nodig om een en ander te monteren. Het is geen rocket science, maar er is wel wat kennis en ervaring nodig om alles correct te uit te voeren. Bij foute montage kan de naaf onherstelbare schade oplopen.

In België voer ik met plezier deze herstellingen uit. Voorwaarde is wel dat de naaf een serienummer heeft en niet als gestolen is opgegeven.
Hoi Sarolea,

Ik ben niet bang om een complete fiets uit elkaar te halen en weer opnieuw op te bouwen. Maar bij jou verhaal begin ik toch wat te twijfelen. Je schrijft:

Contact met de verkoper gehad en die vertelt het volgende: Rohloff werkt nog prima, maar 1 van de wiellagers moet worden vervangen. Volgende week ga ik de fiets bekijken/proefrijden maar ben benieuwd naar jullie mening.

Ik ben heel benieuwd hoe de verkoper heeft kunnen zien dat alleen een lager defect is. Heb zelf best wel wat een een Rohloff gesleuteld maar in dit geval zou ik er niet gelijk aan beginnen.
Mijn advies zou zijn om een afspraak met de verkoper te maken in de trant van: wiel opsturen, Rohloff een inschatting laten doen. Is het minder dan bv 200 euro dan ga je alsnog akkoord met de kosten. Komt het daar boven uit dan laat je de koop alsnog niet doorgaan. Zou dat een optie zijn?
Marco Meijerink schreef:
za 08 dec, 2018 15:25
Hoi Sarolea,
Mijn advies zou zijn om een afspraak met de verkoper te maken in de trant van: wiel opsturen, Rohloff een inschatting laten doen. Is het minder dan bv 200 euro dan ga je alsnog akkoord met de kosten. Komt het daar boven uit dan laat je de koop alsnog niet doorgaan. Zou dat een optie zijn?
Hoi Sarolea,

zelf heb ik sinds 2009 een Rohloff fiets van Thorn. In 2017 is een wiellager (tandwielkant) speling gaan vertonen. Oorzaak: hoogstwaarschijnlijk doorwading Ijslandse gletscherrivieren. Ik heb toen meteen contact gezocht met Thorn in Engeland. Omdat ze toen bij Rohloff in Duitsland geen tijd hadden moest ik het wiel direct aan hen in Engeland toesturen, en heeft Thorn het lager vervangen. Ik moest toen een klein bedrag betalen voor de oliewissel die ze naderhand deden en nog wat verzendkosten, maar de lagervervanging was verder gratis. De monteur liet mij weten dat het voor mij gratis was omdat ik daar klant ben, en dat de reparatie anders 105 Britse Ponden zou kosten.

Rohloff is strikter geworden met garantie issues, en zeker jegens niet - eerste - eigenaars. Ik zou er op aan proberen te sturen dat de verkoper het lager nog laat repareren vóórdat je de fiets van hem koopt. De prijs mag dan iets oplopen, maar zeker geen 200 euro. Als de verkoper Rohloff niet zover krijgt om het lager gratis of tegen lage kosten te vervangen, zal dat jou vermoedelijk ook niet lukken na aankoop van de fiets.
Als de verkoper daar niet aan wil is er misschien meer mee aan de hand en raad ik je aan om ergens anders een fiets te gaan kopen.

Hans
javb2812 schreef:
za 08 dec, 2018 23:55
In 2017 is een wiellager (tandwielkant) speling gaan vertonen. Oorzaak: hoogstwaarschijnlijk doorwading Ijslandse gletscherrivieren.
Had je bij thuiskomst zelf ook al de olie gelijk vervangen?

Prima service van Thorn trouwens.
javb2812 schreef:
za 08 dec, 2018 23:55
Als de verkoper daar niet aan wil is er misschien meer mee aan de hand en raad ik je aan om ergens anders een fiets te gaan kopen.
Ik zou deze heel gerustellende optie ook overwegen. De aanbieding moet anders wel heel aantrekkelijk zijn voor een fiets van 12 jaar oud.
Jurr schreef:
zo 09 dec, 2018 07:25
javb2812 schreef:
za 08 dec, 2018 23:55
In 2017 is een wiellager (tandwielkant) speling gaan vertonen. Oorzaak: hoogstwaarschijnlijk doorwading Ijslandse gletscherrivieren.
Had je bij thuiskomst zelf ook al de olie gelijk vervangen?

