Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 250 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34217 berichten
Vervolg   < naar vorige >

Voorheen met grind, en daarna weer (of nog steeds) werd en wordt de Chemin du Train geplaagd door de chicanes.

Deze chicanes worden ingegeven door een enorme bezorgdheid rond de veiligheid van de fietser, en zo wordt juist die veiligheid bedreigd. Kruispunten waar je alle aandacht bij de chicanes hebt, chicanes onderaan de helling (waarschijnlijk omdat de boer zich bezorgd heeft uitgesproken over het hoe en wat tijdens het verweiden van de koeien, en chicanes daar waar een huis dicht langs de oude spoorlijn ligt ... alsof de fiets gevaarlijker is als ooit de trein).

Hier nog even een paar chicane-beeldjes. Mijns inziens is een enkel hekje duidelijk genoeg en vele malen veiliger.
 
Chemin du Train - 2011-08-04 P1000418.jpg
Chemin du Train - 2011-08-04 P1000416.jpg
 
Chemin du Train - 2011-08-04 P1000417.jpg
Chemin du Train - 2011-08-04 P1000420.jpg
Oplettende lezertjes zien wat er met het tweede hekje gebeurd is.
 
Chemin du Train - 2013-08-22 P1110542.jpg
  
En dan nu .... ondanks dat "daulagari" het onmogelijke gedaan heeft - nl die ene 300-in-een-dozijn plek gevonden - moet ik de beurt aan CorneK geven ... ik vroeg om slechts ongeveer (dit vroeg ik omdat ik nog niet wist hoe makkelijk het was .... maar ik geloof niet dat iemand de Murder on the Orient Express wikipedia-pagina's goed bekeken heeft ... had ik eerst zelf goed gezocht dan was ik vooraf veel strenger geweest, dat had vast gemopper gegeven ... het blijft zo voor mij toch ook nog een verrassing.).  

CorneK heeft niet echt de precieze plek zoals "daulagari". CorneK is echter de eerste, en komt zelfs al een stuk dichter bij als alleen "Chemin du Train" of "spoorlijn Gilley-Pontarlier" (want dat is ruim 20 kilometers lengte), en gezien mijn opdracht had ik ook deze aanduidingen goed gevonden (zo'n zuinige aanduiding had ik wel wat gemakzuchtig beoordeeld - je ziet aan "daulagari" dat het kan, tot op de meter precies).
O ja, je had het traject ook met Chemin du Train - AF3V, dus bij de AF3V gevonden.

BSM

PS   Wel grappig: Leon vraagt zelf om minstens 50 m precisie, maar bij een ruimhartiger opdracht zegt Leon dat het te moeilijk zou zijn.
PS2 De locomotief in de film betreft de SNCF 230 G 353
bsm:
》PS   Wel grappig: Leon vraagt zelf om minstens 50 m precisie,
》maar bij een ruimhartiger opdracht zegt Leon dat het te moeilijk zou zijn.

Je hebt mijn suggestie verkeerd opgevat. Ik heb gewoon geen zin meer in verhaaltjes raden. Ik vind foto's leuker.

(Kwoten deed raar, ***tablettoetsenbord)
Leon schreef:
di 11 dec, 2018 12:29
bsm:
》PS   Wel grappig: Leon vraagt zelf om minstens 50 m precisie,
》maar bij een ruimhartiger opdracht zegt Leon dat het te moeilijk zou zijn.

Je hebt mijn suggestie verkeerd opgevat. Ik heb gewoon geen zin meer in verhaaltjes raden. Ik vind foto's leuker.

(Kwoten deed raar, ***tablettoetsenbord)
Leon,
Je had zelf de oplossing voor het oprapen, je moet daar mij niet de schuld van geven (geef de schuld maar aan het toetsenbord).
Als een echte Hercule Poirot lag het hiermee -de bijna oplossing- voor de hand -- ik stond juist weer verbaasd dat je direct de juiste trein en juiste film had.
Orient Express wikipedia was stap één, daarna de Franse of de Engelse versie kiezen en even lezen.
En dan met een beetje de kaart lezen en vooral de luchtfoto bekijken was je net zo precies geweest als "daulagari".
Het verschil met de "plaquaat" is miniem, ook daar moest ik lezen (weliswaar óp jouw foto), en daarna met wat geleerd gokken en verder zoeken de juiste plek vinden. Dat het nabij Meers moest zijn was overigens wel makkelijk.

Overigens heb ik de crypogrammen-oplossers - de echte lezertjes - gemist, of ik was te cryptisch?
Er zat een min of meer repeterende verwijzing naar de "weg" en de "trein" in mijn teksten ... dus een vingerwijzing naar de Chemin du Train, daarmee had je het ook zo gevonden.

