Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe ontwerp/ bedenk je een eigen fietsroute - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe ontwerp/ bedenk je een eigen fietsroute

keesswart schreef:
do 13 dec, 2018 23:41
Toffel schreef:
do 13 dec, 2018 23:23
het beste beste van al vind ik de kleurencode van de heatmap: hoe roder de kleur, hoe meer erover gefietst is. Een blauwe kleur duidt op weinig gebruikte wegen.
Ik zou liever willen weten welke wegen het meest door auto's worden bereden. Heeft Strava ook een routeplanner waar dat op te zien is?
Bridgestone SM schreef:
vr 14 dec, 2018 00:13
keesswart schreef:
do 13 dec, 2018 23:41
Toffel schreef:
do 13 dec, 2018 23:23
het beste beste van al vind ik de kleurencode van de heatmap: hoe roder de kleur, hoe meer erover gefietst is. Een blauwe kleur duidt op weinig gebruikte wegen.
Ik zou liever willen weten welke wegen het meest door auto's worden bereden. Heeft Strava ook een routeplanner waar dat op te zien is?
 
Precies ... en als je een beetje pech hebt leidt zo'n "leuk" rood parcours naar een uiterst inspannende trainingsroute van een lokale wieler-godheid en is de blauwe route een prettige, rustige en toeristisch aantrekkelijke route waar weinig trainingsplezier te behalen was.
Ontwaar ik hier de nodige frustraties?! Blijkbaar een gevoelig thema...
Een minimum aan gezond verstand en wat positieve vibes kunnen helpen;
zo zal een dikke kaarsrechte rode lijn met vlak hoogteprofiel minder boeiend zijn dan een kronkelend blauw lijntje met steile stijgingspercentages. Alleen is dan het risico dan groter dan er naast de fiets zal moeten gestapt worden omdat de route niet meer fiets-baar is, en daar hebben andere mensen dan weer een hekel aan.

Vandaar dat elk programma/website zijn kwaliteiten en gebreken heeft, zeker gezien de individuele eisen en voorkeuren van de gebruikers.
Bij de interpretatie van de heatmap van Strava - en alle andere genoemde tips - als hulpmiddel voor het plannen van een route, is het goed om te realiseren welke doelgroep die data verzameld, en of dat overeenkomt met jouw fietswensen.
De gebruikers van Strava welke de data verzamelen zijn (momenteel) recreatieve racefietsers en mountainbikers, forenzen in veel mindere mate.
Advies aan topic starter zou dan ook zijn om eens een route te plannen met hulp van de Strava Heatmap - en de andere genoemde opties - en dan bepalen hoe je eigen wensen zich verhouden tot die van de gemene deler van de Strava-gebruiker/ridewithgps/openstreetmap routers etc.
keesswart schreef:
do 13 dec, 2018 23:41
Ik zou liever willen weten welke wegen het meest door auto's worden bereden. Heeft Strava ook een routeplanner waar dat op te zien is?
Google maps verkeer is daarvoor best aardig. Je moet goed inzoomen. De wegen die dan helemaal niet aangeduid worden zijn rustig. Je moet dat uiteraard niet in de nacht doen.

Qua hellingen heb ik meestal minder moeite met een stil weggetje met een helling van 8% dan met de in de buurt gelegen autodrukke rechte weg van 4%, waarvan de helling 2x zo lang is. Als het omlaag gaat is die rechte weg weer wel eens leuk. Dan zijn de snelheidsverschilen met de auto's kleiner, het duurt korter en het windgeruis maakt de hinder van autogeluid kleiner.
Leon schreef:
vr 14 dec, 2018 09:35
keesswart schreef:
do 13 dec, 2018 23:41
Ik zou liever willen weten welke wegen het meest door auto's worden bereden. Heeft Strava ook een routeplanner waar dat op te zien is?
Google maps verkeer is daarvoor best aardig. Je moet goed inzoomen. De wegen die dan helemaal niet aangeduid worden zijn rustig. Je moet dat uiteraard niet in de nacht doen.

Qua hellingen heb ik meestal minder moeite met een stil weggetje met een helling van 8% dan met de in de buurt gelegen autodrukke rechte weg van 4%, waarvan de helling 2x zo lang is. Als het omlaag gaat is die rechte weg weer wel eens leuk. Dan zijn de snelheidsverschilen met de auto's kleiner, het duurt korter en het windgeruis maakt de hinder van autogeluid kleiner.
Precies. Op een stil weggetje neem je veel gemakkelijker een paar andere ongemakken op de koop toe.
En voor de afdaling is niks mooier als een wat bredere vlakke overzichtelijke weg waar je kilometers lang voluit kunt "bollen" alsof je een speed-pedelec of beter hebt.

