Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maximaal gewicht fietstocht Santiago de Compostela - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

maximaal gewicht fietstocht Santiago de Compostela

Kan me bij 12kg aan bagage nog steeds niets voorstellen - :shock: zeker niet als je het hebt over comfort en alles bij je hebben. Neem aan dat je je tassen niet hebt meegeteld?

Ben altijd al blij als ik het tot 20 a 21kg weet te beperken.
Inge,

Kom op de Wereldfietsersbeurs naar de lezing van Henk en mij met de titel ´wat neem ik mee en wat laat ik thuis´ en ik laat je zien dat je zelfs met 10 kg bagage (incl. tassen en zonder water) comfortabel kunt reizen.

Bert
Weet nog niet of ik dan kan als ik er ben zal ik zeker komen.
Inge1 schreef:
vr 04 jan, 2019 10:32
Kan me bij 12kg aan bagage nog steeds niets voorstellen - :shock: zeker niet als je het hebt over comfort en alles bij je hebben. Neem aan dat je je tassen niet hebt meegeteld?

Ben altijd al blij als ik het tot 20 a 21kg weet te beperken.
Het kan wel. Je moet investeren in super lichtgewicht spul. Tent bij mij 2 persoons! (Comfort voor mij alleen): MRS huba huba 2. Matje exped ultra lw, licht zeer comfortabel. Ik had een excell bestand en net zo lang gestreept tot ik aan 12 kg zat. Het zit in kleine dingen, die opgeteld het verschil maken. Zoals geen hoezen voor tent, slaapzak, matje enz. Je fietstas is al een hoes. Tent prop je ongevouwen zo in je fietstas. Spaart ook veel tijd s'morgens. Enige mes: aardappelmesje, 10 gram. Kleren in laagjes. Comfort: E-reader met heel veel boeken en reisgidsen.
Tent (tarptent stratospire 2), slaapzak, matje zijn lichtgewicht (matje (500gr) niet ultra maar kampeer vaak bjj nachttemperaturen tot 10° en vind extra grond isolatie dan wel erg fijn.

Ik heb inderdaad alles wel in hoezen zitten - vind ik makkelijk Daar is misschien nog wel winst te halen. Zal eens kijken of ik misschien nog wat meer kan combineren. Tent ligt achterop de drager ipv in een tas - qua ruimte prima mogelijk maar natte tent + grondzeil in de tas...yuk.

Voor mij is comfort ook een goede camera mee (1kg), tablet voor blog, boeken ed.. en een stoel (1200gr) - kan helaas niet zitten in de hele lage varianten.

Zal als ik tijd heb weer eens gaan zitten en kijken wat k weg kan strepen.
460 gram EHBO-spullen en 1100 gram gereedschap?

Dan kan lichter! :wink:
Inge1 schreef:
vr 04 jan, 2019 10:32
Kan me bij 12kg aan bagage nog steeds niets voorstellen - :shock:
En dan gaat het verder al gauw over licht, lichter, lichtst. Mag ik erop wijzen dat de vraagsteller niet vroeg: "Hoe kan ik zo licht mogelijk reizen?" maar eerder "is mijn bagage te zwaar voor mijn specifieke reis?" Voor lichtgewicht reizen is er elders op dit forum al prima uitleg, tips etc. te vinden! Zie de zoekfunctie rechts bovenin.

Groetjes,

Carl
Maar de vraag "is mijn bagage te zwaar voor mijn specifieke reis?" is een niet te beantwoorden vraag, daar je ook met 50 kilo bagage naar Santiago de Compostela kunt fietsen. Echter met minder bagage fietst het prettiger en het is mijnsinziens gerechtvaardigd ook in dit topic daarvoor te pleiten.
Bert van Sprang schreef:
vr 04 jan, 2019 17:09
Maar de vraag "is mijn bagage te zwaar voor mijn specifieke reis?" is een niet te beantwoorden vraag, daar je ook met 50 kilo bagage naar Santiago de Compostela kunt fietsen. Echter met minder bagage fietst het prettiger en het is mijnsinziens gerechtvaardigd ook in dit topic daarvoor te pleiten.
Goed uitgevoerd fietst een e-bike ook prettiger, volgens sommigen of velen. Iets later in het seizoen is misschien ook prettiger. Dagelijks uit eten is misschien (ik betwijfel het sterk) ook prettiger. Prettiger is een subjectief begrip. Dat maakt het nog niet tot een geweldig idee om te steeds te pleiten voor e-bikes, fietsen hoogzomer, uit eten of minder spullen meenemen, vind ik, want elk voordeel heeft zijn nadeel.
Leon,

Dit vind ik een beetje flauw. De topicstarter vraagt naar het maximale gewicht voor een fietstocht naar Santiago de Compostella. Daar deze vraag niet te beantwoorden is, gaat het natuurlijk al snel over het beperken van het totale gewicht. Daar was de topicstarter zelf ook al toe over gegaan. Het is dus totaal on topic hier op te reageren, maar het is totaal off topic het te hebben over wellicht prettiger fietsen met een E-bike, later in het seizoen, dagelijks uit eten etcetera.