BSM

PS   Jammer genoeg zijn er geen tweede en derde prijzen, en zelfs geen ex-aequo.
BSM (wat is eigenlijk je echte naam?):
Ik heb even pauze dus een korte reactie. Niet iedereen kan/wil het zich permitteren om zoveel tijd te steken in het oplossen van woordraadsels. Ik ben het dan ook met Leon eens: Raad het Plaatje, en niet Raad het Praatje. Raad het Praatje vind ik op zich prima (respect voor al je kennis), maar dan in een ander draadje.
willem.m schreef:
di 11 dec, 2018 12:53
BSM (wat is eigenlijk je echte naam?):
Ik heb even pauze dus een korte reactie. Niet iedereen kan/wil het zich permitteren om zoveel tijd te steken in het oplossen van woordraadsels. Ik ben het dan ook met Leon eens: Raad het Plaatje, en niet Raad het Praatje. Raad het Praatje vind ik op zich prima (respect voor al je kennis), maar dan in een ander draadje.
Tja, zo heeft ieder zo zijn voorkeur.

Gewoon een tamelijk willekeurig aanzicht of uitzicht zonder een herkenbare fiets-connectie doet mij weer niks.
Eerder kreeg ik juist weer bijval waar ik een plaatje met een cryptische hint gaf omdat er ook mensen zijn die alleen het plaatje maar niks vinden.
Ik vond het plaatje van Leon dus ook een leuke mix, daar zat ook een cryptische boodschap in, en ... Leon stelde gemene eisen ... want op GoogleMaps alleen afgaand was ik er bijna aan "voorbij gefietst".

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 23:03
Erg jammer is het dat er nog steeds geen alternatief is voor de weg van Morteau naar Gilley, dwz voor de D437. Deze voormalige N-weg is bij tijd en wijle erg druk: 's zomers met toeristen en hors-saison met forenzen, en ik weet niet wie erger zijn: de toeristen rijden wezenloos, de forenzen roekeloos.Met één fietsbrug over de Doubs zou je aan de stille kant kunnen fietsen.
Mijn brouter default profiel (dat wat meer kleine wegen/off-road is ingesteld) komt helemaal niet over de D437/Route de la Grotte en ook de het default Trekking profiel gaat er bovenlangs:

Afbeelding

Wel meer hoogtemeters, iets van 75 meter klimmen.

Met één fietsbrug over de Doubs ben je er nog niet, aan de zuidkant loopt niet een doorgaand pad lijkt het.
daulagari schreef:
di 11 dec, 2018 17:13
Bridgestone SM schreef:
ma 10 dec, 2018 23:03
Erg jammer is het dat er nog steeds geen alternatief is voor de weg van Morteau naar Gilley, dwz voor de D437. Deze voormalige N-weg is bij tijd en wijle erg druk: 's zomers met toeristen en hors-saison met forenzen, en ik weet niet wie erger zijn: de toeristen rijden wezenloos, de forenzen roekeloos.Met één fietsbrug over de Doubs zou je aan de stille kant kunnen fietsen.
Mijn brouter default profiel (dat wat meer kleine wegen/off-road is ingesteld) komt helemaal niet over de D437/Route de la Grotte en ook de het default Trekking profiel gaat er bovenlangs:

Afbeelding

Wel meer hoogtemeters, iets van 75 meter klimmen.

Met één fietsbrug over de Doubs ben je er nog niet, aan de zuidkant loopt niet een doorgaand pad lijkt het.
I know, als je vanuit Morteau eerst 200 m stevig wilt klimmen (volgens jouw route zelfs heel steil) is het daarna wel weer aantrekkelijk, en het is ook rustig.
De vallei van de Doubs is mooi, en ook nog eens vlak (hoewel ie door een soort micro-relief niet echt lekker in één ritme rolt (althans niet voor de beladen vakantiefietser ... die net boodschappen gedaan heeft in Morteau). En tref je een keertje "K" weer dan rijdt je "onderlangs" toch ook iets meer uit de wind.
Aan de overkant loopt een leuk weggetje tot niet ver voor de bocht voor La Colombière ... als er daar een fietsbrug was ben je van veel van het ongemak verlost.
We hebben ook een keertje de trein genomen, gewoon langs het station gefietst en het bleek een goede greep, de wachttijd op een van de weinige treintjes (het is zo'n blauwe banaan, ehh ze hebben de bijnaam "walvis") was prettig kort.
 
- 2015-06-25 - Morteau (F-25) P1120761.jpg
 
Je mag overigens blij zijn als de trein rijdt: een ander jaar was het een wachttijd van weken
 
Travaux Ferroviaires - 2013-08-22 Gilley (F-25) P1110535.jpg
 

De D 461 vóór Morteau heeft ook zo z'n bedenkelijkheden. Vanaf de Col des Roches tot de rotonde bij Villers-les-Lacs gaat het heerlijk naar beneden, glad asfalt, daar rijd je met een bepakte fiets zo hard dat je als weggebruiker wel serieus genomen wordt. Interessant detail: de trein komt ook over deze col, dwz door een tunnel naast de col, een col die zelf ook uit een klein tunneltje bestaat. De Col is tegelijk de grens tussen Zwitserland en Frankrijk.
Van de rotonde tot Morteau is echter een crime, het is daar precies die kritische breedte waarbij je als fietser steeds in de knel komt. Ik rijd daar dan liefst wat "breder" en dan op het laatste moment - op basis van het spiegeltje - kies ik weer de berm. Mijn wederhelft moppert altijd als ik deze strategie toepas, maar je hebt weinig alternatieven ... ja politie-escorte vragen :twisted:   Rijd je direct in de berm dan heb je daarna geen enkele reserve.