Qua verkeersdrukte kijk ik gewoonlijk gewoon naar de kaart (en dan niet naar zo'n tegengraadse Duitse fietskaart met verkeerd-omme kleuren ... daarmee loop je het risico om op een stil lanbouw-weggetje terecht te komen, een weggetje dat dan langs een heel drukke autoweg loopt ... het landbouw-weggetje is dan 1º keurs, en die drukke autoweg is alleen in een grijze schaduw afgedrukt). En naast het kaartbeeld is er natuurlijk het gezond verstand: tussen Zone Industriel en Centre Ville weet je dat er meer verkeer zal zijn, en van een rondweg weet je ook wel waarom die is aangelegd.
Kaarten met een Michelin of IGN kartografie geven met rood een hoofd-weg aan, geel de onderliggende infrastructuur en met wit de kleinere lokale wegen. Vaak is er ook nog een breedte-aanduiding ... kom je een brede witte weg die in een agglomeratie twee kernen verbindt tegen dan moet je die met name in de spits wantrouwen.

Overigens heb je in Zwitserland heel fraaie en goed gedetailleerde fietskaarten met een globale aanduiding mbt drukte en hellingen incl de extra steile waar je dan van het lopend sneller boven profiteert (en hier en daar suggesties mbt een trein of andere vervoermiddelen). Die Zwitserse kaarten zou ik ook graag in België en Frankrijk hebben.

BSM
Ik maak zelf veel gebruik van komoot.com. Je kunt aangeven voor wat voor soort fiets de route bedoeld is. Je kunt de app gebruiken, een gpx downloaden of soms direct syncen met je gps device.
Ik heb ondertussen twee programma's bekeken. Ik merk echter dat ik er een zwaar hoofd in heb om in de Ardeche een route te maken die onder de 5% blijft. Daarbij zien we nu toch wel op tegen de lange autorit die kant op met de kleintjes. Ik was misschien weer iets te enthousiast met onze plannen. Ik heb het nog niet opgegeven maar kijk ondertussen wel naar alternatieven.

Canal du Midi zou kunnen alhoewel dat nog verder rijden is en we dan met de trein terug zouden moeten.
We hebben al heel wat routes in zuid/oost Frankrijk gefietst dus die aan elkaar knopen trekt ons minder, dan staan we op dezelfde campings als twee jaar geleden. Nee wellicht de route van Luc Otteman, fietsen in Bourgondië. maar dan is de vraag, wat voor weer is het daar eind mei? Internet geeft mij de indruk dat het onzeker is.

Dus mocht je een leuk alternatief hebben, gooi het er maar uit. Wij hoopte Zuid Frankrijk weer te kunnen ervaren maar dat is wellicht letter en figuurlijk nu wat te ver. Wat zou dan een prachtige omgeving zijn met redelijk (goed) weer en niet al te ver van Nederland. Misschien NOrmandie ? maar daar regent het volgens mij erg veel. Frankrijk trekt ons wel, veel en goedkope municipals. heerlijk, geen zorgen :D

Duitsland? Het zwarte woud? Ik ken het niet, lijkt me pittig fietsen. De vogezen vorig jaar gedaan, was niet al te makkelijk, weer was ook niet al te best in hoog zomer.

we kijken rustig verder
Bourgondië. maar dan is de vraag, wat voor weer is het daar eind mei?
In mijn ervaring heeft het oosten van Frankrijk - en dus ook Bourgogne - tot vrij diep in het zuiden ongeveer hetzelfde klimaat als hier (België). Misschien een graadje warmer.
Om eerlijk te zijn: volgens mij heb je nergens in Frankrijk een goed-weer-garantie in mei, al is in het zuiden de kans op goed weer groter dan hier.
luchtfietser schreef:
do 20 dec, 2018 21:25
.....

Canal du Midi zou kunnen alhoewel dat nog verder rijden is en we dan met de trein terug zouden moeten.
....

