Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rempatten op voorvork - Forum Wereldfietser

Rempatten op voorvork

Gegroet techneuten, hier komt nog een hoofdbreker:

Op de standaard gemonteerde voorvork van mijn ligfiets (Optima Orca) staan de rempatten aan de achterkant van de vork, dit terwijl op een gewone (en ook geveerde) voorvork de rempatten aan de voorkant staan :?:

Is er iemand die een technische/logische redenering kan formuleren?

* Esthetische reden? (onwaarschijnlijk)
* betere remwerking? (meest logische)
* plaatsgebrek? (nog onwaarschijnlijker)
* andere ...

Groeten,

William

Nou heb ik alleen het plaatje bekeken, maar ik denk dat het gedaan is uit plaatsgebrek. V-brakes zijn nogal breed, vooral bovenaan. Daar loopt nou juist de ketting langs. Je komt dan toch in de knel, misschien niet direct met de remmen zelf, maar met de kabels.
Door de rem aan de achterkant van de vork te monteren, zitten de remmen lager en dus verder van de ketting af.
Een verende voorvork is zelf al hoger en hoef je de remmen daarom niet te verplaatsen.
Ik kan me niet voorstellen dat het beter zal remmen. En alleen uit estetisch oogpunt lijkt me ook geen optie.
Maar anders moet je eens bij Optima zelf vragen.
Headley schreef:Op de standaard gemonteerde voorvork van mijn ligfiets (Optima Orca) staan de rempatten aan de achterkant van de vork, [knip, waarom?]
De loop van kabels en ketting zou toch een reden kunnen zijn om de remnokjes anders te monteren. Het is ook afhankelijk van het type rem waar de remkabel vandaan komt (V-brake, sidepull, cantilever). Misschien is een en ander op deze manier geschikt voor meerdere typen remmen? Je ziet bij ligtfietsen wel vaker inventieve oplossingen die te maken hebben met de aparte geometrie. Op een ligfiets worden immers vaak onderdelen (remmen etc.) gebruikt die in eerste instantie niet of niet op die manier voor een ligfiets bedoeld zijn.
Groetjes, Leon (eh jpost0760 zei ongeveer hetzelfde..)

He, Leon is terug op zijn oude account!!

He William, heb jij je voorvork niet "per ongeluk" omgedraaid bij het monteren? :lol:

Inderdaad, gezien de voorrem links op het stuur staat (behalve koga) maar rechts de kabel loopt bij een standaardvork ontwijkt men zo de kettingloop.

Touwens iets anders;

Zowel de Orca als de pioneer (ligfietsen) hebben een 1" balhoofd met schroefdraad.

Dit geeft een zeer beperkte keuze aan beschikbare "geveerde" voorvorken zeker in de toekomst gezien meer en meer fabrikanten van bukfietsen overgaan naar de 1' 1/8 draadloze voorvork omdat die vrijwel standaard geworden is in de MTB wereld.
Zowel de Orca als de Pioneer zijn 26 ".
De meeste geveerde voorvorken 1" met draad worden gebruikt voor de 28" velgen.

Fabrikanten van ligfietsen, voer om over na te denken zou ik zeggen.

Hoe meer keuze hoe lager de prijs.
Minder omzet = mindere aanmaak = minder keuze = hogere prijs.

Koop een rechte geveerde voorvork (oud model) en draai ze om. :roll: