Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw Gazelle Champion Mondial A-frame - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ombouw Gazelle Champion Mondial A-frame

beste swdick, let qua schakelen er vooral op dat ketting en cassette bij elkaar passen.
de suntour-derailleur zal waarschijnlijk zijwaarts voldoende slag maken om alle versnellingen met frictie te schakelen.
groet! hoogframe
Nee Sjefke, geen van beide. Dit zei Gazelle er zelf over:
gazelle champion semi race 1982
"Rechtstreeks van de racefietsen afgeleid is de Semi Race serie von Gazelle. De Champion Mondial Semi Race voor heren en dames. Gebouwd mit grote precisie in de speciale race-afdeling. Voor toerfietsers, die wel race-materiaal wensen maar toch iets meer comfort eisen in de vorm von spatborden, verlichting en een normaal stuur. De Champion Mondial Semi Race is met de hand gemaakt van Reynolds 531 buis en voorzien van zwarte kunststof spatborden."
Dus frame identiek, met enige aanpassingen.
Klopt helemaal, voor 1980 werden deze frames als G-frame aangeduid. Kenmerkend waren de ESGE-bagagedragerplaat en lange achtervork.
Banden van 35-38mm passen in dit frame. Erg fijn rijdende fiets. En gewoon die Mafac’s gebruiken (die horen gewoon bij dit model) i.c.m. Koolstop Eagle Claws - super stopping power!
hoogframe schreef:
ma 31 dec, 2018 20:51
beste swdick, let qua schakelen er vooral op dat ketting en cassette bij elkaar passen.
de suntour-derailleur zal waarschijnlijk zijwaarts voldoende slag maken om alle versnellingen met frictie te schakelen.
Je moet eventueel wel omkijken naar een commandeur die voldoende kabel-slag maakt.

BSM
Er is inderdaad niet een enig echt type CM. Gazelle heeft ze lang in productie gehad en heeft ze in veel varianten gebouwd. Ter gelegenheid van het 125 jarig bestaan is er zelfs in 2017 nog een jubileum versie uitgebracht.

Over remmen en de investering:

Meer remkracht kan best fijn zijn, en veilig. en als een CM sentimentele waarde heeft, is het de investering ook zeker waard. Het kan ook een leuk sleutelproject zijn. En wat kost nou een knap setje tweedehands remmen?

Het zijn mooie frames, product van een mooie framebouw traditie. Mooi staal, fijne buissoort, fijne geometrie.

Ik heb de achterkant van de voorvork van mijn CM uit 1978 uitgeboord om er een modernere Campagnolo Chorus side pull rem in te kunnen zetten. De inbus-bus paste anders niet in de vork.
Reach van de remmen op deze frames is 62-65mm, derhalve zit je eigenlijk wel vast aan centerpulls; kwalitatief betere remmen dan sidepulls met vergelijkbare reach - deze zijn gewoon niet stijf genoeg.
Goed afgesteld, icm knappe remhendels van bijv. Tektro, is de modulatie en remkracht zeer goed van die Mafac’s.
Het mooiste is nog de naam: MAFAC: Manufacture Arvernoise de Freins et Accessoires pour Cycles
Ik had Weinmann sidepull remmen op mijn Champion Mondial, ten opzichte van de Weinman remmen waren de Chorus remmen al een hele verbetering.

Voor het G model: Setje Dia comps center-pull remmen is de meest voordelige optie denk ik, als je voor nieuw gaat.
Georg schreef:
di 01 jan, 2019 13:05
Het mooiste is nog de naam: MAFAC: Manufacture Arvernoise de Freins et Accessoires pour Cycles
 
Geweldig he .. die Franse inventiviteit met "afko's".
Het komt - zo zeggen ze wel in Frankrijk - omdat het woord voor afkorting (= abréviation) zo lang is.

Groeten BSM

PS In het Frans is een "afko" een "abré"
swdick schreef:
di 01 jan, 2019 09:48
Dit zei Gazelle er zelf over:
gazelle champion semi race 1982
"Rechtstreeks van de racefietsen afgeleid is de Semi Race serie von Gazelle. De Champion Mondial Semi Race
Laten we het erop houden dat je gewoon fantaseert. Is niet strafbaar, wel als je het onder die noemer gaat verkopen. Reynolds 531 buismateriaal bepaalt niet het merk, model noch frame.
sjefke schreef:
wo 02 jan, 2019 01:10
swdick schreef:
di 01 jan, 2019 09:48
Dit zei Gazelle er zelf over:
gazelle champion semi race 1982
"Rechtstreeks van de racefietsen afgeleid is de Semi Race serie von Gazelle. De Champion Mondial Semi Race
Laten we het erop houden dat je gewoon fantaseert. Is niet strafbaar, wel als je het onder die noemer gaat verkopen. Reynolds 531 buismateriaal bepaalt niet het merk, model noch frame.
Maar als het een Gazelle is met Champion Mondial transfers, dan zal het toch wel een Champion Mondial zijn.
Volgens mij gaat het om deze fiets op Marktplaats https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer en dat is gewoon een mooie Champion Mondial.
En als je deze advertentie bekijkt, met bij de foto's een kopie van de oude folder, dan zie je dat er zelfs Champion Mondials waren met damesframes https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... usPage=VIP
En zo zijn er in bijna ieder draadje forumleden die:
- de topic starter aanvallen
- elkaar aanvallen
- strooien met onbelangrijke feitjes of persoonlijke ontboezemingen

