Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slijtplekken bagagedrager - Forum Wereldfietser

Slijtplekken bagagedrager

Wat doet een kunststofachterplaat van een fietstas met de drager waar hij aan hangt?

Daar waar de buis van de drager ooit rond is geweest, zit nu een plat vlak, duidelijk waarneembaar met het blote oog. Op de kunststofplaat kan ik niks zien van slijtplekken. Mijn allu drager legt het dus af tegen een Vaude kunststofachterplaat. Is kunststof harder/sterker dan allu?

Wat daar tegen te doen?

Haike, troost jezelf met de gedachte dat zelfs stalen Tubus dragers wat afvlakken door de harde achterkant. En inderdaad zoals je hebt gezien is het kunststof harder dan aluminium. :cry:

Eric Schuijt schreef:Haike, troost jezelf met de gedachte dat zelfs stalen Tubus dragers wat afvlakken door de harde achterkant. En inderdaad zoals je hebt gezien is het kunststof harder dan aluminium. :cry:
Dan komt de volgende vraag bij me op: Waarom geen kunststof drager?

Omdat kunststof nogal buigzaam is. Of je moet (zoals bij hol alu) oversized gaan werken, en dan passen de tassen niet meer.

Eric Schuijt schreef:Omdat kunststof nogal buigzaam is. Of je moet (zoals bij hol alu) oversized gaan werken, en dan passen de tassen niet meer.
Ja; dat is natuurlijk zo, helemaal aan voorbij gegaan; dat buigzame aspect :oops:

Maare... Carbon dan? :lol: (blijf het proberen)

Hoi,
Ik ken het verschijnsel ook. Ook bij mijn dragers is het niet alleen de lak die verdwijnt.
Bij Lars' drager heb ik gezien dat de buizen uiteindelijk doorslijten.
Ik heb hem het idee aan de hand gedaan om tie-wraps op de gewraakte plekken te doen. Sindsdien heb ik niets meer van hem gehoord, dus ofwel het werkt of hij is met fiets en al in een ravijn gevallen :wink:
Leon

Haike schreef:
Eric Schuijt schreef:Omdat kunststof nogal buigzaam is. Of je moet (zoals bij hol alu) oversized gaan werken, en dan passen de tassen niet meer.
Ja; dat is natuurlijk zo, helemaal aan voorbij gegaan; dat buigzame aspect :oops:

Maare... Carbon dan? :lol: (blijf het proberen)
Het moeilijke van carbon is het invoeren van puntlasten. Ik denk dat als je met carbon echt gewicht wil besparen je af moet stappen van drager plus tassen, maar moet gaan denken aan zelfdragende tassen die met een minimale extra constructie aan de fiets en elkaar worden vastgemaakt

m-gineering schreef:
Haike schreef:
Eric Schuijt schreef:Omdat kunststof nogal buigzaam is. Of je moet (zoals bij hol alu) oversized gaan werken, en dan passen de tassen niet meer.
Ja; dat is natuurlijk zo, helemaal aan voorbij gegaan; dat buigzame aspect :oops:

Maare... Carbon dan? :lol: (blijf het proberen)
Het moeilijke van carbon is het invoeren van puntlasten. Ik denk dat als je met carbon echt gewicht wil besparen je af moet stappen van drager plus tassen, maar moet gaan denken aan zelfdragende tassen die met een minimale extra constructie aan de fiets en elkaar worden vastgemaakt
Neuhh,... het gaat me niet om het gewicht, ik ben niet zo'n grammenjager. Het gaat mij erom dat die achterplaat van de tas de buizen van mijn drager aan het doorschuren is, en daar protesteer ik tegen :D Mijn gedachtengang was dat als je een kunststof drager zou hebben (Carbon) van plusminus dezelfde hardheid je het probleem enigzins onder de knie hebt. Want het zit ook niet bij de haken, het zit echt daar waar de buis van de drager de plaat van de tas raakt. Gewoon een plat vlak geworden, inplaats van een ronde buis.

Haike schreef:Mijn gedachtengang was dat als je een kunststof drager zou hebben (Carbon) van plusminus dezelfde hardheid je het probleem enigzins onder de knie hebt.
Helaas leert de slijtageleer ons dat je nooit op voorhand kunt zeggen welk van de twee in contact zijnde materialen het meest zal slijten. De zachte kunststof platen en het harde stalen buismateriaal is daarvan een treffend voorbeeld. Wat carbon zal doen kun je dus ook niet op voorhand zeggen. Best kans dat het in no-time verpulverend verschuurt overigens.
Leon

Misschien dat de factor zand/vuil ook een rol speelt? Bij het kunststof wordt het zand erin gedrukt zodat de schurende werking minder is. Bij de dragerbuizen daarentegen krijgt het alle kans te gaan schuren.