Bert
Als er één ding al heel snel duidelijk was, was het dat OP zeker niet aan een echt maximum zat in dr zin dat de fietsen of hun lijven dat niet zouden kunnen. Bij de kilo's, 20 en 23, zat nota bene proviand én water meegeteld.
De bagage dan toch lichter maken is dan alleen nog een persoonlijke keuze. Een afweging die zeket een discussie waard is natuurlijk, maar die zeker niet dezelfde uitkomst heeft voor iedereen, al zijn er mensen die dat laatste lastig vinden.
als je mij met iedereen bedoelt zie je het toch echt verkeerd. Ik ben zeer wel in staat ieders keuze te respecteren. Ik verkondig ook alleen maar wat ikzelf prettig vind.
Alles is wel gezegd, maar een paar laatste tips:
Als je in het begin de klimmen wilt vermijden, omzeil dan de Ardennen en pak de Vehnbaan.
Bij Bastogne kan je de route oppakken.

Als je een pelgrimspaspoort aanschaft heb je korting in musea en kan je goedkoop in herbergen overnachten.
4 jaar geleden waren veel campings dicht in april en mei. Dus soms ook hotelletjes nodig.

Voor de Pyreneeën de tent en kookspullen terug sturen is mij ook goed bevallen.


Ennnn, zo oud 54/55 toch niet????


Veel plezier,
Anja
Als ik het zo lees wordt water _niet_ meegerekend bij bagagegewicht, proviand weer wel (ik tel boodschappen onderweg nooit mee), maar dan is 5kg weer erg veel. Verder is tent aan de zware kant, mijn éénpersoonstent weegt 1kg, mijn vorige tent uit 2005 was tweepersoons en woog 2,2kg.
Waar bestaat je kookgerei uit? Niet dat ik verwacht dat je daar veel aan wil veranderen, maar ik merk vaak wel dat mensen onnodig zware branders of onnodig veel brandstof meenemen.

Mijn paklijst uit 2011 voor drie weken Noorwegen: https://users.welmers.net/bastiaan/vaka ... lijst.html
16,2kg. Kan nog zo 1,6kg aan onnodige reservebanden vanaf, en anno 2019 1kg minder wegens lichtere tent, 1kg minder wegens ondertussen betere kookspullen, en ik verwacht ook flink lichtere slaapzak. Voor meer comfort moet je er wel weer een zwaarder matje, en stoeltjes bijtellen.

1,3kg aan fotospullen vind ik niet overdreven als je hier een weloverwogen keuze in maakt. Ik neem overwogen de beslissing om een spijkerbroek mee te nemen, is ook 900gr extra.
Wat mij opvalt is dat er niemand zijn tassen meeneemt in het gewicht bagage - dat doe ik wel altijd.
Inge1 schreef:
ma 07 jan, 2019 06:45
Wat mij opvalt is dat er niemand zijn tassen meeneemt in het gewicht bagage - dat doe ik wel altijd.
Ik anders wel hoor. Ik weeg mijn spullen los op een keukenweegschaal en verdeel daarna de spullen in mijn twee achtertassen, waarna die op de weegschaal gaan.
Datzelfde met mijn stuurtas en bidon van 1 liter.
Ik weeg zelfs nog apart mijn losse achterlicht lamp op twee AAA batterijen en idem voorlicht voor situaties zoals slecht weer & mist. Al kan misschien een hoofdlampje ook volstaan als je op zoek bent naar grammen minderen.

Incluis gewicht tassen zit ik op 13,5 kg exclusief voedsel. Dat koop ik onderweg.
Wel gaan koffie, melkstaafjes en een reservemaaltijd mee.
Fiets 13 kg
Water 1 liter/1kg; onderweg kan je bijna bij elke begraafplaats een waterkraantje vinden om bij te vullen :idea:

Mijn 'grote' voorbeeld is Jim's lijstje in dit draadje viewtopic.php?t=6951
dijken63 schreef:
zo 06 jan, 2019 20:01
Alles is wel gezegd, maar een paar laatste tips:
Als je in het begin de klimmen wilt vermijden, omzeil dan de Ardennen en pak de Vehnbaan.
Bij Bastogne kan je de route oppakken.
V
Dan mis je wel één van de mooiste stukken van de route, naar mijn mening. Die Vehnbaan is zo saaaai.
Inge1 schreef:
ma 07 jan, 2019 06:45
Wat mij opvalt is dat er niemand zijn tassen meeneemt in het gewicht bagage - dat doe ik wel altijd.
Ik zie toch wel degelijk tassen staan in de twee paklijsten die in de eerste stel berichten van deze discussie staan.
dijken63 schreef:
zo 06 jan, 2019 20:01
Als je in het begin de klimmen wilt vermijden, omzeil dan de Ardennen en pak de Vehnbaan.
Bij Bastogne kan je de route oppakken.
Nochtans zijn de Ardennen een prima test voor zowel materiaal als je eigen kunnen... Voordeel is dat het nog relatief dicht bij huis is en je op materieel vlak nog het een en ander kan bijstellen.
Op fysiek vlak kan je nog weinig bijschaven uiteraard maar dan weet je in ieder geval waar je staat. Als je Bastogne haalt zonder veel problemen zullen de Pyreneeën en de Spaanse uitdagingen ook wel meevallen.