Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je aller eerste vakantie fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Je aller eerste vakantie fiets

 
Ik vroeg me af ... is er ook een "Onderwerp"   Je allereerste buitenlandse vakantiereis ?

Van mijn eerste reis heb ik een nauwkeurige routebeschrijving bijgehouden (ook van mijn tamelijk basale maaltijden).

BSM
Bridgestone SM schreef:
za 15 dec, 2018 20:24
Ik vroeg me af ... is er ook een "Onderwerp" Je allereerste buitenlandse vakantiereis ?
Ja.
Een Gazelle Formula Randonneur. Met toen al hydraulische schijfremmen voor en achter. Fietste langs mijn lokale fietsenmaker en zag 'm zo staan in het rijtje van gebruikte fietsen en zag me er zo mee op vakantie gaan.

Hier als damesmodel uit de beeldbank van Gazelle:

https://content.presspage.com/uploads/1 ... .jpg?10000
Een giant trooper, in 1989 of 1990, ik ben er mee naar Parijs gefietst een paar jaar later, was tof. :)

Heb hem ingeruild later bij mijn fietsenmaker voor een gewone stadfiets en toen hij nog niet verkocht was, heb ik hem zelf weer teruggekocht :) en fiets er op als bijfietsje, hij fietst nog steeds heerlijk en snel.
fud0 schreef:
vr 21 dec, 2018 01:36
Een giant trooper, in 1989 of 1990, ik ben er mee naar Parijs gefietst een paar jaar later, was tof. :)

Heb hem ingeruild later bij mijn fietsenmaker voor een gewone stadfiets en toen hij nog niet verkocht was, heb ik hem zelf weer teruggekocht :) en fiets er op als bijfietsje, hij fietst nog steeds heerlijk en snel.
Was ook mijn eerste vakantiefiets :D Helaas slechts 2 vakanties lol van gehad, in '92 in noord-Spanje en '93 Schotland, want daarna gestolen. Toen maar een Vittorio besteld voor onze coast-to-coast in de US in '94...Die fiets heb ik gelukkig nog wel steeds en wordt dagelijks gebruikt voor woon-werk...
Mijn eerste fietsvakantie was in 1991 naar België en Luxemburg. Ik reed toen op een geleende mountainbike; merk onbekend. Maar ik vond (vind) mountainbikes niet echt geschikt voor reizen per fiets. Het zijn eigenlijk ondingen. Je zit erg voorover gebogen en leunt erg op je armen. Leuk voor een half uurtje door het bos crossen maar niet voor een lange reis. Ik beschouw die fiets daarom niet als mijn eerste echte vakantiefiets. Dat was de fiets die ik het jaar erop gebruikte, een Peugeot Super Sport uit 1979. (Dankzij het zoekwerk voor dit topic weet ik nu dat het een Peugeot PX8 is).

Wat een fijne fiets vond ik dat. Een echte trimfiets, zoals dat toen zo mooi heette. Heerlijk rechtuit stabiel en met fijne stadsremmen. De cantilever-remmen werkten ook heel behoorlijk (vond ik toen). En toen ik het kleine voorblad nog eens verder verkleinde (ik meen van 39 naar 32 tanden) kwam ik er ook nog heel aardig de hellingen mee op. Ik heb die fiets later nog eens nagemeten en toen bleek dat die inderdaad de maten van een echte klassieke randonneur had.

Ik begrijp nu wel dat die fiets naar de huidige maatstaven tamelijk matig was. Er zat een goedkope afmontage op en de drager was van slap draadstaal. Tijdens mijn reis in Engeland (1996) heeft dan ook het frame het begeven (balhoofd begon te knikken). Ik kon er nog wel mee naar huiskomen. Maar toen werd het tijd voor een echt goede fiets, een Koga Miyata GlobeTraveller uit 1993. Maar ik heb fijne herinneringen aan mijn Peugeot. Jammer dat ie later nog eens bij mij voor de deur gestolen is.

Hier nog een paar vage fotootjes van mijn fiets en een betere die ik op internet vond.

Afbeelding

Zo ging het vroeger: op tennisschoenen met fietstassen van de Aldi en een stuurtas die met riempjes aan het stuur gebonden zat.

Afbeelding

Afbeelding
Mijn eerste vakantiefiets was een Gazelle Tour de France. Zie verder HIER.