Dus mocht je een leuk alternatief hebben, gooi het er maar uit. Wij hoopte Zuid Frankrijk weer te kunnen ervaren maar dat is wellicht letter en figuurlijk nu wat te ver. Wat zou dan een prachtige omgeving zijn met redelijk (goed) weer en niet al te ver van Nederland. Misschien Normandie ? maar daar regent het volgens mij erg veel. Frankrijk trekt ons wel, veel en goedkope municipals. heerlijk, geen zorgen :D

Duitsland? Het zwarte woud? Ik ken het niet, lijkt me pittig fietsen. De vogezen vorig jaar gedaan, was niet al te makkelijk, weer was ook niet al te best in hoog zomer.
Canal du Midi en dan eventueel een stuk heen of terug treinen is echt zo gek nog niet, met name die trein maakt het juist makkelijker/flexibeler.
Bekijk vooral even de verschillende trein-frequenties, ik gebruik vaak bahn.de en maak een uitdraai met 4 pagina's op een kant van een A4tje. Met een of twee A4tjes weet je dan al heel veel.

Wil je minder ver dan is het Canal de Nivernais, Loire, Canal du Centre, Canal de Bourgogne ook heel interessant voor een groter of kleiner rondje. Het weer in deze regio is (gemiddeld) niet slecht eind mei, maar zoals in alle regio's buiten het mediterrane is garantie niet te geven. Je hebt met een Borgondisch rondje in ieder geval de winst van veel valleien, dat geeft meer beschutting, sneller opwarmen, minder wind.

Of het Canal du Rhône au Rhin (maar daar wordt een rondje moeilijker, in mijn ogen is deze Canal-route meer een handige dwarsverbinder).

Normandië is leuk en ook heel groot, maar ook "hobbelig". Alleen langs een rivier is het wat vlakker.
Dwars op de rivieren kom je nooit hoog maar je maakt desondanks wel heel wat verticale meters.

En het Zwarte Woud is "erger" als de Vogezen, drukker, voller en ordelijker.

Groeten BSM
Je hebt ook nog Aquitanië en het gebied ten noorden daarvan (even geen naam bij de hand). Bij de kust zo vlak als je maar wilt, landinwaarts bobbeliger.
Gemakkelijker bereikbaar dan het verre zuiden maar uiteraard verder dan de noordelijke helft. Geen weergarantie. Een heel lang strand.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand ... sition.png
Ik pak meestal google maps + streetview + earth om een globale route, landschap, afstanden, en hoogtemeters te bepalen, qua details kijk ik daarna verder. Soms zoek ik een track van te voren uit, via allehande hier genoemde routesites, maar meestal kijk ik een dag van te voren wat waarschijnlijk de beste route is voor de volgende dag, op basis van ervaringen van vandaag. Steile klimmen probeer ik meestal ook te vermijden, het is in mijn ervaring vaak afwegen tussen drukke wegen/makkelijk doorrijden/weinig hellingen en rustige stille wegen/slechtere kwaliteit/steilere hellingen.
Leon schreef:
do 20 dec, 2018 22:36
Je hebt ook nog Aquitanië en het gebied ten noorden daarvan (even geen naam bij de hand). Bij de kust zo vlak als je maar wilt, landinwaarts bobbeliger.
Gemakkelijker bereikbaar dan het verre zuiden maar uiteraard verder dan de noordelijke helft. Geen weergarantie. Een heel lang strand.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand ... sition.png
Tja Aquitaine ...
Vlgs "Weg in Frankrijk.nl"
Aquitaine
Een eindeloze reeks gele zandstranden, vestingstadjes en kastelen, praktisch overal wijngaarden, bergen en veel groen: dat is Aquitaine in het kort. Met zijn landschappen, cultuur en erfgoed is Aquitanië een rijke streek. Een overvloedigheid die ook afgelezen kan worden aan de diversiteit van de landschappen: de hellingen van de wijngaarden bij Bordeaux, de zanderige "landes" van de Baskische kust en de plateaus van de Périgord.


En het gebied daarboven Poitou-Charente
De streek Poitou-Charentes kent een schitterende kust en is daarnaast zeer geschikt voor ecotoerisme. Poitiers, de oude hoofdstad van de streek Poitou, illustreert net als de rest van de streek dat verleden en toekomst samen kunnen gaan. Deze middeleeuwse stad herbergt de Futuroscope, het Europese park van afbeeldingen en communicatie. Zo'n 600 monumenten - abdijen en kastelen - getuigen van een rijk verleden, toen de Romaanse kunst zijn stempel drukte op deze streek.

Samen met Limousin vormen deze drie regio's het Nouvelle Aquitaine.

De kust is leuk, maar in mei zonder weer-garanties.
Zelfs hartje zomer kan je pech hebben maar dat is uitzondering.
Dat ene jaar dat wij daar fietsten was er een frisse/kille en strakke noorden wind.
Gelukkig veel bos in de binnenduinrand en verder heel stille stranden want die wind.
Wij reden richting huis en dus 10 dagen tegenwind.