Prima service van Thorn trouwens.
Nee. De oliewissel had ik gedaan vóórdat ik naar Ijsland ging (2016) en er vervolgens mee gewacht tot de olie er een jaar in zat. Volgende keer doe ik dit na de laatste rivier van de reis binnen een of twee dagen.

Ja ik ben ook tevreden over de service. Vooral ook omdat ze met me hebben meegedacht dat ik twee weken later nieuwe fietsvakantieplannen had en daarom de lagers zelf vervangen hebben in Engeland. Als dit bij Rohloff had gemoeten had het langer dan twee weken geduurd (hoogseizoen).

Hans
Bedankt voor alle reacties! Heb tot nu zelf nog maar 1 keer een kort stukje op een fiets met Rohloff gereden dus ben allesbehalve ervaringsdeskundige.

Garantie is er in geen geval. Fiets is uit 2006 --> de naaf is minimaal 12 jaar oud. De verkoper beweert 2de eigenaar te zijn, dus ook hij kan geen aanspraak maken op een "eerste-eigenaar-garantie". 2 eigenaars in 12 jaar lijkt me niet overdreven, maar ik kan net zo goed de negende zijn. Ik moet de eerste fiets nog tegenkomen waarover de verkoper zegt: "ik wou hem opknappen, maar het bleek een miskoop. Herstellen kost bijna zoveel als een nieuwe, dus ik doe hem weer van de hand".

De verkoper is geen handelaar, garantie is dus gewoon tot bij de deur. Hij vertelt wel voor het bezichtigen dat er iets stuk is, dat heb ik al anders geweten en stemt (mij dan toch) hoopvol. Voorstellen als het risico van de herstelling bij de verkoper leggen lijken me een beetje optimistisch, al zal ik bij het bezichtigen wel een balletje opwerpen.

Of het enkel een wiellager is kan natuurlijk niemand weten zonder de boel uit elkaar te trekken. Maar ik ga er van uit dat indien de fiets alle versnellingen nog neemt en geen bizarre geluiden produceert de schade te overzien valt.

@Just Koen: Ik veronderstel dat de lagers niet specfiek voor Rohloff zijn en dus ook wel bij een lagerboer te vinden zijn. Straks maar ns via google kijken of er geen Rohloff manual voor dealers rondzwerft op het internet.

Door jou als officieel servicepunt laten herstellen is een verleidelijke optie (want lekker dichtbij) al vraag ik me af of het in dat geval niet beter is om de naaf naar Rohloff zelf te sturen. Kan/doe jij een net zo grondige complete inspectie/revisie waardoor de naaf weer jaren mee kan?

Serienummer staat als ik de foto's op google zo bekijk gewoon op een sticker bij Rohloff. Staat het ook nog ergens anders in de naaf mocht de sticker er niet meer op zitten? En hoe kom ik te weten of de naaf niet als gestolen is opgegeven? Vraag ik dit na bij Rohloff, of hoe werkt dat? Bij een Rohloff hoort een manual met kaart met serienummer van de naaf lijkt het. Fungeert die kaart als een soort "eigendomsbewijs" om herstelling te kunnen laten uitvoeren?


@Jurr: Is dit al lang geleden? Weet je nog wat de kosten waren voor die herstelling?
@Just Koen: Ik veronderstel dat de lagers niet specfiek voor Rohloff zijn en dus ook wel bij een lagerboer te vinden zijn. Straks maar ns via google kijken of er geen Rohloff manual voor dealers rondzwerft op het internet.
Het zou me zwaar verbazen dat je op het WWW geen lagers zou vinden die passen. Dealers mogen zelf geen lagers vervangen, ik heb geen weet van een specifieke "dealer-handleiding" (alle Rohloff-handleidingen zijn openbaar).

