Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mijn fiets opknappen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

mijn fiets opknappen

marcel123 schreef:
zo 20 jan, 2019 17:10
o zo n fijne fiets ik heb er al best vele km mee gereden en hij trapt nog steets lekker
Toch ook maar een duit in het zakje:
Naar een 3x10 én hydraulische velgremmen... Dat kan nog wel eens duurder uitvallen dan je wenst.
Dat is:
- nieuwe shifters
- nieuwe remmen
- nieuwe derailleurs
- nieuwe ketting
- nieuwe crank
- nieuwe wielen/of velgen (ook prijzig door het herspaken)
- arbeidsloon

Natúúrlijk zegt een RIH dealer dat dat kan! Die hoort zijn kassa rinkelen!
Als ie nog lekker fietst: laat 'm een grote beurt geven aan de slijtage onderdelen. Ik denk dat de upgrade zich niet gaat terugbetalen. Eventueel nieuwe licht-rollende bandjes eronder en je kan weer vooruit.
In de foto te zien is die voorvelg hetzelfde als de achtervelg en al geschikt voor velgrem dus nieuw wiel lijkt me niet nodig. Geen idee waarom je van de schijfrem af wil, werkt ie niet goed?
Van 9 speed af hoor ik mensen doen omdat er langzaam aan minder onderdelen in verkrijgbaar zijn, met name high-end derailleurs en bijbehorende shifters. Kan zelf niet echt inschatten hoe serieus dat nou echt is. Maar ombouwen zou ik dan pas doen als de hele boel versleten is, en dan gelijk naar 11-speed.
bast1aan schreef:
vr 25 jan, 2019 21:37
In de foto te zien is die voorvelg hetzelfde als de achtervelg en al geschikt voor velgrem dus nieuw wiel lijkt me niet nodig. Geen idee waarom je van de schijfrem af wil, werkt ie niet goed?
Van 9 speed af hoor ik mensen doen omdat er langzaam aan minder onderdelen in verkrijgbaar zijn, met name high-end derailleurs en bijbehorende shifters. Kan zelf niet echt inschatten hoe serieus dat nou echt is. Maar ombouwen zou ik dan pas doen als de hele boel versleten is, en dan gelijk naar 11-speed.
Ik heb twee jaar geleden nog een 7-speed fiets opgeknapt. Niks aan de hand. High end derailleurs kun je best vervangen door goedkopere, die passen ook beter bij de staat van de oude fiets en je komt er achter dat ze prima werken.
Om een goede achterderailleur echt te verslijten zul je hem gruwelijk veel moeten gebruiken, het is mij nooit gelukt, wel elke 15000 km nieuwe derailleurwieltjes natuurlijk.
ja ze hadden het over € 400 tha ik weet ook wel dat alles heel duur word maar ik bekijk,het zo....ik kan weer jaren plezier er van hebben.ja die andre prachtige plaatjes van top merken met een riem een rohloff naaf is voor mijn onbetaalbaal ja het zijn geweldige mooie fietsen ik sta er ook naar te gapen zo mooi,maar hou het bij mijn rih fiets hij bevald mijn prima maar heeft een opknapbeurtje nodig zo dat ik weer over de weg vlieg.
Persoonlijk denk ik niet dat deze veranderingen je fietsplezier heel erg gaan vergroten. En zou het geld als je het toch wilt uitgeven aan andere fietsgerelateerde zaken uitgeven. Maar goed, dat is je eigen persoonlijke keuze en daar wil ik niet teveel aan af doen.
Wat betreft rohloff, riemen en andere geinige innovaties (zo noem ik ze maar even voor het gemak); ook daarvan geloof ik niet dat ze je geluk verhogen. Nou vooruit de eerste twee maanden dan. Nieuwe ervaringen, die doen dat naar mijn idee meer. Maar dat is een beetje off-topic vrees ik.😊
Laat marcel123 toch doen, hij heeft nu al plezier in de 'nieuwe' fiets waarmee hij straks zal rondtoeren.