Fedor schreef:Misschien dat de factor zand/vuil ook een rol speelt? Bij het kunststof wordt het zand erin gedrukt zodat de schurende werking minder is. Bij de dragerbuizen daarentegen krijgt het alle kans te gaan schuren.
Tuurlijk, dat zou best kunnen: de zandkorreltejs en stukjes roest gaan lekker in het plastic zitten en vormen mooi schuurpapier voor het staal. Elke vochtige nacht roest het staal een of meer micrometers en na een paar jaar heb je een gat. Zo ken ik het ook van de te zachte remblokjes.
Leon

Maar misschien heb je ook nog wel verschillende hardheden. Kan me herinneren dat ik ooit aan een alluminium strook die op de laadklep van een vrachtwagen zat, een stuk moest wegslijpen. Volgens mij had ik de juiste slijpschijf op de haakse slijper zitten, maar het was me toch een partij werk.. Ik heb een LS allu drager, weet niet hoe hard of zacht die zijn.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat hardheid hier een rol speelt. Ik denk dat iedereen het met me eens zal zijn dat staal, en zelfs alu harder is dan het kunststof van Vaude (als dat kunststof werkelijk zo hard zou zijn zou het verbrokkelen).
Eerder denk ik dat het kunststof in het herhaaldelijke stoten (en hoeveel duizend maal is dat?) elke keer een heel klein beetje in-veert, maar ook weer uit-veert. Het metaal daarentegen zal een minuscuul beetje indeuken, maar vervolgens niet meer uit-deuken. Vandaar dat je na verloop van tijd een vlakje over zal houden. Het kunststof houdt dus beter z'n vorm.
Uiteindelijk speelt hardheid dan toch een rol, zei het in tegengestelde zin aan wat je zou verwachten. Vergelijk het met: buigen of barsten...

Spironski schreef:Eerlijk gezegd denk ik niet dat hardheid hier een rol speelt. Ik denk dat iedereen het met me eens zal zijn dat staal, en zelfs alu harder is dan het kunststof van Vaude (als dat kunststof werkelijk zo hard zou zijn zou het verbrokkelen).
Eerder denk ik dat het kunststof in het herhaaldelijke stoten (en hoeveel duizend maal is dat?) elke keer een heel klein beetje in-veert, maar ook weer uit-veert. Het metaal daarentegen zal een minuscuul beetje indeuken, maar vervolgens niet meer uit-deuken. Vandaar dat je na verloop van tijd een vlakje over zal houden. Het kunststof houdt dus beter z'n vorm.
Uiteindelijk speelt hardheid dan toch een rol, zei het in tegengestelde zin aan wat je zou verwachten. Vergelijk het met: buigen of barsten...
Dus het matriaal van mijn drager verdicht zich?

Ha ha, dat zou mooi zijn! Hoe vaak de aardbol rond om uiteindelijk een zwart gat als bagagedrager over te houden?? :shock:
Ik vrees toch dat het niet om verdichting -, maar om vervorming gaat. Het metaal zal wel de breedte in gaan, denk je niet? helaas.... :(

Spironski schreef:Ha ha, dat zou mooi zijn! Hoe vaak de aardbol rond om uiteindelijk een zwart gat als bagagedrager over te houden?? :shock:
Ik vrees toch dat het niet om verdichting -, maar om vervorming gaat. Het metaal zal wel de breedte in gaan, denk je niet? helaas.... :(
Nou ik heb er gewoon nul verstand van hoe matriaal kan werken. Dus mij kan je alles wijs maken.... :roll:

Koop een meter spiralex of spiralwrap bij de elektronika hobby winkel, wikkel het om de delen waar je tas je drager raakt.
Je bent één euro kwijt en nu slijt het spiralex ipv je drager, een fijn idee.
Het spul gaat jarenlang mee en houd je drager als nieuw.

Groeten,

John.

johntelleman schreef:Koop een meter spiralex of spiralwrap bij de elektronika hobby winkel, wikkel het om de delen waar je tas je drager raakt.
Je bent één euro kwijt en nu slijt het spiralex ipv je drager, een fijn idee.
Het spul gaat jarenlang mee en houd je drager als nieuw.
Dank je wel John daar ga ik achteraan, ik zat zelf al te denken aan krimpkous of iets dergelijks.

Haike schreef:ik zat zelf al te denken aan krimpkous of iets dergelijks.
enneh ......... hoe schuif je die krimpkous over de buis van de bagagedrager?? :?