Additionally, paste this code immediately after the opening tag: buitenband plaatsen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

buitenband plaatsen

De vouwbanden van Schwalbe die ook tubeless gereden kunnen worden hebben blijkbaar een strakkere passing dan de draadbanden?
Shadow schreef:
vr 11 jan, 2019 09:51
De vouwbanden van Schwalbe die ook tubeless gereden kunnen worden hebben blijkbaar een strakkere passing dan de draadbanden?
Ik vermoed dat de hieldraad van vouwbanden meer rekt dan die van draadbanden en daardoor in spanningsvrijw toestand kleiner is.
math schreef:
do 10 jan, 2019 23:26
Hoe vaak heb jij afgelopen jaar onderweg moeten plakken? Hoe erg is het om dan die ene rit met een iets hobbelige band verder te rijden tot je weer thuis bent?
Persoonlijk: vrij vervelend, aangezien je dan thuis alsnog aan de slag moet, ipv dat het klaar is.
Bovendien als je een flinke fietstocht rijdt wil je wel dat het ook gelijk gefixt is, zeker op fietsvakantie.

Aan de andere kant, als de band een tijd recht en opgepompt op de velg heeft gezeten, is de kans ook aanzienlijk dat ie daardoor zo gevormd is dat ie ook weer makkelijker recht op de velg te krijgen is.
Absoluut, maar het bewijst maar eens dat je met een fatsoenlijke pomp op pad moet!
Ik heb vroeger nog wel eens een fietstocht van 4000km door Noorwegen en Zweden gemaakt met een staande pomp van de Halfords mee. Deze formaat pompen vond ik namelijk de enige die onder de noemer 'fatsoenlijk' danwel 'bruikbaar' viel. Tegenwoordig vind ik dat toch te gortig en ga ik voor een minipompje. Maar het is lastig om daar iets te vinden dat voldoende pompkracht kan leveren, zeker voor het genereren van overdruk om je band op de goede plek te laten ploppen. En montagemiddelen als zeepsop heb je onderweg meestal ook niet bij de hand.
Jup, allemaal op Panaracers gaan rijden oid, heb je dat probleem niet.
Met een band harder oppompen om 'm daarmee op z'n plek te krijgen moet je oppassen, kwam ik laatst achter: harde knal en jawel hoor, velg gescheurd!

Wijzer geworden heb ik afgelopen weekend voor het eerst bandenmontagevet gebruikt (gekocht bij Brezan). Beide kanten van de onwillige band ingesmeerd. De band ging er meteen al een stuk makkelijker in. Tijdens het oppompen, nog voor de maximum druk bereikt was: plop en de band zat goed.

Meteen maar 2 fotorolletjeshouders gevuld met hetzelfde spul en die in de zadeltassen van onze fietsen gedaan.
Mavics?
Nee, als ik me goed herinner stond er op de bewuste velg iets van "Gazelle Airliner" (Gazelle maakt natuurlijk geen velgen, maar goed).

Maar heb nu alles wel meegemaakt wat betreft oppompen van de band: binnenband geklapt, pomp uit elkaar gespat (nou ja, onderdeel onderaan schoot ervan af), velg gescheurd...
machello schreef:
wo 16 jan, 2019 11:53
Maar heb nu alles wel meegemaakt wat betreft oppompen van de band: binnenband geklapt, pomp uit elkaar gespat (nou ja, onderdeel onderaan schoot ervan af), velg gescheurd...
Dat weet je nooit hé? Heb je ook meegemaakt dat een band spontaan van de velg af vliegt terwijl je fiets in een flets zonnetje voor een winkel staat? Dat had ik met een stadsfiets met RVS-velgen. Daarvan waren de velgranden zo rond (geen haakvelgen) dat de band bij het iets hogere worden van de druk spontaan op één plek omhoog ging schuiven. Het resultaat was dat de binnenband er uitpiepte en explodeerde.
Wel bedankt voor het delen je ervaring, daar hebben we hier iets aan.
Dat de maximale banddruk in de buurt kan komen van wat een velg aankan wist ik wel, maar ik had het nog niet in verband gebracht met het opleggen van banden als mensen aankomen met het idee om de band over de maximale druk op te pompen. Weer een reden erbij om dat niet te doen.
Het velgprobleem speelt overogens vooral sinds de banden alsmaar breder worden en velgen minder snel breder worden. De hoek tussen velg en zijkant van de band is dan scherper en de velg wordt sterker uit elkaar gereten.
Je moet inderdaad erg oppassen bij brede banden. De kracht op de velg wordt groter bij een bredere band op dezelfde druk.
Tjonge, Leon...jij bent echt wel de boss :-) Vandaar die opmerking over Murphy in die thread over de kettinglijn.