Buiten het vakantie-seizoen kan je proberen te richten op een tijdstip vóór de na-middag-forenzen-stroom, dat is lastig, vooral omdat we bij Gilley weer een mooi kampeerplekje hebben.

BSM
Wat is nou het plaatje dat we mogen raden?
(Ik zie door de bomen het bos niet meer...)
willem.m schreef:
di 11 dec, 2018 19:38
Wat is nou het plaatje dat we mogen raden?
(Ik zie door de bomen het bos niet meer...)
Tja... Welkom op het Bridgestone-forum :(
willem.m schreef:
di 11 dec, 2018 19:38
Wat is nou het plaatje dat we mogen raden?
(Ik zie door de bomen het bos niet meer...)
Ik wacht ... net als ieder ander ... op CorneK

BSM
Geen idee dat jullie zo dringend op mij zaten te wachten, zit nog maar net weer achter de laptop vanavond.

We blijven in Frankrijk, voorlopig zonder (cryptische) hints.
Knipsel.JPG
CorneK schreef:
di 11 dec, 2018 20:58
Geen idee dat jullie zo dringend op mij zaten te wachten, zit nog maar net weer achter de laptop vanavond.

We blijven in Frankrijk, voorlopig zonder (cryptische) hints.
Knipsel.JPG
Dag CorneK,

Het plaatje doet mij denken aan het Pont Canal du Guétin, ook wel Bec d'Allier.

Het Canal lateral a la Loire kruist daar - niet ver van Nevers - de Allier (een belangrijke zijrivier van de Loire).

BSM
Ik vermoed dat het het Pont-Canal de Digoin is.
math schreef:
di 11 dec, 2018 21:13
Ik vermoed dat het het Pont-Canal de Digoin is.
math,
Ik denk dat je het goed hebt !!

Het trieste is dat ik er wel eens langs gekomen ben ... :?

BSM
math schreef:
di 11 dec, 2018 21:13
Ik vermoed dat het het Pont-Canal de Digoin is.
Math,

Helemaal correct! Volgende keer toch maar eens een lastiger plaatje zoeken.

Deze locatie is zelfs te vinden op 'Street'view:
https://goo.gl/maps/UchmTdabTaJ2
Ik ben er nooit geweest en had geluk met mijn zoektermen.
Ik zou zeggen: ga rustig slapen, want het volgende plaatje komt pas (ver?) na middernacht.
math schreef:
di 11 dec, 2018 21:38
Ik ben er nooit geweest en had geluk met mijn zoektermen.
Ik zou zeggen: ga rustig slapen, want het volgende plaatje komt pas (ver?) na middernacht.
Ik ben er zelfs meermaals geweest.
Op de fiets was het voorheen een beetje een knelpunt ... de weg richting Diou was toentertijd hetzij de (nu oude) D779 danwel de D979. De tweede was druk en onaangenaam heuvelend, de eerste nog drukker en vlak en bijna recht, ergens halverwege ligt het buurschap l'Enfer ... maar de hele weg was een "enfer' met treintjes auto's en nog erger ook vrachtauto's die tegen de 100 km/u reden ... en die dan ineens fietsers voor zich zagen.

Inmiddels is er een omleidende N79 en nog veel mooier, een Voie Verte langs het kanaal.

Misschien maar weer eens terug naar de Loire.

BSM
Dit plaatje is niet uit Frankrijk. Ik wil graag de plaats en de plek van de foto horen.

Afbeelding
math schreef:
wo 12 dec, 2018 01:06
Dit plaatje is niet uit Frankrijk. Ik wil graag de plaats en de plek van de foto horen.

Afbeelding

St Louis (niet in Frankrijk, maar in USA Missouri).
Er zijn overigens in Frankrijk verschillende St Louis ( ik vond er zo gauw minstens 5) !!

Je ziet centraal in beeld het Museum of Westward Expansion & Old Courthouse

En de foto komt van het observation deck van de Gateway Arch (waarvan je een stukje schaduw ziet)

 
St Louis Gateway Arch and more.png
 

Groeten BSM
Toch een nachtelijke raid en nog raak ook!

St. Louis ligt op de Route-66 fietsroute van Los Angeles naar Chicago. De cabine naar de top van de Arch is zó klein en traag, dat ik schatte dat niet veel mensen in dit uitzichtspunt gestaan hebben.
Als kleine correctie op BSM : ik herinner me dat het Museum of Westward Expansion onder de Arch ligt en dat je het dus niet op mijn foto ziet.