Zo eindigt een topic in oeverloos geneuzel terwijl we daar een categorie 'kletspraat' voor hebben.
Ik vind in dit draadje toch wel ontopic om te weten wat voor frame het is. Dat daarover gediscussieerd wordt tussen mensen die het niet met elkaar eens zijn lijkt mij prima, zelfs doel van dit forum. Als daar iemand bij zit die het zonder inhoudelijke argumenten doet vind ik dat een stuk minder. Dat is dan meteen een zwaktebod.
Dus sjefke als je het zo zeker weet, leg ons dan haarfijn uit waarom en hoe je dat ziet maar wees niet boos als een ander het tegendeel probeert.
(Persoonlijk vind ik het geen mooie fiets maar dat is totaal onbelangrijk)
Dat is inderdaad de fiets. Hij wordt vandaag opgehaald.
Ik snap Sjefke niet goed, waarom ontkennen wat toch duidelijk is en wat door Gazelle zelf wordt beweerd? Dit is dus een geval van nep nieuws. He gaat hier niet om een mening maar om feiten.
sjefke schreef:
wo 02 jan, 2019 01:10
swdick schreef:
di 01 jan, 2019 09:48
Dit zei Gazelle er zelf over:
gazelle champion semi race 1982
"Rechtstreeks van de racefietsen afgeleid is de Semi Race serie von Gazelle. De Champion Mondial Semi Race
Laten we het erop houden dat je gewoon fantaseert. Is niet strafbaar, wel als je het onder die noemer gaat verkopen. Reynolds 531 buismateriaal bepaalt niet het merk, model noch frame.
Ik snap jouw opmerking echt niet. Hij noemt de folder van Gazelle als bron. Waar baseer je jouw bewering op?

Er was gewoon een Champion Mondial tour model type-G en in dit topic gaat het over een dergelijke fiets. Als je er meer over weten wilt:

https://timontyres.com/2016/08/01/gazel ... al-g-type/

http://tipsvantheo.blogspot.com/2016/10 ... mpion.html

enzovoort.
maxwell schreef:
wo 02 jan, 2019 10:10
sjefke schreef:
wo 02 jan, 2019 01:10
swdick schreef:
di 01 jan, 2019 09:48
Dit zei Gazelle er zelf over:
gazelle champion semi race 1982
"Rechtstreeks van de racefietsen afgeleid is de Semi Race serie von Gazelle. De Champion Mondial Semi Race
Laten we het erop houden dat je gewoon fantaseert. Is niet strafbaar, wel als je het onder die noemer gaat verkopen. Reynolds 531 buismateriaal bepaalt niet het merk, model noch frame.
Ik snap jouw opmerking echt niet Sjefke. Hij noemt de folder van Gazelle als bron. Waar baseer je jouw bewering op?

Er was gewoon een Champion Mondial tour model type-G en in dit topic gaat het over een dergelijke fiets. Als je er meer over weten wilt:

https://timontyres.com/2016/08/01/gazel ... al-g-type/

http://tipsvantheo.blogspot.com/2016/10 ... mpion.html

enzovoort.
O foutje, nu heb ik mezelf geciteerd.
Ik ben wel geïnteresseerd in waarom Leon het geen mooie fiets vindt, ik vind dit soort fietsen heel aantrekkelijk, en dit lijkt een behoorlijk daar exemplaar. Ik kijk al jaren regelmatig op marktplaats naar dergelijke fietsen en ik heb al die tijd nog nooit een CM voorbij zien komen met MAFAC remmen. Zijn bijna altijd de raceframes.
Hallo Georg,
Ik ben er pas onlangs achtergekomen dat het de semi race versie is. Dat was eigenlijk niet wat ik zocht, maar ik zal hem nu toch maar eens proberen. Bevalt het niet dan verkoop ik hem gewoon en zoek een "gewoon" A-frame.
swdick schreef:
di 01 jan, 2019 09:48
Dit zei Gazelle er zelf over:
gazelle champion semi race 1982
"Rechtstreeks van de racefietsen afgeleid is de Semi Race serie von Gazelle. De Champion Mondial Semi Race
 
Het enige wat je op zo'n "wij van WC-eend" reclame-tekst kan afdingen is dat je vergelijkbare teksten ook tegenkomt bij bijvoorbeeld automobielen.  
Die zijn ook "rechtstreeks afgeleid" van een geheel ander model dat naar Dakar reed, of dat Le Mans won of of noem maar op. Dit "rechtstreeks afgeleid" is natuurlijk weinigzeggend, in de limiet is de enige overeenkomst dat het ook een fiets is.

Tegelijkertijd ziet deze Gazelle CM er best netjes uit, dus niks mis mee, en de Gazelle folder-tekst is gewoon de Gazelle-folder-tekst, als je de precies passende folder pakt kan je ook nog kijken wat indertijd de "specs" waren.
En ... of je houdt van dit type semi-race ... dat is een kwestie van onbetwistbare smaak.

Groeten BSM
Georg schreef:
wo 02 jan, 2019 10:54
Ik ben wel geïnteresseerd in waarom Leon het geen mooie fiets vindt, ik vind dit soort fietsen heel aantrekkelijk, en dit lijkt een behoorlijk daar exemplaar.
Zoals gezegd is dat in dit draadje onbelangrijk. Offtopic bovendien. Ik wilde alleen benadrukken dat ik niet wil behoren bij voorstanders of tegenstanders van deze fiets. Het gebeurt wel eens op dit forum dat als je iets ten voordele of ten nadele van iets zegt men meteen denkt dat je dan voor of tegen dat iets bent. Zo werkt het bij mij niet, tenzij ik zeg dat het mijn mening is of er een smiley bij staat natuurlijk.
Als OP straks heel comfortabel op deze fiets zit is er een heel fijn doel bereikt. Als ik iets zou zien aan de fiets wat dat tegen zou werken dan had ik dat gezegd, maar dat is er niet.