Een uitgebreide Nederlandstalige handleiding voor zowat alle andere handelingen die je zelf kan uitvoeren vind je hier. Of de kwaliteit van mijn werk evenwaardig is aan dat van Rohloff zelf: Frau Rohloff vindt van wel :-).

Om te weten of de naaf opgegeven is als gestolen kan je me een mailtje sturen met het serienummer: info@koli3.be
Sarolea schreef:
zo 09 dec, 2018 16:54

@Jurr: Is dit al lang geleden? Weet je nog wat de kosten waren voor die herstelling?
Zes à acht jaar denk ik. Destijds kostenloos. Naaf doet het nog steeds prima, net weer een maand mee door Noorwegen gefietst.
Een fiets van minimaal 12 jaar oud met Speedhub van minimaal even oud. En het rechter lager aan gort. Dan is de vraag: wat is er nog meer kapot?
Een dergelijke fiets mag nooit meer dan 300 euro kosten. IEDERE reparatie aan een Rohloff is peperduur. Zelf repareren wordt sterk tegengewerkt door Rohloff. Alleen olie verversen mag je zelf.

Mijn ervaring: Rohloff is 80% hype, 20% feit.
Voor jouw toepassing: koop een Trek Xcaliber 8. Vervang ieder jaar ketting en tandwielen (even duur als het Rohloff onderhoud) en je rijdt ieder jaar met een verse transmissie. Rij je dan een lager kapot dan vervang je dat gewoon. Voordeel van Shimano. Vrijwel al hun onderdelen zijn zo te koop. Dat is bij Rohloff niet. Die willen de boel duur houden.
fruttenboel schreef:
ma 10 dec, 2018 22:02
Mijn ervaring: Rohloff is 80% hype, 20% feit.
Ik heb geen Rohloffnaaf en nooit gehad. De honderden leden van deze vereniging die letterlijk naar de andere kant van de aarde zijn gefietst en soms nog terug en opnieuw en nog een keer* zijn dus waarschijnlijk gek?

*: 100.000 km komt regelmatig voor, al haalt de rest van de fiets dat vaak niet onder de gegeven omstandigheden.

Maar oké, als er een wiellager stuk is is daar een oorzaak voor. Dat is een fors nadeel bij de verkoop en eigenlijk kan zo'n fiets alleen gekocht worden door iemand die er veel van weet en de weg weet om het zonder overdreven kosten op te lossen. (ik niet)
Het woord "gek" is niet van mij en laat ik compleet voor jouw rekening.

Tegenover iedere wereldreiziger met een Rohloff staan 3 reizigers met derailleurs. Misschien wel meer. Alleen kloppen die zichzelf niet op de borst met hun dikke achternaaf.
Joh, de Rohloffnaaf is niets nieuw meer, maar al 18 jaar een feit. Maar het is alsof jij dat niet wil weten. Niet dat het ding geen nadelen heeft, maar dat is iets anders dan de gebruikers ervan met een paar onvriendelijk klinkende woorden over één kam scheren.
fruttenboel schreef:
ma 10 dec, 2018 22:02
Een fiets van minimaal 12 jaar oud met Speedhub van minimaal even oud. En het rechter lager aan gort. Dan is de vraag: wat is er nog meer kapot?
Als een kundige reparateur danwel Rohloff zelf de naaf open maakt en het probleem herstelt dan waarschijnlijk die voorlopig niet :)

Als je het frame heel houdt zullen verdere onderdelen en reparaties in verhouding niet zo duur zijn.
fruttenboel schreef:
ma 10 dec, 2018 22:02