@fleche: overigens hebben wij hier twee 9 speed Deore fietsen staan en één 10 speed. De 10 speed schakelt merkelijk beter. En nee, er is niets compatibel tussen 9 en 10 speed Shimano MTB, je moet de volledige groep vervangen.
bdr schreef:
za 26 jan, 2019 12:33
@fleche: overigens hebben wij hier twee 9 speed Deore fietsen staan en één 10 speed. De 10 speed schakelt merkelijk beter. En nee, er is niets compatibel tussen 9 en 10 speed Shimano MTB, je moet de volledige groep vervangen.
Ik citeer even van www.sheldonbrown.com: "With 7-, 9- and 10-speed systems, the sprocket spacing between brands is close enough that it rarely causes any difficulty in practice."
Heb zelf Dura ace 9 speed (toch een redelijk nauwkeurig schakelende groep) omgebouwd naar 10 speed met alleen ultegra shifter ketting en cassette.
Een achterderailleur weet echt niet wat er vooraan gebeurd, enige wat belangrijk is de ratio van kabeltrek en beweging van de derailleur. Die is bij deze groepen gelijk.
Dat Shimano zegt dat het niet compatibel is is een andere kwestie, maar daar speelt ook hun commercieel belang een rol.
bdr schreef:
za 26 jan, 2019 12:33
overigens hebben wij hier twee 9 speed Deore fietsen staan en één 10 speed. De 10 speed schakelt merkelijk beter.
Setje schakelkabels binnen en buiten vervangen geeft ook al een hoop verschil zonder de wereld te kosten.

Wat ik ook wel eens heb gedaan was op marktplaats een setje XT shifters in 3x9 en een 9 speed XT achterderailleur scoren en dat schakelde nog een stuk fijner ten opzichte van Deore.

Zeker de oudere Deore 3x9 shifters was ik niet zo blij mee, de latere Deore shifters met de grotere schakelindicators vond ik al een stuk beter.

Als je wil investeren in deze fiets zou ik dat stoppen in:
- Nieuwe tandwielen en ketting voor en achter in 3x9 speed
- Nieuwe remkabels binnen en buiten achter
- Nieuwe derailleurkabels binnen en buiten

En als je echt 400 euro stuk wil slaan op deze fiets zou ik het na het bovenstaande nog investeren in:
- Starre ongeveerde voorvork
- Handgespaakt achterwiel zonder fancy spaakpatroon
fleche schreef:
za 26 jan, 2019 13:50
Ik citeer even van www.sheldonbrown.com: "With 7-, 9- and 10-speed systems, the sprocket spacing between brands is close enough that it rarely causes any difficulty in practice."
Heb zelf Dura ace 9 speed (toch een redelijk nauwkeurig schakelende groep) omgebouwd naar 10 speed met alleen ultegra shifter ketting en cassette.
Sheldon Brown is al enige tijd overleden en dat laat zich merken. Shimano MTB 9-speed en 10-speed zijn niet compatibel, bij 10 speed (Dynasys) is de cable pull per versnelling vergroot en overeenkomstig is de shift ratio van de derailleur verkleind. Dit wil zeggen dat er per versnelling meer mm kabel beweegt waardoor het systeem minder gevoelig, oftwel robuuster, is.

Zie: https://www.artscyclery.com/science-beh ... atibility/

Verder worden hier op het forum fietsen van boven de 4000€ bewierrookt maar een update van 400€ kan dan niet?
bdr schreef:
za 26 jan, 2019 17:43

Sheldon Brown is al enige tijd overleden en dat laat zich merken. Shimano MTB 9-speed en 10-speed zijn niet compatibel, bij 10 speed (Dynasys) is de cable pull per versnelling vergroot en overeenkomstig is de shift ratio van de derailleur verkleind. Dit wil zeggen dat er per versnelling meer mm kabel beweegt waardoor het systeem minder gevoelig, oftwel robuuster, is.