Les Landes (in brede zin) zijn verder eindeloze bossen, wel hier en daar fietspaden op oude spoorlijntjes.
En ook hele einden hars-tappers-pistes (heel smalle beton-fietspaden in de duinen).

Van de enorme oppervlakten met wijngaarden in het binnenland meer richting Bordeaux en noordelijker moet je houden. Onze kat komt uit Charente (de vorige overigens ook) ... en dit is erg off topic.


Nog meer naar het binnenland zit je in de Dordogne (in brede zin). Mooi maar veel "hobbels".

Groeten BSM
We zijn er nog niet uit wat onze bestemming wordt maar zojuist stuitte ik op de volgede mogelijkheid. ik deel hem graag. Deze is in Duitsland https://fuenf-fluesse-radweg.info/nl/de-fietstocht.html
Leon schreef:
wo 12 dec, 2018 22:52
Maar uiteindelijk bleek ik in Frankrijk in 97,6% :wink: van de kilometers toch gewoon op een weg te fietsen die op de Michelinkaart 1:200.000 staat.
Dit dus. Koop een Michelin autoatlas Frankrijk en scheur de kaarten die je nodig hebt eruit. Knoop de witte wegen aan elkaar, af en toe een stuk gele weg kan vaak ook prima, rode wegen (RN) zijn te vermijden.
Dat is natuurlijk een perfecte kinderroute, maar als ik lees wat jullie aan ervaring hebben vraag ik mij af wat jullie in de laatste 2 weken gaan doen. De baby zal nog wel lekker slapen, maar jullie 4 jarige zal de bepalende factor zijn qua dagafstanden.

Bij mij staat ie ook nog op het lijstje. Of in een week met de Weehoo of met zijn eerste vakantiefietsje. Dat zal dan veel langer duren.
Georg schreef:
zo 06 jan, 2019 11:25
Leon schreef:
wo 12 dec, 2018 22:52
Maar uiteindelijk bleek ik in Frankrijk in 97,6% :wink: van de kilometers toch gewoon op een weg te fietsen die op de Michelinkaart 1:200.000 staat.
Dit dus. Koop een Michelin autoatlas Frankrijk en scheur de kaarten die je nodig hebt eruit. Knoop de witte wegen aan elkaar, af en toe een stuk gele weg kan vaak ook prima, rode wegen (RN) zijn te vermijden.
In Duitsland zijn veel kruip door sluip door fietspaden. Dan is een goede kaart prettig. In Frankrijk fiets je inderdaad over de witte weggetjes. De meeste Voie Vertes hebben trotse borden, waardoor je het begin wel ziet. In Duitsland is dat minder.
Ja inderdaad, ik zag later dat het enkel 300 km is. Ik had de route ergens anders gelezen en dacht dat het 650 km was, maar dat was de afstand van Nederland naar de route... heel jammer. Maar mochten we toch die kant op willen, ik zie bij bikeline dat er allemaal rondes liggen, er is zat te combineren. De vraag is meer wat is het leukst nu. Zuid Frankrijk schuiven we denk ik door naar volgend jaar.
groverr schreef:
zo 06 jan, 2019 11:33

Bij mij staat ie ook nog op het lijstje. Of in een week met de Weehoo of met zijn eerste vakantiefietsje. Dat zal dan veel langer duren.
wanneer zijn jullie over gestapt op de weehoo en wanneer wordt het zijn eigen fietsje?
Voor de deelstaat Nordrhein Westfalen gebruik ik de routeplanner NRW om routes te maken.
https://radservice.radroutenplaner.nrw. ... gi?lang=NL.
Hij is nu 4,5 jaar oud. Vanaf 3 jaar kan hij fietsen, maar nu pas naast mij op de openbare weg. Hij zal steeds meer in de buurt fietsen. De Weehoo gebruik ik vanaf dat hij 2,5 jaar is. Als de weg droog is en het is niet te koud, maken we langere dagtochten of meerdaagse tochten met een tentje. Als hij meetrapt gaan we lekker hard, maar hij valt er ook nog lekker in slaap. Met name in het buitenland wil ik de Weehoo nog lang gebruiken, omdat het zo leuk is.

Ik denk dat hij 6/7 jaar oud zal zijn als hij op een eigen vakantiefiets zo een route gaat fietsen. Met de Weehoo kan je uitdagendere terreinen hebben.
groverr schreef:
zo 06 jan, 2019 18:51


Ik denk dat hij 6/7 jaar oud zal zijn als hij op een eigen vakantiefiets zo een route gaat fietsen. Met de Weehoo kan je uitdagendere terreinen hebben.
ik heb je een pb gestuurd