Een dergelijke fiets mag nooit meer dan 300 euro kosten.
Dat jij er een bepaald bedrag aan waarde aan toekent betekent dit niet dat de fiets in kwestie dat ook daadwerkelijk waard is. Ik weet bijvoorbeeld niet wat voor frame het betreft, en bepaalde frames kunnen dat gebruikt ook nog best waard zijn. Dan is de naaf nog niet eens meegeteld.
fruttenboel schreef:
ma 10 dec, 2018 22:02
IEDERE reparatie aan een Rohloff is peperduur.
Nee.
fruttenboel schreef:
ma 10 dec, 2018 22:02
Mijn ervaring: Rohloff is 80% hype, 20% feit.
Welke ervaring?
fruttenboel schreef:
ma 10 dec, 2018 22:02
Voor jouw toepassing: koop een Trek Xcaliber 8. Vervang ieder jaar ketting en tandwielen (even duur als het Rohloff onderhoud) en je rijdt ieder jaar met een verse transmissie. Rij je dan een lager kapot dan vervang je dat gewoon. Voordeel van Shimano. Vrijwel al hun onderdelen zijn zo te koop. Dat is bij Rohloff niet. Die willen de boel duur houden.
"Elk jaar een grotendeels nieuwe Shimanogroep even duur als Rohloff onderhoud???"
Ik probeer deze stelling te classificeren met een woord dat van de moderator mag, maar zo'n woord kan ik niet vinden.

Rohloff is duur in aanschaf, maar daarna niet meer. Toegegeven, wie elk jaar onnodig kleine flesjes olie koopt betaalt te veel. Maar... De materiaalkosten van één willekeurige Shimanogroep zijn hoger dan de meeste Rohloffeigenaren na 10 jaar aan onderhoudskosten hebben betaald. Een Rohloffnaaf loopt na 10 jaar nog als nieuw. Echte problemen zijn zeer sporadisch maar bestaan wel. Lager is bij mij na 8 jaar eigendom nagenoeg gratis vervangen, ondanks eigen schuld (werkelijke reparatiekosten zouden 105 pond zijn, zie boven): de totale kosten voor verzenden en nieuwe olie na de lagervervanging: 45 euro. Verder in al die jaren nog zo'n 60 euro uitgegeven aan oliewissels (zelf gedaan), 50 euro voor tandwielvervanging en vier goedkope kettingen (zelf gedaan), en zo'n 20 euro voor nieuwe buiten en binnenkabels en een paar stelschroeven (zelf gedaan). 175 euro aan onderhoudskosten in totaal na 9 jaar. Bij andere eerstehands gebruikers zal je vergelijkbare kostenplaatjes zien.

Bij tweedehands aankoop moet je vreselijk opletten, beste Sarolea. Je kent de oliewisseldiscipline in het verleden niet, en er is een gerede kans dat het kapotte lager zo'n soort oorzaak heeft. In dat geval zou de hele naaf tegen kunnen vallen. In dat soort gevallen is Rohloff tegenwoordig niet meer geneigd om coulant te zijn.

Edit: eens met Bridgestone SM hieronder. Als je met een derailleurfiets de juiste spullen koopt en ze, niet te vroeg of te laat, zelf vervangt zijn de kosten natuurlijk ook prima te overzien.

Hans
javb2812 schreef:
ma 10 dec, 2018 23:40
Elk jaar een nieuwe Shimanogroep: een paar duizend euro na 10 jaar? En rij je dan een lager kapot op vakantie, ben je dan altijd voorbereid om hem te vervangen?
Da's natuurlijk ook weer een karikatuur.

Misschien rijd ik te weinig maar zo nu en dan een nieuwe ketting, soms ook een nieuwe cassette, en na vele jaren een paar TA-vervang-bladen voor, en op die manier al meer dan 20 jaar met nog steeds dezelfde SunTour X-pro derailleurs (oh nee, één voorderailleur had een keerte teveel op z'n donder gehad dus ook die een keer vervangen, net als tussentijds eens wat derailleurwieltjes ... en natuurlijk soms eens een kabeltje).
Allemaal zelf te doen, allemaal heel leerzaam, en allemaal eigenlijk heel eenvoudig.
En allemaal in dezelfde prijsklasse als een keertje nieuwe banden of een keertje een nieuw zadel.

BSM

PS   Voroegehh ... was ik zelfs voorbereid op asbreuk, ooit ook met succes in de binnenlanden van Normandië langs de weg een as vervangen. Tegenwoordig gaan de assen niet meer stuk (hoop ik).