Zie: https://www.artscyclery.com/science-beh ... atibility/

Verder worden hier op het forum fietsen van boven de 4000€ bewierrookt maar een update van 400€ kan dan niet?
Ah, ik zie het MTB tot 9 speed compatibel, race tot 10 speed. Das pech voor Marcel.
Ik ben de laatste die een fiets van 4k€ gaat aanprijzen, zeker bij enkele NL merken vind ik de innovatie beperkt tot enkele handigheidjes vergeleken met andere merken. Maar als TS hier een topic aan weid en daarmee naar mijn idee impliciet om een mening vraagt dan kan je die ook verwachten, wat hij daarmee doet is aan hem. Ik heb daar verder geen last of zorg van.
bdr schreef:
za 26 jan, 2019 17:43
Verder worden hier op het forum fietsen van boven de 4000€ bewierrookt maar een update van 400€ kan dan niet?
Tuurlijk wel, maar de gemene deler in de antwoorden is dat de fiets er niet beter of meer waard van van wordt. Ik kan me zelfs voorstellen dat er straks vragen komen als de fiets toch onvoorziene eigenschappen blijkt te hebben.
Mij zul je niet gauw kunnen betrappen op aanprijzen van fietsen van 4000 euro.
Leon schreef:
za 26 jan, 2019 20:01
..de gemene deler in de antwoorden is dat de fiets er niet beter of meer waard van van wordt...
.. en als de fiets straks veel beter remt en een beetje beter schakelt, zoals ik verwacht, dan is dat een toevalstreffer?
bdr schreef:
za 26 jan, 2019 20:49
Leon schreef:
za 26 jan, 2019 20:01
..de gemene deler in de antwoorden is dat de fiets er niet beter of meer waard van van wordt...
.. en als de fiets straks veel beter remt en een beetje beter schakelt, zoals ik verwacht, dan is dat een toevalstreffer?
Als dat zo is dan komt het doordat er wat onderdelen van wat tientjes versleten waren.
Leon schreef:
za 26 jan, 2019 20:58
bdr schreef:
za 26 jan, 2019 20:49
Leon schreef:
za 26 jan, 2019 20:01
..de gemene deler in de antwoorden is dat de fiets er niet beter of meer waard van van wordt...
.. en als de fiets straks veel beter remt en een beetje beter schakelt, zoals ik verwacht, dan is dat een toevalstreffer?
Als dat zo is dan komt het doordat er wat onderdelen van wat tientjes versleten waren.
20 onderdelen van elk een paar tientjes :D ?
Jup, je koopt geen nieuwe groepset voor 200 euro, maar cassette, ketting, derailleurwieltjes, kabels, banden, remblokken enz.
Grappige discussie. Gevoel tegenover ratio. Hou vol Marcel!
Shadow schreef:
za 26 jan, 2019 22:02
Jup, je koopt geen nieuwe groepset voor 200 euro, maar cassette, ketting, derailleurwieltjes, kabels, banden, remblokken enz.
Als je een wat oudere fiets opknapt ga je niet meer voor XT-niveau en koop je misschien wel groepset én onderdelen voor 200 euro :D
(Is misschien wat overdreven)
Edit: ben even wat gaan shoppen. Ik ben zeker niet overal voor de goedkoopste gegaan.
Edit2: ik heb behalve een nieuwe achterderailleur kennelijk ook al meteen derailleurwieltjes erbij gedaan. :shock:
Afbeelding
Mic schreef:
zo 03 mar, 2019 10:24
Grappige discussie. Gevoel tegenover ratio. Hou vol Marcel!
Dacht na een maand wel de resultaten te zien, maar helaas is het niet de topicstarter met nieuw leven ;) Maar zeker een grappige discussie :)
ik vind dit een mooi rekenvoorbeeld van wat onderdelen toch echt wel kosten. ik bedoel: mensen vinden een fiets op marktplaats al snel duur, maar hieraan zie je dat het toch echt iets kost als er de nodige onderdelen door nieuw vervangen worden. en dit is nog zonder bijvoorbeeld verzendkosten. (en verzendkosten zijn ook echt kosten in de zin van een uitgave/betaling) :)
Staat weer tegenover dat de kmprijs van dit onderhoud niet echt heel hoog is afgezet tegen andere vormen van vervoer. Stel dat je er 5000km weer mee kan rijden dan zit je op 5 cent/km.

Overigens heb ik ook wel eens een auto van €400 gekocht in slechte staat en daarna voor €600 euro aan opgeknapt. En daarna nog jaren met plezier in gereden.