Ik moet zeggen dat ik wel vaag rekening had gehouden met het feit dat niet elke velg zo'n hoge druk leuk vindt, maar ja, "het ging altijd goed". Zelfs als ik tot 9 bar ging met een 37-622 band die maximaal 6 bar aankon. Maar goed, het gaat er natuurlijk om wat de velg aan kan. Staat me ook iets van bij dat dat bij sommige velden in de specs vermeld staat. Dan nog, zou ik verwachten dat eerder de band het begeeft dan de velg. Niet dus.

Maar om een gerelateerde anecdote te vermelden: heb wel meegemaakt dat een band spontaan leegliep. Kon de oorzaak niet vinden. En ja, hoor, diezelfde dag nog een x lek. En dan blijkt dat je prachtige Topeak Combo Master Blaster niet meer werkt omdat 1 van de rubbertjes is uitgedroogd (gelukkig stonden er andere fietsen met pompjes in de buurt). Pas na de vakantie kwam ik er thuis achter wat het probleem was: heel dun ijzerstripje, vermoedelijk afkomstig van een spaakkop, had zich omhooggewerkt uit de dubbelwandige velg, langs het velglint (zo'n blauw plastic geval van Schwalbe). Weer wat geleerd dus. Al was het maar dat pompje regelmatig onderhoud nodig heeft. En opletten of het velglint nog goed zit.
Wat ik me nog afvroeg met het aanbrengen van zeep of bandenmontagepasta: verdampt dat spul voldoende zodat je niet later last kunt krijgen van een schuivende band? Daarom zou ik nooit siliconenspray o.i.d. gebruiken. Ik ga ervan uit dat bandenmontagepasta geen last heeft van dat euvel, omdat het speciaal voor dit doel gemaakt is. Aan de andere kant: een autoband is toch wel iets anders dan een fietsband.
Ik denk dat je redeneringen en conclusies heel juist zijn.
Als ik siliconenspray of -olie op mijn vingers krijg is het er maar lastig af te krijgen, dat is inderdaad de eigenschap die je bij een band niet wilt.
En een autoband is anders; de remkrachten zijn veel groter: een volbeladen auto met ABS op droog asfalt tot staan brengen en dan toch geen schuivende band krijgen ... goed spul die bandenpontagepasta!
Ik denk dat je afwasmiddel ook niet puur moet gebruiken maar verdund.
Ik las een paar jaar geleden de tip om wat groene zeep op de bandranden te smeren. Heb dat nu een aantal keren gedaan bij nieuwe banden en ze zijn nog nooit gaan schuiven o.i.d. en zitten altijd in 1 keer perfect.
Ik denk dat de druk per cm2 in een fietsband gemiddeld wat hoger is als in een autoband, die schuiven ook niet :D
Eerst een wat flauwe opmerking, maar druk is de kracht per cm2 ; druk per cm2 is iets wat je je fysisch moeilijk kunt voorstellen. Je bedoelt waarschijnlijk gewoon druk.

Is daarmee de vergelijking fietsband <-> autoband compleet? Nee, want ook de diameters van de velg en van de band spelen een rol.

Slippen zal afhangen van de wrijvingskracht tussen de hiel van de band en de velg. Ik zou mezelf niet helemaal vertrouwen om een formule voor de kracht waarmee de band tegen de velgrand drukt af te leiden, maar gelukkig kun je een door professionals afgeleide formule op internet vinden. Kijk even naar onderstaand plaatje uit een artikel over autobanden (de velgflenzen zijn hier wat slordig getekend ; die staan gewoonlijk haaks op de wielas):

Rim load.png
a is de straal van de velg + band ; rf is de straal van de velg ; P0 is het drukverschil tussen binnen en buiten.
In het artikel staat op p.3 onderaan de vergelijking voor de totale kracht waarmee de band tegen de velgranden gedrukt wordt :
Fp = pi*(a^2 - rf^2)*P0
Als je nu aanneemt dat bij luchtbanden de diameter van de band, db, veel kleiner is dan de diameter van de velg dan vereenvoudigt de term (a^2 - rf^2) tot 2*db*rf.
De vereenvoudigde formule wordt dan
Fp = 2*pi*rf*db*P0
Ik heb even naar mijn auto en 28-inch fiets gekeken:
auto : rf = 22 cm ; db = 11 cm ; P0 = 2 bar
fiets : rf = 30 cm ; db = 4 cm ; P0 = 3 bar
Wat je ziet is dat de Fp bij de auto ongeveer 1/3 hoger is én dat een auto het dubbele aantal wielen heeft.

Overigens merk ik dat als je een fietsband één keer hard opgepompt hebt en hem dan helemaal leeg laat lopen, dat de band niet vanzelf los komt van de velg. Je moet met je vingers de band van de velg afdrukken. Kennelijk is er nog een extra hechtingskracht.
Jaja :roll: